Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HP deskjet 6540 doet het niet meer (Ubuntu 11.10)  (gelezen 1715 keer)

Offline plek

  • Lid
HP deskjet 6540 doet het niet meer (Ubuntu 11.10)
« Gepost op: 2012/01/13, 22:09:27 »
Een week of wat geleden heb ik Ubuntu 11.10 singleboot en schoon op de PC gezet. Mijn printer HP Deskjet 6540 deed het probleemloos, al herkent het systeem het apparaat als een HP Deskjet 6500.
Sinds gisteren doet de printer het niet meer. En het enige wat ik sinds de installatie van 11.10 met het systeem heb gedaan, is updates binnenhalen.
Als ik via dash->Meer toepassingen->Afdrukken in het getoonde venster de printer selecteer en met rechtsklik de eigenschappen bekijk, is er oa een optie Instellingen. Als ik daar op de knop 'Testpagina afdrukken' klik, geeft het veld Printerstatus in eerste instantie 'Wordt verwerkt', maar dat verandert na enkele seconden in "inactief - /usr/lib/cups/backend/hp failed".
Ik heb hplip en hplip-cups via Synaptic verwijderd en weer geïnstalleerd, PC herstart en proberen te printen, maar geen succes.

Ik wordt er een beetje moedeloos van, niet alleen omdat de printer het eerst gewoon deed, maar ook omdat ik hetzelfde met 10.04 had (zie http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/hp-deskjet-6540-heeft-kuren-%28ubuntu-10-04%29/msg777703/#msg777703. (En als dat nou het enige hardwareprobleem was dat bij elke nieuwe Ubuntuversie de kop opsteekt, maar met de geluidskaart is het ook iedere versie gedonder >:( Sorry, ik moest het even kwijt)

Heeft iemand een suggestie?

Alvast dank. Gr, Peter
« Laatst bewerkt op: 2012/01/13, 22:11:21 door plek »


Offline sjarel

  • Lid
Re: HP deskjet 6540 doet het niet meer (Ubuntu 11.10)
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/16, 11:45:28 »
Ben je al verder geraakt?
Bij een herstallatie heb ik HPLIP toolbox geinstalleerd bij Ubuntu software.Het blauw HP logo staat dan wel bij Dash alle resultaten.Daar 1 maal aanklikken.Hij vraagt dan other actions(yes,please).De printer heb ik 20 X iets laten kopieren terwijl het prog op zoek ging.Het apparaat verschijnt dan in de L kolom.Je kan er meteen een testpagina afdrukken.Blauw HP applet verschijnt dan boven in de taalkbalk.SUC6.
Xubuntu 12.04 Lts

Offline plek

  • Lid
Re: HP deskjet 6540 doet het niet meer (Ubuntu 11.10)
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/16, 20:28:35 »
sjarel, dank voor je reactie.
De suggestie in de link die je bij je eerste antwoord gaf http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/opsomming-'probleempjes'-installatie-11-04/ lijkt me handig om te proberen. Alleen, ik heb laatst wel ergens gezien dat je inderdaad voor hpijs als driver kan kiezen, maar ik kan het niet meer vinden. :-[ Kun je me vertellen waar dat ook al weer staat?

Overigens heb ik in Synaptic geen hplip toolbox gezien. Wel zijn hplip, hplip-cups en hplip-data geïnstalleerd.

Ik lees graag je reactie. Gr, Peter
« Laatst bewerkt op: 2012/01/16, 20:35:42 door plek »

Offline sjarel

  • Lid
Re: HP deskjet 6540 doet het niet meer (Ubuntu 11.10)
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/16, 22:24:52 »
De handtas die links tevoorschijn is Ubuntu softwarecenter.Daar staat HPLIP toolbox.Ik denk wel dat hij compleet is om een HP printer te bedienen(add printer).
Wat ik wel raar vind is dat de usb stekker er ongewild eruit ligt er geen melding komt.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/16, 22:41:31 door sjarel »
Xubuntu 12.04 Lts

Offline plek

  • Lid
Re: HP deskjet 6540 doet het niet meer (Ubuntu 11.10)
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/23, 21:42:57 »
Overigens vond ik in deze topic, http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/hp-deskjet-6540-heeft-kuren-%28ubuntu-10-04%29/
ook tips die je nu ook kunt gebruiken.
Dat is een heel bekend topic femke98.  ;) Heb ik namelijk zelf aangemaakt toen ik hetzelfde printerprobleem had onder 10.04.

Ik heb HPLIP Toolbox geïnstalleerd. En daarna een werkende printer! :)
Vreemd blijft het overigens wel dat de printer het na de eerste installatie van 11.10 probleemloos deed, zonder de toolbox...

En bovendien te vroeg gejuicht >:( Waarom?

Toen ik eerder vanavond bezig was met een spreadsheetje, kwam de melding van beschikbare updates. Ik heb eerst even de spreadsheet afgemaakt en geprint (!), en daarna de updates verwerkt (de veiligheidsupdates hadden te maken met kernel 3.0.0.15 meen ik). Na herstart van de PC een pdf-je geopend om te printen, en het was weer mis: bij de eigenschappen van de printer, optie Instellingen, in het veld Printerstatus stond weer "inactief - /usr/lib/cups/backend/hp failed". Wat nu???

Eerder had sjarel me gewezen op een link waarin kiezen voor hpijs als driver (ipv cups) een printerprobleem had opgelost. Ik heb laatst ergens in het systeem gezien dat je inderdaad voor hpijs als driver kan kiezen, maar ik weet niet meer waar. Weet iemand waar ik dit kan vinden?

« Laatst bewerkt op: 2012/01/23, 21:49:35 door plek »

Offline plek

  • Lid
Re: HP deskjet 6540 doet het niet meer (Ubuntu 11.10)
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/23, 21:43:53 »
Hier stond mijn reactie hierboven nog eens...???
« Laatst bewerkt op: 2012/01/23, 21:47:03 door plek »

Offline sjarel

  • Lid
Re: HP deskjet 6540 doet het niet meer (Ubuntu 11.10)
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/25, 15:06:38 »
Ofwel installeer hem nog eens via de HPLIP-gui oftewel via de HPLIP-toolbox(Ubuntu softwarecenter).Het blauwe HP icoon(aanklikken) moet je gaan zoeken bij Dash home ,meer resultaten.Het HP icoon verschijnt dan boven.Cups,hpijs enz zit er allemaal in.Add printer daar (mss evtl je printer opstarten tijdens de installatie).
Ps;de pdf is toevallig toch niet 'alleen lezen'.
Xubuntu 12.04 Lts