Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux op bejaarde computer  (gelezen 2217 keer)

Offline Escafon

  • Lid
Linux op bejaarde computer
« Gepost op: 2019/09/18, 10:19:58 »
Mijn eigen computer heeft het na  tien jaar perfect functioneren begeven, nu heb ik een even oude desctop geerfd  met Windows 10 die begonnen is met vista,  Ik vraag mij af welke editie van linux het handigste is  om hierop te zetten.

De specificaties zijn :

Pentium dual CPU E 2140 1,60 GHz

2,00 GB 32 bit x64.

Ook ben ik na een decennium  probleemvrij vergeten hoe het installeren in zijn werk ging.

Bij voorbaat dank,

Groet,

Matthijs.

DarkEra

  • Gast
Re: Linux op bejaarde computer
« Reactie #1 Gepost op: 2019/09/18, 10:33:07 »
Het is wat slapjes aan de specificaties te zien maar je zou Xubuntu kunnen proberen. https://xubuntu.org/download Eventueel kijken of je wat RAM geheugen bij kan steken mits deze nog verkrijgbaar zijn.
Hoe te installeren vindt je terug in de documentatie: https://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop
« Laatst bewerkt op: 2019/09/18, 10:39:49 door Maik »

Offline aartje

  • Lid
Re: Linux op bejaarde computer
« Reactie #2 Gepost op: 2019/09/18, 10:38:28 »

De specificaties zijn :

Pentium dual CPU E 2140 1,60 GHz

2,00 GB 32 bit x64.


Matthijs.
Deze CPU is geen 32 bit maar 64 bit ("x64" geeft dat ook aan). Als je er niet veel ervaring mee hebt
zou ik gaan voor Mint XFCE 19.2
Geheugen bijsteken is natuurlijk altijd wijs, maar de vraag is of het wel kan. Beter is om er een SSD
(Samsung of Crucial)in te zetten, als  je dat er nog voor over zou hebben.

Zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/mint-xfce.html
« Laatst bewerkt op: 2019/09/18, 10:40:46 door aartje »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Linux op bejaarde computer
« Reactie #3 Gepost op: 2019/09/18, 11:32:33 »
Hallo Matthijs,

Een iets snellere processor dan de laptop waar ik zelf op werk. Gewoon Xubuntu op installeren en je kan alles. Veel ervaren Linux gebruikers gebruiken Xubuntu. Mint XFCE is ook een prima idee. Kan je ook alles mee. Je zal geen twee zware programma's naast elkaar kunnen gebruiken met 2 GB geheugen.

Gewoon een installatiestick erin, niets encrypten en ook geen LVM en verder gewoon de aanwijzingen volgen.

Desgewenst kan ik zo'n stick voor je maken. Test ik dan eerst ff voor je natuurlijk. Met ondersteuning via de mail kost je dat een tientje. Dat doe ik wel vaker.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Linux op bejaarde computer
« Reactie #4 Gepost op: 2019/09/18, 13:12:54 »
Als je er 4 gieg in kunt plempen kun je zelfs de zwaardere Ubuntu draaien.

En verder volg ik de rest met opties.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

swake

  • Gast
Re: Linux op bejaarde computer
« Reactie #5 Gepost op: 2019/09/18, 15:01:53 »
Mijn Linux desktop is heel wat ouder , Intel dual core processor met 4 GB RAM geheugen en daar draait nog probleemloos Ubuntu 18.04 64 bits op . Start wel traag op , maar eens volledig opgestart werkt die nog als een zonnetje .

Offline aartje

  • Lid
Re: Linux op bejaarde computer
« Reactie #6 Gepost op: 2019/09/18, 17:25:22 »


Een iets snellere processor dan de laptop waar ik zelf op werk. Gewoon Xubuntu op installeren en je kan alles. Veel ervaren Linux gebruikers gebruiken Xubuntu. Mint XFCE is ook een prima idee. Kan je ook alles mee. Je zal geen twee zware programma's naast elkaar kunnen gebruiken met 2 GB geheugen.

Nou, dat valt wel mee, met 2 GB kan ik tenminste makkelijk Thunderbird, Firefox en Libreoffice writer naast elkaar gebruiken op mijn 8 jaar
oude netbookje met 2 GB en een dual CPU 1,5 GHz  processor (Mint XFCE). Swap wordt dan nog lang niet gebruikt (ook nog nooit meegemaakt)

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Linux op bejaarde computer
« Reactie #7 Gepost op: 2019/09/19, 21:53:10 »
Een latje extra geheugen is nooit slecht . 1 Gb ergens occasie scoren is genoeg om iets volwaardig te draaien nml

ubuntu mate: https://ubuntu-mate.org/download/

Hier kan je de specificaties vinden van een geweldige Ubuntu versie; https://ubuntu-mate.org/about/

Kortom met een kruisschroevendraaier en een occasie latje van 1 nog beter 2 Gb pak ineens 800MHz kan je een actuele computer maken.

Xfce is een ruk naar beneden ogv minimalisme .... je moet ervan houden .... (ik niet) daarom het volgende :


info ogv CPU voor je socket

deze CPU kopen klik

hier kan je hem kopen E4600 aan ............ 5€ aan je deur geleverd

Fris laagje moderne gel-koelpasta ook aan je deur geleverd  6,30€

DDR2 DESKTOP RAM 2Gb klik hier ... 3€/latje aan je deur

DDR2 LAPTOP geheugen vind je hier klik aan 5€/stuk aan je deur .... klik voor 800MHz: tip

Een kind kan de was doen; een CPU heeft zelfs mijn vrouw kunnen opwaarderen met voorbeelden van YouTube How To /// enzovoort , ik heb enkel als een chirurgassistent de juiste tools gegeven en met een glimlach lol .
 

DOEN !!! Mate is echt de moeite !!! Evengoed kernel 5 XXX en HWE inclusief .... LTS (Mint moet nog volgen op dat vlak) zie post hieronder van Maik ... Ik loop achter op Mint lol

Maar met de voorgestelde upgrades zou je een volwaardige Ubuntu hoofdversie kunnen draaien zonder problemen.
Mate zal je wel een snellere boot kunnen opleveren als dat belangrijk is (?) .


« Laatst bewerkt op: 2019/09/19, 23:09:19 door Joshua Orbit »

DarkEra

  • Gast
Re: Linux op bejaarde computer
« Reactie #8 Gepost op: 2019/09/19, 22:15:25 »
.... Evengoed kernel 5 XXX en HWE inclusief .... (Mint moet nog volgen op dat vlak)
In Mint heb je de 5.0.XX kernel zo geinstalleerd via update beheer en HWE kan je ook gewoon activeren. De basis is immers Ubuntu. ;)
« Laatst bewerkt op: 2019/09/19, 22:27:35 door Maik »

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Linux op bejaarde computer
« Reactie #9 Gepost op: 2019/09/19, 22:58:03 »
.... Evengoed kernel 5 XXX en HWE inclusief .... (Mint moet nog volgen op dat vlak)
In Mint heb je de 5.0.XX kernel zo geinstalleerd via update beheer en HWE kan je ook gewoon activeren. De basis is immers Ubuntu. ;)

AAAAH ok ik had dat begrepen dat ze liever op 4.15 XXX zouden blijven staan. Mooi dat ze volgen.

DarkEra

  • Gast
Re: Linux op bejaarde computer
« Reactie #10 Gepost op: 2019/09/19, 23:05:31 »
Oorspronkelijk blijft Mint Ubuntu 18.04 als basis gebruiken, vandaar dat elke pointrelease van Mint de 4.15 kernel heeft. Ze laten de keuze aan de gebruiker of ze een nieuwere kernel willen installeren of niet.
En in sommige gevallen moet men een nieuwere kernel installeren als bepaalde (nieuwere) hardware niet goed of niet werkt met een oudere kernel.
« Laatst bewerkt op: 2019/09/20, 19:11:47 door Maik »

Re: Linux op bejaarde computer
« Reactie #11 Gepost op: 2019/09/20, 15:30:45 »
Een latje extra geheugen is nooit slecht . 1 Gb ergens occasie scoren is genoeg om iets volwaardig te draaien nml

Niet slecht. Maar dan geen verschillende waardes. Geen 1GB naast 1x 2GB plaatsen. Dat geeft nogal eens conflicten en kapotte bankjes.
1GB naast 2x 1GB gaat vaak weer wel (hardware afhankelijk).

Het kán goed gaan, maar nogal eens niet.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Linux op bejaarde computer
« Reactie #12 Gepost op: 2019/09/20, 17:41:39 »
Hallo Matthijs,

Een iets snellere processor dan de laptop waar ik zelf op werk. Gewoon Xubuntu op installeren en je kan alles. Veel ervaren Linux gebruikers gebruiken Xubuntu. Mint XFCE is ook een prima idee. Kan je ook alles mee. Je zal geen twee zware programma's naast elkaar kunnen gebruiken met 2 GB geheugen.

Gewoon een installatiestick erin, niets encrypten en ook geen LVM en verder gewoon de aanwijzingen volgen.

Desgewenst kan ik zo'n stick voor je maken. Test ik dan eerst ff voor je natuurlijk. Met ondersteuning via de mail kost je dat een tientje. Dat doe ik wel vaker.

groet,

Just

Ik sluit mij aan bij bovenstaand. Xubuntu is voor die specs gewoon goed. Ik zou voorlopig de computer laten zoals deze is en dan kijken hoe het u vergaat met Xubuntu / Mint XFCE /Mate zo u wenst. Upgrade niet direct, edoch de optie niet uitsluiten.
« Laatst bewerkt op: 2019/09/20, 17:47:56 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.