Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Java runtime applicaties (bijv. Studiebijbel) platformonafhankelijk ?  (gelezen 1628 keer)

Offline Jelle

  • Lid
Ik lees her en der dat Java is bedacht om programma's (zoals bijvoorbeeld OOo) platfom onafhankelijk te laten draaien.

Nu heeft m'n pa (die inmiddels is overgegaan op Ubuntu :) een programma genaamd Studiebijbel en dat is een Java applicatie. Deze werkt voor zover ik weet niet onder Wine (please, correct me if I'm wrong) en dus maakt die platform onafhankelijkheid mij nieuwsgierig. Op de cd van Studiebijbel staan installers voor Windows en voor Mac, maar niet voor Linux.

Iemand een idee?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Java runtime applicaties (bijv. Studiebijbel) platformonafhankelijk ?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/05, 22:07:01 »
waarom kijkt je pa niet eens naar dit draadje:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/5876

Er zijn voldoende alternatieven, misschien is 't mogelijk deze software aan de praat te krijgen maar vaak zijn er evenwaardige alternatieven.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Jelle

  • Lid
Java runtime applicaties (bijv. Studiebijbel) platformonafhankelijk ?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/06, 08:58:16 »
Dat draadje ken ik, ik heb er zelfs een paar keer iets gepost.
De Studiebijbel is echter nogal anders dan Sword of de Online bijbel.

Mijn vraag blijft dus: Hoe zit dat met die platformonafhankelijkheid van Java Applicaties?

Offline SWAT

  • Administrator
Java runtime applicaties (bijv. Studiebijbel) platformonafhankelijk ?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/06, 09:32:03 »
Plaats eens een link naar het programma wat jij bedoeld a.u.b.
Daarnaast is Java inderdaad platformonafhankelijk, maar elke programmeur kan er ook code inzetten die enkel en alleen voor Windows/Mac/Linux te gebruiken is. Het ligt dus ook aan de programmeurs (c.q. het programma)

Offline Jelle

  • Lid
Java runtime applicaties (bijv. Studiebijbel) platformonafhankelijk ?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/06, 10:03:15 »
http://www2.studiebijbel.nl/

Je kunt daar een 30 dagen proef versie downloaden.

Vooral de installer lijkt me typisch windows/mac afhankelijk?

Java runtime applicaties (bijv. Studiebijbel) platformonafhankelijk ?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/06, 11:47:34 »
Citaat van: Jelle
Dat draadje ken ik, ik heb er zelfs een paar keer iets gepost.
De Studiebijbel is echter nogal anders dan Sword of de Online bijbel.

Mijn vraag blijft dus: Hoe zit dat met die platformonafhankelijkheid van Java Applicaties?
en e-sword dan?

Daar zijn een heleboel extra bijbelstudie-modules voor te downloaden, maarja de studies zijn dan wel in het engels...

Maar wanneer je mijn howto volgt aan het einde van het topic, waarnaar Bartek refereerde, heb je wel weer meer nederlandse bijbelvertalingen tot je beschikking.

Java runtime applicaties (bijv. Studiebijbel) platformonafhankelijk ?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/06, 11:51:39 »
Eej maar ik ga de proefversie vandaag ergens downloaden en proberen te installeren met wine.

Offline Jelle

  • Lid
Java runtime applicaties (bijv. Studiebijbel) platformonafhankelijk ?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/06, 12:10:25 »
Het zou al mooi zijn als dat lukt, maar ik blijf nieuwsgierig naar de mogelijkheid om het rechtstreeks via de JRE (Java Runtime Environment) te laten werken.

Offline SWAT

  • Administrator
Java runtime applicaties (bijv. Studiebijbel) platformonafhankelijk ?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/06, 13:08:36 »
Jelle, je kan natuurlijk ook een keer zelf met wine aan de slag gaan :) Misschien kan je dan de volgende windows applicatie ook werkende krijgen daarmee :D

Offline Jelle

  • Lid
Java runtime applicaties (bijv. Studiebijbel) platformonafhankelijk ?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/06, 13:23:23 »
Doe ik al, MS Office draait als een tierelier (ja, ik werk meestal met OOo, maar Excel heeft veel betere importfuncionaliteiten) . De Online Bijbel krijg ik net niet helemaal goed geïnstalleerd, maar via Wine open ik gewoon het programma dat op de NTFS partitie geïnstalleerd staat. Dat werkt wel goed, maar ook niet voor alle programma's.

Het probleem met Wine is dat ik niet verder kan op het moment dat installeren niet lukt. Ik heb niet de kennis van zaken om het probleem(pje) op te sporen, laat staan te corrigeren.

Maar nu hebben we het weer over Wine, terwijl dat voor een Java applicatie eigenlijk onnodig zou moeten zijn, toch?

Java runtime applicaties (bijv. Studiebijbel) platformonafhankelijk ?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/06, 19:19:25 »
Om het native te kunnen draaien in linux heb je de broncode nodig en deze compilen...helaas wordt er op de site daarvoor geen download-optie aangeboden.

Offline Jelle

  • Lid
Java runtime applicaties (bijv. Studiebijbel) platformonafhankelijk ?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/02/14, 11:50:21 »
Citaat van: CORVUS_CORAX
Eej maar ik ga de proefversie vandaag ergens downloaden en proberen te installeren met wine.
Is dat nog gelukt?

Ik heb de helpdesk van CvB ook nog een mailtje gestuurd met de vraag waarom een (in principe) platformonafhankelijk programma wordt aangeboden met alleen installers voor Windows en Mac, met daarbij het verzoek om ook een installer voor Linux te gaan aanbieden.