Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hardeschijf heeft veel slechte sectoren.  (gelezen 2317 keer)

Hardeschijf heeft veel slechte sectoren.
« Gepost op: 2010/08/13, 13:33:36 »
Hallo.

Ik wou ubuntu 9.10 op mijn pc installeren (10.04 lukte niet), heb die geinstalleerd, en ben ondertussen naar 10.04 aan het upgraden.

Maar na de install van 9.10 krijg ik een venstertje dat ik mijn bestanden moet backuppen omdat ik een slechte hardeschijf heb. De hardeschijf heeft toch al heel wat jaartjes doorstaan, maar werkt eigenlijk nog perfect. Ubuntu zegt dat er veel slechte sectoren opstaan. Is daar een oplossing voor (Win 7 staat ernaast, dus ik kan chkdsk eens proberen??), of mag ik een andere hardeschijf gaan zoeken?

Alvast bedankt!
Een trotse linux-beginner!

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hardeschijf heeft veel slechte sectoren.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/13, 15:49:12 »
Windows starten en hd tune installeren.
Ga naar de smart gedeelte, daar zie je de foutmeldingen of problemen, en laat horen wat het is, of zoek op internet wat het betekend.
(je moet blij zijn dat hij je waarschuwt, nu kun je nog een backup maken van belangrijke files, en tijdig een nieuwe hd kopen, xp waarschuwt niet, maar dan krijg je van je bios een waarschuwing en danben je meestal te laat).

Offline koos4401

  • Lid
Re: Hardeschijf heeft veel slechte sectoren.
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/13, 15:52:24 »
IMHO staan HD's altijd op de grens van overlijden :P.
De eerste stap die je met een HD doet is dus imagen / back-uppen.
Daarna testen met alle tooltjes (SMART, fabrikant) die je maar kan (nuttig) vinden.
Aan de hand van die testuitslagen actie ondernemen.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Hardeschijf heeft veel slechte sectoren.
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/13, 16:56:21 »
Dit had ik een paar maanden geleden ook. Eerst dacht ik dat het een hebbelijkheidje was van een nw programmaatje en ik zette de melding gewoon uit. Maar bij nadere beschouwing bleek mijn harddisk 111.000 slechte sectoren te hebben. Dat vond ik wat veel.
Eerst niets aan gedaan, maar langzaam aan namen de vage fouten toe. Een nieuwe controle leerde dat er intussen 320.000 slechte sectoren waren. Geen wonder dat er vage foutmeldingen bleven komen! Het was een goed excuus om een nieuwe harddisk te halen. Nu geen vage foutjes meer.....


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Dave

  • Lid
Re: Hardeschijf heeft veel slechte sectoren.
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/13, 18:33:33 »
Had je nog geluk, meestentijds is het accuut afgelopen en niks meer data er afhalen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hardeschijf heeft veel slechte sectoren.
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/13, 19:07:54 »
Er is maar één goede aanpak: zo snel mogelijk je documenten kopiëren op een extern medium, nieuwe schijf kopen en de ouwe met een grote zwaai 't vuilnisvat in kieperen.

Re: Hardeschijf heeft veel slechte sectoren.
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/13, 20:15:57 »
Heb een PowerMax diskette gemaakt van Maxtor.
Ik heb een volledige low-format gedaan. En dan volledig gecheckt op fouten. en ik had er geen meer. Nu ga ik Windows morgen installeren en met HD-Tune kijken of ik nog bad sectors heb. Ik he altijd een DATA schijf gehad. Dus enkel het OS en wat onbelangrijke bestandjes, de rest staat op de DATA.
Een trotse linux-beginner!