Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie Ubuntu  (gelezen 621 keer)

rrjdegenaar

  • Gast
installatie Ubuntu
« Gepost op: 2008/05/26, 11:17:41 »
Ik heb een desktop (Compaq) die ik wil reserveren alleen voor Ubuntu. Op de PC is alleen windows XP (opnieuw) geinstalleerd, moet zelfs nog gegeristeerd worden. Ik wil op deze PC alleen Ubuntu gaan draaien. Hoe doe ik dat, moet ik de schijf formatteren en dan vanaf de installatie CD booten, of kan ik XP laten staan.  Wat is wijsheid?

Je snapt dus dat ik geen expert ben!!

Graag een helpende hand.

René

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
installatie Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/26, 11:19:19 »
Laat XP gewoon lekker erop staan. Naast Ubuntu dus. Zeker in het begin is dat het beste.

Makkelijke handleiding:
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu

rrjdegenaar

  • Gast
installatie Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/26, 11:29:36 »
Bedankt voor je reactie. Ik moet je even het volgende vertellen: dit wordt mijn 2e Compac voor dit doel in één week. Bij mij op de zaak verkochten ze die dingen voor een habbekrats en in mijn wijsheid dacht ik te gaan experimenteren met Ubuntu dus, ik was lekker gemaakt door een vriend. De installatie verliep eigenlijk zoals beschreven, totdat het systeem oopnieuw wilde booten, toen liep het mis, ik moest de installatie-cd verwijderen en dat lukte niet, ik heb daarna de PC uitgezet en toen begon de ellende, nou ja ellende hij deed gewoon helemaal niets meer. Ik kwam niet meer in de bios, alles gereset, batterij eruit, nada, niente.  Ik heb van pure ellende maar een 2e Compacje gekocht en ik wil niet weer dezelfde fout maken. Op mijn werk hebben ze dus XP op een schone schijf gezet.  wat kan ik het beste doen, of weet je misschien wat ik fout heb gedaan of waar ik beter op moet letten??

bedankt,

René

Offline Tom

  • Lid
installatie Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/26, 17:29:33 »
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu

Gewoon eens rustig lezen wat @Piotr daar aangeduid heeft.
Zeer goede handleiding.
grtz Tom.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.