Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: probleempje met mijn rechten  (gelezen 1111 keer)

Amator_musicae_metallae

  • Gast
probleempje met mijn rechten
« Gepost op: 2007/04/16, 20:47:22 »
Hoi daar iedereen,

Ik heb een klein probleepje.
Ik heb van de week Ubuntu 7.04 geinstalleerd, en met mijn naam en wachtwoord.
Maar nu is het zo dat ik niet alle rechten heb op het wijzigen van mijn systeem.
Ik mag niet om mijn Ubuntu partite schrijven, wel op een fat32 partitie.
En als ik in de terminal iets probeer te doen met su als commando dan is mijn eigen paswoord niet voldoende.
word dus geweigerd.
Ik kan wel op het systeem inloggen, mag ook downloaden en dergelijke, maar heb niet alle rechten.

Ik heb geen idee hoe dit kan en heb al aardig wat geprobeerd, maar mijn kennis van linux gaat vanaf ubuntu 6./06 en ook niet fanatiek.

Dus nu wilde ik het ens zelf uitvissen, maar zonder hulp lukt het blijkbaar toch niet.

Hopelijk weet iemand of ik ergens zoiets kan vinden om dit te herstellen.

Greetz,

Maurice

Multiem

  • Gast
probleempje met mijn rechten
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/16, 20:59:36 »
Je zou kunnen proberen via het commando sudo.

su werkt niet standaard onder ubuntu, heeft volgens mij te maken met het feit dat er geen root account is.

Dus als je een commando wilt uitvoeren waarbij je root rechten nodig hebt gebruik je het command sudo,

dus bijvoorbeeld :
sudo mkdir mapje

Amator_musicae_metallae

  • Gast
probleempje met mijn rechten
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/16, 21:12:13 »
jah ok dat werkt.

Ok maar dan mijn volgende vraag, de vorige keer heeft iemand dat bij mij al geregeld, maar heb ik dat maar vluchtig gezien.
Hoe kan ik zorgen dat ik een bestandbeheer kan opstarten met rechten, want ik denk dat dat het probleem is.
Ik start bestandbeheer wel op, maar daar heb ik natuurlijk geen schrijf en veranderings rechten in.

Want nu wilde ik wat dingen aanpassen via dat, in mijn map bestandssysteem, en als ik dan rechts klik en de optie eigenschappen kies dan zie ik dat ik geen recht heb tot wijzigen enzo.

Is er een methode om dazt wel te krijgen, want ik heb net ff gezocht.

Maar het wil nog niet echt.

Greetz en bedankt.

koos

  • Gast
probleempje met mijn rechten
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/16, 21:15:54 »
standaard heb je rechten in je persoonlijke map, de rest niet, en ik begrijp niet echt waarom je dat wel wilt, dit is juist wat linux veilig maakt.
mocht je toch iets moeten wijzeigen in bestandssysteem kun je met sudo tijdelijke rechten krijgen om die veranderingen te doen.

Multiem

  • Gast
probleempje met mijn rechten
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/16, 21:17:01 »
onder ubuntu is het :

gksudo nautlius (volgens mij heet het bestandbeheer programm nautilus maar ik kan me vergissen)

onder kubuntu is het:

kdesu konqueror

koos

  • Gast
probleempje met mijn rechten
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/16, 21:18:22 »
misschien dat je dit bedoelt:
je wilt bijvoorbeeld een map aanmaken in je bestandssysteem, dan kan je dit in de terminal doen met sudo, echter dit kan ook grafisch met sudo nautilus.
je zit dan in bestandssysteem met rechten, je kan dan bestanden verwijderen, mappen aanmaken enzovoort, maar altijd voorzichtig zijn.

Amator_musicae_metallae

  • Gast
probleempje met mijn rechten
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/16, 21:23:53 »
nou dat wilde ik omdat ik bij dit systeem ook nog een windows heb draaien.
Das nou op zich geen probleem, maar mijn vriendin gebruikt deze computer dus ook. Maar zij vind linux maar raar werken enzo.

Dus ik wilde in grun eventje szorgen dat windows het standaard besturingssyteem word(die bovenaan staat dus) zoda ze niet steeds als ze ff niet oplet al linux opstart.
Maar grub heet dat programaatje waarmee je dat kunt doen geloof ik, maar die lijst kan ik dus niet aanpassen als ik niet die rechten heb om dingen te veranderen.
en met sudo doet hij het bij mij niet...

Dus jah vandaar.

Greetz,

Maurice

koos

  • Gast
probleempje met mijn rechten
« Reactie #7 Gepost op: 2007/04/16, 21:28:02 »
ah ok,
zie deze post voor hoe dat moet,
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/7544

sorry, ik dacht te lezen dat je de rechten wou gaan veranderen van je bestandssysteem.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
probleempje met mijn rechten
« Reactie #8 Gepost op: 2007/04/16, 21:28:43 »
Kijk hier eens Maurice:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/93409#p93409

A.s. donderdag komt trouwens de definitieve versie uit van 7.04. Het beste is om die te installeren via een schone herinstallatie, dus met formatteren en al. Alleen formatteren van de Ubuntu-partitie dus, hè...  :-)

@koos: sorry, ik kom er tussendoor, zie ik....  Zal het niet meer doen...  :-)

Multiem

  • Gast
probleempje met mijn rechten
« Reactie #9 Gepost op: 2007/04/16, 21:33:06 »
of terwijl via console:

sudo nano /boot/grub/menu.lst

en via x-client:

gksudo gedit /boot/grub/menu.lst (ubuntu)
kdesu kate /boot/grub/menu.lst (kubuntu)

En dan het bestand aanpassen zoals in link van  vorige topic