Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 7300 Gs  (gelezen 5510 keer)

Tomick

  • Gast
7300 Gs
« Gepost op: 2008/01/31, 13:25:01 »
Deze vraag zal waarschijnlijk al 10 miljoen keer zijn gevraagd, ik heb ook overal zitten zoeken.

Maar het is me nog niet gelukt.

Ik heb nu ubuntu 7.10 (gutsy)

Ik ben newb.

Ik krijg mijn Nvidia 7300 GS kaart niet aan de praat.

Ik heb een tijdje geleden zitten experimenteren met fedora F8 ( andere pc andere kaart, doet er verder ook niet toe), maar ik heb het opgeven.

Nu heb ik een nieuwe pc en die heb nu gedual boot (gister) met Vista ultimate.
Waarom dual boot?  Mijn broer kan niet werken met linux en ik ben nog niet zo ver dat ik hem alles kan uitleggen.

Mijn vraag dus:

Kan iemand mij een uitleg geven hoe ik nu mijn Nvidia 7300 GS aan de praat krijg?(of me ergens anders naar doorverwijzen, een link die wel werkt)

Alvast bedankt,

Mick

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
7300 Gs
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/31, 13:28:29 »
Na een verse installatie moet je alleen via de restricted drivers manager (beperkt ondersteunde stuurprogramma's) de Nvidia driver aanzetten.
Hierna de computer opnieuw opstarten en het zou moeten werken.

Tomick

  • Gast
7300 Gs
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/31, 13:58:26 »
Bedankt voor de snelle ractie.

Dat doet hij niet, hij doet zoiets als:

Cant enable  glk-nvdia-new


Weet het even niet precies uit mijn hoofd.

Maar dat zegt hij.

Want dat wat jij zei zou het Eigenlijk ook moeten doen, maar dat heb ik ook al vaker geprobeerd maar dat doet hij niet :S

mvg

Mick

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
7300 Gs
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/31, 14:24:08 »
Beheer --> screens and graphics --> tabblad grafische kaart --> knop "driver" --> selecteer het merk (nvidia) en het model kaart. Zoek in de keuzemogelijkheden datgene wat het beste is voor dat model, mocht die niet werken pak je een andere (waarbij de GeForce 7 natuurlijk vermeld moet staan). Zorg ervoor dat je internetverbinding aan staat.

Tomick

  • Gast
7300 Gs
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/31, 17:49:09 »
Het enigste logische wat er staat is:

nv-nvidia Riva 128 MB,RIVA TNT,G.... *de rest kan ik niet lezen*

En deze heb ik nog aanstaan.

Ik heb ene met restricted devices niet meer om dat ik het volgende heb gedaan (even een screen)




De 2de met de "new"driver stond eerst aangevinkt, maar ik heb ergens gelezen dat ik die moest wegklikken, en de "legacy "driver aanvinken.

Het probleem is alleen dat ik deze melding krijg als ik dat doe:


The list of applications is not availabe

Click on 'Reload' to load it. To reload the list you need a working internet connection.


Dus ik doe refresh en dan krijg ik een schermpje:


Dan komt hij weer terug bij die ene screenshot, en heeft het dus niks geholpen =S

Dit is toch ook niet normaal of wel?

MVG,

Mick

Tomick

  • Gast
7300 Gs
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/31, 17:52:12 »
De ICT op het werkt heeft me dit aanbevolen:

Het compileren van de source van de NVIDIA driver van hun site.

-Download source
-Uitpakken met CMD ( terminal ) => tar-xv2f
- .\configure
-make
-make install


Dit heeft hij mij op een blaadje geschreven, maar dat snap ik niet echt...

misschien dat jullie me met die info kunnen helpen?

Greetz

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
7300 Gs
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/31, 20:40:43 »
Citaat van: Tomick
De ICT op het werkt heeft me dit aanbevolen:

Het compileren van de source van de NVIDIA driver van hun site.

-Download source
-Uitpakken met CMD ( terminal ) => tar-xv2f
- .\configure
-make
-make install


Dit heeft hij mij op een blaadje geschreven, maar dat snap ik niet echt...

misschien dat jullie me met die info kunnen helpen?

Greetz
Dat zijn geen ubuntu codes, "make install" zeg je nooit tegen je machine als je iets binnen haalt via de APT, zeg maar de command-line versie van de "instaleren/verwijderen" applicatie. Ik denk dat hij je SuSe of Red Hat (of iets dergelijks) commando's heeft gegeven. Maar dat terzijde. Eerst even over je vorige posts:
1)  Dat venstertje op je tweede screenshot, is geen downloadvenstertje wat aangeeft dat hij het gewenste binnenhaalt. Zoals je erop kunt lezen, is hij op dat moment bezig met het downloaden van pakketinformatie. Die informatie kan het systeem dan gebruiken, om je een lijst te geven van de beschikbare software. Die lijst is dan via internet actueel gemaakt.
3) Dus als je internetverbinding goed werkt, zou hij niet moeten zeggen "List of applications is not available" Maar die melding is dus het enige dat niet normaal is.
4) Die driver bovenaan het lijstje op je eerste screenshot, is niet geschikt voor jouw computer. Kijk maar naar de omschrijving in het vak eronder. Ik denk dat die driver bedoeld is voor de 64 bit versie van Ubuntu.
5) Maar laten we eerst de boel op Nederlands instellen, je zult zien dat je daar veel profijt van hebt. Zorg dat je een internetverbinding hebt, en dan als volgt (zie screens):



I Al heet "taalondersteuning" bij jou waarschijnlijk "language support".
Als je hierop klikt komt als het goed is dit venster in beeld:



II Zorg ervoor dat "Dutch" aangevinkt staat, en de knop eronder eruitziet als op het screenshot hierboven. Dan "Ok".

6) Wat alle drie de drivers (op jouw eerste screenshot) betreft, van je systeem laten die handel. Wat we gaan doen is het volgende:

I We gaan naar "screens and graphics".



II Dit venstertje komt in beeld:



III Tabblad "grphics card", en klik vervolgens op de knop naast "driver".



IV Op het venster dat dan verschijnt, klik je op de tweede optie: "choose driver by model". Klik in de linkerkolom op "nvidia", vervolgens in de rechterkolom op "GeForce 7 series".



Waarschijnlijk meldt je computer nu, dat alle gebruikers moeten uitloggen. Klik op ok en herstart de computer. Zodra Ubuntu is opgestart, zou je het moeten hebben gefixt.

7300 Gs
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/31, 22:13:45 »
Beste Richard_Rahl, wat je download is waarschijnlijk een tar ball  programma_naam.tar.gz dus bijvoorbeeld iets van NVIDAdriver9.tar.gz. De ICT heeft op het briefje de installatie procedure beschreven van de download. Het commando tar-xv2f komt mij niet bekend voor, maar dat zegt natuurlijk niets. In mijn handtekening staat een link hoe iets te installeren in Ubuntu. Kan je het nog even nalezen.
Heb je trouwens via Synaptic de NVIDIA proberen te installeren? Dat zou je anders nog even kunnen uitproberen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Tomick

  • Gast
7300 Gs
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/01, 09:39:46 »
*3) Dus als je internetverbinding goed werkt, zou hij niet moeten zeggen "List of applications is not available" Maar die melding is dus het enige dat niet normaal is.*

Dit gene doet hij ook, maar dat gebeurt zeer snel, dus ik krijg niet fatsoenlijk een screenshot.

Ik zal dat eerst  proberen van richard, misschien dat dat al helpt.


En gijs, ik zal het daarna met Synaptic proberen, maar ik heb geen idee wat Synaptic überhaupt is :\...Zeer newb...


Super dat de reactie zo snel zijn :D eccht bedankt :D   Op het NL fedora forum kon ik vaker een dag of 2 wachten :(


Vanavond na het werk ben ik om half 6 thuis, en dan zal ik het meteen proberen ;)

Alvast bedankt,

Mick

Tomick

  • Gast
7300 Gs
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/01, 17:39:10 »
Ok dit klopt allebei niet bij mij:

Taal:


Graphics kaart:



Wat vaag dat ik dat allebei niet kan =S  Ik heb gewoon de Live cd geinstalleerd en verder niks eraan gedaan...

ik wil dat synaptic wel proberen, maar ik weet niet wat het is, laat staa hoe :P

Help? (A)

Avlast bedankt

7300 Gs
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/01, 19:35:55 »
Synaptic: Systeem > beheer > Synaptic pakketbeheer > zoeken wat je nodig hebt > toepassen > hopla
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
7300 Gs
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/01, 20:21:10 »
Citaat van: Gijsbert
Beste Richard_Rahl, wat je download is waarschijnlijk een tar ball  programma_naam.tar.gz dus bijvoorbeeld iets van NVIDAdriver9.tar.gz. De ICT heeft op het briefje de installatie procedure beschreven van de download. Het commando tar-xv2f komt mij niet bekend voor, maar dat zegt natuurlijk niets. In mijn handtekening staat een link hoe iets te installeren in Ubuntu. Kan je het nog even nalezen.
Heb je trouwens via Synaptic de NVIDIA proberen te installeren? Dat zou je anders nog even kunnen uitproberen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
Ik heb zelf nooit drivers binnengehengeld in een tar.gz. file. Ik heb de topic starter alleen geïnformeerd over een manier waarvan ik weet dat het werkt. Overigens, de term APT was foutief. Ik verwarde dat met de terminal in het algemeen. Ik had de term niet mogen gebruiken, sorry.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
7300 Gs
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/01, 20:28:02 »
Citaat van: Tomick
Ok dit klopt allebei niet bij mij:

Taal:
[url]http://img258.imageshack.us/img258/7346/screenshot2hk0.th.png[/url]

Graphics kaart:

[url]http://img211.imageshack.us/img211/103/screenshot3nn1.th.png[/url]

Wat vaag dat ik dat allebei niet kan =S  Ik heb gewoon de Live cd geinstalleerd en verder niks eraan gedaan...

ik wil dat synaptic wel proberen, maar ik weet niet wat het is, laat staa hoe :P

Help? (A)

Avlast bedankt
Als ik het goed heb gezien op het tweede plaatje, moet dat met de driver wel lukken. Doet hij echt "niks" als je op "geforce 7 series" (dubbel)klikt en dan op ok?
Dat met de taalinstellingen is wel vreemd, maar ik ben zelf ook nog te veel een beginner om dat te kunnen verklaren.

Tomick

  • Gast
7300 Gs
« Reactie #13 Gepost op: 2008/02/01, 21:25:04 »
Nee dat geforce doet hij idd niet :P  anders had ik het helemaal niet meer genoemd en heel blij geweest:P

Bij is die sources...ook niet aanklikbaar zoals je ziet, misschien komt het daardoor?

Gr,

mick

Tomick

  • Gast
7300 Gs
« Reactie #14 Gepost op: 2008/02/01, 22:15:35 »
Dit is wat ik bij Synaptic vind:


Alles is al aangevinkt?

Groeten,
mick

Tomick

  • Gast
7300 Gs
« Reactie #15 Gepost op: 2008/02/01, 22:31:10 »
Ik wou dit:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/21138

Van bobby eens proberen, maar ik weet niet welke ik van deze site moet hebben:
http://www.nvidia.com/object/unix.html

Volgens mij werkt dit wel, als dit niet lukt, heb ik tenminste nog een back up file...

Dit heb ik ongeveer  ook eens gedaan met fedora.

Alleen toen heb ik gewoon de gehele xorg.conf  vervangen (misschien dat dat toen werkte) dit werkte echter toen niet, maar ik kon het wel herstellen met die backup.

Maar terug na mijn vraag, welke source moet ik hebben van die site?

Alvast bedankt.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
7300 Gs
« Reactie #16 Gepost op: 2008/02/01, 23:07:29 »
Op mijn laptop heb ik ook problemen (gekregen) met open-source drivers. De methode die ik je aanbood bleek bij mij ook niet te werken. Ik denk dat, net als bij mij, je kaart een restricted driver van Nvidia nodig heeft. Dus: systeem --> beheer --> beperkt ondersteunde stuurprogramma's. In het venstertje alles aanvinken.
Onze GeForce 7 en 8 kaarten zijn blijkbaar afhankelijk van de fabrikant wat drivers betreft. De eerdere oplossing die ik je gaf (met die screenshots) werkte echter wel op mijn desktop computer met GeForce 6200. Daarvoor zijn dus wel " goede" open-source drivers voor beschikbaar. Dit was dus een ander geval, in tegenstelling tot mijn verwachting.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
7300 Gs
« Reactie #17 Gepost op: 2008/02/02, 15:18:18 »
Citaat van: Richard_Rahl
Op mijn laptop heb ik ook problemen (gekregen) met open-source drivers. De methode die ik je aanbood bleek bij mij ook niet te werken. Ik denk dat, net als bij mij, je kaart een restricted driver van Nvidia nodig heeft. Dus: systeem --> beheer --> beperkt ondersteunde stuurprogramma's. In het venstertje alles aanvinken.
Onze GeForce 7 en 8 kaarten zijn blijkbaar afhankelijk van de fabrikant wat drivers betreft. De eerdere oplossing die ik je gaf (met die screenshots) werkte echter wel op mijn desktop computer met GeForce 6200. Daarvoor zijn dus wel " goede" open-source drivers voor beschikbaar. Dit was dus een ander geval, in tegenstelling tot mijn verwachting.
Als dat gebeurd is en je het systeem hebt geherstart, heb ik ook nog een manier ontdekt om de andere problemen op te lossen. Voor het op de juiste manier laten werken van het downloaden van updates, taalpakketten etc. moet je namelijk de softwarebronnen configureren. Op mijn eerste ubuntu machine (toen nog met versie 7.04) hoefde dat niet. Vandaar dat ik daar niet aan had gedacht.
Enfin, hier komen de te nemen stappen:

I Ga naar softwarebronnen (voor het bekijken van de afbeeldingen de links volgen)
  http://www.snapdrive.net/files/521317/Softwarebronnen1.jpg
II Het eerste tabblad moet er als volgt uit zien:
  http://www.snapdrive.net/files/521317/Softwarebronnen2.jpg
III Het tweede als volgt:
   http://www.snapdrive.net/files/521317/Softwarebronnen3.jpg
IV Het derde:
   http://www.snapdrive.net/files/521317/Softwarebronnen4.jpg
V Het vierde:
   http://www.snapdrive.net/files/521317/Softwarebronnen5.jpg

Hierna op sluiten klikken. Nu zal het ook moeten lukken het Nederlandse taalpakket te installeren. Deze moet namelijk grotendeels via het internet worden binnengehengeld. Wat de taalinstellingen betreft, de procedure die we toen volgden herhalen. Waarschijnlijk krijg je een melding dat hij eerst bepaalde andere "taalbestanden" moet installeren. Laat hem dat maar doen. Dan gewoon "Dutch" selecteren op de manier die ik eerder al heb uitgelegd.

Tomick

  • Gast
7300 Gs
« Reactie #18 Gepost op: 2008/02/05, 09:37:14 »
Sorry voor de late reactie, maar het was carnaval xD  (Limbo! Vanavond ook nog even :P)

Ik zal het proberen zodra ik achter mijn pc zit.


Maar ik breng hem morgen weg omdat mijn primary harddrive (met vista erop) wakkel contact heeft, en dat irriteerd me mateloos, ik krijg vaker de blue screen of death.

Het probleem is dat ik ehm dan 5 dagen kwijt ben *arme ik,gedwongen om achter de wii te zitten de komende 5 dagen*

Ik zou het zelf kunnen vervangen (het kabeltje) maar dan ben ik waarschijnlijk mijn garantie kwijt...



maar toch bedankt voor je informatie, en ik zal het zeker proberen.


Groetjes,

Mick

Tomick

  • Gast
7300 Gs
« Reactie #19 Gepost op: 2008/02/07, 20:08:31 »
Citaat van: Tomick
Het enigste logische wat er staat is:

nv-nvidia Riva 128 MB,RIVA TNT,G.... *de rest kan ik niet lezen*

En deze heb ik nog aanstaan.

Ik heb ene met restricted devices niet meer om dat ik het volgende heb gedaan (even een screen)

[url]http://img134.imageshack.us/img134/7012/screenshotcv0.th.png[/url]


De 2de met de "new"driver stond eerst aangevinkt, maar ik heb ergens gelezen dat ik die moest wegklikken, en de "legacy "driver aanvinken.

Het probleem is alleen dat ik deze melding krijg als ik dat doe:


The list of applications is not availabe

Click on 'Reload' to load it. To reload the list you need a working internet connection.


Dus ik doe refresh en dan krijg ik een schermpje:
[url]http://img138.imageshack.us/img138/6916/screenshot1mg0.th.png[/url]

Dan komt hij weer terug bij die ene screenshot, en heeft het dus niks geholpen =S

Dit is toch ook niet normaal of wel?

MVG,

Mick

Tomick

  • Gast
7300 Gs
« Reactie #20 Gepost op: 2008/02/07, 20:09:47 »
Dus er valt dus niks meer aan te vinken...de stappen erop kan ik dus ook nog niet doen :(

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
7300 Gs
« Reactie #21 Gepost op: 2008/02/07, 22:07:23 »
Citaat van: Tomick
Dus er valt dus niks meer aan te vinken...de stappen erop kan ik dus ook nog niet doen :(
Nee, niet via installeren/verwijderen. Maar: systeem --> beheer --> beperkt ondersteunde stuurprogramma's. Die andere drivers zijn open source drivers (en dus niet de goede). En een "legacy"driver voor een redelijk moderne kaart? Dat lijkt me stug.

Maar hoe is het gegaan met de configuratie van de softwarebronnen? Je weet wel, waar ik het volgende over schreef:

Citaat van: Richard_Rahl
Als dat gebeurd is en je het systeem hebt geherstart, heb ik ook nog een manier ontdekt om de andere problemen op te lossen. Voor het op de juiste manier laten werken van het downloaden van updates, taalpakketten etc. moet je namelijk de softwarebronnen configureren. Op mijn eerste ubuntu machine (toen nog met versie 7.04) hoefde dat niet. Vandaar dat ik daar niet aan had gedacht.
Enfin, hier komen de te nemen stappen:

I Ga naar softwarebronnen (voor het bekijken van de afbeeldingen de links volgen)
  http://www.snapdrive.net/files/521317/S … onnen1.jpg
II Het eerste tabblad moet er als volgt uit zien:
  http://www.snapdrive.net/files/521317/S … onnen2.jpg
III Het tweede als volgt:
   http://www.snapdrive.net/files/521317/S … onnen3.jpg
IV Het derde:
   http://www.snapdrive.net/files/521317/S … onnen4.jpg
V Het vierde:
   http://www.snapdrive.net/files/521317/S … onnen5.jpg

Hierna op sluiten klikken. Nu zal het ook moeten lukken het Nederlandse taalpakket te installeren. Deze moet namelijk grotendeels via het internet worden binnengehengeld. Wat de taalinstellingen betreft, de procedure die we toen volgden herhalen. Waarschijnlijk krijg je een melding dat hij eerst bepaalde andere "taalbestanden" moet installeren. Laat hem dat maar doen. Dan gewoon "Dutch" selecteren op de manier die ik eerder al heb uitgelegd.
Zeg het maar als er onduidelijkheden zijn ontstaan. :D

Tomick

  • Gast
7300 Gs
« Reactie #22 Gepost op: 2008/02/08, 09:44:06 »
Doordat ik snel wou zijn, maakte ik fouten...ik dacht namelijk dat ik dit:



Niet meer heb (het omcirkelde)....Ik dacht dat dit komt omdat ik ooit eens deze driver gedeselecteerd heb:

http://img134.imageshack.us/my.php?image=screenshotcv0.png

Ik heb toen de eerste driver gedeselecteerd, omdat die aan stond, maar het niet, daarom wou ik een andere aanvinken (misschien dat die het wel deed)

Het gevolg hiervan was, dat ik niks meer kreeg aangevinkt, oftwel een melding krijg ( zie een andere post van mij, welke melding)


het komt er dus op neer dat ik de optie " beperkt ondersteunde stuurprogramma's" of  " restricted drivers"   niet meer heb...?

Misschien moeten we die eerst zien terug te krijgen, zodat we verder kunnen met de rest (A) :)

Alvast bedankt,

Mick

Tomick

  • Gast
7300 Gs
« Reactie #23 Gepost op: 2008/02/08, 18:46:08 »
Weet je wat, ik ga ubuntu opnieuw instalerren, dan zijn we daar ook vanaf....


tot straks

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
7300 Gs
« Reactie #24 Gepost op: 2008/02/08, 19:32:15 »
Citaat van: Tomick
Weet je wat, ik ga ubuntu opnieuw instalerren, dan zijn we daar ook vanaf....


tot straks
Als je dat hebt gedaan, even niets op driver gebied proberen, zou ik zeggen. Aangezien ik al 2 keer een installatie heb gedaan, weet ik welke stappen erna volgen. Want qua drivers en zo moet het systeem toch worden " geholpen". Maar dan doen we het waarschijnlijk meteen goed, zolang we eerst observeren en dan pas handelen :).

Tot later!

Peter a.k.a. Richard_Rahl