Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is het mogelijk om een commando in de CLI aan te vullen met een commentaar ?  (gelezen 398 keer)

Offline dorusone

  • Lid
Is het mogelijk om een commando in de CLI aan te vullen met een commentaar ?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
dus b.v. :   theo@theo-EasyNote-MH35:~$ pwd / print working directory
 /home/theo
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
dit werkt dus wel (het commentaar is : print working directory  ( na de forwardslash /)

dir / directory
dir: kan geen toegang krijgen tot 'directory': Bestand of map bestaat niet
/:
bin    etc          lib      mnt    run      sys         var
boot   home          lib64      opt    sbin      timeshift  vmlinuz
cdrom  initrd.img      lost+found  proc  srv      tmp         vmlinuz.old
dev    initrd.img.old  media      root  swapfile  usr

geeft een foutmelding  : dir: kan geen toegang krijgen tot 'directory': Bestand of map bestaat niet
(werkt wel maar met foutmelding)




nahjo

  • Gast
dir / #directoryAlles vanaf het # teken zal als commentaar worden gelezen en niet uitgevoerd.
Zo geeft dir #/ directory  je een lijst van de map waarin je zit en dir / #directory een lijst van de root.
« Laatst bewerkt op: 2020/06/07, 10:28:05 door nahjo »

Offline dorusone

  • Lid

Ja zo bedoelde ik het :)  Bedankt !

nahjo

  • Gast
Graag gedaan  :)
Nieuwsgierig dat ik ben ;)
Maar omdat commentaar in een terminal opdracht 'vreemd is' ,want alleen tijd verlies door het typen, neem ik aan dat je met een script bezig bent?

Offline HarzG

  • Lid
Als iemand een handleiding schrijft, is zo'n toelichtende tekst achter een commando wel handig.
Hiermee kan je voorkomen dat bij meerdere uit te voeren commando's telkens een "gewone" blok tekst met uitleg ertussen zit met misschien weer een andere opmaak.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline dorusone

  • Lid
Ik ben niet met een script bezig maar wil het zoeken in CLI Companion  meer gebruiksvriendelijk maken.

nahjo

  • Gast
Ik ben niet met een script bezig maar wil het zoeken in CLI Companion  meer gebruiksvriendelijk maken.
Dat is een verrassend antwoord  :) Top!  8-)