Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu server via ftp bestanden op laten halen vanaf shell  (gelezen 917 keer)

Offline Falcon

  • Lid
Ubuntu server via ftp bestanden op laten halen vanaf shell
« Gepost op: 2011/12/18, 20:51:20 »
Hallo allemaal,


Ik heb mijn twee Ubuntu servers heel veel sneller aan de praat als ik verwacht had.

Heb even gespeeld en ISP config v3 op een van de doosjes gezet, hoewel ik geen ISP ben leek het me voor de domainen die ik beheer een prima oplossing.
Er staan nu twee klanten in de isp config en dat zullen er ook niet meer worden.

Het is wel een erg goede (lees makkelijke) manier om je domains te beheren.

Nu zit ik echter een beetje vast.

Ik wil van een niet Ubuntu doosje een aantal domains met ftp ophalen.

Kan iemand me zeggen hoe ik dat kan doen?
Op de Ubuntu doosjes werkt proftp als ftp server.

Mijn probleem is dat ik niet eens zo extreem veel domains over wil zetten (eerst 6 domains die minder belangrijk zijn want de Ubuntu doosjes zijn nog test).

Mijn probleem is echter die 6 domainen hebben in totaal 873.661 bestanden.
Ik zou graag de hele tree over willen zetten met ftp.

Weet iemand een script of Ubuntu module waarmee ik dat zou kunnen doen zonder dat ik alles eerst naar mijn lokale pc hoef over te halen?

Ik moet anders eerst alles ophalen van de werkende server 873.661 bestanden als ik dat gedaan heb moet ik weer 873.661 bestanden uploaden naar de Ubuntu doosje.

Dus als iemand een idee heeft hoe ik het liefst vanaf de shell omdat ik geen desktop heb /wil, alles vanaf een remote ftp server kan halen zou ik blij zijn met elk idee.

Al vast heel veel dank

Re: Ubuntu server via ftp bestanden op laten halen vanaf shell
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/18, 21:17:04 »
man ftp
?

Offline Falcon

  • Lid
Re: Ubuntu server via ftp bestanden op laten halen vanaf shell
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/18, 21:20:10 »
Ja ik denk dat dit zou kunnen werken, hier ga ik me even in verdiepen, dit lijkt exact te zijn wat ik zocht.

Dank je voor de in de richting zetten

Offline Falcon

  • Lid
Re: Ubuntu server via ftp bestanden op laten halen vanaf shell
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/18, 22:19:44 »
Hallo,

Ja klopt ik heb dat ook gedaan, maar ik krijg sync (dat zou nu de oplossing zijn) nog niet aan de praat, de domainen draaien nog op een live server, enkele gebruikers testen de nieuwe servers, dat doen we erg kort door de bocht door de dns aan te passen en www1.domain.com en www2.domain.com te gebruiken.

Ik zou echter graag elke paar uur ftp laten draaien om alles van de oude sever over te brengen naar de test servers.

Nog beter dat ik sync zou kunnen gebruiken, maar mijn handicap is dat ik een Windows gebruiker ben (was).
Dus bij ALLES moet ik zoeken, ben pas enkele dagen bezig en heb het mezelf moeilijk gemaakt door 2 servers gelijk tijdig de lucht in te gooien.

Dat is me met Ubuntu erg mee gevallen.

Technisch heb ik in no-time veel aan de praat gekregen, ik heb echt veel respect voor Ubuntu gekregen in die paar dagen.

Paar schoonheidsfoutjes maar Webmin heeft me bij de start erg geholpen.

Na een beetje (paar uurtjes) zoeken hoe ik het makkelijkst de domainen kon beheren (lang leven google) op isp config gekomen dus IEDEREEN met rechten kan nu domainen aan maken, zelfs dns aanpassen, mailservers beheren en accounts aan maken.

Dus ja ik heb veel gedaan in korte tijd.

Mijn ftp / sync "probleem" is dus gewoon gebrek aan kennis.

Maar met dit forum kom ik snel verder dank de hulp van de mensen zoals jullie die me snel de goede richting in zetten.

Dus eindelijk is mijn vraag over ftp verkeerd bedenk ik me nu, ik had moeten vragen voor een Sync oplossing.

Dus ik hou me warm aan bevolen ;-)

Want als ik dit klaar heb, ik ben als leek maar in het diepe gesprongen en wil met twee doosjes een cloud bouwen (zal vrij zeker Xen worden al zit ik daarmee muurvast.

Al met al dank allemaal voor de snelle hulp.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Ubuntu server via ftp bestanden op laten halen vanaf shell
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/18, 22:24:13 »
Vanaf de commandline van server1 doe je:
rsync -vau bronpad/ user@server2:doelpad/
Dit kan echter niet automatisch werken omdat je moet inloggen als 'user' op 'server2'. Als je sleutelauthenticatie gebruikt, kan het wel automatisch en zeker als je op server2 als root wil werken. Rsync werkt op server2 via ssh, dus als je sleutelauthenticatie voor ssh implementeert werkt die gelijk ook voor rsync.

Offline Falcon

  • Lid
Re: Ubuntu server via ftp bestanden op laten halen vanaf shell
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/18, 23:28:55 »
Ik speel nu met rsync even zien of dit gaat werken zoals ik dat graag zou willen, dank voor de tip