Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: XFCE sluit het systeem niet af en herstart het ook niet.  (gelezen 1293 keer)

Offline h2o

  • Lid
XFCE sluit het systeem niet af en herstart het ook niet.
« Gepost op: 2019/06/01, 08:18:11 »
Op mijn Predia-Go tabletjes heb ik met succes Debian kunnen installeren en alles lijkt daarop goed te werken. Ik heb alleen een vervelend probleem. Als ik XFCE hierop draai (mijn voorkeur) dan kan ik niet rechtstreeks afsluiten of herstarten. Dan kom ik direct terug bij het inlogscherm. Als ik vanuit een terminal het commando sudo shutdown -h now of sudo shutdown -r now gebruik wel.

Als ik daarentegen Cinnamon of LXDE gebruik, dan sluit en herstart het tablet wel meteen.
Iemand enig idee hoe dat kan?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: XFCE sluit het systeem niet af en herstart het ook niet.
« Reactie #1 Gepost op: 2019/06/01, 10:13:40 »
Geen idee hoe dat kan. Maar misschien kun je het oplossen door een toetsencombinatie toe te wijzen aan die twee commando's.

Voor shutdown gebruik ik de opdracht (toe te voegen aan Sneltoetsen, bij Instellingen, Toetsenbord):
xfce-session-logout --halt
(ik heb Ctrl+Alt+H toegewezen).

Uitloggen doe ik met
xfce-session-logout --logout
(bij mij Ctrl+Alt+L).

Op dezelfde manier herstart ik de pc (--reboot) of laat 'm inslapen (--suspend).

DarkEra

  • Gast
Re: XFCE sluit het systeem niet af en herstart het ook niet.
« Reactie #2 Gepost op: 2019/06/01, 11:01:47 »
Aangezien het over Debian gaat hoort het topic thuis onder Andere Distributies . Volgende keer even in de gaten houden. ;)
Ze zullen het topic wel op de goede plaats zetten.

P.S.: over welke versie Debian van heb je het eigenlijk? Maakt het mee zoeken wat makkelijker. :)
« Laatst bewerkt op: 2019/06/01, 11:21:10 door Maik »

Offline h2o

  • Lid
Re: XFCE sluit het systeem niet af en herstart het ook niet.
« Reactie #3 Gepost op: 2019/06/01, 11:27:13 »
Aangezien het over Debian gaat hoort het topic thuis onder Andere Distributies . Volgende keer even in de gaten houden. ;)
Ze zullen het topic wel op de goede plaats zetten.

P.S.: over welke versie Debian van heb je het eigenlijk? Maakt het mee zoeken wat makkelijker. :)
Het is Debian Buster. Op al mijn andere systemen (laptops en desktops) geeft het geen problemen. Ook LXDE en Cinnamon sluiten de tablets netjes af en kunnen herstarten. Bij XFCE op deze tablets wordt het systeem meteen in het inlogmenu (LXDM in dit geval, maar hets standaard Lightdm ook) gegooid.

BTW het is een software vraag. Dat ik in dit geval Debian gebruik doet er toch niet toe?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

DarkEra

  • Gast
Re: XFCE sluit het systeem niet af en herstart het ook niet.
« Reactie #4 Gepost op: 2019/06/01, 11:37:45 »
Doet er wel toe omdat het forum en de andere forum gedeelten specifiek voor Ubuntu support zijn opgezet. Vroeger was het hier enkel en alleen Ubuntu, xubuntu en kubuntu. Het Andere Distributie gedeelte is er 10 jaar geleden pas aan toe gevoegd juist om dit soort zaten gescheiden te houden. Dat is al enkele keren uitgelegd geweest.

Hier de uitleg en bedoeling van dit forum gedeelte: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=45961.0

Als steeds meer mensen hulp willen hebben bij een bepaalde distributie en posten hun topics tussen de *buntu gerelateerde zaken en support dan wordt het erg verwarrend voor de *buntu gebruikers.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: XFCE sluit het systeem niet af en herstart het ook niet.
« Reactie #5 Gepost op: 2019/06/01, 11:42:19 »
Er zit onder de motorkap toch nog aardig wat verschil tussen Debian en Ubuntu. XFCE is een desktop interface draaiende op één van de basissen. Het gedrag en oplossingen voor bepaald gedrag zijn niet per se het gevolg van XFCE, maar kunnen ook liggen aan de interactie tussen het OS en de DE. Aangezien dit een Ubuntu forum is, behandelen we in Sofware & Configuratie alleen de Ubuntu afgeleiden zoals Ubuntu Budgie en Xubuntu.
Dat Ubuntu gebaseerd is op Debian is natuurlijk zeker waar - maar dat wil niet zeggen dat oplossingen voor Debian en Ubuntu uitwisselbaar zijn. Wat werkt voor het ene OS, kan het andere (in een héél erg geval) om zeep helpen. Daarom maken we zo'n harde distinctie tussen Ubuntu en niet-Ubuntu.

Dus eigenlijk wat Maik zegt - ik typte blijkbaar niet snel genoeg ;)

DarkEra

  • Gast
Re: XFCE sluit het systeem niet af en herstart het ook niet.
« Reactie #6 Gepost op: 2019/06/01, 11:45:51 »
Mooie toevoeging TopGear, thanks. :)

DarkEra

  • Gast
Re: XFCE sluit het systeem niet af en herstart het ook niet.
« Reactie #7 Gepost op: 2019/06/01, 11:59:17 »
Aangezien Debian Buster nog in de ontwikkelings fase zit kan het om een bug gaan en zou ik hier op gaan zoeken, is er nog geen bug rapport van maak er dan eentje aan zodat ze het kunnen repareren.

Offline h2o

  • Lid
Re: XFCE sluit het systeem niet af en herstart het ook niet.
« Reactie #8 Gepost op: 2019/06/01, 17:14:37 »
Ik heb zelf maar een workaround gemaakt. Leentjebuur bij LXDE gedaan en lxsession-logout geïnstalleerd en er een starter van gemaakt op het bureaublad.
Nu sluit en herstart zo'n tablet wel netjes af.

Vwb die andere distributies: Als je bij Ubuntu een zelfde probleem tegen komt ga je dus bij andere distributies voor de oplossing zoeken, terwijl het een XFCE probleem kan zijn?
Vaak vind ik via Google op Ubuntu en Mint fora een oplossing voor mijn Debian probleempjes als die er zijn. Omdat je dan geen Mint of Ubuntu gebruikt moet je in een apart hoekje je vraag gaan stellen?
Flauw, dochter sluit moeder uit. Verder laat ik het hierbij.
« Laatst bewerkt op: 2019/06/01, 17:22:36 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

DarkEra

  • Gast
Re: XFCE sluit het systeem niet af en herstart het ook niet.
« Reactie #9 Gepost op: 2019/06/01, 21:57:52 »

Vwb die andere distributies: Als je bij Ubuntu een zelfde probleem tegen komt ga je dus bij andere distributies voor de oplossing zoeken, terwijl het een XFCE probleem kan zijn?
Neen, men zoekt dan op *buntu specifieke vragen. Is het vermoedelijk een Xfce probleem dan zoek ik het me wel bij Xfce zelf.

Citaat
Vaak vind ik via Google op Ubuntu en Mint fora een oplossing voor mijn Debian probleempjes als die er zijn. Omdat je dan geen Mint of Ubuntu gebruikt moet je in een apart hoekje je vraag gaan stellen?
Flauw, dochter sluit moeder uit. Verder laat ik het hierbij.
Yep, doen ze op het Engelstalige Ubuntu forum ook, Hoofdzaak is Ubuntu, andere distributies vallen onder een ander forum gedeelte: https://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=446
Ze zijn daar zelfs zover gegaan om het aparte Ubuntu Studio gedeelte weg te halen, dit was er vroeger namelijk wel. Net als met Mint, die moet men ook hier netjes on het Andere Distributie gedeelte posten want zelfs Mint is geen Ubuntu.

Verder wil ik nogmaals aanhalen dat, en dat was vóór dat jij hier in 2010 lid werd, het Ubuntu NL forum enkel en alléén opgezet was voor hoofdzakelijk Ubuntu. Xubuntu en Kubuntu waren dacht ik zelfs bijzaak. Daar kwam later verandering in. En juist, omdat je nu de derde persoon op korte termijn bent die het "Flauw" vindt terwijl het regelement er al 10 jaar is, ben ik tegen een Andere Distributie forum gedeelte en het bieden van hulp bij andere distributies. Het heeft alleen maar gezorgd voor versplintering en dit soort gejengel dus. Just my 2€ cents. :)
« Laatst bewerkt op: 2019/06/01, 22:05:14 door Maik »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: XFCE sluit het systeem niet af en herstart het ook niet.
« Reactie #10 Gepost op: 2019/06/01, 22:12:42 »
Heren, nu graag on topic, anders moet ik een slotje plaatsen :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

DarkEra

  • Gast
Re: XFCE sluit het systeem niet af en herstart het ook niet.
« Reactie #11 Gepost op: 2019/06/01, 23:52:48 »
Geen probleem Ron.  ;)

Ik blijf erbij dat de TS een versie draait die in ontwikkeling is en welke nog niet eens een Beta statuut heeft, dat is om problemen vragen en zal het gaan om een bug waar de TS zelf de moeite niet voor wil nemen om naar te zoeken of zelf een bug rapport van wil opstellen (krijg ik de indruk althans). Jammer.

Als zijn "workaround" werkt en hij er blij mee is, des te beter maar de fix voor Xfce moet van Debian komen. :)
« Laatst bewerkt op: 2019/06/01, 23:54:32 door Maik »