Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: linux voor het vervangen van windows 8  (gelezen 1772 keer)

linux voor het vervangen van windows 8
« Gepost op: 2014/01/05, 13:00:48 »
Hallo,

 ik heb een HP netbook een Pavilion 2x 1Ghz en 4 gig geheugen.
met touchscreen en ben al een paar weken aan klooien hiermee. Nu wil ik graag Windows 8 er af gooien
en alleen linux draaien.

Nu heb ik al ubuntu geprobeerd met unity, probleem met touchscreen en met het instellen van lichter en donker zetten. en om de minuut
knippert het beeld. verder werkte het redelijk. Nu heb ik Mint er op en werkt draadloos weer niet. En ook lichter en donkerder zetten doet het
niet. Zo ook met opensuse. \\

Dus nu heb ik drie distro's geprobeerd en geen van allen werkt naar behoren.

Graag tips voor een goede vervanger van windows 8.

alvast bedankt voor de reacties

Emiel

Re: linux voor het vervangen van windows 8
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/05, 13:03:06 »
Mijn vaders Sony Vaio Tap 20 werkt keurig met touchscreen out-of-the-box. Zelfde geldt voor mijn Lenovo Thinkpad Yoga 13. Meeste touchscreendrivers zitten al in de kernel.
Welke videokaart zit erin? (n.a.v. je helderheidsprobleem) En welke netwerkkaart?

Re: linux voor het vervangen van windows 8
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/05, 13:11:23 »
ga ik even opzoeken

Re: linux voor het vervangen van windows 8
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/05, 13:35:50 »
Als ik je een goede raad mag geven: gooi Windows 8 er niet onmiddellijk af. Het kan  je altijd nog ergens voor dienen.
Mocht ik in jouw plaats zijn, zou ik een dual-boot installatie doen.
Linux Mint 18.3  Xfce

Re: linux voor het vervangen van windows 8
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/05, 13:38:19 »
wellicht iets te veel informatie, sorry maar dit is wat ik kon vinden


PCI Devices
Host bridge   Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 16h Processor Root Complex
VGA compatible controller   Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] Kabini [Radeon HD 8210] (prog-if 00 [VGA controller])
Audio device   Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] Device 9840
Host bridge   Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 16h Processor Function 0
PCI bridge   Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 16h Processor Functions 5:1 (prog-if 00 [Normal decode])
PCI bridge   Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 16h Processor Functions 5:1 (prog-if 00 [Normal decode])
PCI bridge   Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 16h Processor Functions 5:1 (prog-if 00 [Normal decode])
USB controller   Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] FCH USB XHCI Controller (rev 01) (prog-if 30 [XHCI])
SATA controller   Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] FCH SATA Controller [AHCI mode] (prog-if 01 [AHCI 1.0])
USB controller   Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] FCH USB OHCI Controller (rev 39) (prog-if 10 [OHCI])
USB controller   Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] FCH USB EHCI Controller (rev 39) (prog-if 20 [EHCI])
USB controller   Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] FCH USB OHCI Controller (rev 39) (prog-if 10 [OHCI])
USB controller   Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] FCH USB EHCI Controller (rev 39) (prog-if 20 [EHCI])
SMBus   Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] FCH SMBus Controller (rev 3a)
Audio device   Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] FCH Azalia Controller (rev 02)
ISA bridge   Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] FCH LPC Bridge (rev 11)
SD Host controller   Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] FCH SD Flash Controller (rev 01) (prog-if 01)
Host bridge   Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 16h Processor Function 0
Host bridge   Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 16h Processor Function 1
Host bridge   Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 16h Processor Function 2
Host bridge   Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 16h Processor Function 3
Host bridge   Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 16h Processor Function 4
Host bridge   Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 16h Processor Function 5
Ethernet controller   Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8101E/RTL8102E PCI Express Fast Ethernet controller (rev 07)
Network controller   Ralink corp. RT3290 Wireless 802.11n 1T/1R PCIe
Bluetooth   Ralink corp. RT3290 Bluetooth

Re: linux voor het vervangen van windows 8
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/05, 13:45:27 »
Hmm, je internetprobleempje kan ik niet direct mee helpen maar heb je voor je videokaart wel de driver geïnstalleerd via Hardware Drivers? Want je hebt zo te zien een Radeon 8210 en meestal weren ATI-kaarten beter daarmee.

Re: linux voor het vervangen van windows 8
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/05, 13:49:38 »
@koffieboon, ik heb het helemaal gehad met de dual boot met win8
Het is gewoon niet mogelijk met het nieuwe bios systeem. Het lukt niet om netjes op te starten en te kiezen
ik moet dan snel f9 kiezen en dan ubuntu kiezen. Bovendien is windows 8 er al af.

En ik zal win8 niet missen mits linux goed werkt, ik vind linux mint erg prettig maar daar doet het hele touchscreen het niet en
zoals ik al vermelden, kan het ook niet in lichtsterkte veranderen.

@ vistaus, ik heb geprobeerd om een andere ati kaart aan wijzen, dus dan zegt het systeem: deze is niet geinstalleerd. Vervolgens kies ik voor de installatie van de bovenste driver. En toen kon ik na het opnieuw opstarten het beeld helemaal niet meer zien. Nou daarna maar weer opnieuw installeren.

Re: linux voor het vervangen van windows 8
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/05, 14:06:09 »
@ vistaus, ik heb geprobeerd om een andere ati kaart aan wijzen, dus dan zegt het systeem: deze is niet geinstalleerd. Vervolgens kies ik voor de installatie van de bovenste driver. En toen kon ik na het opnieuw opstarten het beeld helemaal niet meer zien. Nou daarna maar weer opnieuw installeren.


Hoho, maar wat installeer je nu dan? Ubuntu, Mint of OpenSUSE?

Re: linux voor het vervangen van windows 8
« Reactie #8 Gepost op: 2014/01/05, 14:22:23 »
Sorry goede vraag!

Er staat nu Mint Maya op geinstalleerd. En van mij hoef het touchscreen niet te werken als
ik maar de lichtsterkte kan verminderen. Verder heb ik  het netbookje nodig voor
mijn werk en laat mint er maar gewoon op staan aangezien het prettig en snel werkt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: linux voor het vervangen van windows 8
« Reactie #9 Gepost op: 2014/01/05, 14:34:30 »
Probeer Mint 16 Petra eens? Die zal waarschijnlijk beter werken op splinternieuwe apparatuur dan Mint 13 Maya.

Re: linux voor het vervangen van windows 8
« Reactie #10 Gepost op: 2014/01/05, 15:05:35 »
Dank voor de tip, maar kan ik maya upgraden naar petra of moet ik dan weer een nieuwe installatie doen. Ik ben namelijk net bijna
klaar met de  'tips" die ik altijd afloop na een installatie. vandaar de vraag

Offline vanadium

  • Lid
Re: linux voor het vervangen van windows 8
« Reactie #11 Gepost op: 2014/01/05, 15:10:39 »
Doe maar best een nieuwe installatie!
[edit]Opletten tijdens installatie dat je kiest voor "gebruik volledige schijf" (of anders handmatig partities toewijst). Anders wordt de nieuwe versie eenvoudig naast de huidige geïnstalleerd in multi-boot.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/05, 15:12:20 door vanadium »

Re: linux voor het vervangen van windows 8
« Reactie #12 Gepost op: 2014/01/05, 15:13:06 »
Dat ga ik dan direct doen want morgen heb de pc weer nodig. Dank!

Re: linux voor het vervangen van windows 8
« Reactie #13 Gepost op: 2014/01/05, 15:20:50 »
dan alleen nog de vraag moet ik gaan voor KDE of xfce ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: linux voor het vervangen van windows 8
« Reactie #14 Gepost op: 2014/01/05, 15:24:49 »
dan alleen nog de vraag moet ik gaan voor KDE of xfce ?
Maakt niet uit, dat nieuwe machientje is een krachtpatser en kan alles aan.  :)

Maar ik zou zelf eerder vlaggeschip Cinnamon overwegen dan KDE. Ook daarvoor heb ik trouwens een direct-doen-lijstje gemaakt: https://sites.google.com/site/computertip/mint-cinnamon-directdoen

En ja, Xfce is natuurlijk ook erg mooi in Mint 16....  :)

Re: linux voor het vervangen van windows 8
« Reactie #15 Gepost op: 2014/01/05, 15:34:59 »
Oké nogmaals dank ik ga aan de slag, het wordt dan cinnamon deze draait boven op een oudere pc ook prima.
Misschien onderschat ik dit netbookje dan toch.

FrSu

  • Gast
Re: linux voor het vervangen van windows 8
« Reactie #16 Gepost op: 2014/01/05, 15:55:37 »
Om je niet verder in verwarring te brengen  ;): Bij  mij draait Ubuntu Gnome 13.10 goed op mijn Asus Vivobook. Deze heeft ook touchscreen en dit werkt ook.

Ik zou zeggen, probeer eerst even de Live USB dan kun je uitproberen wat je wilt zonder direct te installeren.

Groet,
Frits

Re: linux voor het vervangen van windows 8
« Reactie #17 Gepost op: 2014/01/05, 15:59:38 »
Goede tip dank! Ook dat ga ik uitproberen.

Hartelijke Groet, Emiel

Re: linux voor het vervangen van windows 8
« Reactie #18 Gepost op: 2014/01/05, 23:34:17 »
Zo het is klaar, het is toch ubuntu 12.04 3 geworden.

Ik heb nog geprobeerd mint petra er op te krijgen. Er kwam steeds een foutmelding en toen dacht
ik ubuntu zal het wel doen. En dat klopt.
Op een of andere manier heb ik het beeld ook niet meer zien knipperen om de minuut. Ik hoop dat dat ook
weg blijft. Nu ben ik zeer tevreden met deze installatie van dit mooie systeem.

én ik kom er steeds meer achter dat de Unity omgeving toch wel lekker werkt.

Groet en dank