Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thunderbird geeft vreemde tekens  (gelezen 678 keer)

Offline roeland

  • Lid
Thunderbird geeft vreemde tekens
« Gepost op: 2018/11/06, 23:06:45 »
Ik gebruik Thunderbird op een laptop en desktop met Xubuntu 16.04.

Bij gebruik van accenten en andere -niet letter tekens worden  die vervangen door (voorbeeld):

Ihr Anbieter und Vertragspartner
jpc-Schallplatten-Versandhandelsgesellschaft mbH
Lübecker Straße 9
D-49124 Georgsmarienhütte
E-Mail: service@jpc.de
Geschäftsführer: Gerhard Georg Ortmann

Het gebeurt ook bij pure NL teksten.
Ik heb ergens gelezen over een UTF-8 instelling maar is dit een oplossing en waar is die instelling dan te vinden in Thunderbird?

PS Blij dat de site weer werkt!  Bedankt voor alle werk.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Re: Thunderbird geeft vreemde tekens
« Reactie #1 Gepost op: 2018/11/07, 14:39:18 »
Hallo, ik kan in mijn Thunderbird (v52.9.1) wel gewoon 'Geschäftsführer' schrijven.

Bij Voorkeuren, tabje Weergave, knop Geavanceerd, staat bij mij:
Tekstcodering uitgaande berichten: Unicode (UTF-8),
codering inkomende berichten: Westers (ISO-8859-1).
(Dit zijn standaardinstellingen van TB).

Misschien zit je probleem hier?

Offline roeland

  • Lid
Re: Thunderbird geeft vreemde tekens
« Reactie #2 Gepost op: 2018/11/10, 13:35:56 »
Bedankt voor de reactie.  Mijn probleem (ik heb het achteraf niet helemaal duidelijk beschreven) is dat ik wel met vreemde tekens kan schrijven maar dat ik na het opslaan van de  tekst (afdrukken als pdf bestand) de tekst terug krijg met de vreemde tekens.  Er gaat dus iets fout bij de verwerking van het het opslaan.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.