Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Benelux?  (gelezen 14632 keer)

Ubuntu Benelux?
« Gepost op: 2007/04/03, 15:51:24 »
Ik weet niet of ik nu hele vreselijke wonden openrijt, maar ik vraag me al een hele tijd af waarom Ubuntu Nederland eigenlijk Ubuntu Nederland heet.
Wezenlijk dekt die naam, voor het forum in ieder geval, niet de lading.
Het barst hier van de Belgen.  En dat is natuurlijk prachtig.
Wordt het zo langzamerhand niet eens tijd om van Ubuntu Nederland, Ubuntu BE/NL te maken?
Of, mooier nog, Ubuntu Benelux?
In Luxemburg wonen vast ook wel Nederlandstalige Ubuntero's dus die annexeer ik er zo even bij.

Wat mij betreft is het tijd voor verandering, of toch niet?
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu Benelux?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/03, 16:12:48 »
We moeten in ieder geval niet elk apart leren hoe water kookt.
Er zijn reeds een aantal samenwerkingsverbanden tussen Ubuntu-be en ubuntu-nl.
Zo wordt het forum gebruikt door nederlanders en belgen en gaan ze in nederland de Belgische steunpuntenkaart gebruiken.

Op de nederlandse ubuntu meeting in Den Haag waren 3 belgen aanwezig en op Fosdem waren Dennis SWAT en KenSentMe.
Er is veel communicatie en samenwerking, al kan dat uiteraard altijd beter.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline joop13

  • Lid
Ubuntu Benelux?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/03, 16:15:14 »
Volgens mij is het forum opgezet vanuit Nederland vandaar Ubuntu NL. Maar alle nederlands sprekenden zijn uiteraard welkom. Daarom is het best wel een goed idee om over te gaan naar Ubuntu Benelux gezien de geweldige bijdrage van onze zuiderburen.

Maar laat de naam niet een splijtzwam zijn!!
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu Benelux?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/03, 16:38:17 »
Probleem is misschien, dat België officieel drietalig is. Terwijl dit forum alleen bestemd is voor de Nederlandstaligen, dus voor de Vlamingen. Niet voor de Walen en de Duitstaligen in de Oostkantons.

De NL staat ook alleen voor de taal, en niet voor de nationaliteit. Net zoals Vlaanderen en Nederland samen in de *Nederlandse* Taalunie zitten: http://taalunieversum.org/taalunie/

Terzijde: overigens mogen Vlaanderen en Nederland wat mij betreft best samen gaan in de Republiek der Verenigde Belgische Nederlanden....  dan is er geen misverstand meer mogelijk....   :-)

Offline Ruben

  • Lid
Ubuntu Benelux?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/03, 16:44:10 »
Nederland, Vlaanderen EN het nederlands sprekende deel van Frankrijk :)

Offline joop13

  • Lid
Ubuntu Benelux?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/03, 16:49:46 »
Citaat van: pjotr123
overigens mogen Vlaanderen en Nederland wat mij betreft best samen gaan in de Republiek der Verenigde Belgische Nederlanden....  dan is er geen misverstand meer mogelijk....   :-)
Dit lijkt me de beste oplossing. Krijgen we Ubuntu VBN. Misschien het beste idee van vandaag. Alleen hoe krijgen we de politiek zover???
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline Dave

  • Lid
Ubuntu Benelux?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/03, 18:11:25 »
de belgen zijn al druk aan het kibbelen om te breken met de franstaligen en terug in de moederschoot te belanden :-)

Maar iedereen is hier welkom, zolang ze maar in het nederlands tikken haha

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu Benelux?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/04/03, 18:19:50 »
@Dave: Makkelijk voor jou, komt Zeeuws-Vlaanderen gelijk weer een stuk centraler te liggen.... Nou ja, ligt het nu al, vlakbij Antwerpen. Ach, wat is een grens?

Offline Kev

  • Lid
Ubuntu Benelux?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/04/03, 22:11:00 »
En ik vond Leuven net zo lekker centraal liggen.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Ubuntu Benelux?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/04/03, 23:08:30 »
Kortom, misschien moet het gewoon et Nederlandstalig Ubuntuforum heten?
Een fijne plek voor Nederlandstaligen uit Belgie, Duitsland, Friesland, noem maar op.....
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline mcgyver

  • Lid
Ubuntu Benelux?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/04/03, 23:19:30 »
Citaat van: Dave
de belgen zijn al druk aan het kibbelen om te breken met de franstaligen en terug in de moederschoot te belanden :-)

Maar iedereen is hier welkom, zolang ze maar in het nederlands tikken haha
Ook als ze in een ander taal tikken wat mij betreft. Zolang het duidelijk is wat ze verlangen.

on topic:

UBUNTU NL
(Forum voor alle Nederlandstaligen) (ondertitel)

Goed idee ?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu Benelux?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/04/04, 01:01:29 »
Mij interesseert het echt helemaal niks hoe het forum heet.
Zolang alle Nederlands sprekende mensen er gebruik van kunnen maken vind ik het prima :)

Ubuntu Benelux?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/04/04, 11:36:20 »
Het zou een beetje belachelijk zijn als er een Nederlands en een Vlaams forum zou zijn, Maar nu staat er vanboven op het forum Ubuntu Nederland en er zou inderdaad misschien wel beter Vlaams-Nederlands of Nederlandstalig staan.

Ubuntu Benelux?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/04/05, 23:33:01 »
Citaat
What's in a name? that which we call a rose
By any other name would smell as sweet
Het gaat toch om de inhoud en niet het naampje.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu Benelux?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/04/05, 23:38:37 »
Citaat van: Dennis
Citaat
What's in a name? that which we call a rose
By any other name would smell as sweet
Het gaat toch om de inhoud en niet het naampje.
Daar hebben Shakespeare en jij natuurlijk gelijk in.  :-)

Maar symboliek is ook van belang. Dus waarom niet, een kleine naamswijziging? Als zo'n geringe ingreep het forum en daardoor Ubuntu populairder maakt?

"Ubuntu Nederlandstalig", ik ben er wel voor.....

Ubuntu Benelux?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/04/06, 00:01:08 »
bwaa, de Vlamingen onder ons zijn denk ik wel voor Nederlandstalig en niet Nederland, want wij wonen in Vlaanderen en niet in Nederland (bij ons zeggen ze eigenlijk "Hollanders" tegen jullie)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ubuntu Benelux?
« Reactie #16 Gepost op: 2007/04/06, 00:16:52 »
Het zou inderdaad maar een kleine ingreep zijn, en als een paar Vlamingen zich daardoor meer welkom voelen, waarom ook niet... het is toch maar een kleine moeite voor jou, Dennis, om met die verandering een aantal taalpuristen tevreden te stellen, ofniet?

Maar voor mij is het prima zoals het nu is. Ja, wij wonen inderdaad in Vlaanderen, maar wat doet dat er in godsnaam toe? Ik ben het in principe helemaal eens met Dennis: inhoud boven naam... anders zou ik ook geen Ubuntu gebruiken ;) (no offence aan de bedenkers van de naam Ubuntu)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Ubuntu Benelux?
« Reactie #17 Gepost op: 2007/04/06, 09:48:23 »
Citaat van: Dennis
Citaat
What's in a name? that which we call a rose
By any other name would smell as sweet
Het gaat toch om de inhoud en niet het naampje.
Nou, dan kun je het forum net zo goed Ubuntu Belgie nnoemen........  :) is dat ff een strak plan?
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Ubuntu Benelux?
« Reactie #18 Gepost op: 2007/04/06, 10:22:40 »
Het kan mij ook niet bommen hoe het forum heet. Belangrijkste is dat er ÉÉN nederlandstalig forum is en niet 2 of meer zoals dat vroeger het geval was. Dit verhoogt wel de trafiek op dit forum, maar zorgt er wel voor dat iedereen (hoop ik toch) geholpen wordt.

Offline Dave

  • Lid
Ubuntu Benelux?
« Reactie #19 Gepost op: 2007/04/06, 10:24:18 »
het is niet alleen de forumnaam maar ook van de afdeling en hoe die als kontakt bekend staat in de wereldwijde community dacht ik toch ergens.
en wat als Ubuntu wel flink groeit en de zuiderburen behoefte krijgen aan een eigen forum. haken en ogen.
Als Dennis overal op in gaat blijft hij aan de gang waarschijnlijk.
komt tijd komt raad zeggen ze ook wel eens.

ach tis nog vroeg voor me....

sonnybleu

  • Gast
Ubuntu Benelux?
« Reactie #20 Gepost op: 2007/04/06, 10:52:39 »
Ik was 20 toen ik na mijn huwelijk (de man volgt de vrouw;-)) verhuisde van Rhoon/Rotterdam naar Comines-Warneton
(tegenhanger v/d Voerstreek) het hol van Fluto, burgemeester nog met pijl en boog en Franstalig tot op het bot ondanks de NLtalige faciliteiten. Opgedrongen door de politiekers uit Brussel.
De toenmalige jaren '70 waren echt wel woelig hier én in de Voerstreek. In de jaren '80 is er stelselmatig een mentaliteits verandering gekomen wat maakte dat de twee talen stilletjes aan in harmonie begonnen te leven Walen én Vlamingen en ik als kaaskop dertussen.
Ik ben nu 55 en zou voor geen goud meer weg willen hier alleen al door die positieve harmonie, het echte pesten is weg en heeft plaats gemaakt door vriendschappelijk plagen.
Die harmonie, het helpen van mensen, het vriendschappelijk plagen vind ik op dit forum.
HOU HET AUB ZO!!!!
Inhoud boven naam, jongens/meiden.
Ik denk dat de Vlamingen onder ons echt niet wakker liggen vanwege .nl of Nederlandstalig Ubuntu forum or what so ever. Het is de kwaliteit en de Ubuntu vriendschap die telt!!

Ubuntu is: menselijk zijn voor anderen en dat is meer waard dan de naam .nl.
Dit moest ik even kwijt.

Groetjes....Jan

Offline Soul-Sing

  • Lid
Ubuntu Benelux?
« Reactie #21 Gepost op: 2007/04/06, 11:21:34 »
mooi verhaal boven mijn bericht trouwens.
ik vind de toevoeging die mcgyver voorstelt toch wel voor de hand liggen. nederlandstalig forum. het maakt het forum meer open voor de buitenwereld. ons forum is natuurlijk al open en voor en van iedereen, maar toch vind ik die toevoeging correct en verhelderend.

Ubuntu Benelux?
« Reactie #22 Gepost op: 2007/04/06, 11:31:43 »
Nederlandstalig geeft het wel een internationaler karakter.
Maar ik ben Belg en mij maakt het ook niet uit hoor.
Ik heb de NL altijd aanzien als Nederlandstalig. Want wij zeggen niet Nederland maar Holland :p

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu Benelux?
« Reactie #23 Gepost op: 2007/04/06, 11:33:45 »
Citaat van: DaSaint
Nederlandstalig geeft het wel een internationaler karakter.
Maar ik ben Belg en mij maakt het ook niet uit hoor.
Ik heb de NL altijd aanzien als Nederlandstalig. Want wij zeggen niet Nederland maar Holland :p
Hallo, ik ben een Brabander en geen Hollander, hoor....  :-)
Een Kempenaar om precies te zijn.

Denzo

  • Gast
Ubuntu Benelux?
« Reactie #24 Gepost op: 2007/04/06, 11:49:29 »
Hier ook een Kempenaar o/