Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] welke draadloos systeem aan te schaffen icm Ziggo?  (gelezen 14390 keer)

Offline canti

  • Lid
Ik heb een bedraad systeem bij Alles-in-1 Plus van Ziggo. Ik ben er tevreden mee, alleen wil ik graag in verband met de veiligheid hier in huis (mijn zoontje loopt hier rond en pakt graag draden van onze laptop) overstappen op draadloos. Ik zou als een betrekkelijke leek op het gebied van draadloos graag een advies willen ontvangen welke apparatuur het beste is in combinatie met Ziggo triple-abonnement, met Ubuntu en met de laptop. Hierbij wat gegevens:
laptop: HP Pavilion met 2x Intel Core 2 Duo P 8400 2.26 GHz en met memory van 4026 MB
draadloos: zie plaatje in de bijlage
Ziggo-abonnement: Alles-in-1 Plus met 20 Mbit/s (internet, televisie, telefoon)

Misschien is er iets interessants bij MyCom te vinden? Zie http://www.mycom.nl/Products/224.aspx. Of kan ik beter ergens anders kijken?
« Laatst bewerkt op: 2010/04/21, 22:40:20 door canti »

Offline tigger

  • Lid
Re: welke draadloos systeem aan te schaffen icm Ziggo?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/06, 18:16:05 »
Zoals door Femke aangegeven kun je een Fon AP/router kopen, maar in principe werkt elk Access point of router wel met je kaart in de laptop. Dus niet moeilijk doen met USB-dongels oid. Ik weet niet wat je precies aan apparatuur van ziggo er bij hebt gekregen, misschien dat je dat nog kan aangeven. Als je meerdere pc's bedraad kan aansluiten heb je een router (al dan niet met ingebouwd modem) gekregen en heb je alleen een accesspoint nodig. Je kan dan wel een router aanschaffen, maar daarmee kun je het onnodig moeilijk maken. Kun je maximaal 1 pc bedraad aansluiten, dan is het verstandiger om een router aan te schaffen. Hiermee kun je dan ook meerdere pc/laptops etc aansluiten. Ik heb zelf goede ervaringen met linksys, maar er zijn meerdere goede merken.
LPI-1, NCLA, RHCE, RHCVA

Offline canti

  • Lid
Re: welke draadloos systeem aan te schaffen icm Ziggo?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/06, 20:49:59 »
De huidige Ziggo-modem is Motorola SBV5121E, volgens mij een eenvoudige kabelmodem die geen wifi kent. Uiteraard ben ik niet van plan om dat gedoe met USB-dongels o.i.d. te gebruiken. Ik wil gewoon een zo eenvoudig mogelijk systeem, zonder kunstgrepen.

Ik heb wel wat over Fonera gehoord, maar of dat wat is wat ik zoek weet ik niet. Je plaatst toch wel een extra apparatuur achter een modem, verder is het ook niet duidelijk hoeveel het maandelijks zal gaan kosten.

Ben benieuwd naar jullie antwoorden...

canti

Offline Els

  • Lid
Re: welke draadloos systeem aan te schaffen icm Ziggo?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/06, 21:05:40 »
Als je alleen een kabelmodem hebt zul je toch een draadloze router moeten aanschaffen. Ik heb een Linksys (werkt altijd wel volgens mij), met daarachter nog een Fonera (dat was het eerste model, alleen draadloos en niet rechtstreeks op het modem van - toen nog - @home aan te sluiten). Alles werkt prima met Ubuntu.
De Fonera is voor mij alleen een principekwestie ;) je hebt natuurlijk maar één draadloze router nodig. De nieuwste Fonera's kunnen vast wel rechtstreeks op het kabelmodem aangesloten worden, als je nog even tijd hebt tot 16 mei kun je bijvoorbeeld hier je licht eens op gaan steken :)

En behalve de eenmalige aanschaf van de router kost draadloos internet niets extra hoor.

Offline ivo

  • Lid
Re: welke draadloos systeem aan te schaffen icm Ziggo?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/06, 22:04:10 »
Ik heb een Linksys WRT54GL router aan de Ziggo modem hangen.
Voordeel van de WRT54GL is dat deze op Linux draait en dat je er een Open Source firmware in kunt stoppen.
Ik draai hier Tomato:  http://www.polarcloud.com/tomato

De router staat op de eerste verdieping tegen de voorgevel van het huis en beneden achter in de tuin (zo'n 18 meter) heb ik nog voldoende signaal op op de laptop normaal te kunnen werken. Dat komt voor een deel door de Tomato firmware, die heeft standaard een hogere capaciteit op de antennes.

Verder is het een redelijk voordelig ding, reken op €60.

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline canti

  • Lid
Re: welke draadloos systeem aan te schaffen icm Ziggo?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/06, 22:30:17 »
Ach zo, de Ziggo-modem zelf kan dus niet vervangen worden (zie hier een "draadloos" leek). Wel, als dat zo is, dan is Fonera een interessant optie, zeker als het behalve de aanschaf van een router verder niets kost. Interessant omdat het principe van Fonera mij aanspreekt. mmm, ik zal er eens over nadenken.

Bedankt voor jullie interessante antwoorden. Ik zal jullie uiteraard laten weten wat het wordt.

Nu ga ik lekker naar mijn bed toe. Welterusten allemaal.

Offline skynetbbs

  • Lid
Re: welke draadloos systeem aan te schaffen icm Ziggo?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/04/07, 17:13:53 »
Idd meestal ben je redelijk verplicht de modem van je ISP te nemen...als er dan problemen zijn met je internet verbinding dat je direct kunt uitklaren dat het aan hun internet verbinding & modem ligt en niet aan jouw internet router.

De fonera is idd redelijk interessant omdat je hierdoor niet alleen bij je thuis een draadloos internet voor privé gebruik creeert maar ook tegelijkertijd een "hotspot" voor bezoekers zodat ze jouw pc niet kunnen infecteren; en als je dan zelf eens op verplaatsing bent kun je op voorhand even op maps.fon.com kijken of je dan ook gratis op een ander zijn hotspot kunt aanmelden... zo heb ik vandaag nog een artikel geschreven over een Camping in Nederland dat in de prijzen gevallen is vanwege zijn FONspot (blog.fon.com/nl)

En een collega zit net in Frankrijk te surfen op de Hotspot van de "chambre de hotes"... ik raad iedereen aan om mee te helpen dit FON netwerk verder uit te bouwen.... de roaming kosten blijven "duur"... het laatste Europa reglement zorgt gewoon dat je geen 3000euro facturen meer krijgt.. maar zal nog altijd hetzelfde tafereel naar boven halen dat je halverwege belgie opeens zonder 3G valt omdat je factuur bij 50 euro automatisch geblokkeerd wordt :-)

En door zelf aan iets uit te bouwen (zoals linux)... wordt je tenminste niet geconfronteerd met extra abonnementen in elk land en die dan nog eens onderhouden... simkaartjes uit duitsland zullen wel elke 6 maand eens een telefoontje nodig hebben om actief te blijven?
In andere landen moet je praktisch elke maand er 10 euro bijstorten ook al ga je er maar 2 weken per jaar naar... Je internet wordt er niet trager van...en het kost amper extra electriciteit...want je kunt het ook zelf gebruiken.

M'n is bezig aan een FON SIMPL; maar ik raad alvast aan om even via marktplaats en consoorten gewoon het eerste model in huis te halen...Dat heeft tenminste geen kinderziektes meer...
In september hebben ze hun rolls royce uitgebracht ... 4 poorten zoals de linksys maar met wifi-n en een usb poort waarop je printe,r, webcam, 3g stick, audiostick enzo kunt op aansluiten....

Alle foneras draaien reeds embedded linux "openwrt" en kunnen vaak uitgebreidt worden met extra functionaliteit... (freewlan/francofon firmware voor de eerste generatie... de nieuwe generatie kan eender welke plugin of package aan die op openwrt bestaat... er wordt zelfs gepusht om zelf iets te maken.... al is het maar een "buienradar" :-)



Offline canti

  • Lid
Re: welke draadloos systeem aan te schaffen icm Ziggo?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/04/07, 22:39:06 »
Mmm, die Fonera, dat klinkt nog steeds goed... Ik heb even rondgekeken op de Fonboard.nl, er zijn hier en daar nogal wat klachten, ook met betrekking tot Fonera 2.0n. Zo zijn er klachten over tegenvallende bereik van deze router. Hoe zit dat eigenlijk? En mocht de router kapot gaan, is er enige vorm van garantie? Overigens kent Ubuntu-forum ook een waslijst van verschillende klachten. Toch is Ubuntu een goed product (mijn ervaring :)).

Ik heb inmiddels een vriend die ict-er is, gevraagd om advies. Ik hou jullie op de hoogte.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: welke draadloos systeem aan te schaffen icm Ziggo?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/04/07, 23:07:33 »
FON is beslist een verantwoorde en goede oplossing. Sympathiek initiatief, een goede kwaliteit router, goed besturingssysteempje op de router (wordt op afstand bijgewerkt met updates door FON zelf).

Overigens heeft het alleen maar zin om het topmodel FON-router aan te schaffen wanneer je een extreem snelle verbinding hebt (meer dan 54 mbps). Heb je die niet (de meeste mensen hebben thuis 4, 8 of 20 mbps), dan kun je even goed uit de voeten met het basismodel: https://shop.fon.com/FonShop/shop/NL/ShopController?view=product&product=PRD-018

Uitgebreide Nederlandstalige info over de FON vind je hier:
http://fon.oeioei.nl/

Offline Els

  • Lid
Re: welke draadloos systeem aan te schaffen icm Ziggo?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/04/08, 21:10:35 »
Kijk/vraag het even goed na op fonboard.nl, er is een topic @Home in combinatie met FON. Het probleem was destijds dat je in de FON-router geen hostnaam van de pc kunt invullen zoals @Home - en later Ziggo - vereiste, zodat je er toch nog een andere tussen moest zetten. Het schijnt echter bij nieuwe Ziggo-abonnementen niet meer zo te zijn.
Voor mij was het destijds geen probleem omdat ik de Linksys toch al had, maar het zou jammer zijn als je al een nieuwe Fonera hebt gekocht en je moet dan alsnog iets anders erbij kopen.

Citaat van: Pjotr
Uitgebreide Nederlandstalige info over de FON vind je hier:
Pjotr, bedankt, die site kende ik nog niet. Gaat vast helpen om anderen over de streep te trekken wat FON betreft :)

Offline canti

  • Lid
Re: welke draadloos systeem aan te schaffen icm Ziggo?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/04/08, 21:44:39 »
Ik heb sinds vorig jaar een Ziggo-abonnement, vrij nieuw dus. Ik hoef dus geen @home-perikelen te verwachten. Misschien wel andere perikelen? Zoals eerder gezegd, hou ik van simpel qua hardware.

Pjotr, bedankt voor de uitgebreide en vooral duidelijke site van San Bergmans! Ik heb een vraagje: is er geen probleem met een vpn-verbinding te verwachten als ik een Fonera ga gebruiken?

Hartelijke groeten en welterusten allemaal!
canti

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: welke draadloos systeem aan te schaffen icm Ziggo?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/04/09, 00:45:48 »
Ik heb een vraagje: is er geen probleem met een vpn-verbinding te verwachten als ik een Fonera ga gebruiken?

Het lijkt me niet erg waarschijnlijk, dat dit problemen zou opleveren voor een VPN-verbinding.... Maar je moet natuurlijk wel in de draadloze router de VPN-poorten openzetten; ik neem aan, dat dit in de firmware van de FON-router ook gewoon kan. Maar zeker weet ik dat niet.

Enfin, vraag het voor alle zekerheid eens aan San Bergmans?
http://fon.oeioei.nl/contact.php
« Laatst bewerkt op: 2010/04/09, 00:55:31 door Pjotr »

Offline canti

  • Lid
Re: welke draadloos systeem aan te schaffen icm Ziggo?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/04/11, 15:02:23 »
Ik heb tot nu toe nog geen reactie van San Bergmans ontvangen. Inmiddels heb ik wel het advies gekregen van een vriend mbt Fonera: niet doen. De reden is dat activiteiten van andere gebruikers gebeuren via mijn ip-nummer. Blijkbaar is dat een veiligheidsrisico of hij stelt een principieel punt. Hoe denken jullie erover?

Indien ik besluit om geen Fonera te nemen en een gewone router of draadloos modem aan te schaffen, welk merk zou ik dan het beste kunnen nemen: Sitecom, Netgear of Linksys? Of maakt het niet uit? Ik zie op het forum verschillende ervaringen met deze merken, ik ben er niet wijzer op geworden. Sorry, ik ben een volslagen leek op dit gebied...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: welke draadloos systeem aan te schaffen icm Ziggo?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/04/11, 15:35:31 »
Ik heb tot nu toe nog geen reactie van San Bergmans ontvangen. Inmiddels heb ik wel het advies gekregen van een vriend mbt Fonera: niet doen. De reden is dat activiteiten van andere gebruikers gebeuren via mijn ip-nummer. Blijkbaar is dat een veiligheidsrisico of hij stelt een principieel punt. Hoe denken jullie erover?

Indien ik besluit om geen Fonera te nemen en een gewone router of draadloos modem aan te schaffen, welk merk zou ik dan het beste kunnen nemen: Sitecom, Netgear of Linksys? Of maakt het niet uit? Ik zie op het forum verschillende ervaringen met deze merken, ik ben er niet wijzer op geworden. Sorry, ik ben een volslagen leek op dit gebied...

Een veiligheidsrisico is er niet bij FON, maar wel zou iemand illegale zaken kunnen binnenhalen via het "vrije" deel van de verbinding. Tja. Als het al gebeurt, dan zal dat voor jou geen aansprakelijkheid kunnen creëren, verwacht ik: http://fon.oeioei.nl/fonveiligheid.php

Indien je liever een andere oplossing kiest, dan is de Linksys WRT54GL een aanrader (ik heb 'm zelf ook):
http://www.paradigit.nl/info.php?group=17&art=10013628

Maximale snelheid 54 mbps; dat is alleen een "beperking" wanneer je thuis supersnel glasvezel hebt of zo... Draait op Linux (GPL-licentie!) en is heel fijnmazig in te stellen en af te stellen (als je dat wilt). Bovendien kun je er desgewenst makkelijk andere firmware opzetten, zoals OpenWRT.

Als je hem thuis even bijwerkt naar de nieuwste versie firmware van Linksys zelf, dan kun je het beste de Amerikaanse firmware pakken, want die staat op versie 14 (de Europese op versie 11): http://homesupport.cisco.com/en-us/wireless/lbc/WRT54GL
De enige beperking is, dat je dan maximaal 11 kanalen hebt, want in de VS zijn de kanalen 12 en 13 gereserveerd voor militair gebruik (in Europa niet). Tip: zet 'm op kanaal 13 in de oorspronkelijke firmware, en waardeer 'm dan op naar de Amerikaanse firmware-versie 14. Hij blijft dan toch uitzenden op kanaal 13, want blijkbaar hebben ze voor de Amerikaanse versie alleen het *kanaalkeuzemenu* aangepast.  :-)

Tips voor draadloze veiligheid:
http://sites.google.com/site/computertip/draadlozeveiligheid

Offline canti

  • Lid
Re: welke draadloos systeem aan te schaffen icm Ziggo?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/04/11, 21:04:44 »
Een Linksys WRT54GL dus. Ik heb even gekeken: het is wel beetje duur, EUR 57,99 bij MyCom. Er zijn goedkopere routers die vergelijkbare specificaties hebben (en die vaak ook sneller zijn). Waarom dan de relatief dure WRT54GL? Zijn er eigenschappen die deze router toch beter/meer de moeite waard maken dan andere goedkopere?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: welke draadloos systeem aan te schaffen icm Ziggo?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/04/11, 21:35:39 »
Een Linksys WRT54GL dus. Ik heb even gekeken: het is wel beetje duur, EUR 57,99 bij MyCom. Er zijn goedkopere routers die vergelijkbare specificaties hebben (en die vaak ook sneller zijn). Waarom dan de relatief dure WRT54GL? Zijn er eigenschappen die deze router toch beter/meer de moeite waard maken dan andere goedkopere?

Hoge kwaliteit en vooral, hij biedt heel veel instel- en afstelmogelijkheden in z'n originele besturingsprogramma. Veel meer dan de meeste andere routers. Zoals fijnmazige beheersing van de toegemeten internettijd *per individuele computer*: erg handig, vind ik, als je kinderen hebt die op tijd moeten gaan slapen.... Je kunt ook services en websites blokkeren, zowel op adres als op sleutelwoord. Allemaal niet te omzeilen door de kinderen, want vastgelegd in de configuratie van de router zelf (ongewenste webstekken hou je natuurlijk nooit 100 % buiten de deur, maar je komt een eind). Ik ben er zeer tevreden over.

Snelheid: zoals gezegd, dat is alleen een criterium wanneer je internetverbinding thuis sneller is dan 54 mbps. Ter vergelijking: het duurste ADSL-pakket van KPN biedt die snelheid nog niet eens: http://www.kpn.com/prive/internet/abonnementen.htm

Je moet dan óf glasvezel hebben, of één van de duurdere pakketten van de kabelaar:
http://www.upc.nl/internet/

Overigens: daarmee wil ik beslist niet zeggen, dat er geen goede en goedkopere alternatieve routers zijn. Die zijn er ongetwijfeld ook.
« Laatst bewerkt op: 2010/04/11, 21:42:03 door Pjotr »

Offline canti

  • Lid
Re: welke draadloos systeem aan te schaffen icm Ziggo?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/04/14, 14:24:31 »
Bedankt Pjotr! Ehm, ik zal er met mijn vrouw over hebben of zij er akkoord mee gaat.

Toch nog een vraagje, hopelijk de laatste: Met Ziggo zit ik op 20 Mb/s. Nu lees ik net op Tweakers dat bij snelheden vanaf ongeveer 30 mb/s de WRT54GL moeite kan hebben met internetsnelheden. Weliswaar kan er dan overgeklokt worden, maar ik heb er geen verstand van, durf het ook niet. Zie voor meer info de link bij Tweakers: http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/32419778#32419778

Stel dat Ziggo de internetsnelheden weer gaat verhogen, dan kom ik al gauw tegen de werkelijke maximumcapaciteit van WRT54GL aan (die 54mb/s is namelijk meer een theoretisch haalbare capaciteit die in de praktijk nooit gehaald wordt, de tweakers gaven wellicht daarom aan dat in de praktijk de capaciteit ongeveer 30 mb/s is), of misschien zelfs erover heen. Wat ik me afvraag is of WRT54GL wel enigszins toekomstbestendig is. Het is ook al een oude router... Misschien toch een n-router (liefst die ook op Linux draait zoals Netgear WNR3500L)?

edit: nu besef ik dat de draadloze technologie van hogere internetsnelheden nog niet geheel uitontwikkeld is en dat mijn netwerkkaart waarschijnlijk toch beperkt is tot 54 mb/s (waaraan kan ik dat echter zien, zie bijlage in de eerste post?), wellicht dat ik daarom beter aan doe om gewoon een WRT54GL te nemen
« Laatst bewerkt op: 2010/04/14, 14:40:36 door canti »

Offline canti

  • Lid
Re: welke draadloos systeem aan te schaffen icm Ziggo?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/04/17, 14:41:29 »
Ik heb zojuist een WRT54GL besteld bij Afuture (sorry mensen, geen Fonera dus...). Waarschijnlijk krijg ik hem op dinsdag. Ben benieuwd! Is er misschien iets waar ik op moet letten voor ik het ga aansluiten op modem? Direct Tomato, DD-WRT of OpenWRT installeren? Ik heb naast Ubuntu ook Windows Vista. Of maakt dat geen verschil uit?

Hoe dan ook, fijn weekend toegewenst aan de lezers!
canti

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: welke draadloos systeem aan te schaffen icm Ziggo?
« Reactie #18 Gepost op: 2010/04/17, 15:57:08 »
Ik heb zojuist een WRT54GL besteld bij Afuture (sorry mensen, geen Fonera dus...). Waarschijnlijk krijg ik hem op dinsdag. Ben benieuwd! Is er misschien iets waar ik op moet letten voor ik het ga aansluiten op modem? Direct Tomato, DD-WRT of OpenWRT installeren? Ik heb naast Ubuntu ook Windows Vista. Of maakt dat geen verschil uit?

Hoe dan ook, fijn weekend toegewenst aan de lezers!
canti

Proficiat met je aankoop!  :)

Tip: hou het, in elk geval de eerste maanden, bij de oorspronkelijke firmware. Die biedt waarschijnlijk ruim voldoende instel- en afstelmogelijkheden. Waardeer 'm wel even op naar de nieuwste versie van de Amerikaanse firmware: http://homesupport.cisco.com/en-us/wireless/lbc/WRT54GL

Je moet daar eerst de hardware-versie selecteren voordat je een bestand kunt binnenhalen: je hebt waarschijnlijk hardwareversie 1.1.

Ik heb zelf overigens ook geen behoefte aan firmware van derden voor mijn WRT54GL. De oorspronkelijke firmware is heel betrouwbaar en stabiel. Bij mij draait-ie ook op de Amerikaanse versie 14, trouwens.

Het besturingssysteem op de computer is volledig onbelangrijk voor de router. Maakt totaal niet uit.  :) Je roept de configuratie op via "webpagina" 192.168.1.1
Gebruikersnaam blanco laten (niks invullen) en standaard wachtwoord is admin (gelijk veranderen!).

Zet gelijk ook even de draadloze veiligheid goed:
http://sites.google.com/site/computertip/draadlozeveiligheid
« Laatst bewerkt op: 2010/04/17, 16:01:52 door Pjotr »

Offline canti

  • Lid
Re: welke draadloos systeem aan te schaffen icm Ziggo?
« Reactie #19 Gepost op: 2010/04/17, 21:01:46 »
Duidelijk. Bedankt Pjotr voor je geduld en prima adviezen. Ik zal jullie mijn ervaringen laten weten, én ons zoontje kan binnenkort nog veiliger overal rond lopen zonder dat we hem continu moeten waarschuwen niet aan een draad te knabbelen...

Offline canti

  • Lid
Re: [OPGELOST] welke draadloos systeem aan te schaffen icm Ziggo?
« Reactie #20 Gepost op: 2010/04/21, 22:43:09 »
Ik heb vandaag de Linksys WRT54GL in goede orde ontvangen, upgraded naar de versie 14 en veiligheidsinstellingen zoals aangegeven door Pjotr genomen. Alles werkt goed en soepel.

Bedankt allemaal voor het meedenken!!