Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe werkt Wine?  (gelezen 2040 keer)

Gast

  • Gast
Hoe werkt Wine?
« Gepost op: 2006/08/04, 15:24:20 »
Ik heb ooit een vraag gesteld hoe Wine werkt van A tot Z. Heeft iemand een kant en klare uitleg?

Groeten John

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Hoe werkt Wine?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/04, 15:36:47 »
In het kort:

Wine Is No Emulator, dat betekent dat Wine geen geheel windows systeem emuleert. Wat doet het dan wel?

Wine start een soort server op (de wineserver) en als een Windows programma API calls geeft, vangt wineserver deze op, en zet hij deze om naar Linux API calls die hetzelfde doen. Hetzelfde gebeurt met bv. DirectX. DirectX API calls worden vertaald naar OpenGL API calls.

Voordeel: een methode om windows apps/games te draaien, zonder veel snelheidsverlies
Nadeel: niet 100% nauwkeurig omdat het hele Windows systeem niet ge-emuleerd wordt.

Nog specifieke vragen? :P
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Hoe werkt Wine?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/06, 05:09:10 »
wine werkt vrij simpel , installeren met apt-get of synaptic , dan in je terminal venster sudo wine /locatie/window$/installer.exe en de rest gaat vanzelf net zoals op je windoosje.
er bestaan ook grafische programma's voor wine , crossover office kost je wel een euri of 40 maar daarmee installeer je makkelijk op een grafische manier je window$ .exe'tjes , er is een demo te downloaden op : http://www.codeweavers.com/?lang=nl

ik ben zelf ook wat aan het experimenteren met kdevelop programma's voor de lol en wil (tegen de tijd dat ik er iets van snap) een gui maken voor wine maar tot nu toe heb ik dit nog niet werkend gekregen.. (zal weer wel eens verder proberen)
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline lamp

  • Lid
Hoe werkt Wine?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/06, 12:58:49 »
Download je windows programma naar de desktop druk er dubbel op.  en gnome zal wine het bestandje laten draaien.  Nu word het geinstalleerd en vervolgens krijg je ook een snelkopping om de applicatie op te starten op de desktop.
Dus ik snap niet wat er nog meer nodig is.  Werkt allemaal fijn.