Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe Windows programmas emuleren m.b.v. Wine?  (gelezen 785 keer)

Offline Beekhof

  • Lid
Hoe Windows programmas emuleren m.b.v. Wine?
« Gepost op: 2013/04/13, 20:33:47 »
Vandaag Wine geïnstalleerd op desktop onder Ub12.04 in dual boot met Windows-XP.
Nu wil het geval dat een bepaald programma (WinTerm t.b.v. beveiliging centrale uitlezing)
wel onder Windows-2k  en W7-Premium geïnstalleerd worden, echter niet op W-XP!

Dat is pech hebben, hoe is toch in Wine dat programma WinTerm te gebruiken?
Wine ging na installatie op WXP meteen zoeken naar Windows programma’s op dualboot WXP, vond echter alleen Internet Explorer.
Ik heb ook nog een dualboot systeem van W7-Pro en Ub12.04, wellicht daar nog eens proberen, maar dat is NIET mijn testsysteem, dus liever niet al te veel probeersels daarop

Offline HarzG

  • Lid
Re: Hoe Windows programmas emuleren m.b.v. Wine?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/14, 12:09:20 »
Eerlijk gezegd kon ik je tekst slechts gedeeltelijk begrijpen.
(WinTerm t.b.v. beveiliging centrale uitlezing)
Wat wil je "centraal" uitlezen? Wat moet WinTerm voor je doen wat een Linux-programma niet zou kunnen doen?
Via RDP kan je de Windows-pc's in het netwerk bekijken, met VNC lukt dat volgens mij ook (Let op: VNC is standaard geen veilig protocol).

Ik weet niet of je met XP Home of met XP Professional werkt.
Omdat ik Windows al enige tijd niet/nauwelijks gebruik, kan ik alleen nog tips uit mijn herinnering geven. Volgens mij kan via aanvullende Windows-systeemsoftware Windows XP uitgebreid worden. Er staan extra programma's onder netwerk... Maar het zou kunnen dat XP Home bepaalde dingen niet ondersteunt.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Hoe Windows programmas emuleren m.b.v. Wine?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/14, 13:20:41 »
WinTerm22.exe is een Terminal programma voor Windows. Dit programma heb ik al wel en werkt onder Windows normaal, enkel is er bij WXP is er een installatie probleem.
Als je Wine opstart onder Ub12.04 verschijnt er een (Wizard)scherm waarin je aan kunt geven (Browse) waar welk Windows programma zit. Ik zou het INSTALLATIE programma (dus SETUP.exe) kunnen branden op een CD, maar vraag is of dit wordt bedoeld voor Wine.
Na installatie op Windows staat er in C:\ProgramFiles\Windterm Terminal\winterm (52 kb, toepassing) ik denk dat dit laatste bedoeld wordt voor Wine?

Mijn vraag is nu hoe moet je dat programma winterm invoegen?
Hoe kun je dat Windows programma laten werken onder Linux-Ubuntu?



Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe Windows programmas emuleren m.b.v. Wine?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/15, 11:00:27 »
Zuivere windows terminal programma's lopen transparant in de linux terminal wanneer wine geïnstalleerd is. Allereerst moet je ervoor zorgen dat het bestand WinTerm22.exe uitvoerbaar is: in nautilus, rechts-klik, eigenschappen, "Permissies" tab.

Zorg ervoor dat de directory waar WinTerm22.exe is in je path zit, en type dan
WinTerm22.exe
(mét de exe extensie!) in de terminal om het prog op te starten.

Alternatief kan je meteen de ganse pathname van WinTerm22.exe ingeven om het programma te starten. Ten slotte kan je naar de directory gaan waar WinTerm22.exe is, maar dan moet je het opstarten als volgt:
./WinTerm22.exe

PS: probeer eens of het standaard programma "telnet" niet dezelfde mogelijkheid biedt.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Hoe Windows programmas emuleren m.b.v. Wine?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/15, 15:40:54 »
Dank Vanadium, alleen nog waar moet dat cmd staan: ergens in je home partitie of toch perse op C:\Windows\Program Files\.....
M.a.w. moet er sprake zijn van een dualboot systeem WXP en Ub-12.04? Of kun je beter en gemakkelijker dat programma copieren naar de Ubuntu installatie?  Sorry, dit is me nog niet duidelijk.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe Windows programmas emuleren m.b.v. Wine?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/15, 16:31:27 »
Je windows programma moet in je Ubuntu installatie geïnstalleerd worden door de Windows installer op te starten met wine. Als het betreffende windowsprogramma één enkele executable is, zoals dat bij commandolijnprogramma's wel voorkomt, dan kan je eenvoudig die executable in een folder plaatsen (bijvoorbeeld onder /home/bin).

Gewoonlijk worden windows programma's geïnstalleerd onder /home/ftack/.wine/drive_c/Program Files/. Wine doet de programma's geloven dat dit C:/Program Files/ is.