Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Heimwee naar Leeenux  (gelezen 1559 keer)

Offline plivvit

  • Lid
Heimwee naar Leeenux
« Gepost op: 2012/05/06, 08:32:28 »
Gisteren heb ik na 2 jaar mijn oude Leeenux installatie overschreven met Ubuntu 12.04. Mijn systeem (Packard Bell Netbook) start nu retetraag op. Terwijl ik gewoon een lekker snel systeem wil. Zijn er services die ik kan uitschakelen. Of moet ik gewoon een lichtere versie installeren? En zo ja, welke versie is het beste voor mijn Netbook uit 2010?

Offline midas

  • Lid
Re: Heimwee naar Leeenux
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/06, 09:31:57 »
Hallo Plivvit,

Waarschijnlijk zal Ubuntu 12.04 met Unity-3D weleens erg veel van het goede zijn voor je netbook. In het log-in scherm kun je kiezen voor Unity-2D....dat zal waarschijnlijk al heel veel vlotter draaien. Gaat het nog niet helemaal vlot dan kun je altijd nog Lubuntu of Xubuntu installeren. Wil je een snelheidskampioen...dan kun je kijken naar Bodhi-linux dat op de kern van Ubuntu draait.

Om (X)(L)Ubuntu sneller en beter te laten draaien is de volgende gids aan te raden...gebruik ik ook altijd:

http://sites.google.com/site/computertip/Home

Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Heimwee naar Leeenux
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/06, 11:40:49 »
Je zou nog de fall-back kunnen installeren van Gnome ; dat is al een heus stuk lichter en staat gewoon in het softwarecentrum.
Na installatie uitloggen/ terug inloggen en naast je naam op het tandwieltje drukken en fall back Gnome kiezen.

Maar Xubuntu zal ongetwijfeld een betere keuze zijn.

Mocht je er niet uitkomen, dan raad ik je ongetwijfeld SolusOS aan ! Een distro gebaseerd op Debian Stable met Gnome 2 als desktop.
Je kan hem in Live-modus draaien en bovendien kan je tijdens de installatie hem omzetten naar keurig Nederlands.
Momenteel staat hij in Release Candidate 3, maar ik kan je wel zeggen dat nog nooit zo iets stabiels heb gehad als die distro.
Nadeel: forum is uitsluitend in het Engels, en de evolutie naar een Final is heel traag (er is slechts 1 persoon die zich ermee bezig houdt).
Voordeel: op verschillende blogs en sites wordt deze distro geprezen om zijn eenvoud en stabiliteit. Vereist heel weinig van je hardware.
SolusOS
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Heimwee naar Leeenux
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/06, 12:05:30 »
Lubuntu, en als dat tegenstribbelt Linuxmint LXDE, nog een die ik als zeer prettig heb ervaren PCLinuxOS LXDE.
De Ubuntu/Mint versies zijn tijdens de installatie al in het NL te zetten, PCLinuxOS doe je achteraf.

Je vrije tijd komt met uittesten wel op ;)
Ed
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline plivvit

  • Lid
Re: Heimwee naar Leeenux
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/08, 22:14:53 »
Dank allemaal. De keuze is gevallen is gevallen op Xubuntu en dat draait inmiddels als een tierelier.
Op mijn andere laptop (aangeschaft in 2006) heb ik het haperende XP eraf gegooid om ook Xubuntu te installeren, maar dat blijkt te hoog gegrepen. De installatie blijft voortdurend steken tijdens het retrieven. Ook Bhodilinux en Lubuntu geven problemen. ik geef Lubuntu nog niet op. Maar als dat niet lukt moet ik Mint maar ns proberen.

Citaat
Je vrije tijd komt met uittesten wel op

Dat kun je wel stellen....

Offline midas

  • Lid
Re: Heimwee naar Leeenux
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/09, 08:15:15 »
Zo gek oud is de laptop uit 2006 toch ook niet? Zou Xubuntu haast wel op te installeren moeten zijn. Misschien heeft-ie moeite met het draaien van de live-CD zélf. Kun je Xubuntu ook niet direct vanaf CD installeren zonder dat je Xubuntu als live-omgeving laat draaien? Is volgens mij de eerste vraag die je krijgt: 'Xubuntu direct installeren' of 'Xubuntu proberen vanaf Live-CD'...kies dan voor het eerste.

Je zou ook Xubuntu vanaf een alternate-CD kunnen installeren. Meestal werkt dat beter op oudere computers.

Tsja, die periode van 5 installaties per dag heeft iedereen hier wel gehad....gaat vanzelf wel over ;)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Heimwee naar Leeenux
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/09, 09:11:27 »
Wees blij dat die install's maar 20-40 minuten duren,
Hoelang duurt dat bij het "andere" OS ?
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline plivvit

  • Lid
Re: Heimwee naar Leeenux
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/09, 20:45:30 »
De CD-speler is stuk, dus ik moet werken met een Linux opstart USB-stick. Op mijn Packard Bell gaat dat prima, maar op due Fujitsu Siemens Amilo (uit 2006) gaat het voor geen meter. Ook Lubuntu loopt vast. :( Net als Xubuntu. Of ik nu eerst live boot, of direct installeer. En Damn Smll Linux zie ik niet zo zitten...

Offline axelv

  • Lid
Re: Heimwee naar Leeenux
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/09, 21:23:02 »
Je kan nog antiX proberen, of Puppy Linux. Met  een lichte (persoonlijke) voorkeur voor antiX.
Maar normaal gezien zou een laptop uit 2006 lubuntu zeker moeten kunnen draaien... (heb er zelf zo één)....
« Laatst bewerkt op: 2012/05/09, 21:24:42 door axelv »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Heimwee naar Leeenux
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/09, 21:54:33 »
Bij sommige installs loop ik ook tegen die vastlopers op. Zelfs de alternatieve CD is geen oplossing.
Bij deze installs heb ik (kost een paar uurtjes) eerst de 11.10 versie geinstalleerd en als eerste direct laten updaten naar 12.04.
Met deze kale 11.10 naar 12.04 liep ik niet tegen compatibillity problemen op.
Meet en in hoge mate aangepaste 11.10 werkt dat niet goed.
Dus 11.10 installeren, de update activeren filmpje kijken en koffie pakken.

Is de Notebook al een dualcore ? neem dan de 64bit uitvoering.
De 11.10 versie:
http://nl.releases.ubuntu.com/oneiric/

De snelheid van Ubuntu 12.04 32bit op een AMD Sempron 2500 met ATI 9600 valt mij nog best mee, moest alleen via de 11.10-12.04 constructie installeren.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL