Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu + MS Office 2010  (gelezen 7144 keer)

Offline vinx77

  • Lid
Ubuntu + MS Office 2010
« Gepost op: 2011/03/21, 20:02:26 »
Hoi, is er ook een kant-en-klare Ubuntu-distributie met Office 2010? Kosten zijn het probleem niet, maar liefst wel een bestaande licentie gebruiken. CodeWeavers-kosten ook geen probleem, maar ook hier het liefst ter plekke licentie invoeren (ivm mogelijke volume-licenties).

Dus dan kan ik gewoon Office blijven gebruiken en toch van Windows af zijn.

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Ubuntu + MS Office 2010
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/21, 21:53:23 »
Google is uw vriend....

http://www.junauza.com/2010/04/how-to-install-microsoft-office-on.html

http://www.pubarticles.com/article-how-to-install-microsoft-office-2010-on-ubuntu-1278470189.html

Maar het zal wellicht wel een beetje een probleem zijn. Wat ik heb begrepen is dat in ieder geval Word en Excel wel te doen zijn. Outlook is een ander verhaal.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline vinx77

  • Lid
Re: Ubuntu + MS Office 2010
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/21, 22:18:04 »
Misschien was ik niet duidelijk.

Ik wil een DVD-rom met zowel Ubuntu als Office 2010, met professionele ondersteuning en een volledig geteste configuratie. Bovenal wil ik geen gehannes/gezeur met licenties. Wordt dit product verkocht? En nee, Google heeft me niet geholpen.

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Ubuntu + MS Office 2010
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/21, 22:23:34 »
Nee, natuurlijk wordt dit niet verkocht... Je kunt toch ook geen Mercedes met een Volkswagen motor kopen? Maar je zou kunnen proberen het zelf te maken. En daar doelde ik in mijn antwoord op.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Re: Ubuntu + MS Office 2010
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/21, 22:32:00 »
Google heeft je niet geholpen omdat datgene wat jij wilt niet bestaat. Je zal zelf dus enige moeite moeten doen. Je vraag is wel duidelijk en daaruit blijkt dat je Google nog niet juist gebruikt hebt.
Shuttle SA76G2 - TBS6981 - Ubuntu Server 14.04 Mythbackend/Oscam, Asrock ion 330 Mythbuntu 14.04 frontend en meer.....

Offline vinx77

  • Lid
Re: Ubuntu + MS Office 2010
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/22, 09:59:11 »
Laten we het nog duidelijker schetsen:

Situatie 1: ik doe het allemaal zelf (op jullie advies) en kom vrolijk aan bij een bedrijf met X werkplekken.
Situatie 2: ik koop een product met ondersteuning en kom vrolijk aan bij een bedrijf met X werkplekken.
Situatie 3: ik kom vrolijk aanzetten met OpenOffice/LibreOffice bij een bedrijf met X werkplekken.

Welke situatie krijg ik (met wat goede sales) X werkplekken met Ubuntu en welk niet? Antwoord (voordat jullie weer met natuurlijk-niet en google aankomen):
In situatie 1 als ik een bedrijf ben dat ondersteuning lever, in situatie 2 is de grootste kans en situatie 3 alleen als het een overheidsbedrijf is dat onder druk staat om alles om te zetten naar OSS.

<offtopic>En hoe stom hadden jullie me ingeschat dat ik niet eens google kan gebruiken? En wat zou jij doen als je het antwoord niet via websearchen kan vinden? Inderdaad, naar een forum gaan... De conclusie trekken dat geen 1 bedrijf in NL met zoiets bezig is of dit wil gaan doen, doe ik zelf wel op basis van feedback die mijn eigen vooronderzoek aanvult ipv gedeeltelijk bevestigt. Ik voel me gewoon beledigd hier, en jullie kennen me niet eens.</offtopic>

En als je wilt weten wat er te doen is met zo'n schijfje. De ondersteuningsindustrie (de SLAatjes) is enorm en met een product als deze zou Ubuntu verder verspreid kunnen worden. Ik heb hier al een half jaar een discussie over op LinkedIn (voornamelijk in de Ubuntu-groep), en een product als deze is mijn eigen favoriet. Nu dus alleen nog een schijfje + SLA, die jullie niet op google kunnen vinden.

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Ubuntu + MS Office 2010
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/22, 10:18:08 »
1 en 3 zie ik als kansloos, ik zou in jouw geval voor 2 gaan en de site van sun bezoeken die geeft betaalde ondersteuning voor open office bij bedrijven, als je voor bedrijven moet werken is het vrije jongens gedoe een slecht plan en heb je gewoon echte ondersteuning nodig voor als het mis gaat.

je bent een beetje opgefokt geloof ik  =D

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Ubuntu + MS Office 2010
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/22, 10:31:55 »
Vinx77,

Ik denk dat je het verkeerd begrijpt.
Hier wordt niemand voor dom of onkundig uitgemaakt.
Men heeft de vraag enkel anders opgevat dan deze bedoeld is.
Dit is ergens niet eens verwonderlijk aangezien (zoals later blijkt) er om een standaard installatie wordt gevraagd, waarin open source al gekoppeld is met gesloten source.
Als men inderdaad het pakket met MS office zou aanbieden zou het pakket niet meer aan open source voldoen en bovendien licenties moeten verkopen en contracten met MS moeten sluiten. Dit is nooit in het belang van open source.
Wil men dan toch Linux met MS office uitrusten zal men daar dus zelf de nodige handelingen voor moeten doen.
Er is dus geen enkele reden om je beledigd te voelen, het is eerder beledigend om te verlangen dat er in open source standaard gesloten source moet worden opgenomen.

- Roc

Xarvaz was sneller.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/22, 10:34:22 door Roc.am »

Re: Ubuntu + MS Office 2010
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/22, 10:51:36 »
Vinx77,

Denk aan je bloeddruk ;-) Je hebt blijkbaar zelf al gezocht en niet gevonden. Roc.am geeft al aan waarom je het ook niet zult vinden. Microsoft gaat hier niet aan mee werken die verkoopt liever Office én Windows.

Heb je gekeken naar de mogelijkheden van de MS Office Webapps? Op die manier werk je via de browser toch met de vertrouwde MS producten. Zou een overgangsstap kunnen zijn naar een opensource alternatief voor MS Office.

Overigens vraag ik me af waarom een bedrijf dat al bereid is Ubuntu op de desktop te gebruiken niet ook de stap naar een andere office suite durft te zetten. Tenzij ze heel veel in office hebben gebouwd qua macro's etc waar de directe bedrijfsvoering van afhankelijk is. Maar ook daar is een mouw aan te passen.

Ik zou er niet aan beginnen om Ubuntu af te leveren met ingebakken MS producten. Je schendt daarmee diverse software licenties. Schat zo in dat jij en je klanten snel een advocaat van MS aan de lijn hebben. Of je ze daar een dienst mee bewijst.

Sorry, een eerlijk antwoord is soms niet leuk.

Offline MKe

  • Lid
Re: Ubuntu + MS Office 2010
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/22, 11:22:31 »
MSOffice op Ubuntu kan wel maar werkt niet zo best. Wel voor het simpele typewerk, maar wil je iets meer (macro's?) dan gaat het niet werken. Het omvat de inzet van software als Wine of beter nog Crossover linux, allebei sub-optimaal. Sommige vensters binnen office werken dan nog steeds niet, zo had ik veel problemen met Excel2003 waarbij ik b.v. eigenschappen van cellen niet kon aanpassen omdat het venster niet werkte. Naar mijn mening is je droom (voorlopig) niet uitvoerbaar. Eerst zou Microsoft moeten gaan meewerken en een Linux versie uitbrengen, net zoals ze met de Mac hebben gedaan. Dit laatste zie ik niet zo snel gebeuren of ik moet me al heel erg vergissen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu + MS Office 2010
« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/22, 11:30:20 »
Zoiets kan pas wanneer Microsoft een Linuxversie maakt van haar Officepakket, denk ik. Zo heel ondenkbaar is dat niet, want per slot van rekening hebben ze er ook eentje gemaakt voor Mac OS.

Voor het gebruiken van Windowsprogramma's in Linux heeft men allerlei razendslimme truuks uitgevonden, maar optimaal wordt het nooit. Op een gegeven ogenblik duiken er rare problemen op, daar kun je op wachten. En dat is ook logisch natuurlijk, want het is en blijft een "tegennatuurlijke" ingreep.

Voor Windowsprogramma's, inclusief Microsoft Office, raad ik daarom als besturingssysteem.... Windows aan.

--toevoeging: MKe was me net te snel af....  XD
« Laatst bewerkt op: 2011/03/22, 11:33:29 door Pjotr »

Offline h2o

  • Lid
Re: Ubuntu + MS Office 2010
« Reactie #11 Gepost op: 2011/03/22, 11:53:18 »
Virtualbox of VMware en daar een virtuele Windows aanmaken is ook een goede optie. Vooral Virtualbox draaien in seamless modus doet wonderen. Dan ' lijkt' het net of een Windows programma binnen Linux draait.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Ubuntu + MS Office 2010
« Reactie #12 Gepost op: 2011/03/22, 12:00:19 »
zijn ze over op Ubuntu en dan moeten ze windows licenties gaan kopen om binnen Ubuntu weer met Windows te gaan werken .... ik mis iets bij deze optie   :rolleyes:

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu + MS Office 2010
« Reactie #13 Gepost op: 2011/03/22, 12:02:56 »
zijn ze over op Ubuntu en dan moeten ze windows licenties gaan kopen om binnen Ubuntu weer met Windows te gaan werken .... ik mis iets bij deze optie   :rolleyes:

 :D

Maar inderdaad, als ik een bedrijf zou hebben en als ik dan per se Microsoft Office zou willen draaien, dan lijkt me de combinatie Windows 7 - Microsoft Office 2010 de meest voor de hand liggende keuze. Minste kans op gedoe en problemen. Gewoon, zakelijk bekeken.

Ik zie daarom liever dat meer bedrijven overstappen op Open Office / Libre Office..... Dan wordt Linux meteen een veel interessantere optie voor deze bedrijven.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/22, 12:07:08 door Pjotr »

Re: Ubuntu + MS Office 2010
« Reactie #14 Gepost op: 2011/03/22, 13:18:33 »
Virtualbox of VMware en daar een virtuele Windows aanmaken is ook een goede optie. Vooral Virtualbox draaien in seamless modus doet wonderen. Dan ' lijkt' het net of een Windows programma binnen Linux draait.

Dan moet je dus wel weer Windowslicenties hebben en die wil TS volgens mij juist niet, alleen Officelicenties.

Re: Ubuntu + MS Office 2010
« Reactie #15 Gepost op: 2011/03/22, 15:19:53 »
Laten we het nog duidelijker schetsen:

Situatie 1: ik doe het allemaal zelf (op jullie advies) en kom vrolijk aan bij een bedrijf met X werkplekken.
Situatie 2: ik koop een product met ondersteuning en kom vrolijk aan bij een bedrijf met X werkplekken.
Situatie 3: ik kom vrolijk aanzetten met OpenOffice/LibreOffice bij een bedrijf met X werkplekken.

Welke situatie krijg ik (met wat goede sales) X werkplekken met Ubuntu en welk niet? Antwoord (voordat jullie weer met natuurlijk-niet en google aankomen):
In situatie 1 als ik een bedrijf ben dat ondersteuning lever, in situatie 2 is de grootste kans en situatie 3 alleen als het een overheidsbedrijf is dat onder druk staat om alles om te zetten naar OSS.

<offtopic>En hoe stom hadden jullie me ingeschat dat ik niet eens google kan gebruiken? En wat zou jij doen als je het antwoord niet via websearchen kan vinden? Inderdaad, naar een forum gaan... De conclusie trekken dat geen 1 bedrijf in NL met zoiets bezig is of dit wil gaan doen, doe ik zelf wel op basis van feedback die mijn eigen vooronderzoek aanvult ipv gedeeltelijk bevestigt. Ik voel me gewoon beledigd hier, en jullie kennen me niet eens.</offtopic>

En als je wilt weten wat er te doen is met zo'n schijfje. De ondersteuningsindustrie (de SLAatjes) is enorm en met een product als deze zou Ubuntu verder verspreid kunnen worden. Ik heb hier al een half jaar een discussie over op LinkedIn (voornamelijk in de Ubuntu-groep), en een product als deze is mijn eigen favoriet. Nu dus alleen nog een schijfje + SLA, die jullie niet op google kunnen vinden.

Misschien een meer algemene opmerking over het Ubuntu-nl forum. Dat richt zich op individuele gebruikers en niet op bedrijven die met Ubuntu aan de slag willen. In die zin is de vraag niet helemaal op zijn plaats hier.

Los daarvan: voor het bundelen van applicaties (als het al technisch mogelijk zou zijn) zul je, in het geval van gesloten software, licentie-afspraken moeten maken. Een kant-en-klaar Ubuntu-derivaat met daarin commerciële gesloten software zul je niet snel legaal tegen komen (en als het er is, zal het niet lang bestaan).

Ten derde, dat er een grote markt voor SLA's is, is wel zeker. Maar of dat betekent dat er ook een reële vraag is naar de combi Ubuntu/MS Office durf ik te betwijfelen. Als er noodzaak is van specifieke Windows-based applicaties, dan zie je eerder de keuze om binnen een open omgeving enkele werkplekken op Windows te laten draaien, dan wel de specifieke applicatie te virtualiseren.

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Ubuntu + MS Office 2010
« Reactie #16 Gepost op: 2011/03/22, 22:52:46 »
Je kan de bedrijven beter de tip aan de hand doen, om met google docs/apps te gaan werken samen met Ubuntu en desnoods met een mailserver of client als Zimbra voor email en Open/Libre Office voor de rest.

MS Office en Ubuntu samen werkt niet lekker lijkt me en zal nooit een stabiele en goede oplossing zijn voor een bedrijf. Als men al zo vooruitstrevend is om Ubuntu te nemen, dan zal het niet moeilijk zijn om daarbij ook de Openoffice variant erbij te promoten evt samen met Google docs voor bedrijven. Platform onafhankelijk en altijd in de cloud.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline siegi

  • Lid
Re: Ubuntu + MS Office 2010
« Reactie #17 Gepost op: 2011/03/22, 23:12:21 »
Bij elke mij bekende "grote" overschakelingen naar openbron software door bedrijven of overheidsinstellingen gebeurt de overstap in fases.
Bijv. windows + ms office naar windows + libre office naar linux + libre office.
Kijk bijv naar LiMux een project van de stad Munchen om over te schakelen naar open bron software.
Het besturingsysteem is steeds het laatste dat men aanraakt, alles valt of staat immers met het besturingsyteem.


Re: Ubuntu + MS Office 2010
« Reactie #18 Gepost op: 2011/03/23, 09:57:08 »
In ons bedrijf (security hardware) stappen we gradueel over; we hebben expres MS office achterwege gelaten, en dus O O gebruikt, voor de administratie. Dat loopt goed tot heel goed, alleen zijn er grafische kwaliteitsverschillen (met o.a. Power Point).

Maar we implementeren Ubuntu 10.04LTS als een vaste constante, en mijden MS W7, ook omwille van de systeemvereisten van W7.
Onze technici hebben al allemaal een dual-boot XP Ubuntu.

Maar inderdaad alles staat of valt met het kiezen van het juiste OS . Dus eerst nagaan wát men precies nodig heeft. Een mix van Ubuntu en MS office 2003 hebben we ook gedaan, en dat is dik tegengevallen. Maar wie weet, in de toekomst .... ?
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort