Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Uitvoeren moet worden toegestaan  (gelezen 4705 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Uitvoeren moet worden toegestaan
« Gepost op: 2010/10/06, 19:06:52 »
Omdat er regelmatig over zijn (vaak in combinatie met wine) ben ik een artikel begonnen over de executable bit:

Uitvoeren moet worden toegestaan
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Uitvoeren moet worden toegestaan
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/06, 20:39:23 »
Goed gedaan Cees :)

Alleen sinds wanneer moet .jar worden toegestaan? Op 10.04 is dat het niet het geval. Althans niet op Kubuntu 10.04, .desktop en .exe wel.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Uitvoeren moet worden toegestaan
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/06, 21:12:07 »
Op een gewone Ubuntu 10.04 met OpenJDK moet een .jar ook eerst executable gemaakt worden voordat je hem uit kan voeren via "java -jar bestand.jar"

Re: Uitvoeren moet worden toegestaan
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/06, 22:03:57 »
Op een gewone Ubuntu 10.04 met OpenJDK moet een .jar ook eerst executable gemaakt worden voordat je hem uit kan voeren via "java -jar bestand.jar"

Vreemd dat dat dan anders is op Kubuntu ???

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Uitvoeren moet worden toegestaan
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/06, 23:14:03 »
Ik vind dit sowieso vreemd, omdat je in principe de jar zelf niet uitvoert. Je voert het programma java uit, en geeft een .jar als input. Net zoiets als dat je een niet uitvoerbare .sh file kunt uitvoeren met: bash nietuitvoerbaar.sh
Kan iemand uitleggen wat de reden hierachter is?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Uitvoeren moet worden toegestaan
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/06, 23:21:51 »
Veiligheid.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Uitvoeren moet worden toegestaan
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/06, 23:24:10 »
Ja, veiligheid, dat had ik wel door. Maar kun je mij uitleggen wat dit veiliger maakt?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline siegi

  • Lid
Re: Uitvoeren moet worden toegestaan
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/06, 23:34:45 »
Er zit wel een verschil in.

Vroeger:
Als je klikt (dubbelklikt voor gnome gebruikers) op een .exe  dan wordt het programma direct uitgevoerd met wine.
--> dit kan onbewust gebeuren een klik is snel gebeurt.
Nu: moet je eerst het .exe bestand bewust uitvoerbaar maken.
Ik had het mooier gevonden als er gewoon een messagebox tevoorschijn kwam met 2 keuzes.

Daarintegen
Een .sh bestand wordt niet automatisch door bash uitgevoerd bij een klik op het bestand. Je moet het uitvoerbaar maken of bewust uitvoeren bash bestand.sh .

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Uitvoeren moet worden toegestaan
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/06, 23:57:14 »
Er moet nu bevestigd worden dat een programmabestand ook een (gewenst) programma is. Dit voorkomt problemen met (semi) "automatisch uitvoeren".

Maar zeker een punt wat betreft het Terminalvenster:
wine setup.exewerkt gewoon (nog?) zonder executable bit.  :P
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Uitvoeren moet worden toegestaan
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/07, 00:19:38 »
Daarintegen
Een .sh bestand wordt niet automatisch door bash uitgevoerd bij een klik op het bestand. Je moet het uitvoerbaar maken of bewust uitvoeren bash bestand.sh .

Nee hoor, dat is alleen op Kubuntu zo. Als je in Nautilus dubbelklikt op een .sh-bestand, krijg je de vraag of je het wil openen of uitvoeren.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Uitvoeren moet worden toegestaan
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/07, 00:22:04 »
Oke, dus eerst kon je zeker dubbelklikken op jars om automagisch uit te voeren...

siegi, goed voorbeeld, maar het is trouwens niet alleen het per ongeluk snel klikken. Als een aanvaller het op de 1 of andere manier voor elkaar krijgt (jou of iets) die dubbelklik te laten doen. Dan kan die aanvaller kwaadaardige code uitvoeren op je systeem zonder tussenkomst van de gebruiker. Nu is het de gebruiker die een bepaalde jar of exe eerst uitvoerrechten moet geven.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline siegi

  • Lid
Re: Uitvoeren moet worden toegestaan
« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/07, 17:00:47 »
Nee hoor, dat is alleen op Kubuntu zo. Als je in Nautilus dubbelklikt op een .sh-bestand, krijg je de vraag of je het wil openen of uitvoeren.
Dat is al een serieuze bewust worden van een gevaar.  Je moet immers na het dubbel klikken nog eens uit uitvoeren klikken.

Re: Uitvoeren moet worden toegestaan
« Reactie #12 Gepost op: 2010/10/07, 21:15:30 »
Klopt, maar je hoeft dus niet bewust een Terminal-venster te openen. Dubbelklikken volstaat al.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Uitvoeren moet worden toegestaan
« Reactie #13 Gepost op: 2010/10/07, 23:13:18 »
Wat als de programmabestanden op cd zijn gebrand? Kunnen de eigenschappen niet worden gewijzigd.

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/ProgrammabestandUitvoeren#cdrom

expres met afbeeldingen gewerkt omdat knippen-en-plakken hier zinloos is, een cdrom, programmamap, programmabestand zal waarschijnlijk een andere naam hebben.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Uitvoeren moet worden toegestaan
« Reactie #14 Gepost op: 2010/10/07, 23:41:11 »
@testcees: Klopt, heb ik al een keer ervaren laatst toen ik een oude game wilde installeren vanaf de CD. Ging niet. Uiteindelijk wel opgelost, door alles gewoon van de CD af te kopiëren. Maar dat was wel veel meer gedoe dan simpelweg Setup.exe Maarja, dat wordt geblokkeerd.