Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan niet meer opstarten na wijziging resolutie in Grub  (gelezen 519 keer)

Offline Rodin

  • Lid
Kan niet meer opstarten na wijziging resolutie in Grub
« Gepost op: 2019/12/12, 17:01:37 »
Ik heb geprobeerd om ( volgens de aanwijzingen van Pjotr: Makkelijke Linux Tips) een foto aan het Grub-menu toe te voegen. Het commando 'videoinfo' op de commando-regel van Grub gaf geen output. De resolutie van mijn scherm is sowieso te hoog. Ik heb dus maar een gok gewaagd en een stuk lagere resolutie ingevuld in /etc/default/grub. Daarna grub geupdatet en de computer laten herstarten. Nu krijg ik alleen een zwart scherm. Mijn computer is dubbel opstartbaar (Windows 10 en Xubuntu 18.04), maar ik kan niets meer opstarten.
Heb e.e.a. geprobeerd aan te passen vanaf de Live USB, maar dat is me niet gelukt.
Heeft iemand een oplossing?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kan niet meer opstarten na wijziging resolutie in Grub
« Reactie #1 Gepost op: 2019/12/12, 19:10:26 »
Je grub configuratiebestand herstellen is eenvoudig genoeg vanaf een live CD. Moeilijker is het grub te herconfigureren. Daarvoor moet je chrooten. Ziehier goede instructies. Tot punt 7 zou voldoende moeten zijn. Is het nog niet goed, ga dan verder met stap 8, waar grub opnieuw geïnstalleerd wordt.

Offline Rodin

  • Lid
Re: Kan niet meer opstarten na wijziging resolutie in Grub
« Reactie #2 Gepost op: 2019/12/13, 11:05:54 »
Bedankt voor je reactie! Ik heb eerste de eerste 7 stappen doorlopen. Dat heeft niets geholpen. Vervolgens geheel opnieuw begonnen en alle 10 de stappen doorlopen. Helaas, geen enkel resultaat. Ik vrees dat ik Xubuntu opnieuw zal moeten installeren.
Maar bedankt voor de moeite.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Kan niet meer opstarten na wijziging resolutie in Grub
« Reactie #3 Gepost op: 2019/12/13, 11:43:37 »
Voordat je met een stick/dvd Grub probeert te installeren, eerst de oude configuratie verwijderen.
dus /boot/grub/grub.cfg (of de hele grub map verwijderen)
en /etc/default/grub verwijderen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Rodin

  • Lid
Re: Kan niet meer opstarten na wijziging resolutie in Grub
« Reactie #4 Gepost op: 2019/12/14, 10:09:29 »
Bedankt voor de aanvulling!

Offline Rodin

  • Lid
Re: Kan niet meer opstarten na wijziging resolutie in Grub
« Reactie #5 Gepost op: 2019/12/14, 10:16:03 »
Ik kan niet vinden waar ik dit topic kan markeren als opgelost.

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"