Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geluid in kubuntu 14.04  (gelezen 559 keer)

Geluid in kubuntu 14.04
« Gepost op: 2014/07/16, 15:08:17 »
Hallo, ik heb sinds gister kubuntu 14.04 op mijn pc. Echter het geluid wil alleen via de koptelefoon afspelen. Terwijl de koptelefoon helemaal niet vermeld wordt bij de geluidsregeling. Ik heb gewoon de hdmi aangeklikt., Maar ik krijg geen geluid uit de speakers.  kan iemand mij vertellen hoe ik dat kan veranderen?

Re: Geluid in kubuntu 14.04
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/17, 11:59:06 »
Dat was nu juist het vreemde, eerst had ik wel geluid als de koptelefoon eraan hing. Maar als ik die uitplugde kwam er geen geluid ui. En ik heb een monitor met hdmi aansluiting. Vandaar, bij ubuntu 14.04 werkte dat ook zo. In het menu zag ik alleen intern geluid en hdmi aangegeven. Ik heb wat met de instellingen zitten prutsen. Maar nu heb ik helemaal geen geluid meer. Ook niet met de koptelefoon. Wat ik niet snap is dat ik in het menu de koptelefoon niet terugzie. Dat was bij ubuntu wel anders. Vondt dat wat dat betreft ook wat simpeler. In elk geval zit ik nu met het volgende probleem. Als ik kmix aanklik, gebeurt er niks. Ik krijg de kmix er niet voor. De audio en video instellingen lukt wel. Het is mij gewoon een raadsel hoe dit werkt.

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Geluid in kubuntu 14.04
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/17, 12:10:34 »
Waarschijnlijk is dit niet echt een oplossing voor je, maar in het begin van mijn Linux periode mocht ik graag met van alles en nog wat stoeien. Ging het dan mis dan installeerde ik weer opnieuw. Zoals je zelf aangeeft "ik heb wat met de instellingen zitten prutsen" Vaak weet je dan niet meer wat je gedaan hebt en zie het dan maar weer eens goed te krijgen. Mijn advies: Zorg altijd voor een goede back-up, gaat je experiment dan om zeep dan is een nieuwe installatie vaak sneller gedaan dan de fout opsporen. Succes, Ben
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Re: Geluid in kubuntu 14.04
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/17, 12:31:44 »
Tja dan ben ik mooi in de aap gelogeerd. idd ik heb maar wat uitgeprobeerd. wat dat betreft vond ik ubuntu 14.04 eenvoudiger. Dat is dus ff wennen.

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Geluid in kubuntu 14.04
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/17, 12:34:47 »
Mijn vorige post is wat ik altijd deed bij experimenten. Dat wil niet zeggen dat jij dat ook perse zo moet doen. Misschien zijn er nog andere mensen die meer van Kubuntu afweten en misschien wel de oplossing brengen.
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Re: Geluid in kubuntu 14.04
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/17, 13:59:18 »
Tja ik heb toch maar een herinstallatie gedaan. Geluid werkt weer maar wel alleen via de koptelefoon. Dus nu uitvogelen hoe ik het geluid op de speakers krijg. Na mijn vorige gepruts, blijf ik eerst maar ff van de regelaar af.  Tips zijn welkom.

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Geluid in kubuntu 14.04
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/17, 14:16:39 »
Ik heb geen ervaring met Kubuntu, maar het verschil zal niet echt groot zijn met andere distributies lijkt mij. Het komt er dus op neer dat je wel geluid hebt via koptelefoon maar niet uit de speakers?
Dan stel ik nu misschien een wat lachwekkende vraag: Weet je zeker dat je speakers goed zijn, zit het stekkertje er wel goed in? Zit er misschien nog een geluidsuitgang op de pc, zo ja probeer die eens.
Of staat de aan/uit knop op de speakers misschien uit?
« Laatst bewerkt op: 2014/07/17, 14:21:17 door BenMedia »
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline Henkp

  • Lid
Re: Geluid in kubuntu 14.04
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/17, 16:39:48 »
Heb je toevallig een multimedia Keybord?, dan zou het wel eens kunnen zijn dat je per ongeluk op de mute knop heb gedrukt. En als dat zo is dan moet je een sudo commando in geven. Ik weet hem nu niet zo uit mijn hoofd, maar laat het weten als het wel zo is, desnoods zoek ik die dan even op.

Ik heb dat namelijk zelf ook een keer gehad, en daar wordt je niet vrolijk van en zeker niet met dit warme weer.  =D

Edit: hier onder staat het commando,

Code: [Selecteer] Type het onderstaande in de terminal,

    amixer -D pulse sset Master on

« Laatst bewerkt op: 2014/07/17, 16:42:57 door Henkp »

Re: Geluid in kubuntu 14.04
« Reactie #8 Gepost op: 2014/07/19, 15:06:11 »
Danke voor de tips, stekker ed kan het niet zzijn. Daar heb ik niet aangezeten. Dit probleem kreeg ik pas nadat ik kubuntu had geinstalleerd. Daarvoor werkte alles prima. Het gevaal wil nu dat ik nba de herinstallatie eerst wel geluid op mijn koptelefoon had. Opeens is dat ook weer weg. Ik heb wel in het muon softwarecentrum kmix bijgewerkt. Een kmixx wil nniet. Als ik kmix aanklik gebeurt er niks.

Verder heb ik dat commando in het terminal gedaan en kreeg dit:

boomkoning@boomkoning-MS-7707:~$ amixer -D pulse sset Master on
Simple mixer control 'Master',0
  Capabilities: pvolume pswitch pswitch-joined
  Playback channels: Front Left - Front Right
  Limits: Playback 0 - 65536
  Mono:
  Front Left: Playback 30419 [46%] [on]
  Front Right: Playback 30419 [46%] [on]
boomkoning@boomkoning-MS-7707:~$


Re: Geluid in kubuntu 14.04
« Reactie #9 Gepost op: 2014/07/19, 15:07:24 »
Ok geluid is weer terug op mijn koptelefoon. Bedankt!