Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: commando om flatpak software te starten  (gelezen 478 keer)

Offline Tuxjo

  • Lid
commando om flatpak software te starten
« Gepost op: 2021/03/07, 17:12:05 »
Ik ben nu al een tijdje aan het zoeken maar vind niet hoe je via de cli flatpak software kunt starten. Volgens de help-info zou het moeten kunnen met 'run'. Ik dit getest met de flatpak 'librewolf' (https://librewolf.readthedocs.io/en/latest/), maar 'run-librewolf' werkt niet.

Weet iemand wat het juiste commando is?
« Laatst bewerkt op: 2021/03/07, 17:25:22 door Tuxjo »

Offline Tuxjo

  • Lid
Re: commando om flatpak software te starten
« Reactie #1 Gepost op: 2021/03/07, 17:21:55 »
.
« Laatst bewerkt op: 2021/03/07, 17:23:41 door Tuxjo »

Re: commando om flatpak software te starten
« Reactie #2 Gepost op: 2021/03/07, 17:35:17 »
In Mint installeren we dat vanuit het programmabaheer en vinden we het daarna ergens in het menu tussen alle andere programma's.

Hoe heb jij het geïnstalleerd?
Het kan vanuit https://flathub.org/home

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Tuxjo

  • Lid
Re: commando om flatpak software te starten
« Reactie #3 Gepost op: 2021/03/07, 17:37:49 »
Ik had iets duideljkermoeten zijn ;). Het starten via de gui is geen probleem (Librewolf flatpak is al geinstalleerd) maar ik wil het starten van librewolf opnemen in een scriptje en daarvoor heb ik het commando nodig.

Ik heb al allerlei verschillende commando's geprobeerd met run en librewolf erin, maar ben het goede nog niet tegengekomen. Via het progje 'alacarte' heb ik dit commando weten te achterhalen, maar dat werkt ook niet :
/usr/bin/flatpak run --branch=master --arch=x86_64 --command=librewolf --file-forwarding io.gitlab.LibreWolf @@u %u @@
« Laatst bewerkt op: 2021/03/07, 17:42:47 door Tuxjo »

Re: commando om flatpak software te starten
« Reactie #4 Gepost op: 2021/03/07, 17:42:36 »
Hier vind je het: https://www.linux.com/training-tutorials/how-install-and-use-flatpak-linux/

vb voor FreeFileSync:
CommandLine:   flatpak run org.freefilesync.FreeFileSync
groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline vanadium

  • Lid
Re: commando om flatpak software te starten
« Reactie #5 Gepost op: 2021/03/07, 17:47:54 »
Via de terminal wordt een flatpak programma gestart met het commando
flatpak run <naam van het programma>

De naam van het programma vind je in de uitvoer van
flatpak list

Zo kan je bijvoorbeeld Gimp, indien als flatpak geïnstalleerd, opstarten met

flatpak run org.gimp.GIMP

Flatpak "exporteert" scripts met dezelfde naam naar "/var/lib/flatpak/exports". Deze folder wordt echter niet standaard opgenomen in je PATH. Mocht je dat wel doen, dan kan je Gimp starten met het eenvoudiger commando "org.gimp.GIMP".

Haal anders inspiratie uit de .desktop launcher van  het programma. Die zitten in "/var/lib/flatpak/exports/share/applications/". Het zijn die bestanden die gebruikt worden om het programma toe te voegen aan het applicatiemenu. Kijk naar de lijn die begint met "Exec=".

Offline Tuxjo

  • Lid
Re: commando om flatpak software te starten
« Reactie #6 Gepost op: 2021/03/09, 15:17:20 »
Dank je Vanadium! Het werkt. Perfecte, bondige uitleg...