Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Oudere laptop installatie  (gelezen 2063 keer)

Offline pasab

  • Lid
Oudere laptop installatie
« Gepost op: 2012/01/13, 19:55:25 »
Hi ubuntu gebruikers,

Ik ben nieuw op het forum maar heb al een tijdje ubuntu draaien, nu zat ik te denken om het ook op mijn latop te installeren maar vroeg me af of dit wel lekker gaat draaien.

Specs:
Intel(R) Pentium(R) 4
Mobile CPU 1.80Ghz
Kloksnelheid 1.79 Ghz, 512 MB

Video kaart: MOILITY RADEON 7500
Wireless kaart: Atheros AR5007G
Harde schijf: HITACHI_DK23EA-30 (30GB)

Of mischien een oudere versie van Ubunut??

Ik ben wel al bekend met ubuntu maar heb niet echt veel verstand van wat voor specs e.d. je nodig bent.

Groet,
Paul

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Oudere laptop installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/13, 20:10:37 »
Met 512MB kan je daar (volgens mij) prima Xubuntu op draaien.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Oudere laptop installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/13, 23:43:07 »
Hi ubuntu gebruikers,

Ik ben nieuw op het forum maar heb al een tijdje ubuntu draaien, nu zat ik te denken om het ook op mijn latop te installeren maar vroeg me af of dit wel lekker gaat draaien.

Specs:
Intel(R) Pentium(R) 4
Mobile CPU 1.80Ghz
Kloksnelheid 1.79 Ghz, 512 MB

Video kaart: MOILITY RADEON 7500
Wireless kaart: Atheros AR5007G
Harde schijf: HITACHI_DK23EA-30 (30GB)

Of mischien een oudere versie van Ubunut??

Ik ben wel al bekend met ubuntu maar heb niet echt veel verstand van wat voor specs e.d. je nodig bent.

Groet,
Paul

Dit is al 2 keer zo snel als mijn pc, waar xubuntu prima op draaid. Dus niet Ubuntu (met gnome/unity) maar Xubuntu (xfce). Dat lijkt voor bijna 90% op de 'oude' gnome2 look van Ubuntu.

Re: Oudere laptop installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/14, 00:28:10 »
door een latje geheugen bij te plaatsen zal je zeker een heel goede kluif hebben aan Xubuntu. Niet zozeer absoluut nodig (je valt net binnen de spec's) maar om soepel te werken is het zeker aan te raden.

Ik zou zeggen: gebruik de LiveCD van Xubuntu en test het allemaal eens grondig uit ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Ramana

  • Lid
Re: Oudere laptop installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/14, 08:59:20 »
lububtu is wellicht nog lichter dan xubuntu.

Offline pasab

  • Lid
Re: Oudere laptop installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/14, 10:36:06 »
Ik heb ubuntu hier al een keer opgehad naast windows maar dat was echt 10 keer niks heel erg traag. Vandaar mijn vraag.
Ik ken die andere twee niet, ik heb de iso gedownload en gebrand echter krijg ik steeds foutmeldingen bij het opstarten van de cd. Zal ze even noteren.

Edit:
Schrijven was te veel moeite dus een foto.
Hier blijft de cd hangen
Edit: foto een beetje groot
http://www.pasab.nl/images/2012-01-14%2007.43.58.jpg
« Laatst bewerkt op: 2012/01/14, 10:40:06 door pasab »

Offline jolo

  • Lid
Re: Oudere laptop installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/14, 12:37:06 »
Welke ISO image had je nu gedownload? Had je de checksum van de download gecontroleerd? Had je bij het branden van de ISO image gebruik gemaakt van de optie "verify written data"? En had je verder na het opstarten vanaf de Live CD wel gebruik gemaakt van de optie, om de CD te controleren op fouten. Als je de kernel panic kreeg bij het opstarten als Live CD, check dan askubuntu http://askubuntu.com/questions/7256/live-cd-kernel-panic
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Ramana

  • Lid
Re: Oudere laptop installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/14, 13:40:21 »
Met slechts 512mb is het zaak om zo min mogelijk voor de windowmanager te gebruiken wil je nog een beetje overhouden om er iets mee te kunnen doen, dus beter geen Gnome/Unity of Kde. Ook geen xubuntu, want xfce heeft wel minder aan geheugen nodig dan Gnome of Kde, maar wel iets meer processor-activiteit dan b.v. Gnome. Lubuntu (lxde), chrunchbang (openbox) of, misschien we de meest geschikte, Bodhi Linux (Enlightenment). Bodhi linux is ook Ubuntu, maar dan met de Enlightenment-desktop. 

Re: Oudere laptop installatie
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/14, 22:48:42 »
Met slechts 512mb is het zaak om zo min mogelijk voor de windowmanager te gebruiken wil je nog een beetje overhouden om er iets mee te kunnen doen, dus beter geen Gnome/Unity of Kde. Ook geen xubuntu, want xfce heeft wel minder aan geheugen nodig dan Gnome of Kde, maar wel iets meer processor-activiteit dan b.v. Gnome. Lubuntu (lxde), chrunchbang (openbox) of, misschien we de meest geschikte, Bodhi Linux (Enlightenment). Bodhi linux is ook Ubuntu, maar dan met de Enlightenment-desktop. 

En als dat nog te langzaam is --> IceWM. Het installeren daarvan is echter wel iets lastiger dan gebruikelijk.

Re: Oudere laptop installatie
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/14, 22:56:40 »
Lubuntu, Bodhi Linux, Crunchbang zijn mooie licht gewichten. Xubuntu gaat ook nog wel, maar hoe lichter hoe beter. Anders zelf je werkomgeving in elkaar knutselen met Ubuntu, Debian of Arch Linux als je tijd heb.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline cornelius

  • Lid
Re: Oudere laptop installatie
« Reactie #10 Gepost op: 2012/01/15, 11:55:55 »
Swift Linux (Chicago) loopt op mijn 256 Mb oude laptop als een trein (http://www.swiftlinux.org/)

Offline Fred123

  • Lid
Re: Oudere laptop installatie
« Reactie #11 Gepost op: 2012/01/15, 14:42:53 »
Ligt eraan wat je ermee doet. Zelf heb ik ook een hele oude computer, die ik vorig met de nieuwste ubuntu heb geinstalleerd. Ik gebruik het vooral voor internet, muziek ed. Dus geen spelletjes, foto's. Die zijn te zwaar. Misschien bij lichtere versie wel.....maar dat betwijfel ik heel erg...
Ook dat was Pentium 4 met 512 ram.