Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan ik een DAS zomaar uitzetten of moet eerst alles afgekoppeld worden?  (gelezen 647 keer)

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Ik heb een DAS met momenteel vier schijven, niets in raid ofzo. Ik gebruik die om backups op te maken.
Kan ik na het maken van backups die DAS uitzetten via de knop aan de achterkant of moet ik eerst iedere schijf apart loskoppelen?
Misschien is er wel een handiger manier, maar die ken ik dus nog niet ;)
JackTummers.nl

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Kan ik een DAS zomaar uitzetten of moet eerst alles afgekoppeld worden?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/16, 11:54:51 »
Nee, het is echt een DAS (Direct .... ), dus zonder netwerkaansluiting.
Dit apparaat: http://tweakers.net/pricewatch/368139/oyen-digital-mobius-5-bay-firewire-800-esata-usb-30-raid-systeem-zwart.html
JackTummers.nl

Offline BartDG

  • Lid
Re: Kan ik een DAS zomaar uitzetten of moet eerst alles afgekoppeld worden?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/16, 11:56:39 »
Nee, hij bedoelt wel degelijk een DAS (Direct Attached Storage).  Normaal gezien is zo'n ding verbonden met de computer via USB (of thunderbolt).  Dus is het volgens mij gewoon een kwestie van je USB mooi af te koppelen, en dan kan je deze volgens mij gewoon uitschakelen.  Tenzij er een andere methode voorgeschreven wordt door de producent van de toestel zelf.  Want vaak zitten meerdere schijven in een RAID configuratie in zo'n DAS.  Als je die dan plots gewoon uitschakelt vrees ik dat het mogelijk is dat je je RAID array gaat compromitteren.

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Kan ik een DAS zomaar uitzetten of moet eerst alles afgekoppeld worden?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/16, 12:48:38 »
Ik gebruik het niet in een raid-opstelling maar gewoon JBOD. In de gebruikershandleiding staat niks, is sowieso heel summier. Wel een fijn apparaatje trouwens.
Ik wil best de schijven eerst afkoppelen alvorens het uit te zetten als dat echt moet, liefst als ik dat in één keer kan doen voor alle schijven. Maar uitzetten via knopje is natuurlijk veel makkelijker :)
JackTummers.nl

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kan ik een DAS zomaar uitzetten of moet eerst alles afgekoppeld worden?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/16, 15:05:53 »
Volgens mij moet je zowel netwerkverbindingen of schijven die rechtstreeks verbonden zijn, eerst ontkoppelen om geheel zeker te zijn dat de bestandssystemen correct afgesloten werden. Anders eerst je computer uitschakelen, pas dan de netwerkverbindingen of schijven afzetten.