Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schijfruimte vrijmaken  (gelezen 4959 keer)

willard

  • Gast
Schijfruimte vrijmaken
« Gepost op: 2007/04/21, 23:07:02 »
Beste mensen,

ik zit met het probleem dat ik niet meer kan inloggen. Waarschijnlijk door te weinig schijfruimte, omdat ik nog een keer een melding heb gehad dat de schijf bijna vol zat. Ik heb gezocht op het forum en kan alleen vinden dat ik dit met sudo apt-get clean kan oplossen. Maar bij mij werkt dit niet meer. Ik heb het al een keer gedaan en kan hiermee niet meer schijfruimte vrijmaken. Ik heb het vermoeden dat er nog ergens een boel bestandjes zijn opgesdlagen (geschiedenis internet, cookies?) Hebben jullie suggesties hoe ik meer ruimte kan vrijmaken? Ik heb vantevoren al een aantal programma's verwijderd, alle prullenbakken (ook in evolution) leeggemaakt, dus ik weet het gewoon niet meer.

Bestaat er zoiets als een Windows schijfopruiming in Linux? En kennen jullie het commando hiervoor?

Vast mijn hartelijke dank.

Willard

willard

  • Gast
Schijfruimte vrijmaken
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/21, 23:09:15 »
Oh ja, nog vergeten: ik gebruik Ubuntu Edgy.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Schijfruimte vrijmaken
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/21, 23:14:21 »
Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer
Instellingen - voorkeuren - bestanden
- opgehaalde pakketten verwijderen na installatie
- gebufferde pakketbestanden verwijderen

Offline siegi

  • Lid
Schijfruimte vrijmaken
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/21, 23:24:49 »
Bij feisty zit standaard een disk analyzer geinstalleerd daarmee kan je zien welke mappen zoveel plaats nemen.  Super handig.  Het word dan ook mooi in een cirkeldiagram getoond.
Ik denk dat je die in edgy ook moet kunnen installeren zoek maar eens in synaptic naar disk analyzer.

willard

  • Gast
Schijfruimte vrijmaken
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/21, 23:27:49 »
Dank je wel voor jullie snelle reactie. Het probleem is echter dat ik niet meer in Ubuntu kan, maar alleen in recovery mode kan opstarten. Zien jullie nog een mogelijkheid om vanuit recovery mode ruimte vrij te maken?

Willard

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Schijfruimte vrijmaken
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/21, 23:30:19 »
Mooie kans om Edgy te vervangen door Feisty Fawn 7.04? Pas uit, veel beter dan Edgy, ongekend makkelijk te installeren, multimedia-codecs en fabrieksdrivers installeren was nog nooit zo eenvoudig (paar muisklikken)....

Offline siegi

  • Lid
Schijfruimte vrijmaken
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/21, 23:40:08 »
Ik zou liever vanuit een live cd zien welke bestanden je kan weggooien dan kan je alles mooi op een grafische vertrouwde manier doen.  
Ik kan je ook wel uitleg geven voor recovery console, daar kan je het commando rm gebruiken voor enkele bestanden te verwijderen en rm -r voor hele mappen met inhoud.  Maar dit kan gevaarlijk zijn.  rm -r / verwijderd bv echt alles.

Feisty is inderdaad op vele vlakken een vooruitgang, maar ik heb bv met wireless meer problemen gehad bij feisty dan bij edgy.  Dus die stelling is ook niet altijd waar.

@pjotr123 je cd van warty steekt al in mijn rugzak :)