Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bureaublad Omgeving bevat geen netbook  (gelezen 3044 keer)

Offline Joshoon

  • Lid
Bureaublad Omgeving bevat geen netbook
« Gepost op: 2011/02/23, 01:31:10 »
Beste forumleden,

Ik probeer al een tijdje Ubuntu Netbook op me netbook te krijgen samen met me Windows 7 installatie, een dualboot dus.
Ik download de netbook editie van http://www.ubuntu.com/netbook/get-ubuntu/download, maar zodra ik de installatie wil starten, staat er onder bureaublad omgevingen geen netbook tussen.
Eerder kreeg ik het wel, een lijstje met nog een aantal andere keuzes, maar omdat die installaties fout gingen, moest ik het opnieuw doen, en nu staat alleen Ubuntu in de lijst, en de rest is verdwenen, terwijl ik graag de netbook versie zou willen installeren.

Heeft iemand misschien ideeën?

Alvast hartelijk dank,
Joshoon.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bureaublad Omgeving bevat geen netbook
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/23, 12:01:53 »
Overigens zuigt de netboekomgeving van 10.10 behoorlijk: instabiel als de pest. Voor 10.10 raad ik dus de gewone Ubuntu-omgeving aan (Gnome).

In 11.04 zal de netboekomgeving waarschijnlijk weer betrouwbaar zijn, maar die verschijnt pas eind april.

Offline Tom

  • Lid
Re: Bureaublad Omgeving bevat geen netbook
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/23, 12:22:53 »
Op mijn Netbook loopt overigens de stabiele Lucid 10.04.2 heel goed en snel inclusief Isadora9 dit even terzijde.
Dus of zo een Netbook systeem zo veel voordelen heeft ben ik mij nog niet zekers. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Joshoon

  • Lid
Re: Bureaublad Omgeving bevat geen netbook
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/23, 13:09:22 »
Hallo en welkom.

Ik gebrijp dat je de netbook editie hebt gedownload en dat je die in dualboot wil installeren.
Dan is het toch simpel, je start op met de netbook cd die je als image gebrand heb, en dan zie je daarna op je bureaublad iets van install staan.
Dat je niet kan kiezen hoeft toch niet, want je hebt de netbook editie.

Als je hem dan eenmaal hebt geïnstalleerd, dan kan je wel kiezen hoe je op wilt starten (uiteraard) maar als je in Ubuntu zit, dan kan je ook kiezen of je de gnome of Unity wilt opstarten.


Hartelijk dank voor je antwoord!
Dus ik moet gewoon de Ubuntu versie installeren? (vervolgens krijg ik ook de normale ubuntu versie).
En dan kan ik bij het inloggen de netbook functie inschakelen?

Ook lees ik hier verschillende meningen over de stabiliteit van de netbook interface, op de live CD leek hij me inderdaad wat onstabiel, maar dat kan bij een echte install natuurlijk anders zijn, dus we gaan het zien!
Ik ga ubuntu weer installeren, en de netbook interface proberen in te schakelen, ik zal mijn bevindingen ook laten weten.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bureaublad Omgeving bevat geen netbook
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/23, 13:14:49 »
Maar dat is zijn vraag toch helemaal niet, of het soepel loopt of niet.

Nee, maar dat is wel mijn antwoord. En wat ik antwoord, bepaal alleen ik.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/02/23, 13:16:36 door Pjotr »

Re: Bureaublad Omgeving bevat geen netbook
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/23, 14:10:12 »
@femke: Het is altijd fijn om te weten of iets doorgaans stabiel of doorgaans instabiel loopt.
@Pjotr: Klopt, maar dat had je ook wel via PB kunnen doorgeven ;)
@JosHoon: Welkom op het forum :) Eventueel kun je ook kijken naar Kubuntu 10.10 Netbook Edition, die wel goed draait en ook zeer soepel en makkelijk is :)
http://www.kubuntu.org/getkubuntu/download
Gewoon de Desktop CD, die herkent automatisch of je een netbook hebt of niet.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Bureaublad Omgeving bevat geen netbook
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/23, 14:13:21 »
Och, het klopt wat joshoon zegt, dat de meningen wat verdeeld zijn over ubuntu 10.10 net book edition. En een waarschuwing mag altijd, echter het is aan de TS wat ermee aan te vangen.

Joshoon, 10.10 is een tussenversie. Dat betekent dat daar meer 'test'software op staat, en meer kuren zal vertonen als een stabiele versie als 10.04. Als je net met Ubuntu begint zou dat wellicht een betere keuze zijn? Maar dat is aan jou  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Joshoon

  • Lid
Re: Bureaublad Omgeving bevat geen netbook
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/23, 14:16:54 »
@femke: Het is altijd fijn om te weten of iets doorgaans stabiel of doorgaans instabiel loopt.
@Pjotr: Klopt, maar dat had je ook wel via PB kunnen doorgeven ;)
@JosHoon: Welkom op het forum :) Eventueel kun je ook kijken naar Kubuntu 10.10 Netbook Edition, die wel goed draait en ook zeer soepel en makkelijk is :)
http://www.kubuntu.org/getkubuntu/download
Gewoon de Desktop CD, die herkent automatisch of je een netbook hebt of niet.

Kubuntu Netbook heb ik nog nooit gezien, ik ben namelijk iemand die gek is op mooie en goedwerkende interfaces.
ik dacht ook dat de ubuntu setup automatisch scande of ik een netbook had, maar niet dus.

MAar wat is er precies anders aan Kubuntu?


Och, het klopt wat joshoon zegt, dat de meningen wat verdeeld zijn over ubuntu 10.10 net book edition. En een waarschuwing mag altijd, echter het is aan de TS wat ermee aan te vangen.

Joshoon, 10.10 is een tussenversie. Dat betekent dat daar meer 'test'software op staat, en meer kuren zal vertonen als een stabiele versie als 10.04. Als je net met Ubuntu begint zou dat wellicht een betere keuze zijn? Maar dat is aan jou  ;)

Ubuntu heb ik al ff gedraait, maar ik was namelijk erg benieuwd naar de netbook versie, omdat dat misschien ook wel beter werkt op een netbook, en er mooier uitziet, omdat ik ik (zoals ik hierboven ook zei) gek ben op mooie interfaces.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Bureaublad Omgeving bevat geen netbook
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/23, 14:23:51 »
MAar wat is er precies anders aan Kubuntu?

Kijk hier eens: http://www.kubuntu.org/ en neem de 'take the feauture tour'.
Kubuntu heeft de KDE GUI (Graphical User Interface), maar draait in wezen met ubuntu onder de motorkap. Het is niet beter of slechter, maar net even anders.
Bij Kubuntu 10.10 kan je gewoon kiezen of je de netbook interface of de 'gewone' desktop interface wilt, in dezelfde versie. Ik draai zelf met de netbook interface op m'n netbookje, en ben er best tevreden over.

Ga maar eens snuffelen  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Joshoon

  • Lid
Re: Bureaublad Omgeving bevat geen netbook
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/23, 14:30:20 »
Ok ik heb Ubuntu geinstalleerd, maar bij het inloggen kan ik alleen Ubuntu desktop-editie selecteren, netbook is nergens te bekennen.
Iemand ideeën?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bureaublad Omgeving bevat geen netbook
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/23, 14:35:01 »
@Pjotr: Klopt, maar dat had je ook wel via PB kunnen doorgeven ;)

Daar heb ik bewust niet voor gekozen, omdat er meer mensen meelezen dan alleen de vraagsteller. En ook die keuze is geheel aan mij....

Terzake: bij 10.10 is de netboekversie van Kubuntu (KDE), waarschijnlijk inderdaad een betere keuze dan die van Ubuntu (Gnome). Als je tenminste per se een netboekomgeving wil: op mijn netboekjes staat Ubuntu met de gewone Gnome, waarbij ik de onderste werkbalk heb verwijderd en een paar functies van die onderste werkbalk, heb toegevoegd aan de bovenste balk. Bevalt me uitstekend.  :)
« Laatst bewerkt op: 2011/02/23, 14:40:15 door Pjotr »

Offline Joshoon

  • Lid
Re: Bureaublad Omgeving bevat geen netbook
« Reactie #11 Gepost op: 2011/02/23, 14:47:15 »
@Pjotr: Klopt, maar dat had je ook wel via PB kunnen doorgeven ;)

Daar heb ik bewust niet voor gekozen, omdat er meer mensen meelezen dan alleen de vraagsteller. En ook die keuze is geheel aan mij....

Terzake: bij 10.10 is de netboekversie van Kubuntu (KDE), waarschijnlijk inderdaad een betere keuze dan die van Ubuntu (Gnome). Als je tenminste per se een netboekomgeving wil: op mijn netboekjes staat Ubuntu met de gewone Gnome, waarbij ik de onderste werkbalk heb verwijderd en een paar functies van die onderste werkbalk, heb toegevoegd aan de bovenste balk. Bevalt me uitstekend.  :)


Heb de netbook edition kunnen installeren met command apt-get install ubuntu-netbook.
Ik ben toch niet zo heel tevreden met de netbook interface, vind de gnome toch mooier.
Maar ik had hier en daar gelezen dat de normale gnome niet altijd lekker werkt op een netbook, klopt dat?
Want soms heb ik idd rare bugs door het kleine scherm.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bureaublad Omgeving bevat geen netbook
« Reactie #12 Gepost op: 2011/02/23, 15:32:34 »
Maar ik had hier en daar gelezen dat de normale gnome niet altijd lekker werkt op een netbook, klopt dat?
Want soms heb ik idd rare bugs door het kleine scherm.

Werkt bij mij foutloos.

Tip: als de knoppen in een dialoogschermpje "buiten beeld" vallen doordat het schermpje te klein is, dan kun je het dialoogscherm naar boven slepen met de volgende truuk:
- druk de Alt-toets in en hou hem ingedrukt;
- klik met de muis op het dialoogscherm en hou hem ingedrukt;
- sleep het dialoogscherm naar boven, waardoor het aan de bovenkant deels uit beeld verdwijnt, maar.... de dialoogknoppen aan de onderkant zijn nu bereikbaar.  :)

Offline Joshoon

  • Lid
Re: Bureaublad Omgeving bevat geen netbook
« Reactie #13 Gepost op: 2011/02/23, 16:11:18 »
Eigenlijk raar. Je download de netbook versie, maar je krijgt de normale versie bij Installeren?
Weet je dan wel zeker of je de netbook hebt?
Wat zie je als je de cd live uitprobeert?

Ik heb wel de netbook versie.
Met live krijg ik wel netbook versie.

Offline Joshoon

  • Lid
Re: Bureaublad Omgeving bevat geen netbook
« Reactie #14 Gepost op: 2011/02/23, 16:30:55 »
Met installeren niet? Als je opstart en je moet je wachtwoord ingeven, krijg je dan geen keuze?
Dat moet wel. Of staat dat (ik heb hem netbookje niet zo veel aan om dat te onthouden) links onderin dat je kan kiezen?

Dat is dus juist de hoofdtitel van me topic, in bureaubladomgeving hoort hij er tussen te staan, maar dat staat hij dus niet.
Maar ik had eerder ook al de setup gedraait, en toen stond het er wel, en de volgende keer toen ik de setup weer draaide, stond hij er weer niet. Allemaal heel vaag.
Maar zoals ik al zei, via apt-get install ubuntu-netbook heb ik wel de netbook interface gekregen, maar ik vind hem eerlijk gezegd toch wat tegenvallen.

Re: Bureaublad Omgeving bevat geen netbook
« Reactie #15 Gepost op: 2011/02/24, 10:32:45 »
Heb je de 10.04 versie ook geprobeert??
Ik vind die zelf mooier en ook een stuk rustiger als de 10.10.
En deze is gnome wat ook heel goed draait op alle pc's.
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: Bureaublad Omgeving bevat geen netbook
« Reactie #16 Gepost op: 2011/02/24, 12:02:35 »
Maar zoals ik al zei, via apt-get install ubuntu-netbook heb ik wel de netbook interface gekregen, maar ik vind hem eerlijk gezegd toch wat tegenvallen.

10.10 netbook is een preview van de unity interface die er aan komt maar in deze versie nog lang niet af. Ik vind het ook jammer dat deze als netbook versie gepresenteerd wordt. Als je wat experimenteler wil werken kun je de alfa van 11.04 proberen die standaard met unity gaat werken. Anders de rock solid LTS 10.04 versie.
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10