Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beheerteam: Inventarisatie voor uitfaseren OTRS  (gelezen 9895 keer)

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Beheerteam: Inventarisatie voor uitfaseren OTRS
« Gepost op: 2010/10/17, 15:43:30 »
Als Ubuntu-NL zijn we al een hele tijd bezig met het creeren van meer openheid. Daar behoort het afschaffen van OTRS ook bij.

Voordat OTRS afgeschaft kan worden, moeten er al wel werkende alternatieven zijn. Daarvoor is dit topic bedoeld. Voor de meeste mail adressen die gelinkt zijn met OTRS heb ik al een goede oplossing verzonnen (ben je het er niet mee eens, dan mag je dat hier melden). Voor de andere wil ik jullie meming weten

1. Team OTRS mailadressen worden publieke (open) mailinglijsten. Daaronder vallen:
          beheer, documentatie, events, irc, promotie en vertaal (vertaal heeft al een mailinglijst)

2. planet en prikbord kunnen aparte mailinglijsten worden, maar zou ook samengevoegd kunnen worden met beheer.
          Wat lijkt jullie de beste oplossing

3. Enkele emailadressen zijn in het verleden gebruikt, maar zijn nu overbodig
          beurzen, community, mailinglist, party en wedstrijd

Dan blijven de volgende email adressen over: stickers, forum en info

Stickers zou gelinkt kunnen zijn aan het privé mail adres van de persoon die de stickers regelt

Info (dit email adres wordt op verschillende ubuntu-nl sites gebruikt als het adres voor vragen).
Komen hier ooit mails op binnen?
Zo ja, Zou dit ook een publiekelijke mailing kunnen worden, of een privé voor een aantal teamleden?
Zo nee, kunnen de pagina's dan aangepast worden en dit email adres geschrapt?


Forum (dit email adres wordt gebruikt voor de 'meld dit bericht aan de moderator' knop en als email adres voor personen die bans hebben gekregen om hun beklag te doen) Deze had ik nog niet genoemd bij de teams, omdat deze meer uitleg verschafte.
Mijn voorstel is om hiervan een gesloten mailinglijst te maken, waar alleen de mods toegang tot hebben. Ik zit ook nog te denken aan een aparte open mailinglijst voor het forumteam, maar ik kan me voorstellen dat jullie daarvoor het forum willen gebruiken.

Wat vinden jullie ervan?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: Beheerteam: Inventarisatie voor uitfaseren OTRS
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/17, 15:52:21 »
Voor het forumteam had ik graag nog een e-mailadres gehouden. Dit om de meldingen en vragen/commentaar binnen te laten komen en om mails vanuit het team te kunnen versturen in geval van waarschuwingen/bans.
Als dit kan vanuit een gesloten mailinglijst, is dat zeker ook in orde. Het hoeft niet speciaal OTRS te zijn voor mij.

Ik zie wel niet meteen het voordeel om hiervoor nog een open mailinglijst aan te maken. Ik denk dat dit Forum-board voldoende is.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Beheerteam: Inventarisatie voor uitfaseren OTRS
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/17, 15:56:49 »
Stickers zou gelinkt kunnen zijn aan het privé mail adres van de persoon die de stickers regelt
Valt dit niet onder promotie?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline heir4c

  • Lid
Re: Beheerteam: Inventarisatie voor uitfaseren OTRS
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/17, 16:05:03 »
Als OTRS gesloten word hoe kan men dan weten of een bericht afgehandeld is?
Nu krijg je ten eerste een email toegestuurd maar daar kan je niet aan zien of het al afgehandeld is of niet.
In OTRS kan je de behandelde meldingen sluiten en verdwijnen die uit de lijst.
Hoe gaat dat dan in zijn werk met de mailinglijst? (Waar ik niet voor ben). Moet je dan telkens je een bericht afgehandeld hebt dan ook nog eens een mail sturen die dan weer door iedereen ontvangen word?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline siegi

  • Lid
Re: Beheerteam: Inventarisatie voor uitfaseren OTRS
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/17, 16:05:43 »
Ik heb ergens wel fundamenteel een probleem met email adressen als info@ubuntu-nl.org op een open mailing list te zetten.

De meeste open mailing lijsten zijn vrij doorzoekbaar door google.
-Weet diegene die de mail stuurt dit op het voorhand?

Re: Beheerteam: Inventarisatie voor uitfaseren OTRS
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/17, 20:40:14 »
Ik ben nog steeds tegen het gebruik van mailinglijsten.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Beheerteam: Inventarisatie voor uitfaseren OTRS
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/17, 22:07:40 »
Info (dit email adres wordt op verschillende ubuntu-nl sites gebruikt als het adres voor vragen).
Het adres info@ staat op http://www.ubuntu-nl.org/ubuntunl/ bij "Voorlichting & presentatie". Kan dit vervangen worden door promotie@ met de toevoeging dat het om een mailinglijst gaat?

Citaat
Als u hier ook in geïnteresseerd bent kunt u een bericht sturen naar de mailinglijst events@ubuntu-nl.org
Adres info@ staat ook op http://www.ubuntu-nl.org/contact "voor overige informatie". Er is geen overige informatie. :P

Het adres info@ kan dan vervallen?

Als OTRS gesloten word hoe kan men dan weten of een bericht afgehandeld is?
Neem bij een reactie naar iemand de mailinglijst op als cc. Zo is iedereen op de hoogte van de status.

Ik ben nog steeds tegen het gebruik van mailinglijsten.
Heb je een beter voorstel?

Voor een besloten mailinglijst moet er een actieve beheerder zijn. Voor forum@ gaat de forumadministrator, Nunslaugter, dit erbij doen (neem ik aan)?
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Beheerteam: Inventarisatie voor uitfaseren OTRS
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/17, 22:49:10 »
@testcees: Is de wiki geen optie? Daar hebben we ook een ander idee voor klaarliggen (forumverslag), misschien dat dit er mooi bij past?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Beheerteam: Inventarisatie voor uitfaseren OTRS
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/17, 23:04:10 »
@testcees: Is de wiki geen optie?
Een e-mail sturen naar de wiki?  ???
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Beheerteam: Inventarisatie voor uitfaseren OTRS
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/17, 23:08:11 »
Nee, dat mensen de wiki kunnen gebruiken hiervoor. Sluit mooi aan bij het forumverslag-idee.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Beheerteam: Inventarisatie voor uitfaseren OTRS
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/18, 00:51:01 »
Voor het forumteam had ik graag nog een e-mailadres gehouden. Dit om de meldingen en vragen/commentaar binnen te laten komen en om mails vanuit het team te kunnen versturen in geval van waarschuwingen/bans.
Als dit kan vanuit een gesloten mailinglijst, is dat zeker ook in orde. Het hoeft niet speciaal OTRS te zijn voor mij.

Ik zie wel niet meteen het voordeel om hiervoor nog een open mailinglijst aan te maken. Ik denk dat dit Forum-board voldoende is.
Mails vanuit het team sturen (met een team-email adres zou ik nog even moeten nazoeken), maar de vragen/commentaar zou met een mailinglijst erg goed moeten kunnen

Stickers zou gelinkt kunnen zijn aan het privé mail adres van de persoon die de stickers regelt
Valt dit niet onder promotie?
Nee, de promotie regelt niet de stickers. Ik weet niet wie dat op dit moment regelt, maar het is één enkel persoon
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Beheerteam: Inventarisatie voor uitfaseren OTRS
« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/18, 01:25:59 »
Mails vanuit het team sturen (met een team-email adres zou ik nog even moeten nazoeken),
De afzender (en/of antwoordadres) van een e-mail bericht kan je instellen.

Je kunt een 2e accountnaam in je e-mail client gebruiken. Er kan hiervoor (bijvoorbeeld voor evolution) een wiki gemaakt worden.

Disclaimer: de oplettende lezer kan dan uit de (uitgebreide) e-mail header meer informatie halen dan bij otrs het geval is, maar als otrs er niet meer is...
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Beheerteam: Inventarisatie voor uitfaseren OTRS
« Reactie #12 Gepost op: 2010/10/18, 04:02:49 »
In de headers van de mail is alleen je ip adres te vinden, als je een mail via mail.ubuntu-nl.org stuurt.
Net als bij de meeste andere providers dus.

On topic:
Algemene e-mailadressen als info@ zouden nooit naar een openbare maillijst moeten leiden.

Voor het forum is een gesloten maillijst ook mogelijk, maar dan zou ik toch liever even OTRS nog houden.


Een wiki, zoals Vistaus voorstelt is volgens mij geen goede vervanger. Ik zie niet in hoe dat efficiënt gebruikt kan worden voor het verwerken van e-mails.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Beheerteam: Inventarisatie voor uitfaseren OTRS
« Reactie #13 Gepost op: 2010/10/18, 13:39:52 »
...
Omdat je daar zoals Heir4C ook al aangeeft, goed kan zien wat er nu is afgehandeld en wat niet.
...
Klinkt als een goede reden om hiervoor OTRS te behouden voor alleen het forum team. De rest van de adressen die nu naar OTRS verwijzen kunnen dan wel aangepast worden. Misschien dat dan ook iemand anders het beheer (toegangsrechten) van OTRS over kan nemen, zodat deze taak buiten het beheerteam valt.

Ik zal dit nog eens met SWAT overleggen.

...
Algemene e-mailadressen als info@ zouden nooit naar een openbare maillijst moeten leiden.
...
Daar ben ik het mee eens. Wat zou volgens jou de beste oplossing zijn? Naar een gesloten mailinglijst van beheerders, email adressen van de site verwijderen of heb je een andere optie?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Beheerteam: Inventarisatie voor uitfaseren OTRS
« Reactie #14 Gepost op: 2010/10/18, 13:57:10 »
Voor een info@... adres lijkt me OTRS ook wel handig eigenlijk  :P
Zo kan iedere beheerder of ander teamlid de mails afhandelen en iedereen kan zien of het afgehandeld is of niet.

Als een mailtje extra besproken moet worden, dan kan dat in het loco-forum.

Een gesloten mailinglijst zou evt. ook kunnen, maar dat lijkt mij wat minder prettig werken.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Beheerteam: Inventarisatie voor uitfaseren OTRS
« Reactie #15 Gepost op: 2010/10/20, 00:02:34 »
info@ zou inderdaad kunnen vervallen.

SWAT heeft op IRC aangegeven dat het erg veel werk is om personen toegang te geven tot OTRS en dat dit allemaal met de hand moet gebeuren. Het overdragen van deze taak is dus ook niet mogelijk, omdat toegang tot de server nodig is.

We gaan nu bekijken of het goed mogelijk en gewenst is om de berichten verzonden naar forum@ubuntu-nl.org, automatisch een bugreport van te maken (private - alleen zichtbaar voor het (nog aan te maken) ubuntu-nl-forum team). Dan zouden jullie daar de meldingen kunnen afhandelen. Op launchpad kun je ook administrators aanwijzen die leden kunnen toevoegen aan het team, dus daarbij zijn jullie helemaal los van het beheerteam.

Als dit technisch goed mogelijk is, zou dit voor jullie een geschikte oplossing zijn?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Beheerteam: Inventarisatie voor uitfaseren OTRS
« Reactie #16 Gepost op: 2010/10/20, 05:55:23 »
Het lijkt mij wat omslachtig, maar een bugmelding in Launchpad heeft wel een voordeel dat je het kan markeren als afgehandeld. Het is dus een stuk beter dan een mailinglijst of de wiki.

Re: Beheerteam: Inventarisatie voor uitfaseren OTRS
« Reactie #17 Gepost op: 2010/10/20, 11:14:53 »
Inderdaad Johan. Beter dan een mailinglijst, maar nog niet optimaal denk ik.
Misschien een idee om eens wat andere ticket-systemen te bekijken?

Re: Beheerteam: Inventarisatie voor uitfaseren OTRS
« Reactie #18 Gepost op: 2010/10/20, 14:45:50 »
Ik vind via Launchpad een zeer goed idee :)
@Nuns: Anders kunnen we ook Trac nemen, heel veel open source-projecten gebruiken dat ;)
http://trac.edgewall.org/

Re: Beheerteam: Inventarisatie voor uitfaseren OTRS
« Reactie #19 Gepost op: 2010/10/20, 14:51:12 »
Dat komt dan ongeveer op hetzelfde neer als via Launchpad bugs te werken.
Ik doelde meer op een ticketsysteem zoals OTRS, maar dan makkelijker in (gebruik en) beheer.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Beheerteam: Inventarisatie voor uitfaseren OTRS
« Reactie #20 Gepost op: 2010/10/20, 17:39:51 »
Yep, al die functies zijn niet nodig zoals je nu in OTRS hebt. (Lijken mij er veel te zijn.) Lezen van het gemeld bericht, Reageren via email en/of PB en dan het afsluiten van het bericht met eventueel wat de actie was en wie het behandeld heeft en gesloten heeft. Meer moet dat niet zijn.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Beheerteam: Inventarisatie voor uitfaseren OTRS
« Reactie #21 Gepost op: 2010/10/20, 20:32:56 »
heir4c +1
En Trac is anders dan Launchpad bugs hoor Nun ;)

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Beheerteam: Inventarisatie voor uitfaseren OTRS
« Reactie #22 Gepost op: 2010/10/24, 21:49:22 »
Ik heb gisteren aan een script gewerkt die de berichten op Launchpad kan plaatsten

#!/usr/bin/env python
# -*- coding: utf-8 -*-
'''
Created on 23 okt 2010

@author: Ronnie van den Crommenacker (ronnie@ubuntu-nl.org)

TODO: Add mail['Reply-To'] somewhere?
'''
import re
import sys
import email
import logging

try:
    from launchpadlib.launchpad import Launchpad, STAGING_SERVICE_ROOT, EDGE_SERVICE_ROOT
    import lazr
except ImportError:
    logging.warning('launchpadlib is not installed. You can install it by running:\
                 \nsudo apt-get install python-lauchpadlib')
    sys.exit(1)

# Change this variables to your own needs
PROJECT = 'ubuntu-nl-artwork'           # Name of the project, where the bug will be filed against
IDENTIFIER = 'Ubuntu-NL Forum Ticket'   # Name which is send to Lauchpad for statistics
SERVICE = STAGING_SERVICE_ROOT          # use 'EDGE_SERVICE_ROOT' of 'production' for the production server
CACHEDIR = "~/.cache/launchpadlib/"     # Location where the login should be saved
LOG_FILENAME = '~/.cache/launchpadlib/forum_ticket.log'            # The filename and location of the logging file

logging.basicConfig(filename=LOG_FILENAME,level=logging.INFO)

def get_message(mail):
    output = ''
    msg = mail.get_payload()
    if isinstance(msg, str):
        return msg
    else:
        for m in msg:
            output += '%s' % get_message(m)
        return output
   
if __name__ == '__main__':
    # Read the mail from standard input
    mail = email.message_from_string(sys.stdin.read())
   
    # Login to Launchpad. This requires one time login name inside the browser to authenticate
    # The user should be granted full rights to the project
    try:
        #launchpad = Launchpad.login_anonymously(IDENTIFIER, SERVICE, CACHEDIR)
        launchpad = Launchpad.login_with(IDENTIFIER, SERVICE, CACHEDIR, allow_access_levels=["WRITE_PUBLIC"])
    except lazr.restfulclient.errors.HTTPError as error:
        logging.warning('Could not login to launchpad. Error: ')
        logging.warning(error)
        sys.exit(1)
   
    # Get the message from the mail
    message = get_message(mail)
   
    # Get the url from the message, to serve as tags
    re_url = re.compile('http://forum.ubuntu-nl.org/(?P<url_board>.*)/(?P<url_topic>.*)/(?P<url_msg>.*)/')
    url = re_url.search(message)
   
    if url:
        # Launchpad supports only the following symbols - + .
        # Delete all the other symbols from the text
        re_tag = re.compile(r'[^a-zA-Z0-9-\+\.]')
        board = '.'.join(re_tag.split(url.group('url_board')))
        topic = '.'.join(re_tag.split(url.group('url_topic')))
        msg_id = '.'.join(re_tag.split(url.group('url_msg')))
        tags = [board, topic, msg_id]
    else:
        logging.warning('No forum url found in the mail, continuing without adding tags and duplication')
        tags = ''

    # Get the project from Launchpad
    try:
        forum_project = launchpad.projects[PROJECT]
    except:
        logging.warning('Launchpad project with name "%s" does not exist. Ticket has not been made!' % PROJECT)
        sys.exit(1)
   
    # File and Submit a new private bug into the project
    try:
        new_bug = launchpad.bugs.createBug(title=mail['Subject'], description=message, private=True, target=forum_project, tags=tags)
    except lazr.restfulclient.errors.HTTPError as error:
        logging.warning('Bug not created!')
        logging.warning(error)
        sys.exit(1)
    logging.info('Bug with id: %d successfully created' % new_bug.id)
   
    # Search if there are projects with the same message tag and mark it as duplicate
    for task in forum_project.searchTasks(tags=msg_id):
        # Check if the bug itself is not already a duplicate
        bug = task.bug
        if not bug.duplicate_of:
            new_bug.duplicate_of = bug
            new_bug.lp_save()
            logging.info('Bug is marked as duplicate of %d' % bug.id)
            break
       
    logging.info('Program ended without errors')

Het werkt op dit moment redelijk goed (als zijn er sinds vandaag login problemen bij Launchpad), dus ik kan het vandaag niet meer testen.

Het programma wordt uitgevoerd, met als input een Mail die het forum verstuurd aan de hand van de 'meld knop'. De mail wordt uitgelezen en een bug wordt op Launchpad aangemaakt. Bestaat er al een melding van hetzelfde bericht, dan wordt deze als duplicaat van het eerdere bericht gezet. Ook worden er tags toegevoegd per board en topic waar het bericht geplaatst wordt. Zo kunnen jullie een gemakkelijk overzicht krijgen of er bepaalde boards of topic erg veel meldingen oplevert.

Ik heb nog wel een vraag: Hoe antwoorden jullie nu via OTRS, gebeurt dit met een forum bericht naar de persoon van het gemelde bericht, of gebeurt dit met het email adres dat opgegeven wordt op het forum?

En willen jullie bijvoorbeeld ook de persoon die de post (die gemeld is) heeft geschreven als tag, zodat jullie een overzicht kunnen krijgen of deze persoon vaker ongepaste berichten op het forum plaatst?
« Laatst bewerkt op: 2010/10/24, 21:52:40 door Ronnie »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline heir4c

  • Lid
Re: Beheerteam: Inventarisatie voor uitfaseren OTRS
« Reactie #23 Gepost op: 2010/10/25, 19:01:13 »
Ik antwoord via OTRS of via PB. Vond in het begin niet direct waar je kon antwoorden. Maar het makkelijkste is natuurlijk als we vanuit het bericht zelf kunnen antwoorden. Zowel naar de 'overtreder' als naar de melder.
En een lijst van de gemelde persoon zou misschien wel goed zijn in het overzicht. Zo zien we toch wie veel voor gemeld.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Beheerteam: Inventarisatie voor uitfaseren OTRS
« Reactie #24 Gepost op: 2010/10/25, 19:15:30 »
Als je antwoord via OTRS, komt dit dan aan als een mail, of als een forum PB. En kunnen jullie als moderators het email adres zien van de persoon die het bericht meld?

Een antwoord sturen vanuit Launchpad lijkt me op dit moment niet mogelijk, maar misschien is het mogelijk om een link te zetten, zodat je op het forum terecht komt en meteen de overtreder of de melder kunt beantwoorden.

De overtreder zal ik dan ook als tag erin zetten.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal