Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie 11.10 naast Win 7 lukt niet. op eee pc 1011px  (gelezen 883 keer)

Offline ToineM

  • Lid
installatie 11.10 naast Win 7 lukt niet. op eee pc 1011px
« Gepost op: 2012/04/14, 16:15:56 »
Hallo, wanneer ik 11.10 wil installeren vanaf cd gaat er in het installatie proces het volgende fout Na opstarten van de installatie cd en diverse voorkeren te hebben aangegeven zoals downloaden van updates, draadloosnetwerk, taal, software van derden installeren en 11.10 instellen als dualboot naast W7. Vraagt het installatieproces ¨haal de installatie cd uit de speler sluit de speler en druk op enter¨ de pc start dan opnieuw op maar altijd in Win 7 en gaat niet verder met het installatie proces van 11.10 diverse keren herhaald altijd het zelfde resultaat.

In de bios alle versnellende bootopties uitgeschakeld.  Doe ik iets fout?

Groet,
Toine

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: installatie 11.10 naast Win 7 lukt niet. op eee pc 1011px
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/14, 16:26:17 »
Mogelijk wordt Grub niet correct geïnstalleerd. Dat heb ik namelijk op een bepaalde flaptop.

Het installatieprogramma van Ubuntu denkt ten onrechte dat er geen gewoon BIOS op het moederbord van die flaptop zit, maar EFI. En installeert dus vrolijk de Grub-EFI-pakketten i.p.v. de gewone Grubpakketten. Met als gevolg dat de flap met een hoera Windows 7 blijft starten, en net doet of-ie nog nooit van Ubuntu heeft gehoord....

De oplossing was in mijn geval om na afloop van de installatie van Ubuntu, eventjes handmatig de gewone Grub te installeren: http://sites.google.com/site/computertip/grub#TOC-Grub-herstellen-de-Windows-DVD-of-W

Probeer het ook eens?

Re: installatie 11.10 naast Win 7 lukt niet. op eee pc 1011px
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/14, 16:26:48 »
Start je de installatie CD binnen Windows? Dit kan je doen als je Ubuntu binnen Windows wilt installeren.
Voor een dualboot ga je als volgt te werk:
Start de PC op, bij het eerste beeld wat je ziet, staat welke toets je moet indrukken om in de BIOS te komen, meestal F2 of Del.
In de Bios verander je de opstart volgorde van Harddisk naar CD-rom, dus deze als eerste, en als tweede de Harddisk.
Heb je dit gedaan verlaat je de BIOS en sla je de veranderingen op, meestal met F10.
Nu doe je vast de cd erin en start je de PC opnieuw op.
Als het goed is wordt er vanaf de cd opgestart en dan volg je de rest van de stappen zoals aangegeven wordt. Succes. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline ToineM

  • Lid
Re: installatie 11.10 naast Win 7 lukt niet. op eee pc 1011px
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/12, 11:34:46 »
Als ik de cd als eerste boot functie instel, gaat het installatie proces van ubuntu niet verder waar het was gebleven maar start weer bij het begin van de installatie. Ik wil ubuntu naast xp niet vanuit xp opstarten.
Opmerkelijk is dat dit type laptop, uit de  fabriek ook wordt geleverd met ubuntu...

Dank
Toine

Re: installatie 11.10 naast Win 7 lukt niet. op eee pc 1011px
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/12, 12:44:48 »
Met de live CD opstarten, "Ubuntu uitproberen"  Daar na met "gparted"  kijken of Ubuntu wekelijk is geinstalleerd, Ubuntu gebruikt ongeveer 8GB ruimte.
Zoja doen wat Pjotr hierboven zegt opnieuw grub installeren.

Als Ubuntu niet is geinstalleerd dan je liveCD eens checken op fouten, heb je gebrand op laagst mogelijk snelheid?
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: installatie 11.10 naast Win 7 lukt niet. op eee pc 1011px
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/12, 12:57:41 »
Je probeert blijkbaar nog steeds 11.10 te installeren. Pak 12.04 eens?