Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: zoekargumenten in LinuxMint  (gelezen 2876 keer)

zoekargumenten in LinuxMint
« Gepost op: 2014/01/07, 13:21:11 »
Misschien is het in de andere ubuntu-achtige distro's niet anders maar:
Als je in Linux kiest voor bestanden, dan kun je in de kop van het scherm aangeven dat je iets wilt zoeken.
Vanuit Windows ken ik dit: Stel je wilt alle bestanden die beginnen met boek en eindigen met .exe    .
Dan toets je in als zoekargument boek*.exe   . En dan krijg je bijvoorbeeld
boek1.exe
boek70-64.exe
   enzovoort.

Maar in LinuxMint lukt dat niet. Hoe doe je dat dan?

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline vanadium

  • Lid
Re: zoekargumenten in LinuxMint
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/07, 15:13:00 »
In nautilus werkt het inderdaad zo niet. Wat je kan doen, is als zoekterm ".exe" ingeven. Dan worden alle bestanden gevonden waarbij .exe in de naam voorkomt, zelfs al is dat (weinig waarschijnlijk in dit geval) in het midden van de naam. In de gevonden resultaten kan je dan wel meer precies bestanden selecteren met de klassieke wildcards ("*.exe")via de functie "Select items matching" (Ctrl+s).

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: zoekargumenten in LinuxMint
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/07, 16:32:25 »
Ja, erg hinderlijk dat je idd niet met je wildcards kan zoeken binnen Nautilus. Heb het nog ff geprobeerd onder 14.04 (met de nieuwste Nautilus, tegenwoordig 'Bestanden' genoemd), maar daar werkt het anders, maar wat betreft de wildcards hetzelfde.  :(

Waar je wél je wildcards kunt gebruiken is in het programma 'Bestanden zoeken'. Deze start je los van Nautilus op, in Ubuntu door in de Dash de opgegeven naam in te tikken. Weet niet of je ook zoiets in Mint hebt.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: zoekargumenten in LinuxMint
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/07, 18:06:26 »
Dat tooltje waar ik het over had, zit blijkbaar niet standaard in Mint:
http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=208&t=103625#p586789

Zo kun je 'm installeren:
sudo apt-get install gnome-search-tool

Offline vanadium

  • Lid
Re: zoekargumenten in LinuxMint
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/07, 18:09:59 »
Het programma "bestanden zoeken" (gnome-search-tool) is in Ubuntu 13.10 ook niet meer standaard geïnstalleerd. Maar daarmee zoek je inderdaad op de klassieke manier met wildcards. Krachtig en snel tooltje, dat eerst 'locate' gebruikt, en dus al razendsnel de eerste resultaten kan tonen. Daarna gaat het programma - achter de schermen - verder met "find", zodat ook de recentste bestanden, die nog niet in de "locate" databank zitten, tevoorschijn komen.

Hoewel je uiteraard op een Linux bak niets met exe zal vinden.  ;) (zoals vanadium dus al zegt)
Dat was niet wat ik zei. Mono programma's op linux hebben een exe-extentie. Als je via wine windows-programma's geïnstalleert, dan krijg je ook .exe bestanden op je harde schijf. Wat ik zei, was dat je wellicht geen bestanden ging vinden met ".exe" middenin de bestandsnaam. Ik denk dat je de berichtjes vandaag wat te snel leest  :)

Re: zoekargumenten in LinuxMint
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/07, 19:01:35 »
Dat tooltje waar ik het over had, zit blijkbaar niet standaard in Mint:
http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=208&t=103625#p586789

Zo kun je 'm installeren:
sudo apt-get install gnome-search-tool
Zat er niet in.
Maar als ik het terminal-commando dat jij noemt (gnome-search-tool) heb uitgevoerd, zit het onder  de naam Bestanden zoeken ineens wel in het menu!
En het werkt.
Dank allemaal voor de snelle ondersteuning. Zo vond ik de laatste foto van onze kleinzoon snel terug  =D
« Laatst bewerkt op: 2014/01/07, 22:00:21 door Old man »
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline vanadium

  • Lid
Re: zoekargumenten in LinuxMint
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/07, 20:14:24 »
Wel de ganse zin erbij nemen:
Citaat
Dan worden alle bestanden gevonden waarbij .exe in de naam voorkomt, zelfs al is dat (weinig waarschijnlijk in dit geval) in het midden van de naam.
Ook je eerste berichtje leek me een wat vlugge reactie (overkomt ons allemaal, en zeker mezelf).

Re: zoekargumenten in LinuxMint
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/07, 20:32:34 »
Ja, erg hinderlijk dat je idd niet met je wildcards kan zoeken binnen Nautilus.

Werkt prima in Nautilus (Bestanden) 3.10:


Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: zoekargumenten in LinuxMint
« Reactie #8 Gepost op: 2014/01/07, 23:36:08 »
Ja, erg hinderlijk dat je idd niet met je wildcards kan zoeken binnen Nautilus.

Werkt prima in Nautilus (Bestanden) 3.10:
Typisch, dit werkt bij mij dus niet. Zodra ik de wildcard gebruik '*', wordt daar letterlijk op gezocht en dus niks gevonden....

Offline vanadium

  • Lid
Re: zoekargumenten in LinuxMint
« Reactie #9 Gepost op: 2014/01/08, 08:54:15 »
In Ubuntu hebben we nautilus 3.8, en daar werkt het dus (nog) niet met wildcards.

Beste Femke, het probleem van dit draadje wás juist die wildcards. Dus meer ontopic konden we niet gebleven zijn.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: zoekargumenten in LinuxMint
« Reactie #10 Gepost op: 2014/01/08, 09:12:43 »
In Ubuntu hebben we nautilus 3.8, en daar werkt het dus (nog) niet met wildcards.
Ik heb dat al eerder in zowel in Nautilus (12.04) als Bestanden (14.04) getest, met precies hetzelfde resultaat:
http://forum.ubuntu-nl.org/andere-distributies/zoekargumenten-in-linuxmint/msg896760/#msg896760

Na de melding van Vistaus heb ik nog een keer onder 14.04 getest: bij mij werkt het niet met wildcards.

Re: zoekargumenten in LinuxMint
« Reactie #11 Gepost op: 2014/01/08, 11:23:39 »
Na de melding van Vistaus heb ik nog een keer onder 14.04 getest: bij mij werkt het niet met wildcards.

14.04 heeft geen Bestanden 3.10 maar 3.8, waarin het dus zoals door vanadium gerapporteerd, nog niet werkt: http://packages.ubuntu.com/trusty/nautilus

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: zoekargumenten in LinuxMint
« Reactie #12 Gepost op: 2014/01/08, 11:36:21 »
Na de melding van Vistaus heb ik nog een keer onder 14.04 getest: bij mij werkt het niet met wildcards.

14.04 heeft geen Bestanden 3.10 maar 3.8, waarin het dus zoals door vanadium gerapporteerd, nog niet werkt: http://packages.ubuntu.com/trusty/nautilus
Ah, duidelijk, dacht dat ik met 14.04 de laatste versie van Nautilus zou hebben, nu blijkt dat niet zo te zijn.  :( Mooi dat het in 3.10 wel werkt, jammer is dan dat we er met Ubuntu nog niet van kunnen genieten vanuit een standaardinstallatie, zelfs niet in de ontwikkelversie (14.04).

Komt die 3.10 nog wel in 14.04 dan?

Re: zoekargumenten in LinuxMint
« Reactie #13 Gepost op: 2014/01/08, 11:47:51 »
Komt die 3.10 nog wel in 14.04 dan?

Niet officieel. Je kunt wel de PPA van het GNOME 3 Team gebruiken tegen release-tijd (dan krijg je Nautilus 3.12 die dan uit is), maar dat botst met Unity dus dat is alleen aan te raden als je ook GNOME Shell gaat gebruiken.
Nautilus 3.10 zul je waarschijnlijk nooit krijgen in Ubuntu want 3.10 heeft de functie bureaubladbeheer gedropt, iets waarvan Unity afhankelijk is om de desktop te renderen...
« Laatst bewerkt op: 2014/01/08, 11:49:29 door Vistaus »

Offline jolo

  • Lid
Re: zoekargumenten in LinuxMint
« Reactie #14 Gepost op: 2014/01/08, 13:21:36 »
Wat dan weer wel kan in Nautilus 3.8, is bij het zoeken gebruik maken van een spatie. Bijvoorbeeld zoekwoord trusty .iso Zie bijgevoegde afbeelding. Zelf geef ik overigens de voorkeur voor het commando find
jolo@hoofd-pc:~$ find ~/ -name trusty*.iso
/home/jolo/Downloads/Ubuntu/14.04/trusty-desktop-amd64.iso
/home/jolo/Downloads/Xubuntu/trusty-desktop-i386.iso
/home/jolo/Downloads/Xubuntu/amd64/trusty-desktop-amd64.iso
find: ‘/home/jolo/.gvfs’: Toegang geweigerd
find: ‘/home/jolo/.cache/dconf’: Toegang geweigerd
Het voordeel daarvan is dat je dan direct kan zien, in welke mappen de gezochte bestanden staan.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: zoekargumenten in LinuxMint
« Reactie #15 Gepost op: 2014/01/08, 13:59:04 »
In nautilus betekent de spatie "AND". De bestanden worden weergegeven waar alle zoektermen in voorkomen. Ik vind het heel jammer dat die zoekfunctie niet gans het pad van het bestand doorzoekt, maar enkel de bestandsnaam. "brief grootmoeder" zou dan het bestand

/home/documenten/brieven/grootmoeder/brief.odt

vinden. Nu kan je enkel "brief" zoeken. Je krijgt 20 bestanden "brief" te zien die er allemaal eender uitzien. Onmogelijk om met één zoekopdracht het juiste bestand op te halen. Op dat vlak doet de Unity dash het beter.

"find" is traag voor dagelijks gebruik. "locate" daarentegen is razendsnel, maar vindt de nieuwste bestanden niet. Hoe dan ook, doordat je de grafische werkomgeving moet verlaten, wordt je workflow flink onderbroken. Hier komt het oude gnome-search-tool om het hoekje kijken: dit gebruikt automatisch "locate" en dan "find" onder de motorkap.

Citaat
Niet officieel. Je kunt wel de PPA van het GNOME 3 Team gebruiken tegen release-tijd (dan krijg je Nautilus 3.12 die dan uit is), maar dat botst met Unity dus dat is alleen aan te raden als je ook GNOME Shell gaat gebruiken.
Nautilus 3.10 zul je waarschijnlijk nooit krijgen in Ubuntu want 3.10 heeft de functie bureaubladbeheer gedropt, iets waarvan Unity afhankelijk is om de desktop te renderen...
Dat is straf nieuws! Als ook 3.12 geen bureaublad meer beheert, dan zal er voor Unity een alternatief moeten komen, of een andere manier om het bureaublad te beheren. Het zou natuurlijk ook kunnen dat men besluit ook onder Unity geen bestanden meer op de desktop toe te laten, zoals al het geval was bij één van de eerste versies van Unity.

Re: zoekargumenten in LinuxMint
« Reactie #16 Gepost op: 2014/01/08, 14:00:56 »
locate vindt de nieuwste bestanden pas na een reboot of als je zelf sudo updatedb doet. (kan even duren afhankelijk van het aantal nieuw te indexeren bestanden)

Maar inderdaad: ze zullen met een alternatief moeten komen want ook 3.12 en nieuwer beheert niet meer de desktop.