Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: "deze computer" in Ubuntu  (gelezen 2751 keer)

Offline morjos

  • Lid
"deze computer" in Ubuntu
« Gepost op: 2012/05/01, 12:04:46 »
Hallo allen,
Ik heb gister mijn 10.11 distributie geupgrade naar de nieuwe 12.04 en jawel, het is prachtig. Het duurt wel een paar uur maar alles blijft behouden in tegenstelling met een zuivere installatie.
Maar nu mijn vraag : Als je in Windows "deze computer" opent en "eigenschappen" aanklikt kan je uw partities zien in taartvorm en eventueel defragmenteren. Tot heden heb ik deze mogelijkheid in Ubuntu nog niet gevonden. Weet iemand hoe of dit wel kan ?

En bestaat er misschien een lijst met opdrachten voor het "terminalvester" want op dit gebied ben ik kompleet onwetend. Heb altijd met Windows gewerkt en pas enkele maanden terug Ubuntu ontdekt.
Als die lijst bestaat dan liefst voor te downloaden of online zodat ik simpelweg kan "kopieren en plakken".

Alvast mijn dank

Re: "deze computer" in Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/01, 12:19:27 »
Voor zover ik weet is defragmenteren op een Ubuntu pc niet nodig...
Kijk --> HIER <-- voor meer info.

Een lijst van terminal-opdrachten heb ik zo niet direct kunnen terugvinden maar misschien is --> DIT <-- al een goede plek om te starten ;)
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: "deze computer" in Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/01, 12:31:33 »
Naast de wiki -hierboven al genoemd, die vindt je onder Documentatie bovenaan de forumpagina- , is een veel genoemde site deze: http://linuxcommand.org/

Als je je systeem wilt besnuffelen, is het programma 'hardinfo' best handig. Dat zit in de repositories, als je dat wilt installeren (ik weet niet of dat in 12.04 zit), kan dat ook in de terminal, dan weet je tegelijk hoe dat gaat. Open deze, en geef het commando sudo apt-get install hardinfo . Daarna je password (je ziet geen tekens verschijnen, maar dat hoort zo), en Enter.

Defragmenteren is een typisch Windows probleem. Linux heeft een iets andere manier van opslaan (met wat 'ademruimte'), waardoor je systeem nauwelijks versnippert en vervuilt. Ik heb het nog nooit hoeven doen met Ubuntu.

Edit: nog een handige documentatiebron is... de terminal zelf. Als je bv. twijfelt over een commando wat je wilt ingeven, kan je dat opvragen. Stel eens het installatiecommando 'apt-get' hierboven. Wil je daar meer over weten, dan kan je in de terminal ingeven man apt-get , en dan geeft de terminal een heel overzicht terug hierover.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/01, 12:44:32 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Tom

  • Lid
Re: "deze computer" in Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/01, 13:28:50 »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline morjos

  • Lid
Re: "deze computer" in Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/01, 15:42:13 »
Bedankt voor de vele info, vrienden. Zal proberen het in mijn arme koppeke te krijgen.
Ga de tips voor commando volgend weekend uitproberen en weer wat bijlleren.
Ik heb wel begrepen dat wat je kent van Windows je in Linux beter vergeet en van 0-afaan weer gaat experimenteren en ervaring opdoen. Fijne uitdaging, d

Offline morjos

  • Lid
Re: "deze computer" in Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/01, 16:16:45 »
Bedankt voor de vele info, vrienden. Zal proberen het in mijn arme koppeke te krijgen.
Ga de tips voor commando volgend weekend uitproberen en weer wat bijlleren.
Ik heb wel begrepen dat wat je kent van Windows je in Linux beter vergeet en van 0-afaan weer gaat experimenteren en ervaring opdoen. Fijne uitdaging, dat wel.
Ben overigens al begonnen aan een lijst.
Dank je wel en verdere tips zijn altijd welkom

Gr
Jos

Re: "deze computer" in Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/01, 17:08:37 »
maar ik geef je de tip om zelf een lijst samen te stellen. Dus als je een commando van iemand krijgt voor iets, dat je hier een eigen lijst van maakt met uiteraard daarachter gezet wat het is en wat het doet.

Bedankt, daar had ik nog niet aan gedacht.  Dat ga ik vanaf nu ook doen :)
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Re: "deze computer" in Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/03, 01:00:54 »
Voor een overzicht van storage controllers, opslagmedia, partities, SMART-info en de mogelijkheid tot formatteren en benchmarken, kun je "Schijfgereedschap" gebruiken.

Defragmentatie van het Ext4-bestandssysteem is niet mogelijk en onnodig.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/03, 12:17:20 door Cumulus007 »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: "deze computer" in Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/03, 07:56:28 »
Het programma Schijfgereeedschap zoals hierboven genoemd, komt het meest overeen met wat je gewend bent onder Windows.

Om puur het schijfgebruik van je disk(s) te bekijken, zou je Schijfgebruik kunnen gebruiken (joh, de naam geeft precies aan wat het doet  :)). Erg goed om te onderzoeken wat de boosdoener(s) is als je schijf volloopt of zo.

Re: "deze computer" in Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/03, 12:17:05 »
Het programma Schijfgereeedschap zoals hierboven genoemd, komt het meest overeen met wat je gewend bent onder Windows.

Om puur het schijfgebruik van je disk(s) te bekijken, zou je Schijfgebruik kunnen gebruiken (joh, de naam geeft precies aan wat het doet  :)). Erg goed om te onderzoeken wat de boosdoener(s) is als je schijf volloopt of zo.
Oeps, bedankt voor de correctie ;)