Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [ubuntu-nl forum] weergeven onderwerpen  (gelezen 6684 keer)

schoappied

  • Gast
[ubuntu-nl forum] weergeven onderwerpen
« Gepost op: 2007/07/09, 14:10:50 »
Hoi,

Om het forum als database te verbeteren heb ik het volgende idee.
Is het niet handig om de gebruikers/ forumleden aan te sporen en aan te leren om voor voor de vraag het centrale onderwerp tussen haakje te zetten?
Dit maakt het veel makkelijker om de juiste informatie te zoeken en ook het helpen wordt makkelijker. Een paar voorbeelden:

[Skype] Skype in Kubuntu werkt niet!
[Thunderbird] Spellingcontrole in Thunderbird
[Beryl] Hoe krijg ik mijn hemelkoepel?
[Openoffice] Hoe voeg ik een tabel in?
[E-sword] Er is een nieuw debje uit voor E-sword!
[bestandsysteem] Ik  kom niet in usr/ bin !!!

Een idee?

Offline wutnubu

  • Lid
[ubuntu-nl forum] weergeven onderwerpen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/09, 14:19:33 »
Goed idee, je geeft direct het goede voorbeeld.

Cobuntu

  • Gast
[ubuntu-nl forum] weergeven onderwerpen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/09, 14:25:16 »
Ik vind dat een zeer goed idee Schoappied. Dat maakt alles wat duidelijker en overzichtelijker.

Offline Tico

  • Lid
[ubuntu-nl forum] weergeven onderwerpen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/09, 14:35:54 »
Zeker een goed voorstel. Ik ondersteun het wel, al is het meer een gedragscode voor topicstarters en daar wringt de schoen. Vaak zullen het de nieuwkomers zijn die een topic starten. Niet dat dat erg is, maar de mods betekent wellicht wat werk voor de moderators.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
[ubuntu-nl forum] weergeven onderwerpen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/09, 14:49:37 »
Het is een leuk idee, al zou ik het onderwerp van een topic met rust laten.
Wat mijns inziens beter zou werken is een aparte tag optie, zoals die bijvoorbeeld op www.ubuntuforums.org gebruikt wordt.

[ubuntu-nl forum] weergeven onderwerpen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/09, 14:51:11 »
Op het forum bij Gathering Tweakers Net hebben ze deze "gedragsregel" dacht ik ook.

Ik denk dat bij zoeken het voordeel goed tot zijn recht komt.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Soul-Sing

  • Lid
[ubuntu-nl forum] weergeven onderwerpen
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/09, 15:20:25 »
lijkt mij goed voorstel.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
[ubuntu-nl forum] weergeven onderwerpen
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/09, 15:36:25 »
Ben alleen bang dat de onderwerpen dan langer gaan worden. we kunnen ook niemand verplichten om dat vanaf heden zo te doen. zeker de nieuwelingen zullen raar kijken als we ze proberen aan te sporen hun onderwerpen zo te markeren.

Idee is leuk maar praktisch onhaalbaar vrees ik.
Er zijn mensen die hier een topic beginnen met als onderwerp: "laptop" of "help ..." als deze mensen al een duidelijkere omschrijving kunnen geven zal ik al hééééél blij zijn.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
[ubuntu-nl forum] weergeven onderwerpen
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/09, 16:05:16 »
Daarom lijken tags mij handiger.
Die kan een topicstarter zelf opgeven, en evt. andere gebruikers/moderators ook.

Cobuntu

  • Gast
[ubuntu-nl forum] weergeven onderwerpen
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/09, 16:10:03 »
Citaat van: bartek
Er zijn mensen die hier een topic beginnen met als onderwerp: "laptop" of "help ..." als deze mensen al een duidelijkere omschrijving kunnen geven zal ik al hééééél blij zijn.
Klopt. Ik vind dat ook altijd vaag, ik zou bijvoorbeeld zeggen: [nieuwe-laptop kopen] Wat raden jullie aan?

Dat zou topics een stuk overzichterlijker maken, en misschien zouden er meer mensen op reageren.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
[ubuntu-nl forum] weergeven onderwerpen
« Reactie #10 Gepost op: 2007/07/09, 16:17:40 »
In het geval van jouw laatste voorbeeld kan het onderwerp net zo goed dit zijn: nieuwe-laptop kopen, wat raden jullie aan?

Daar zijn geen haken voor nodig lijkt me.

In sommige gevallen, als het bijvoorbeeld over draadloze netwerken gaat, kan het misschien wel weer handig zijn.

[ubuntu-nl forum] weergeven onderwerpen
« Reactie #11 Gepost op: 2007/07/09, 16:29:14 »
Dit lijkt me ook wel handig.
En om de mensen te helpen die een nieuw onderwerp willen beginnen kan in het veld "Onderwerp" al bvb van te voren dit in gezet worden:  " [Centraal onderwerp] Korte omschrijving"
De mensen kunnen dan deze tekst vervangen door hun welbepaald probleem.
Zo zal dan toch iedereen aangespoord om met eenzelfde stramien te werken.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

schoappied

  • Gast
[ubuntu-nl forum] weergeven onderwerpen
« Reactie #12 Gepost op: 2007/07/09, 16:32:48 »
Citaat van: bartek
Ben alleen bang dat de onderwerpen dan langer gaan worden.
Is denk ik een ongegronde angst ;) Wellicht een woord langer, maar volgens mij snapt 98% dat je geen hele opstellen als onderwerp moet opgeven...

Citaat
we kunnen ook niemand verplichten om dat vanaf heden zo te doen.
Nee je hoeft het ook niet verplicht te stellen, maar een nieuweling heeft toch de neiging om zich zoveel mogelijk aan te passen aan de gebruiken, dus als die ziet dat alle onderwerpen beginnen met een [kernonderwerp] zal goed voorbeeld doen volgen.

Citaat
zeker de nieuwelingen zullen raar kijken als we ze proberen aan te sporen hun onderwerpen zo te markeren.
Goed voorbeeld doet volgen, zeker bij nieuwelingen.

Citaat
Idee is leuk maar praktisch onhaalbaar vrees ik.
Ik ben ervan overtuigd dat dit goed haalbaar is en in mum van tijd aan te leren is.

1. plaats bij elk forumdeel (installatie.., software..., internet..., hardware...) een bericht met de vraag of men het onderwerp waar mogelijk wil aangeven dmv [onderwerp]. Zet deze oproep enige tijd vast, waarna het later weer verwijderd kan worden.

2. Verander als moderator elke eerste bladzijde van het forumdeel de titels door het [onderwerp] ervoor te zetten. Dit kan eenmalig om het gebruik in gang te zetten.

3. Geef als vaste forumleden het goede voorbeeld.

4. Tip de forumleden/ gasten bij tijd en wijle tav het gebruik...

Uiteraard moet er eerst wel een significant deel van de forumleden/ moderators voor deze aanpak zijn....

Nogmaals ik zie niet in waarom het niet zou kunnen slagen.


Mijn idee komt overigens van enkele berichten op het kde-nl forum ;)

@Johanvd: Aan jouw idee moet ik nog even wennen, mijn idee lijkt me beter ;), maar misschien ligt dat aan het feit dat ik het idee van tags nog niet helemaal zie..
(edit: zou je in je handtekening google niet willen vervangen voor Ixquick? ;) google onderstreept namelijk niet echt de Ubuntu-gedachte 'humanity to others' zie: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/11901)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
[ubuntu-nl forum] weergeven onderwerpen
« Reactie #13 Gepost op: 2007/07/09, 17:05:29 »
Citaat van: schoappied
@Johanvd: Aan jouw idee moet ik nog even wennen, mijn idee lijkt me beter ;), maar misschien ligt dat aan het feit dat ik het idee van tags nog niet helemaal zie..
(edit: zou je in je handtekening google niet willen vervangen voor Ixquick? ;) google onderstreept namelijk niet echt de Ubuntu-gedachte 'humanity to others' zie: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/11901)
Tags zijn handig om op te zoeken, en ze "vervuilen" het onderwerp van een topic niet.
Het onderwerp van een topic is namelijk als het goed is, heel verrassend, ook het onderwerp van de bijdrage. ;)

Tags kan je dan toevoegen om dat topic makkelijker vindbaar te maken. Je kan de tag "Feisty" meegeven als het specifiek voor Feisty is, en "Wifi" voor draadloos etc. Zo kan je makkelijker filteren.

Ik heb trouwens mijn handtekening aangepast, al vind ik persoonlijk google overzichtelijker/makkelijker :)

schoappied

  • Gast
[ubuntu-nl forum] weergeven onderwerpen
« Reactie #14 Gepost op: 2007/07/09, 17:15:03 »
Citaat van: Johanvd
Citaat van: schoappied
@Johanvd: Aan jouw idee moet ik nog even wennen, mijn idee lijkt me beter ;), maar misschien ligt dat aan het feit dat ik het idee van tags nog niet helemaal zie..
(edit: zou je in je handtekening google niet willen vervangen voor Ixquick? ;) google onderstreept namelijk niet echt de Ubuntu-gedachte 'humanity to others' zie: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/11901)
Tags zijn handig om op te zoeken, en ze "vervuilen" het onderwerp van een topic niet.
Het onderwerp van een topic is namelijk als het goed is, heel verrassend, ook het onderwerp van de bijdrage. ;)

Tags kan je dan toevoegen om dat topic makkelijker vindbaar te maken. Je kan de tag "Feisty" meegeven als het specifiek voor Feisty is, en "Wifi" voor draadloos etc. Zo kan je makkelijker filteren.

Ik heb trouwens mijn handtekening aangepast, al vind ik persoonlijk google overzichtelijker/makkelijker :)
Dank voor de uitleg. We wachten de reacties van anderen af...

(cool, dat je je handtekening hebt aangepast :cool: , wellicht moet je ff wennen aan Ixquick en uiteraard kan je je commentaar geven in het genoemde topic ;) . Ook goed, je hebt altijd kundige bijdrage, dat je weer terug bent op het forum, je bent een tijdje niet aanwezig geweest, klopt dat?)

Offline Nico

  • Lid
[ubuntu-nl forum] weergeven onderwerpen
« Reactie #15 Gepost op: 2007/07/09, 17:56:42 »
Citaat van: Cobuntu
Klopt. Ik vind dat ook altijd vaag, ik zou bijvoorbeeld zeggen: [nieuwe-laptop kopen] Wat raden jullie aan?

Dat zou topics een stuk overzichterlijker maken, en misschien zouden er meer mensen op reageren.
Dat is waar. "Wat raden jullie mij aan" is vaag, en als je dan wil weten waarover het gaat moet je er wel op klikken. Als er laptop voor staat, en je kent niks van hardware, weet je dat je al niet moet klikken.
C2Q Q6600 || 4096MB DDR2 || 1628 GB HDD || MSI 8800GTS @ 320MB || OCZ GameXStream 600 Watt || MSI P35 Platinum

[ubuntu-nl forum] weergeven onderwerpen
« Reactie #16 Gepost op: 2007/07/09, 21:12:22 »
Ik vind het idéé van Johanvd goed, maar ze mogen de index pagina niet aanpassen op Ubuntuforums moet je dan al die dingen gaan nakijken, hier kan je tenminste met een paar klikken alles lezen ;)
Ik dacht bij het idée van [onderwerp] of tags aan zoiet als je hebt bij een nieuwe bijdrage:

Beschrijving zoals anders (liefst zo duidelijk mogelijk) dan [Nieuwe bijdragen] en dan [tag 1] [tag 2]

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
[ubuntu-nl forum] weergeven onderwerpen
« Reactie #17 Gepost op: 2007/07/09, 21:16:31 »
Citaat van: schoappied
(cool, dat je je handtekening hebt aangepast :cool: , wellicht moet je ff wennen aan Ixquick en uiteraard kan je je commentaar geven in het genoemde topic ;) . Ook goed, je hebt altijd kundige bijdrage, dat je weer terug bent op het forum, je bent een tijdje niet aanwezig geweest, klopt dat?)
Ben 2 weken op vakantie geweest :cool:

Offline Jenske

  • Lid
[ubuntu-nl forum] weergeven onderwerpen
« Reactie #18 Gepost op: 2007/07/11, 13:23:59 »
Vergeet echter niet dat het soms erg moeilijk is om te weten wat je dan als "onderwerp" tussen vierkante haken zou moeten zetten.

Stel je even het volgende klassieke probleem voor: je wil weten hoe je een netwerkkaart van type X moet aansluiten op een computer van type Y enkel en alleen voor Dapper Drake. Wat moet je dan "tussenhaken": [netwerk], [netwerkkaart], [netwerk / 6.06 / Toshiba Laptop 5000 Turbo bis v7.004], [Dapper Drake / netwerkprobleem], [probleem met netwerk], ...??

Als je nl. zoals ik al een tijdje bezig bent met Ubuntu (2 jaar), geen kaas hebt gegeten van programmeren en computer-speak, maar anderzijds ook weer geen totale onbenul bent, wil je soms echt wel een specifiek antwoord krijgen op een vraag. Zo krijg ik een bepaald soort scanner niet aan de praat in Feisty Fawn maar wel in Dapper Drake. Hoeveel tags zou ik niet moeten geven om die vraag juist te situeren.

Bovendien leert de ervaring op dit forum --dat overigens erg goed is, maar terzijde-- dat van het basisonderwerp soms lichtjes wordt afgeweken waardoor oplossingen ontstaan die eigenlijk voor iets anders gelden.

Maar ik moet wel zeggen dat ik een onderwerp als "help ik zit vast" systematisch niet beantwoord of zelfs niet naar ga kijken. Een minimum aan informatie is dus wel nodig.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

schoappied

  • Gast
[ubuntu-nl forum] weergeven onderwerpen
« Reactie #19 Gepost op: 2007/07/12, 11:58:41 »
Citaat van: Johanvd
Het is een leuk idee, al zou ik het onderwerp van een topic met rust laten.
Wat mijns inziens beter zou werken is een aparte tag optie, zoals die bijvoorbeeld op www.ubuntuforums.org gebruikt wordt.
Ik vind ubuntuforums.org nou niet een voorbeeld van een heel overzichtelijk forum... Uiteraard is het ook een grotere gemeenschap maar ok...
Zelf vind ik het KDE-forum een goed voorbeeld (daar heb ik het idee ook vandaan) http://www.kde-forum.org/board.php?boardid=53
Helaas is het daar (op het nl-gedeelte erg rustig).

Een ander leuk idee was dat de vraagsteller in het draadje een icoontje in zijn of haar bericht kreeg zodat erg duidelijk is, wie de vraagsteller is. Dit zou ook goed kunnen werken met 'markeren als opgelost'. De vraagsteller (welke 'gemerkt' is) sluit in principe het topic...

@Jenske: Volgens mij zijn er meerder opties voor het [centrale onderwerp].. zie je probleem dan ook niet echt:
[netwerkkaart] X in Y op Z  
[netwerkkaart]Toshiba in Dell op Dapper werkt niet
[scanner]HPX11 wel in dapper niet in Feisty!?

Het is ook geen ramp als mensen een net iets ander [headitem] kiezen... het maakt het helpen en zoeken sowieso duidelijker...

[ubuntu-nl forum] weergeven onderwerpen
« Reactie #20 Gepost op: 2007/08/19, 08:45:39 »
Ik stuur dit topic nog eens omhoog, omdat ik net zinnens was een nieuw topic te beginnen met net ditzelfde onderwerp. Omdat ik ondertussen ook al wat heb bijgeleerd (ik werk nu meer via de index) vond ik het hier terug.
Het is inderdaad nogal lastig om een goede zoekvraag te formuleren:
* kies je "zoeken in onderwerptekst" krijg je weinig resultaten omdat de meeste onderwerpen niet vermelden waarover het gaat...
* kies je "zoeken in tekst en onderwerp" dan krijg je soms een ellenlange lijst, waaruit je niet kunt kiezen omdat de meeste onderwerpen ... nietszeggend zijn...
* in de lijst met gevonden topics staat niet aangeduid welke opgelost zijn (dat zie je alleen als je het topic opent)

Het derde puntje is iets voor de administrator en ik heb ergens gelezen "Dennis=busy man" :D

Maar aan de eerste twee kunnen we allemaal iets doen, en inderdaad moeten de leden die hier vaker rondhangen of topics starten het goede voorbeeld geven.  Enkele kernwoorden in het onderwerp zetten (niet noodzakelijk tussen haakjes) zou al erg veel helpen.
Een tip: schrijf eerst je volledige bericht, met alle uitleg over je vraag of moeilijkheid. Herlees het dan en stel je de vraag: wat is nu de kern hiervan ?  Het antwoord daarop zet je op het lijntje onderwerp...
Enfin, ik vermoed toch dat je geen nieuw topic kunt opsturen als het onderwerpveld niet is ingevuld, dus vergeten kun je het niet.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...