Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Autisme en Ubuntu.  (gelezen 16629 keer)

Offline Asperger

  • Lid
Autisme en Ubuntu.
« Gepost op: 2008/11/06, 05:09:51 »
Hoi luitjes,

Sommigen horen wellicht af en toe dat mensen in het autismespectrum moeite hebben met veel of heftige prikkels.
Hetzelfde komt ook wel eens uit de hoek van schizofrenie en ADHD weg.
Ikzelf kan helaas niet programmeren maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die graag een zogeheten "Linux Ubuntu - Autisme Editie" zouden willen.
Ook zullen er best freaks zijn die ervoor voelen om zoiets te maken.
Met deze poll zou er wel eens gekeken kunnen worden hoe groot de belangstelling is en of er een editie gerealiseerd kan worden.
Men zou kunnen denken aan speciale programma's voor schemavorming en pictogramgebruik.
Prikkelarme schermen en duidelijke taal zouden welkom zijn voor veel van deze mensen.
Naast deze poll dus ook de oproep aan iedereen om erover na te denken en wellicht zo'n editie op te zetten.
Ben erg benieuwd!
Groetjes,

Hans Asperger.

Autisme en Ubuntu.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/06, 05:21:27 »
Als er misschien reeds enige informatie of een paar duidelijke teksten bestaan over het thema "autisme en computers", kun je misschien een linkje zetten. Dat maakt het duidelijker wat er moet vermeden worden / wat er zeker moet zijn.

Ik denk overigens dat dit een zeer uitgebreide zaak is, vermits autisme ook een zeer complex gegeven is.  Dit vereist een aanpak in een uitgebreid team van psychologen, opvoeders, ervaringsdeskundigen, programmeurs en nog een hoop anderen.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Autisme en Ubuntu.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/06, 05:55:46 »
Heet je echt Asperger, da's toevallig :) Het eerste wat mij te binnenschiet bij dit onderwerp is dat mij dit persoonlijk een vrij slecht idee lijkt. Hoe krijg je ze over.. laten wennen aan een nieuw systeem - en vervolgens het systeem dat alle andere computers gebruiken niet herkennen - lijkt me juist voor deze groep verre van ideaal. Bovendien lijkt mij dat familie/vrienden/begeleiders er ook bekend mee moeten zijn als iets niet gaat zoals het hoort te gaan. Ik wil niet te veel generaliseren, het is een brede groep, maar verandering lijkt me in het algemeen juist onwenselijk, laat staan een relatief onbekend systeem dat vaak veranderd. Voor een subgroep van een wat lager niveau kan ik me voorstellen dat een speciale, eenvoudige gebruiksomgeving met rustige, grote iconen wel een mooi project is, maar dit lijkt me niet iets specifiek voor autisten, zou je dan niet meer aanhang kunnen krijgen voor een kinder-editie waarbij in het achterhoofd ook rekening wordt gehouden met volwassenen met een verstandelijke handicap, of zelfs schizofrenie, adhd zoals je al aangaf. Hoe groter de doelgroep, des te beter stuk software kan worden neergezet lijkt mij. Zoals ik al zij, is maar een idee. Wel een ambitieus project, hou ons op de hoogte, ik heb ook een persoonlijke interesse in dit onderwerp.

Offline Asperger

  • Lid
Autisme en Ubuntu.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/06, 06:16:53 »
Niet elke verandering stuit op weerstand in het autismespectrum.
Ik denk dat Windows van micros(ch)oft een veel groter ergernis is omdat het steeds vasthijst, dat zijn pas veranderingen, steeds moeten updaten en dan zonder succes ook.
En dan die dure licenties, veel betalen en bagger krijgen, en dan die veranderingen op zich nog.
Met Ubuntu is het veel minder ergernis, goedkoop en in een dergelijke autisme editie nog aangepast ook!
Dan is de verandering veel beter te overwinnen omdat alle QRM eromheen weggevallen is.
Bovendien zijn er freaks die wel willen komen helpen, als men een beetje thuisraakt in de groep is dat ook geen probleem meer.
Als het dan toch vasthijst steek je die hulp in een formeler jasje, dan is het ook opgelost in de meeste gevallen.
Ik kan dit onderwerp wel eens bij de NVA ter sprake brengen, misschien dat daar ook nog feaks zijn.
Ik vraag me dan meteen af of er niet mensen in onze groep ook lid zijn van de NVA.
NVA = Nederlandse Vereniging voor Autisme.
Anderen misschien lid van PAS. (Personen Autisme Spectrum)
In Belgie is het de Vlaamse. (VVA)
Ik weet dat er via de NVA ook een link is naar een computergroep, ik wil wel eens gaan praten daar.
Maar als er al mensen zijn die willen en kunnen programmeren in Ubuntu kan ik dat meteen meenemen in het overleg.

Offline Asperger

  • Lid
Autisme en Ubuntu.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/06, 15:48:04 »
Een aparte OS kun je natuurlijk voor kiezen, je kunt besluiten gewoon Ubuntu te draaien en als je het even niet redt te schakelen naar Ubuntu Autisme-Editie. (Autism Edition)
Het moet geen moetterd worden, het moet een extra mogelijkheid worden met allerlei leuke auti-tooltjes.
Je kunt dus allerlei herinnerings-software bedenken, je kunt een prikkelarme versie maken van Ubuntu, je kunt allerlei leuke auti-spelletjes erop knallen, dingen die met autisme te maken hebben erin verwerken.
Misschien progjes die je helpen beter met praktische dingen om te gaan.
Je zou schema's kunnen maken voor schreensavers en dergeljike van treinen, hijskranen, dumptrucks en veel meer van die typische auti-hobby's.
Ik denk als velen eraan meewerken dat er een leuke zeer uitgebreide Ubuntu Autism Edition kan ontstaan.
De ideeen kunnen we in elk geval samenbrengen en naar de NVA en de VVA brengen, daar kunnen dan wellicht ook weer freaks gevonden worden die graag meewerken en die op Ubuntu kunnen worden binnengebracht, kan voor Ubunti een goede ingang zijn nu nog weinig inititieven daar zijn voor software op dit gebied.

Offline Double12

  • Lid
Autisme en Ubuntu.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/06, 16:48:45 »
Het lijkt mij beter als iedereen de krachten bundelt in de hoofdversie van Ubuntu in plaats van iedereen maar hun Ubuntu afgeleide te maken.
Als je zoiets als dit wilt, is het beter om een pakket te schrijven als uitbreiding op Ubuntu. In dat pakket stop je dan veranderingen aan de desktopomgeving, die de eenduidigheid te goede komen.

Ik vraag me trouwens af of zo'n versie als dit voor alle soorten van autisme nodig is. Ik heb er niet echt verstand van hoor, maar het schijnt dat er ook vormen van autisme zijn waarbij je je juist heel erg op één hobby stort en dus extreem goed met de computer kunt omgaan (zoiets als femke98 zei).

Offline Asperger

  • Lid
Autisme en Ubuntu.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/06, 17:25:09 »
Lang niet elke ASC-er zal een dergelijke versie van Ubuntu nodig hebben en de gewone versie kan ook gewoon voor de meesten ngebruikt worden.
Sommigen zullen bij tijden een apparte versie willen maar sonms toch de gewone draaien.
Het is dan ook de bedoeling om die extra versie te maken voor als iemand graag wil werken met Ubuntu maar even een 'stille' versie nodig heeft of als er programma's gebruikt moeten worden die het gebruik even vergemakkelijken.
Een aanvullende pakketten-CD zou zeker een goed idee kunnen zijn, dat je Ubuntu/Kubuntu/Xubuntu na die uitbreiding dan Ubuntu AE zou noemen om aan te geven dat die aanpassingen er zijn.

Autisme en Ubuntu.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/06, 18:00:14 »
Hm, ik las deze titel en ik dacht: huh? Is dat nodig? Ik ben zelf gediagnostiseerd met Asperger, maar dan ook nooit een probleem met betrekking tot mijn beperking met Ubuntu gehad. Persoonlijk vind ik het verhaal over prikkels nogal overdreven, zelf heb ik daar weinig last van.

Offline atomos

  • Lid
Autisme en Ubuntu.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/06, 18:12:46 »
Citaat van: cumulus007
Hm, ik las deze titel en ik dacht: huh? Is dat nodig? Ik ben zelf gediagnostiseerd met Asperger, maar dan ook nooit een probleem met betrekking tot mijn beperking met Ubuntu gehad. Persoonlijk vind ik het verhaal over prikkels nogal overdreven, zelf heb ik daar weinig last van.
Voor mij zou het een uitkomst zijn. niet te veel prikkels, duidelijk omschreven veranderingen b.v.b. versie veranderingen.
v.b. ik zoek me de gompe om 8.10 ongeveer het zelfde te laten uitzien als hoe ik 8.04 had.

Ed ( ASS)
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Autisme en Ubuntu.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/06, 18:21:28 »
Behalve een andere wallpaper is er toch niets veranderd?

Offline atomos

  • Lid
Autisme en Ubuntu.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/06, 18:32:28 »
Citaat van: cumulus007
Behalve een andere wallpaper is er toch niets veranderd?
voor mij wel..

ik had KDE3.x en heb nu KDE4.x .
de menu bar is anders en kan niet makelijk (heb het nog niet gedaan) veranderen.
en nog een stel dingen

Ed.
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Autisme en Ubuntu.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/06, 18:36:45 »
Ah, je gebruikt KDE. KDE 4 is inderdaad drastisch anders, maar ik ervaar dat juist als een welkome aanvulling voor mijn desktop :) Niet makkelijk dingen veranderen? Welke dingen?

Autisme en Ubuntu.
« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/06, 19:20:52 »
Ik zal mij ook even mengen in het verhaal.
Mijn zoon heeft ook het syndroom van Asperger, 20 jaar heeft een IQ van 126, Wel een die in onze wereld leeft, alleen op zijn manier. Vandaar worden de Aspergers ook wel hoger functionerende autisten genoemt.
Spelletjes op de PC dat doet hij graag. Hij studeert Interactieve Vormgeving, maakt daarbij gebruik van Flash, CS3 etc. Wel alles op Windows, hij is echt niet te vermurwen om met Ubuntu of Linux te werken. Verder het Autistisch spectrum is zo uitgebreid dat het me sterk lijkt dat je een versie kan maken van een OS die aansluit op iedereen in dat spectrum. Verder niet iedereen in dat spectrum werkt met een PC of wilt daar mee werken.
Daarnaast zijn er nog de "sociale prikkels", die door elke autist anders of helemaal niet tot hem doordringen. Laat ze zelf een beetje zoeken als ze interesse hebben in de PC en schotel ze beide OS'en voor en laat ze zelf kiezen, iets opdringen werkt niet. Zo weer een heel verhaal. Moest het even kwijt. En is zeker niet bedoeld als "aanval" op wie dan ook. Gewoon mijn kijk er op.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline atomos

  • Lid
Autisme en Ubuntu.
« Reactie #13 Gepost op: 2008/11/06, 19:33:37 »
Citaat van: cumulus007
Ah, je gebruikt KDE. KDE 4 is inderdaad drastisch anders, maar ik ervaar dat juist als een welkome aanvulling voor mijn desktop :) Niet makkelijk dingen veranderen? Welke dingen?
ik ga er van uit dat ze te veranderen zijn..
de indeling van de taakbalk, daar wen ik wel aan, maar de hoogte er van, ik kon bij KDE 3.x 2 rijen programma's in kwijt (overzichtelijker)
de taakbalk is half transparant.. deze moet 0 transparant zijn
ik ben de overzicht kwijt op de nieuwe bureaublad. de tekst onder de iconen worden afgekapt op ongeveer 6 karakters.
het bureaublad sorteert automatisch alfabetisch. en dat wil ik niet,,, geen overzicht
ik had directory's op mijn bureaublad KDE3.x staan. nu gaat KDE4 er anders mee om, hij denkt dat het links zijn :-(


ik ben er nog niet achter of ik nu twee bureaubladen heb of maar 1 met een vreemde indeling

er zijn er nog meer. o.a. geluid enzo. maar dat komt later wel....

Ed.
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Autisme en Ubuntu.
« Reactie #14 Gepost op: 2008/11/06, 19:39:39 »
Citaat
de indeling van de taakbalk, daar wen ik wel aan, maar de hoogte er van, ik kon bij KDE 3.x 2 rijen programma's in kwijt (overzichtelijker)
Daar moet ik je gelijk in geven, die functie moet maar snel beschikbaar worden

Citaat
de taakbalk is half transparant.. deze moet 0 transparant zijn
Is dat dan zo erg? In 9 van de 10 keer zie je dat niet eens :P
Citaat
ik ben de overzicht kwijt op de nieuwe bureaublad. de tekst onder de iconen worden afgekapt op ongeveer 6 karakters.
het is volgens mij de bedoeling dat je geen bestanden meer op je desktop zet, maar ze in je persoonlijke map plaatst en met behulp van Quick Access bij je files komt.
Citaat
ik had directory's op mijn bureaublad KDE3.x staan. nu gaat KDE4 er anders mee om, hij denkt dat het links zijn :-(
Als je een map naar je bureaublad sleept, kun je kiezen tussen Mapweergave en Pictogram. Als je voor pictogram kiest, komt er toch gewoon een icoontje?

Autisme en Ubuntu.
« Reactie #15 Gepost op: 2008/11/06, 23:32:03 »
Femke het probleem met Aspergers is dat ze "onze" sociale codes en gedrag niet begrijpen of groten deels niet begrijpen. Stond ooit eens in de Groene Amsterdammer, althans een zinsnede zoals ik het me kan herinneren:
Terwijl bijna alle holbewoners rondom het kampvuur zaten, was de Asperger holbewoner in het hol gereedschappen aan het "uitvinden". Was die er niet geweest zaten we nog met ze allen rond het kampvuur te socializen.
Als ik het artikel terug vind zal ik het wel aanpassen. Als het idee maar duidelijk is.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Asperger

  • Lid
Autisme en Ubuntu.
« Reactie #16 Gepost op: 2008/11/07, 00:46:30 »
Hoi luitjes,

Raar dat sommigen het 'opdringen' niet uit hun hoofd kunnen zetten.
Opdringen werkt zeker niet, dat is bij bijna iedereen zo.
Aanbieden is een leuke optie en wie het gebruiken wil of kan, gebruike het.
Wie het niet nodig heeft, laat het staan.
Ikzelf heb ook niet zoveel moeite met gewone programmatuur, als het maar fatsoenlijk werkt.
Bij ubuntu werkt het tenminste beter dan bij Micros(ch)oft.
Grove zware fouten kom ik hier dan soms ook wel tegen maar bij Micros(ch)oft is dat bijna continue.
Ik hoop dat er eens een Ubuntu AE van de grond kan komen, zodat wie het wil het gebruike.

Skilltone

  • Gast
Autisme en Ubuntu.
« Reactie #17 Gepost op: 2008/11/09, 10:56:30 »
Goede morgen,

Ik zag het onderwerp en dacht, laat eens lezen hoever de topic starter weet hoe complex Autisme is.

Eerste de bashing MS:
Citaat van: Asperger
Niet elke verandering stuit op weerstand in het autismespectrum.
Ik denk dat Windows van micros(ch)oft een veel groter ergernis is omdat het steeds vasthijst, dat zijn pas veranderingen, steeds moeten updaten en dan zonder succes ook.
En dan die dure licenties, veel betalen en bagger krijgen, en dan die veranderingen op zich nog.
Citaat van: Asperger
Bij ubuntu werkt het tenminste beter dan bij Micros(ch)oft.
Grove zware fouten kom ik hier dan soms ook wel tegen maar bij Micros(ch)oft is dat bijna continue.
Citaat van: femke98
Krijgen we straks dan ook een homo OS en/of een syndroom van Down OS.
Dan autisme en syndroom van Down in dezelfde medische verhaal zetten met homo's??????

En nu wat Autisme is.

Citaat
Autisme is een pervasieve ontwikkelingsstoornis die zich kenmerkt door beperkingen in de sociale interactie, de communicatie en (bij kinderen tot 3 jaar) zich steeds herhalend gedrag. De stoornis begint al voor het derde levensjaar en kan niet genezen worden. Een persoon met een ernstige vorm van autisme kan niet zelfstandig leven. Vroeger dacht men dat alleen mensen met een verstandelijke handicap autistisch konden zijn. Tegenwoordig wordt autisme als onafhankelijk van de intelligentie beschouwd.
Dus het is geen homo :P geen verstandelijke gehandicapte of wat hier beweerd word, iemand met ADHD.

Citaat
Het syndroom van Asperger is een aan autisme verwante contactstoornis, die valt onder de pervasieve ontwikkelingsstoornissen, ….................. Het wordt ook wel Aspergersyndroom of kortweg Asperger genoemd.

In de psychologie en psychiatrie is er discussie in hoeverre het zinvol is om onderscheid te maken tussen het syndroom van Asperger en hoogfunctionerend autisme. ….........

Hoogfunctionerend autisme (HFA) is de term voor autisme zonder verstandelijke handicap

Punten waarop HFA van Asperger onderscheiden zou kunnen worden zijn o.a. de volgende:

Slechtere verbale vaardigheden (lager verbaal IQ) dan bij SvA
Betere visueel-ruimtelijke vaardigheden (hoger uitvoerings-IQ) dan bij SvA
Minder slechte motoriek dan bij SvA
Lijders aan het SvA kunnen zich beter in de ander inleven of hanteren hiervoor andere/betere strategieën dan mensen met HFA
HFA'ers hebben vaker problemen met zelfstandigheid
Interesse in veel dingen, in tegenstelling tot SvA.
Nieuwsgierigheid.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Autisme

Dus er is hier al een verschil tussen SvA en HFA. Als er dan nog honderden zijn, wordt dat best moeilijk. Mijn zus werk met autistische kinderen. Ze zei “elk kind is anders in beleven van hun syndroom �� . En dan wil jij 1 OS maken voor alle verschillenden syndromen in Autisme. Dit is niet een kwestie van willen, maar een kwestie van een onrealistisch idee.

MvG

Martin

Autisme en Ubuntu.
« Reactie #18 Gepost op: 2008/11/09, 11:19:26 »
Ik zou niet willen spreken van onrealistisch.. Er zijn natuurlijk wel ontwikkelingen om het "computeren"  voor bepaalde doelgroepen te vergemakkelijken. Zo is er voor mensen met een verstandelijke beperking een aparte website ontwikkeld:
http://www.ookjij.nl/main.html
Waarom dan ook geen aangepast OS?

Autisme en Ubuntu.
« Reactie #19 Gepost op: 2008/11/09, 11:28:20 »
Die mensen zijn in ieder geval goed bezig, hun speciale computer draait op Linux:

http://www.stichtingookjij.nl/pages/nieuws/start.htm

:D

Re: Autisme en Ubuntu.
« Reactie #20 Gepost op: 2008/11/15, 02:20:55 »
Wat ik in bovenstaande postjes mis is eigenlijk dit:

Waarom een speciaal OS ?
idd een beetje absurd.

Je kan gewoon een theme maken met weinig prikkels en dan eventueel aanpassen per persoon.

Simpel en je hebt alles wat je wilt hebben.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Gerwin

  • Lid
    • M'n Website
Re: Autisme en Ubuntu.
« Reactie #21 Gepost op: 2008/11/18, 13:55:40 »
Ik vind het een mooi idee om iets te doen wat sommigen kan helpen.

Maar of het maken van een speciale os versie de oplossing is?

Als ik de reacties hier lees zou ik denken aan een apart .deb pakket die zorgt dat de desktop bij iedere release van Ubuntu er het zelfde uitziet.
Het zal dan gelijkenissen met de standaard Ubuntu moeten houden volgens mij zoals waar het hoofdmenu (<Toepassingen> <Locaties> <Systeem>) is geplaatst. Dit om te zorgen dat iemand (iemand heeft geen verstand van computers) die de gewone versie van Ubuntu gebruikt kan helpen met problemen.

Dit zou volgens mij dan ook niet specifiek voor autisme of maakt niet wat. Maar voor mensen die niet van verandering houden.

iteejer

  • Gast
Re: Autisme en Ubuntu.
« Reactie #22 Gepost op: 2008/11/19, 15:40:23 »
Ik vind het een belachelijk idee, ik vraag me zelfs af of dit niet gewoon als grap bedoeld is.

Hulp aan 'de autist' (overigens een veel te brede categorie om in zijn algemeenheid wel even te 'helpen') bestaat er kennelijk ook hier weer uit om eea dusdanig te simplificeren, dat diegene toch datgene kan doen wat 'wij' doen, en op de manier waarop wij dat doen.
Dan maar een beetje downgraden, simpel maken, 'hier jongen, kijk es, hier kun jij ook bij, doe je best maar'.

Denigrerend, en je helpt er niemand een steek verder mee. Geef die mensen een kans om zelf hun weg te kiezen, zelf hun omgeving en wereld in te richten zoals dat voor hun het beste is. En ga je daar niet mee lopen bemoeien. Ga niet bevestigen dat ze anders zijn door ze in een reservaat te zetten van een versimpelde kaalgeplukte realiteit. We gunnen iedereen een andere smaak, we gunnen ieder geloof of overtuiging de vaak verregaande vrijheid zich conform te gedragen. Waarom dan deze categorie dwingen in een jip en janneke omgeving?

Wat is de volgende stap? Ze concentreren in een verkeersluw dorp, omdat iemand zegt dat ze niet tegen druk verkeer op straat kunnen?

Ik heb ook een zoon die ermee behept is, ik weet waar ik het over heb.

Re: Autisme en Ubuntu.
« Reactie #23 Gepost op: 2008/11/20, 10:43:19 »
ik weet waar ik het over heb.
Dat is duidelijk :) En nog mooi verwoord ook.

Re: Autisme en Ubuntu.
« Reactie #24 Gepost op: 2008/11/25, 18:13:30 »
Citaat
de indeling van de taakbalk, daar wen ik wel aan, maar de hoogte er van, ik kon bij KDE 3.x 2 rijen programma's in kwijt (overzichtelijker)
Daar moet ik je gelijk in geven, die functie moet maar snel beschikbaar worden

Citaat
de taakbalk is half transparant.. deze moet 0 transparant zijn
Is dat dan zo erg? In 9 van de 10 keer zie je dat niet eens :P
Citaat
ik ben de overzicht kwijt op de nieuwe bureaublad. de tekst onder de iconen worden afgekapt op ongeveer 6 karakters.
het is volgens mij de bedoeling dat je geen bestanden meer op je desktop zet, maar ze in je persoonlijke map plaatst en met behulp van Quick Access bij je files komt.
Citaat
ik had directory's op mijn bureaublad KDE3.x staan. nu gaat KDE4 er anders mee om, hij denkt dat het links zijn :-(
Als je een map naar je bureaublad sleept, kun je kiezen tussen Mapweergave en Pictogram. Als je voor pictogram kiest, komt er toch gewoon een icoontje?

Taakbalk 2 rijen komt als het goed is KDE 4.3
Transparantie kun je aanpassen dmv een bestandje aanpassen, weet alleen niet meer welk bestandje.
Die laatste 2 reacties van Cumulus kloppen inderdaad.