Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Helderheid gaat automatisch naar licht en donker  (gelezen 4474 keer)

Helderheid gaat automatisch naar licht en donker
« Gepost op: 2011/10/17, 16:18:58 »
Hoi,

Heb 11.10 op mijn laptop, tot nu werkt het fijn. Alleen zo nu en dan springt de helderheid van het scherm automatisch achter elkaar van licht naar donker. Is dit een bug of heb ik iets fout gedaan? Kon zo gauw niet iets terug vinden.

Offline Parleur

  • Lid
Re: Helderheid gaat automatisch naar licht en donker
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/19, 21:11:36 »
Op mijn Samsung NF210 netbook gebeurt hetzelfde.
Werkte hiervoor met 10.04 LTS, echter de hardwareondersteuning was niet compleet (Elantech touchpad)
Na een aanvankelijk probleemloze schone installatie van 11.10 met Windows 7 in dual boot, waarbij zelfs van te voren de wifi gedetecteerd wordt is de rest van de procedure een fluitje van een cent. Het netbook wordt hierbij vanuit het stopcontact gevoed.
Na herstart werkt ook het tweevinger scrollen, iets wat nooit eerder mogelijk was.
Geluid en schermhelderheid zijn met de desbetreffende functietoetscombinaties te regelen. Schermhelderheid gaat nogal grof en ongecontroleerd.
Op een gegeven moment gaat de schermhelderheid aan de haal, licht naar donker visa versa, en is niet meer te corrigeren. De enige manier is afsluiten met harde reset.
Wat verder opvalt is dat de accu snel leeg is. Kennelijk staat de processor en/of de video flink stroom te trekken wat de instabiliteit van het scherm zou verklaren. Het scherm is immers ook een flinke verbruiker. Ik heb nog wat tests gedaan door de accu te verwijderen en volledig op netstroom te draaien, dit maakte weing verschil.
Op verschillende fora wordt beschreven dat Unity vast zit aan Compiz en dus niet uit te schakelen is. Wellicht is dit de reden.
Ik vind het jammer want 11.10 gaf eindelijk volledige hardware ondersteuning voor de NF210. Op advies van o.a. Pjotr heb ik Xubuntu 11.10 geinstalleerd, werkt inderdaad goed met de zelfde hardware ondersteunig. Afwachten maar wat 12.04 LTS ons brengt want ik blijf  een Ubuntu fan.



« Laatst bewerkt op: 2011/10/19, 21:25:40 door Parleur »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Helderheid gaat automatisch naar licht en donker
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/19, 21:49:30 »
Xubuntu 11.10 geinstalleerd, werkt inderdaad goed met de zelfde hardware ondersteuning.

Dit is belangrijke informatie... Voor alle duidelijkheid:

1. Dit helderheidprobleem doet zich bij jouw computer dus niet voor op Xubuntu?

2. Het accuprobleem (te snel leeg): heb je dit ook in Xubuntu?

Offline Parleur

  • Lid
Re: Helderheid gaat automatisch naar licht en donker
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/19, 22:05:18 »
inderdaad bij Xubuntu geen probleem met helderheidsregeling, geen accuprobleem.
Wel tweevinger scrollen, dat is dus het positieve

Re: Helderheid gaat automatisch naar licht en donker
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/20, 19:57:03 »
Ik heb een Samsung N220. Uiteindelijk hier de oplossing gevonden.

Offline Parleur

  • Lid
Re: Helderheid gaat automatisch naar licht en donker
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/23, 13:34:25 »
Ik heb een Samsung N220. Uiteindelijk hier de oplossing gevonden.
Om jouw voorgedragen oplossing op mijn netbook uit te proberen heb ik Xubuntu 11.10 weer vervangen door Ubuntu 11.10.
ik heb alle correspondentie via jouw link over het onderwerp nagelezen en getracht een beeld te vormen.

Voor de duidelijkheid een vraag aan jouw: heb jij inderdaad een procedure gevolgd waar je goed resultaat mee had, en zo ja welke was die.

Ik heb zelf wel ervaring met de Voria PPA voor 10.04LTS om bij het netbook NF210 de schermregeling onder controle te krijgen. Dit heeft overigens goed gefunktioneerd. Er is een procedure gepubliceerd die op diverse fora rondwaardt.
Vooraf gesteld, deze procedure werkt niet in 11.10 : de daarin genoemde te editen bestanden /lib/udev etc.. bestaan niet meer, je krijgt een foutmelding.

Wat ik lees, hou me te goede, is een procedure voor een kernel update. Ik ben van mening dat compileren van kernels voor een gewone gebruiker net iets te ver gaat.

Ik ben benieuwd naar jou bevindingen.

laatste nieuws
Ik was wat verder aan het prutsen gegaan.
Het bestand "samsung-backlight_0.13.7~ppa3~loms~oneiric_all.deb" deed de truuk.
Openen met"softwarecentrum", daar stond bij mij dat het al geinstalleerd was, gedrukt op "herinstalleren"
Het is een update voor een "buggy bios". Het zal wel.
Alles werkt zover naar behoren
« Laatst bewerkt op: 2011/10/23, 14:09:02 door Parleur »

Re: Helderheid gaat automatisch naar licht en donker
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/23, 18:57:17 »
Ik heb inderdaad ook de samsung-backlight geïnstalleerd. Werk nu al een paar dagen zonder problemen, hopelijk werkt dat ook voor jou. :)

Offline Parleur

  • Lid
Re: Helderheid gaat automatisch naar licht en donker
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/24, 10:56:13 »
Ja dank je, mischien nog het vermelden waard. Er zit nu in "Ubuntu Softwarecentrum" naast de knop "alle software" een pijltje waar alle Samsung software te vinden is. (bij toeval ontdekt)