Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Intersil Prism2.5 Wavelan (WLAN) werkt niet  (gelezen 3281 keer)

Offline giletty

  • Lid
Intersil Prism2.5 Wavelan (WLAN) werkt niet
« Gepost op: 2008/03/13, 00:29:24 »
Hoi,

Ik ben redelijk nieuw op het vlak van Ubuntu, maar ik zou wel willen benadrukken dat ik het een fantastisch project vind. Ik heb grote bewondering voor de ontwikkelaars !

Na een feilloze installatie op 2 desktops heb ik nu echter een probleem na de installatie van Gutsy op onze laptop : ACER Travelmate 250 serie. Ik krijg de ingebouwde PCI WLAN kaart niet werkende.

Aangezien ik meestal de problemen zelf wil aanpakken ben ik (denk ik) al door de meeste beschikbare threads/how-to's gegaan.

Zo heb ik al geprobeerd om het apparaat aan het werken te krijgen via ndiswrapper met de procedure beschreven op : https://wiki.ubuntu.com/NlWifi/ndiswrapper/
 
De driver die ik via ndiswrapper heb geinstalleerd is de Ambit 802.11b WLAN driver 2.1.0 die ik rechtstreeks van de ACER website heb gedownload (http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/tm_240.html)
Ik heb zowel de WinXP als Win2K versie geprobeerd.
Op de ndiswrapper wiki lijst zelf, vond ik de hardware niet echt terug.

Hierna heb ik ook eens gekeken op de engelstalige how-to van ndiswrapper op : http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=564419/

Daar bleek dat eventueel de hostap_pci linux driver moet toegevoegd worden aan /etc/modprobe.d/blacklist, maar... zonder resultaat.

Na het uninstallen van de ambit driver, bleek wel een device wlan0:avahi bijgekomen te zijn naast de normale wlan0 ??  

Ondertussen zijn de instellingen terug volledig hersteld (denk ik) naar de beginsituatie, dus zonder gebruik van de ndiswrapper module. Dit zijn de outputs van sommige commando's :

Citaat
lspci
02:05.0 Network controller: Intersil Corporation Prism 2.5 Wavelan chipset (rev 01)

lspci -n
02:05.0 0280: 1260:3872 (rev 01)

lshw -C network
  *-network:0            
       description: Wireless interface
       product: Prism 2.5 Wavelan chipset
       vendor: Intersil Corporation
       physical id: 5
       bus info: pci@0000:02:05.0
       logical name: wifi0
       version: 01
       serial: 00:02:8a:d8:c9:4a
       width: 32 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: bus_master cap_list logical wireless ethernet physical
       configuration: broadcast=yes driver=hostap driverversion=0.4.4-kernel firmware=1.5.6 latency=64 module=hostap_pci multicast=yes wireless=IEEE 802.11b
  *-network:1
       description: Ethernet interface
       product: RTL-8139/8139C/8139C+
       vendor: Realtek Semiconductor Co., Ltd.
       physical id: a
       bus info: pci@0000:02:0a.0
       logical name: eth0
       version: 10
       serial: 00:0a:e4:4a:78:55
       width: 32 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: bus_master cap_list ethernet physical
       configuration: broadcast=yes driver=8139too driverversion=0.9.28 ip=192.168.0.133 latency=64 maxlatency=64 mingnt=32 module=8139too multicast=yes
Beetje raar dat het device lijkt gelinked aan de wifi0 naam hier, dat is zeker ook al eens wlan0 geweest...

Citaat
iwconfig
lo        no wireless extensions.

eth0      no wireless extensions.

wifi0     IEEE 802.11b  ESSID:""  Nickname:""
          Mode:Managed  Frequency:2.417 GHz  Access Point: None  
          Bit Rate:2 Mb/s   Sensitivity=1/3  
          Retry short limit:8   RTS thr:off   Fragment thr:off
          Power Management:off
         
wlan0     IEEE 802.11b  ESSID:""  Nickname:""
          Mode:Managed  Frequency:2.417 GHz  Access Point: None  
          Bit Rate:2 Mb/s   Sensitivity=1/3  
          Retry short limit:8   RTS thr:off   Fragment thr:off
          Power Management:off
          Link Quality=0/70  Signal level=-73 dBm  Noise level=-73 dBm
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0

sudo iwlist wlan0 scanning
wlan0     No scan results

sudo iwlist wifi0 scanning
wifi0      No scan results

sudo ifup wlan0
Ignoring unknown interface wlan0=wlan0

sudo ifup wifi0
Ignoring unknown interface wifi0=wifi0.
Ethernet netwerk zelf werkt prima.
Is er iets dat ik over het hoofd heb gezien ? Wordt deze hardware überhaupt wel ondersteund in Ubuntu ?

Alvast bedankt !

Offline llevering

  • Lid
    • http://www.levering.eu
Intersil Prism2.5 Wavelan (WLAN) werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/13, 08:48:42 »
Als ik zo kijk lijkt het erop dat je wireless lan op zich prima geinstalleerd is. Er is keurig een interface voor aangemaakt voor aangemaakt. Het enige vreemde vind ik dat er eigenlijk twee interfaces wifi0 en wlan0. Gebruik je de network manager? Ziet die geen netwerken, of ziet hij de draadloze mogelijkheden überhaupt niet?

P.s. Complimenten voor je uitzoek werk en overzichtelijke en complete startpost!
P.p.s. Werkt de kaart helemaal goed onder Windows? Bij een huisgenoot van me is het een ware ramp om het ding goed werkend te krijgen en veroorzaakt het ding DMA problemen met als gevolg haperende mp3tjes en filmpjes.

Offline giletty

  • Lid
Intersil Prism2.5 Wavelan (WLAN) werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/13, 16:22:36 »
De netwerkmanager geeft alleen de L0 en eth0 interfaces in de drop-down list. Ik kan natuurlijk handmatig wlan0 invullen maar deze krijgt geen signaal ,doet geen scan of zo...
Mischien moet inderdaad de wifi0 handmatig worden uitgeschakeld, enig idee hoe ik dat kan doen ?

Een ander ding waar ik naar aan het kijken was is de linux-wlan-ng driver uit het ubuntu synaptic pakketbeheer. Ik heb de packages al gedownload maar nog geinstalleerd. Alleszins wordt hiervan in de documentatie beweerd dat ze voor dit soort chipsets moet dienen.

Ah ja nog iets, tijdens het booten krijg ik volgende boodschap op het scherm net voor het splash screen :
Citaat
Starting up ...
[    0.000000] SMP mptable: bad signature [0x0]!
[    0.000000] BIOS bug, MP table errors detected...
[    0.000000] ... disabling SMP support. (tell your hw vendor)
Niet zeker dat dit iets met het WLAN probleem te maken heeft maar je weet maar nooit, daarom post ik dit even.

Ik heb ook ergens een referentie gevonden (http://linux.junsun.net/intersil-prism/) waar men beweert dat er in sommige gevallen voor deze hardware een firmware update nodig is. Misschien is dat dan gerelateerd aan die BIOS error melding...

Alleszins in Windows XP werkte het ding voorheen zonder problemen.

Ter verduidelijking, ik beschouw dit als een probleem met de hardware en de ondersteuning ervan door de supplier voor Linux, niet als een Ubuntu probleem.

Offline Petervdw

  • Lid
Intersil Prism2.5 Wavelan (WLAN) werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/13, 16:48:49 »
Aan giletty
Niet van mezelf, maar ik vond het onder google: ubuntu realtek rtl-8139, zovan: probeer dit eens:

sudo modprobe -r 8139too
sudo modprobe 8139too media=0X01

en daar werkte het. Maar ik snap er niets van.
Vr.groet, peter

Offline giletty

  • Lid
Intersil Prism2.5 Wavelan (WLAN) werkt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/13, 17:32:12 »
Hei Peter,
bedankt voor de suggestie, maar het is niet mijn realtek die moeilijk doet (ethernet werkt prima). Het is daarentegen mijn wireless dat ik niet aan de praat krijg.
Ik geef toe, het feit dat ik beide interfaces heb gepost als output van het 'lshw -C network' commando heeft misschien wat verwarring gebracht ;-)

mvg,
giletty

Offline giletty

  • Lid
Intersil Prism2.5 Wavelan (WLAN) werkt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/17, 17:31:14 »
Hoi,

heb wat meer experimenten gedaan.
Zo heb ik bijvoorbeeld de firmware van de WLAN hardware kunnen flashen naar verschillende versies. Dat flashen (via prism2_srec) is telkens goed gelukt, ik zie zelfs even het WLAN lampje aangaan op de laptop tijdens de upload, maar net na de firmware upgrade, dooft het weer uit en zitten we weer in dezelfde situatie als ervoor. Als ik de firmware versie controleer met hostap_diag dan geeft die inderdaad wel de goeie (nieuwe) versie op.

In de /var/log/* logfiles kan ik dan afleiden dat de wifi0 flash upgrade idd goed is gebeurd, maar onmiddelijk erna staat er iets van
Citaat
LinkStatus=2 (Disconnected)
Ik veronderstel dat er tijdens het booten iets gelijkaardig gebeurt.
Ik heb dan ook maar eens de bootlog nagekeken en ook daar staat dan iets gelijkaardig, maar zag ik wel vanalles staan over ACPI, dat dan de IRQ kanalen zou instellen en heb ergens gelezen dat dit een invloed kan hebben op de hardware werking (ben momenteel op werk dus kan geen trace posten).
Dan heb ik maar eens verschillende bootups gedaan, waarbij ik probeerde (via de Esc toets tijdens Grub) het boot commando aan te vullen met acpi=off en noapic en nolapic en dergelijke, maar helaas geen werkend WLAN.

We blijven zoeken... ;)

PS zou het zin hebben om ndiswrapper nog eens te proberen na de firmware upgrade... Ik kan wel vertellen dat WLAN in windows voorheen zonder problemen werkte met de oude firmware...

Offline giletty

  • Lid
Intersil Prism2.5 Wavelan (WLAN) werkt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/18, 23:54:42 »
Ok folks,

I fixed it :)

Blijkbaar staat de WLAN hardware default af bij dit soort acer laptops.
Referenties :
http://rfswitch.sourceforge.net
http://www.cakey.de/acerhk/
http://rfswitch.sourceforge.net/?page=laptop_matrix

Dus de oplossing is :

1. De acerhk module laden :
Citaat
sudo modprobe acerhk
Hierna werken de hotkeys van de laptop.

2. Het Wlan aanzetten :
Citaat
echo 1 > /proc/driver/acerhk/wirelessled
Waarna het wireless werkt.

Dit alles heb ik geautomatiseerd vanaf het boot proces door :

1. 'acerhk' (zonder de quotes) onderaan bij te voegen aan : /etc/modules
2. in /etc/init.d/ een script te schrijven met daarin alleen het 'echo'-commando van punt 2 hierboven.
3. dat script uitvoerbaar te maken door :
Citaat
sudo chmod +x
4. het uitvoeren van :
Citaat
sudo update-rc.d defaults
Deze thread mag als Opgelost gemarkeerd worden.
Bedankt.

Intersil Prism2.5 Wavelan (WLAN) werkt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/19, 02:45:19 »
Nog bedankt voor het melden, hier hebben andere mensen ook wat aan :D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D