Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thuisnetwerk, pictogram ontbreekt  (gelezen 3178 keer)

Offline Mikkel

  • Lid
Thuisnetwerk, pictogram ontbreekt
« Gepost op: 2008/06/10, 15:39:28 »
Hoi.
Een week of twee geleden heb ik Ubuntu 7.10 geïnstalleerd op een vrije partitie van mijn Windows XP-pc en draait deze nu (tot mijn grote tevredenheid) een dual boot.
Swap is 1 GB, /home 15 GB en / 10 GB.
Mijn pc hangt via een router in een thuisnetwerk(je) van twee pc's. Op de andere draait XP.

Het netwerkje tussen Ubuntu en Windows heb ik opgezet aan de hand van deze gebruiksaanwijzing:
lcardinaals.wordpress.com
'k Weet niet meer precies wat er waar niet naar m'n zin ging, maar in ieder geval had het iets van doen met meldingen als 'geen recht hebben' om instellingen door te voeren die ik op de tabbladen Users en Shares van GSAMBAD had gedaan. Terwijl die instellingen toch exact zo in de gebruiksaanwijzing stonden...........

Dus met de gedachte dat ik ergens iets niet goed had gedaan, maar niet kunnen vinden wáár ik een fout had gemaakt, heb ik na een dag of twee / en /home geformatteerd m.b.v. de live-cd en ben opnieuw begonnen.
Andere gebruiksaanwijzing gevolgd, namelijk deze:
www.multidesk.be
Netwerk draaide in no time, echter.............

- Op beide pc's is het pictogram van mijn Ubuntu niet te zien in het Netwerk-venster. En nu hoef ik 'mezelf' niet te zien, maar het zou het een en ander toch wel vergemakkelijken als dat pictogram wel op XP te zien zou zijn.
Vanaf XP is de gedeelde map op Ubuntu wèl te bereiken door hem via Start, Uitvoeren, het IP-adres van Ubuntu te voeren.

- Het wordt nog 'gekker' als je weet dat die pictogrammen er wèl stonden toen ik de eerste gebruiksaanwijzing had gevolgd. Alleen kon XP toen in ieder geval via dubbelklikken op het Ubuntu-pictogram de gedeelde map op Ubuntu niet openen. De manier via het invoeren van het IP-adres hebben we toen niet uitgeprobeerd.

- Op Ubuntu is onder Locaties en in Netwerk de gedeelde map (met daarin drie submappen) op de andere pc te zien. In Netwerk zijn de pictogrammen van de XP-pc en het Windows-netwerk zichtbaar en kan ik via die pictogrammen ook op de XP komen.

- Ik kan zonder problemen vanaf Ubuntu/Locaties (of Netwerk)/gedeelde map op XP,  een bestand naar welke van de gedeelde (sub)mappen op XP dan ook, knippen/kopiëren en plakken. Ook kan ik vanaf Ubuntu in die XP-(sub)mappen 'aanrommelen' zoveel als ik wil.
Vanaf de XP-pc kan dat ook in de gedeelde map op Ubuntu, alleen dus via het invoeren van het IP-adres van Ubuntu.

- Het netwerkje van de twee XP-pc's draait al een paar jaar zonder problemen, met op beide pc's een pictogram van beide pc's in het Thuisnetwerkvenster. Nu gaf ik een week geleden nog de schuld aan XP, maar zo langzamerhand vraag ik me af of de fout niet bij Ubuntu gezocht moet worden. Die geeft immers óók zijn eigen pictogram niet prijs.
Of bij mezelf, natuurlijk. Heb IK misschien onbewust en per ongeluk ergens een vinkje gezet waardoor dat pictogram verstopt blijft?


Ik heb me de afgelopen week een slag in de rondte gelezen op o.a. dit forum en me sufgeGoogled om dé oplossing te vinden, maar het lijkt wel alsof ik de enige ben met dit specifieke probleem.
Vannacht opnieuw tot in de kleine uurtjes in de ingewanden van Ubuntu aan het zoeken geweest, maar als je eigenlijk niet weet wáár(naar) je moet zoeken.......? Ik had de stille hoop dat het al dan niet zichtbaar zijn van dat pictogram in dezelfde hoek gezocht moest worden als het in/uitschakelen van het op het Bureaublad tonen van de pictogrammen van de partities die er op m'n pc te vinden zijn, maar noppes. Of ik keek niet goed.  

Misschien moet ik het maar laten zoals het nu is, want er IS dus een verbinding, er KUNNEN bestanden over en weer uitgewisseld worden, maar ik zou ik niet zijn als ik niet per se wilde weten waarom het pictogram van mijn Ubuntu niet te voorschijn te halen is. Google heeft me dat na een week zoeken nog steeds niet kunnen vertellen, dus ik hoop dat hier iemand rondloopt die dat wel kan.

Offline Mikkel

  • Lid
Thuisnetwerk, pictogram ontbreekt
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/11, 16:44:37 »
Ik wist het toen ik het postte, ik heb weer 's iets raars, hè? :lol:
't Is niet dat ik ongeduldig ben, maar al 30+ keer gelezen en niemand een idee waaraan dit kan liggen.........? Dat móet een zeldzaam probleempje zijn. ;) :P

Offline ruujan

  • Lid
Thuisnetwerk, pictogram ontbreekt
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/11, 21:28:51 »
Nou nee, het is geen zeldzaam probleem. Windows (of Samba of CIFS) netwerken zijn wat lastiger dan je onder Windows meestal merkt. Even een paar opmerkingen die je verder zouden kunnen helpen:

1. Heb je alle systemen in dezelfde werkgroep gehangen? Dit is niet direct noodzakelijk, maar vesnelt het herkennen na het opstarten van een systeem behoorlijk. Er is geloof ik een theoretisch maximum van 45 (!) minuten mogelijk voor alle systemen elkaar zien.

2. Op de Windows systemen kan het wel eens handig zijn om simple filesharing uit te zetten. Om de een of andere  reden doe ik dat eigenlijk altijd, maar ik weet niet meer goed of dat ook hier mee te maken kan hebben.

3. Soms wordt er in SMB netwerken een WINS-server gebruikt. Dat is een server waar alle systemen zich aanmelden als ze online komen. Het adres van de WINS-server kan door een fatsoenlijke DHCP-server ook uitgegeven aan de dhcp-clients (optie 45 of zoiets). Bij sommige routers die DHCP doen kun je dit net als de DNS-server ook laten uitdelen, maar bij de meeste niet.

4. In de samba-configuratie kun je de WINS-server functionaliteit aanzetten door simpelweg WINS support=yes te kiezen.

5. Heb je geen WINS-server dan gaan de systemen mbv van broadcasts zich bekend maken. Per werkgroup wordt dan na enige tijd ruziën een masterbrowser aangewezen die vervolgens een lijst van systemen op het net gaat bijhouden. Dit kan vertragend werken mbt het zichtbaar worden van systemen. In eerste instantie vindt namelijk elk systeem zichzelf de masterbrowser.

6. Heb je een situatie waarin sommige systemen wel WINS gebruiken en andere niet, dan zijn de resultaten redelijk onvoorspelbaar.

7. Of je een WINS-server hebt ingesteld staan op je Windows systemen kun je zien met ipconfig /all

8. Onder Linux kun je dit zien in /etc/samba/dhcp.conf

9. Kun je de windows systemen wel vinden als je in een terminal het commando geeft:

ping

Als dat niet zo is kan het ook nog wel een DNS-probleem zijn.



Helaas kan ik je niet precies uitleggen waar bij jou het probleem zit. Als ik een samba netwerk opzet gebruik ik altijd een WINS-server (zit ook bij de Windows serveredities) en ik zet simple filesharing uit en ik pas de DHCP-server aan. Gaat altijd goed en ik denk er eigenlijk niet meer over na.

Omdat het werkt met broadcasts kun je trouwens het hele browse-verhaal op je netwerk vrij aardig volgen met ethereal, zelfs als je een switch hebt.

Offline Mikkel

  • Lid
Thuisnetwerk, pictogram ontbreekt
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/11, 23:08:42 »
Ruujan, allereerst ontzettend bedankt voor de (lange) uitleg. :)  Is zelfs voor een Ubuntu-beginner als ik makkelijk te begrijpen. :)  Alleen jammer van de tijd die het je gekost heeft, want ik wilde hier net gaan posten dat het opgelost is. :D
Sinds tien minuten staat het pictogram van Ubuntu netjes, zoals het hoort, in mijn Netwerk-venster, verscheen het op de XP-pc en kan zelfs van daaruit de gedeelde map op Ubuntu bereikt worden. :O  Alleen wel pas nadat op XP naam+wachtwoord van de Ubuntu-pc was ingevoerd. Dat vind ik dan wel weer minder geslaagd, maar ja.

Wat wil het geval? Ik heb daarstraks GSAMBAD nog maar weer eens geopend, om voor de zoveelste keer alle tabbladen af te gaan of er toch misschien niet ergens in een stil hoekje een optie was aan of uit te vinken, die te maken had met m'n verdwenen Ubuntu-pictogram. Tuurlijk stond dat er niet, want het stond er de vorige keren dat ik ernaar zocht, ook niet.

Op tabblad Users bij Comment stond mijn eigen naam, die ook op de bovenste Taakbalk naast de tijdsaanduiding stond. Dat vakje Comment had wat mij betreft net zo goed leeg kunnen blijven, maar misschien heb ik dat ingevuld omdat het zo in de gevolgde gebruiksaanwijzing stond.

Dus ik denk, ik haal die naam meteen even weg, klik op de knop Toepassen en er verschijnt een venster met de mededeling:
Unlocking samba account: 'mijngebruikersnaam' has failed.
A valid password must be supplied.
En ik wist meteen weer waarom ik dat vak 'Comment' ingevuld had gelaten............... :/

Datzelfde was me namelijk bij het opzetten van het netwerk ook al overkomen. Iedere keer dat ik daar op Toepassen klikte, verscheen diezelfde foutmelding en werd de naam die ik bij Comment had ingevuld, gewijzigd in 'No value has been set'. En dat verscheen ook in de Taakbalk.
Dus vandaar dat ik tóen toch bij Comment maar weer had gekozen voor het invullen van mijn eigen naam.
'k Snap alleen niet waarom die foutmelding repte van unlocken, want de optie 'Account locked' op tab Users was standaard en is nog steeds uitgeschakeld.

Jeetje, wat maak ik er weer een ellenlang verhaal van, maar ik probeer alles zo duidelijk mogelijk uit te leggen. ;)  

Na een paar keer proberen en iedere keer weer die foutmelding te hebben gekregen, heb ik uiteindelijk maar mijn gebruikersnaam achter Comment ingevuld (en dat is een andere dan de naam die op de Taakbalk stond), zag op de Taakbalk in ieder geval m'n gebruikersnaam verschijnen i.p.v. No value has been set, sloot GSAMBAD en keek, waarom weet ik eigenlijk niet eens, in Netwerk.

En laat daar nou opeens mijn Ubuntu-pc verschenen zijn......... :o :o :o :o :o

En laat op de XP-pc nou opeens mijn Ubuntu-pc in het netwerkvenster staan........ :o :o :o :o :o

En laat er vanaf de XP-pc nou gewoon in de gedeelde Ubuntu-map gekeken kunnen worden.......... :o :o :o :o :o
Weliswaar door eerst naam+ww van de Ubuntu-pc in te vullen, maar na anderhalve week zonder succes naar een oplossing zoeken, ben ik de laatste die daarover valt. :)
Alhoewel....... :P

Ik ben nog maar twee weken bezig met Ubuntu, dus dat is veel te kort om te begrijpen wat het schrappen van mijn naam en het invullen van mijn gebruikersnaam bij Comment nou precies te maken heeft met het wel of niet tonen van het Ubuntu-pictogram op beide pc's, dus als iemand daar een antwoord op weet........?