Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST ! Verkeerde IP adressen uit FritzBox 7170  (gelezen 2652 keer)

Offline Reijer

  • Lid
OPGELOST ! Verkeerde IP adressen uit FritzBox 7170
« Gepost op: 2010/09/26, 22:02:59 »
Geen Ubuntu probleem, maar misschien heeft een van jullie een antwoord:
Ik gebruik een FritzBox 7170.
Firmware up to date: 58.04.82
DHCP staat aan; alle IP-instellingen default, dwz:

gateway 192.168.178.1
DHCP-pool :   192.168.178.20   tm    192.168.178.200
Maar een PC die om een IP-adres vraagt, krijgt een adres buiten de pool!  192.168.2.100 en daarmee kan niet ge-internet worden.
Alle PC's die de deur niet uitgaan staan dus ingesteld op een vast adres (>200). Daarmee valt best te leven.
Maar m'n zoon met z'n smartfoon wil natuurlijk een variabel adres.
Ik ga dit probleem uiteraard aan XS4All en AVM voorleggen, maar ben toch benieuwd of dit jullie bekend voorkomt.

Reijer.

Die vreemde adressen kwamen dus niet uit de FritzBox ! In de kamer van m'n zoon gebruikte ik een Sweex modem/router als switch om een PC en een X-box op een kabel aan te sluiten. De kabel en de PC en X-box in een LAN-poort gestoken. Zo gebruik je alleen de switch functie dacht ik. De DHCP van de Sweex kan geen roet in het eten gooien, maar dat klopt bij dit ding dus niet. Ik heb de Sweex vervangen door een LinkSys PSUS4, een switch/printserver. Als printserver is het een onding, maar als switch doet hij het goed. De PSUS4 heeft een vast adres (>>200). Alle PC's en consoles op DHCP auto gezet; geen problemen meer.
Overigens: de FritzBox heeft de mogelijkheid om een "aankloppend" MAC-adres steeds hetzelfde IP-adres te geven; wel zo overzichtelijk.

Reijer.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/16, 15:40:22 door Reijer »