Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Toets combinaties Ubuntu  (gelezen 2761 keer)

Offline Japie77

  • Lid
Toets combinaties Ubuntu
« Gepost op: 2009/12/07, 21:26:10 »
Hallo,

Zijn er in Ubuntu nog meer leuke toets combinaties zoals daar zijn: windows-toets + e voor te scrollen naar een ander werkblad en windows-toets + TAB om tussen de vensters te scrollen.
Nu heb ik sinds het weekend Ubuntu aan het draaien, en ik vind het geweldig.
Een aantal jaren terug heb ik ook al is wat met linux geprobeerd, toen met SuSE. Maar daarvan kan ik me herinneren dat ik een terminal venster had met allemaal planeten en sterrenstelsels... zijn die in ubuntu ook te openen? en bij het in toetsen van een letter zag je meteen welke commando's je kon gebruiken? maar ik ben vergeten hoe dat moest, kan iemand mij verder helpen hiermee?
Bij voorbaat dank!

Groeten,
Japie

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Toets combinaties Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/07, 21:40:45 »
Met Ctrl+Alt+Pijlen kan je met werkbladen wisselen. Dat ziet er niet spectaculair uit, daarvoor kan je Compiz gebruiken, ik weet niet hoe dat moet, anderen wel.

Offline Japie77

  • Lid
Re: Toets combinaties Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/07, 22:54:04 »
Hoi,

ja dank je!
Ik heb nu na wat snuffelen op het internet ook weer een pagina gevonden met de nodige toetscombinaties:
http://www.tuxfiles.org/linuxhelp/shortcuts.html
Toch bedankt voor je reactie!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Toets combinaties Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/07, 23:00:10 »
en bij het in toetsen van een letter zag je meteen welke commando's je kon gebruiken?

Dat is in een terminal ja. Als je al 1 of meerdere letters hebt getypt, moet je op TAB drukken.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Toets combinaties Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/08, 10:00:38 »
Japie ik weet niet of je compiz gebruikt maar als je dat doet dan kun je, je eigen toetsencombinaties instellen.

voorbeeld heeeeeel af en toe crasht nautilus bij mij dus doe ik Super(windows toets)+ E en dan start hij weer op. Ik deed het eerst door middels van constant naar een script te gaan en die uitvoeren maar nu gaat het NOG veel sneller.

Re: Toets combinaties Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/08, 12:42:40 »
Japie ik weet niet of je compiz gebruikt maar als je dat doet dan kun je, je eigen toetsencombinaties instellen.

voorbeeld heeeeeel af en toe crasht nautilus bij mij dus doe ik Super(windows toets)+ E en dan start hij weer op. Ik deed het eerst door middels van constant naar een script te gaan en die uitvoeren maar nu gaat het NOG veel sneller.
Euh? Systeem -> Voorkeuren -> Sneltoetsen, nieuwe sneltoets aanmaken met als commando "nautilus"? Waarom heb je daar Compiz voor nodig?

Re: Toets combinaties Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/08, 13:16:59 »
Sneltoetsen verbinden aan Programma's
Dit is o.a. te doen in het programma "Ubuntu-Tweak," onder Persoonlijk, Sneltoetsen.
Handmatig als volgt voor versie 8.04:
Open configuratie-editor. Deze zit onder Toepassingen, Systeemgereedschappen. Of te open in de Terminal met het commando: gconf-editor
sluit de terminal niet anders wordt ook de configuratie-editor gesloten.
Ga naar Apps, Metacity, Keybinding_Commands
Kies nu een regel, bijvoorbeeld command3
Selecteer deze en klik met rechts en kies: Sleutel bewerken
Bij waarde geef je nu 't commando dat je normaal in je terminal zou typen om een programma te openen.  Als dit gedaan is geef OK. Uitproberen in de Terminal.
In het linker venster gaan we een stap naar boven en wel naar: Global_keybindings.
In het rechter venster kiezen we weer hetzelfde commando in dit geval command3.
Selecteer en klik met rechts. Kies Sleutel Bewerken en bij waarde geef je de sneltoetsen in.
Let op: de sneltoetsen moeten tussen vishaken staan.

In: Systeem, Voorkeuren, Sneltoetsen,
kun je ook sneltoetsen ingeven voor Ubuntu algemeen.
Zo heb ik aan de rechter windowstoets (in Ubuntu “Super” genoemd) het uitwerpen en inladen van de dvd speler toegekend.

Re: Toets combinaties Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/08, 13:19:41 »
Systeem -> Voorkeuren -> Sneltoetsen ???

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Toets combinaties Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/08, 13:33:04 »
Systeem -> Voorkeuren -> Sneltoetsen ???
_o_ inderdaad
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!