Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: virus  (gelezen 4444 keer)

rowanb

  • Gast
virus
« Gepost op: 2006/10/26, 17:55:48 »
zijn er eigenlijk virrussen voor ubntu of zijn de er helemaal niet

budster

  • Gast
virus
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/26, 18:02:25 »
lekken in linux worden zo verschrikkelijk snel gedicht dat virussen, die bijna nooit voorkomen al onschadelijk zijn gemaakt voordat ze de kans hebben om zich behoorlijk te verspreiden.

Een virusscanner heeft daarom ook geen nut, tegen de tijd dat de virusscanner is geupdate voor een nieuw virus, is jouw besturingssysteem dat ook.

Wel goede reden om altijd meteen je updates te doen, vooral security updates.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
virus
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/26, 18:12:53 »
En: in het allerergste geval zou een virus alleen wat kwaad kunnen doen aan de bestanden in je gebruikersaccount (home directory), want het virus kent je wachtwoord niet. Tja, Linux is van de grond af volledig dichtgespijkerd: niet voor niets is het 't favoriete besturingssysteem van de hackers zelf...

Maar de belangrijkste bescherming is nog wel deze: installeren van programma's gaat uitsluitend via pakketbronnen. Als je geen dubieuze pakketbronnen toevoegt aan je sources.list, dan kun je

budster

  • Gast
virus
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/26, 18:25:39 »
Citaat van: pjotr123
En: in het allerergste geval zou een virus alleen wat kwaad kunnen doen aan de bestanden in je gebruikersaccount (home directory), want het virus kent je wachtwoord niet.

Maar de belangrijkste bescherming is nog wel deze: installeren van programma's gaat uitsluitend via pakketbronnen. Als je geen dubieuze pakketbronnen toevoegt aan je sources.list, dan kun je

virus
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/26, 18:26:34 »
geloof me pjotr, met Windows hoef je niet eens op een verkeerd .exe bestandje te dubbelkikken. Alleen door effe te surfen heb ik al een keer een Trojan Horse Generic2.cv gekregen. En voor spyware hoef je niets te doen, die krijg je standaard bij Windows geleverd (mijn antispyware heeft 24 objecten waarvan een groot aantal "critical objects" aangetroffen, allemaal van Windows) Geloof me, hoe goed je je Windows computer ook denkt te beveiligen, het enige veilige OS is Linux.
Ik heb een firewall (deze is nog tot beste verkozen), een anti spyware die wereldberoemd is (award winning), en een anti virus die wordt aangeraden door meerdere computerbladen. Freeware die niet onderdoet voor betaalde software (wordt aangeprezen als perfecte vervanging) en nog blijft windows lek.

Offline Soul-Sing

  • Lid
virus
« Reactie #5 Gepost op: 2006/10/26, 19:23:24 »
Citaat van: budster
In principe zou software die je als user runt uitsluitend inderdaad de user gebruiks account kunnen beschadigen*, alleen via lekken, zoals onlangs in de Nvidia driver, of zoals lang geleden in ssh1 is het mogelijk om vanuit een user account root te worden.

Grootste gevaar voor linux gebruikers is denken dat ze onkwetsbaar zijn en slordig gaan worden.
vergeet het "lek" in clamav-linux niet. (een virusscanner notabene)
helemaal eens met budster.( niet vaak, maar nu wel. :) )

Offline siegi

  • Lid
virus
« Reactie #6 Gepost op: 2006/10/26, 19:32:09 »
Citaat van: Florian
het enige veilige OS is Linux.
euhm fout,
al ooit van bsd (freebsd, openbsd etc gehoord)
solaris
mac os x is ook redelijk veilig?
Je kan bijna stellen alle unix varianten :)

Offline Soul-Sing

  • Lid
virus
« Reactie #7 Gepost op: 2006/10/26, 19:36:08 »
@pjotr
na jaren windows 1 keer een virus gehad, die er direct werd uitgepikt. nauwlijks spy-adware. (volgens mijn scanners, het zijn er 5 ofzo) en nauwlijks spam.( 1 adres loopt vol, maar die is er voor bedoeld!)
alleen wat loopt windows traag......vreselijk.
dat virus liep ik op door met Bitcomet een bestand te downen.

je internetgedrag bepaald je systeem.

Offline Soul-Sing

  • Lid
virus
« Reactie #8 Gepost op: 2006/10/26, 19:37:23 »
@ siegi
draai jij een unix-variant?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
virus
« Reactie #9 Gepost op: 2006/10/26, 19:40:10 »
BSD is, voorzover ik weet (ik heb alleen een LiveCD met FreeBSD) een nogal Pruisisch georganiseerde (hi

budster

  • Gast
virus
« Reactie #10 Gepost op: 2006/10/26, 19:43:17 »
Citaat van: siegi
Citaat van: Florian
het enige veilige OS is Linux.
euhm fout,
al ooit van bsd (freebsd, openbsd etc gehoord)
solaris
mac os x is ook redelijk veilig?
Je kan bijna stellen alle unix varianten :)
probeer eens VMS, daar zijn de user accounts echt hardcore gescheiden, vooral banken en telefoonbedrijven zijn hier erg dol op.

Enne mac classic dat is pas veilig, vooral door het totaal ontbreken voor een mogelijkheid om remote in te loggen.

Maar ja, relatief gezien ten opzichte van windows is alles veilig.

Offline Soul-Sing

  • Lid
virus
« Reactie #11 Gepost op: 2006/10/26, 19:52:11 »
@pjotr
ad-aware/spybot search/windefender/a-squared/spywareguard/ en nog een paar.(windefender heet anders, was vroeger GIANT)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
virus
« Reactie #12 Gepost op: 2006/10/26, 19:54:41 »
En dat Bitcomet-bestandje? Ahum!

Groet, Pjotr.

Offline Soul-Sing

  • Lid
virus
« Reactie #13 Gepost op: 2006/10/26, 20:25:08 »
ok pjotr hier komt ie dan: KAOS
je weet wel die beroemde film. :)

virus
« Reactie #14 Gepost op: 2006/10/27, 10:04:58 »
Tuurlijk heb ik weleens van FreeBSD, OpenBSD, PcBSD en alle BSD's gehoord! Maar Mac, nee hoor. Ik heb leraren op mijn school die Mac hebben genomen om geen virussen te krijgen, maar blijkbaar hebben ze toch virussen gekregen... dus zo veilig is Mac nou ook weer niet, tevens vind ik Mac niet zo duidelijk, ik heb nog een tijdje overwogen Mac te nemen, maar nee, de lay-out lijkt mij veel minder prettig dan die van Ubuntu :D

virus
« Reactie #15 Gepost op: 2006/10/27, 10:09:45 »
@leoquant Vergissing 1: neem nooit meerdere spyware scanners en meerdere virusscanners op je computer. Het zorgt voor een instabiel en onveilig systeem. Misschien heb je hier (gelukkig) niks van gemerkt, maar je systeem wordt er enkel vatbaarder voor virussen/spyware door.
Ik gebruik trouwens Ad-Aware Personal, AVG Free en Sygate Personal Firewall. Top of the bill in freeware country, zijn net zo goed als betaalde varianten.

Offline Soul-Sing

  • Lid
virus
« Reactie #16 Gepost op: 2006/10/27, 10:38:38 »
@florian
ik gebruik gratis/ freeware antispyware.
90% on-demand.( cpu gebruik xp :0-4%)
waarom wordt mijn systeem onveiliger/vatbaarder?

en maak je geen zorgen, ik heb in jaren windows gebruik nauwlijks problemen gehad. het beroemde "blue screen": ken ik niet.

wel is het zo dat het windowssysteem als geheel met alle patches, antivirussofware en firewall,  bijzonder traag en stroperig
is, wanneer je het vergelijkt met linux.

onze fam. pc is enkel linux. op mijn xp lap staat software die linux helaas niet levert, en van die software ben ik afhankelijk.:D
( ik zou zeggen programmeer in de toekomst een top-spraakherkenningsprogramma voor linux.)

gr leon ( gr zowel groet als grrrr) :)

virus
« Reactie #17 Gepost op: 2006/10/27, 10:51:05 »
@leoquant ;) het klopt inderdaad dat je systeem er stukken trager door wordt, maar wat vaak wordt vergeten is dat deze programma's ook op de achtergrond werken. Dit kan botsen met elkaar met als gevolg dat bijv. ja antivirus z

FrankVdb

  • Gast
virus
« Reactie #18 Gepost op: 2006/10/27, 11:03:27 »
Citaat van: pjotr123
Overigens is er nog nooit een PC van mij besmet geraakt, in 13 jaar Windowsgebruik
Groet, Pjotr.
Zoiets is statistisch praktisch onmogelijk. Er is geen enkele virusscanner 100% waterdicht zodat je in feite nooit weet of je wel besmet bent of niet. Bovendien komt er ook een hoop andere malware ongedetecteerd je PC binnen, hoewel de bescherming hiertegen de afgelopen twee jaar gevoelig is verbeterd. Hiervoor hoef je geen exe-bestanden te openen. Gewoon surfen volstaat.

Mijn ervaring is wel dat antivirussoftware je systeem gevoelig vertraagt. Voor mij was dat altijd een grote bron van frustratie.

En wie de blauwe schermen niet kent, moet nog piepjong zijn. Windows 98 en ME waren berucht voor hun blauwe schermen. Windows 98 is zonder enige twijfel de grootste rommel die ooit door een softwareproductent ineen is geflanst. Wraakroepend dat MS daar fortuinen mee heeft verdiend.

Offline Soul-Sing

  • Lid
virus
« Reactie #19 Gepost op: 2006/10/27, 11:11:36 »
ik heb geen reden te twijfelen aan het verhaal van Pjotr. waarom?
ik zelf heb een staartje windows 98 meegemaakt, daarvoor heb ik MAC gebruikt.( 98 had bij mij afsluitproblemen)
dus ik heb het idd eigenlijk over XP, in mijn verhaal.
ik draaide Apple overigens zonder antivirussoftware, zonder beveiliging eigenlijk. geen problemen toen. maar dat was wel de tijd dat je niet altijd online was.

virus
« Reactie #20 Gepost op: 2006/10/27, 11:51:44 »
Geloof me, mijn laptopje (WinXP, binnenkort Ubuntu) is weleens gecrashd. En niet

Cobuntu

  • Gast
virus
« Reactie #21 Gepost op: 2007/05/28, 16:08:42 »
Ik heb hier een lijst gevonden met virussen voor Linux.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Linux_computer_viruses

Nou dat zijn er heel weinig, en geloof me daar is Ubuntu helemaal tegen beschermd. :)

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
virus
« Reactie #22 Gepost op: 2007/05/28, 18:05:02 »
Btw Leo, lol, nu ik dit terug lees, probeer maar eens twee condooms over elkaar :) binnen 9 maanden weet je ook waarom het slechts bij één beveiliging houden in't vervolg.
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline Soul-Sing

  • Lid
virus
« Reactie #23 Gepost op: 2007/05/28, 23:06:31 »
Citaat van: Scormen
Btw Leo, lol, nu ik dit terug lees, probeer maar eens twee condooms over elkaar :) binnen 9 maanden weet je ook waarom het slechts bij één beveiliging houden in't vervolg.
uh wie doet wat wanneer en waar? :O
( hoever moet ik teruglezen...?)

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
virus
« Reactie #24 Gepost op: 2007/05/28, 23:40:01 »
Citaat van: budster
Een methode om je te beschermen tegen kwalijke software is om deze niet te installeren als je niet weet wat het doet, maar dat is niet echt een virus. Anders zou je windows ook een virus moeten noemen.
Lol, kan ik inkomen :)