Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Lite & andere distributies voor beginners  (gelezen 7831 keer)

Offline jolo

  • Lid
Linux Lite & andere distributies voor beginners
« Gepost op: 2012/10/26, 22:23:21 »
Edit: topictitel uitgebreid.

Nu ik weer eens op distrowatch kijk, zie ik dat er weer een nieuwe Linux distributie bijgekomen is. Namelijk Linux Lite http://distrowatch.com/?newsid=07521 die gebaseerd is op Ubuntu 12.04. Omdat daar staat dat deze "beginner-friendly" is, zijn er al Linux beginners die Linux Lite 1.0 hebben uitgeprobeerd, of dat binnenkort gaan proberen? Ikzelf ben er niet zeker van of het wel goed is, dat er steeds nieuwe Linux distributies bijkomen.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/29, 21:17:45 door jolo »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Tom

  • Lid
Re: Linux Lite
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/26, 22:43:36 »
Versnippert zo wel erg hé.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Lite
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/26, 22:55:16 »
De zoveelste Ubuntu-afgeleide? Ik dacht dat ze die van Distrowatch hadden verbannen, omdat het er teveel werden.... Eenmansprojectje?

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Linux Lite
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/26, 22:58:40 »
Sterke punt van Linux is ook meteen het zwakke punt van Linux.
Ik ben meer voor maar een paar basis systemen met wat keuzes uit wat desktop omgevingen zodat het overzichtelijk blijft.

Beetje gemaakt zoals Windows door het menu onder te zetten.
Lijk mij ZorinOS beter aangezien je daar uit verschillende omgevingen kunt kiezen waarbij bijvoorbeeld een XP desktop indeling.

Offline Wout55

  • Lid
Re: Linux Lite
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/27, 10:03:36 »
Het zijn net geloven hè, die vermenigvuldigen zich ook net zo snel als er predikers zijn.  ;) Tenzij iemand iets maakt dat echt iets toevoegt is het volkomen contraproductief en een verspilling van tijd, energie en talent. 

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Lite
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/27, 10:31:19 »
Nou ja, in zijn algemeenheid is het natuurlijk altijd leuk en leerzaam voor een jonge gozer om eens z'n eigen distro te maken, en die aan de wereld te presenteren onder een toffe naam..... Alleen voor de rest van de wereld is dat doorgaans niet zo interessant.  ;)

Re: Linux Lite
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/27, 10:42:19 »
Dus bij deze is het testen doodverklaard want eenmansprojectje. Jammer jolo, better luck next time!

Re: Linux Lite
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/27, 17:03:26 »
Voor een beginnervriendelijke distro hadden ze wel een wat gemakkelijker thema kunnen kiezen. En misschien wel MATE Desktop, want LXDE is nou niet bepaald gelijkwaardig aan dat wat je bij de concurrent krijgt.

Re: Linux Lite
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/27, 20:31:18 »
Voor een beginnervriendelijke distro hadden ze wel een wat gemakkelijker thema kunnen kiezen. En misschien wel MATE Desktop, want LXDE is nou niet bepaald gelijkwaardig aan dat wat je bij de concurrent krijgt.

Xfce*

Offline RikRik

  • Lid
Re: Linux Lite
« Reactie #9 Gepost op: 2012/10/28, 10:04:09 »
Linux lite heeft inderdaad een Xfce desktop, vergelijkbaar met Xubuntu
Ik zie een pluspunt, linux lite heeft libreoffice als standaard kantoorpakket. Het eerste wat ik doe met een Xubuntu installatie is Abiword en gnumeric verwijderen en LO installeren.
Verder vraag ik mij af wie op linux lite zat te wachten, we hadden immers Xubuntu al heel lang

Offline jolo

  • Lid
Re: Linux Lite
« Reactie #10 Gepost op: 2012/10/28, 19:58:10 »
Dus beginnende Linux gebruikers kunnen beter Xubuntu of de Xfce versie van Mint proberen.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Lite
« Reactie #11 Gepost op: 2012/10/28, 20:31:55 »
Dus beginnende Linux gebruikers kunnen beter Xubuntu of de Xfce versie van Mint proberen.
Ik denk het wel, ja....

Re: Linux Lite
« Reactie #12 Gepost op: 2012/10/29, 07:03:26 »
Xubuntu = beproefd, stabiel en klaar voor (semi-) professionele doeleinden. Nadeel is dat LO er niet standaard inzit.

Linux Lite lijkt me vooral leuk om op een speeldoos te zetten samen met Voyager ;) .
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Linux Lite
« Reactie #13 Gepost op: 2012/10/29, 09:07:55 »
Dus beginnende Linux gebruikers kunnen beter Xubuntu of de Xfce versie van Mint proberen.
Ik denk het wel, ja....
Niet alleen beginnende gebruikers, het is voor mij (eind deze week 60 jr oud), gewoon een heerlijke omgeving, zeker nu XFCE de laatste jaren met sprongen mooier is geworden, zonder het gebruikers-gemak te beperken :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Linux Lite
« Reactie #14 Gepost op: 2012/10/29, 15:01:21 »
@Ron, voor mij is het op de helft van de week dan wordt ik 60 en gebruik Xubuntu met plezier, voor het eerst een upgrade gedaan, maar de volgende keer gewoon weer een herinstallatie, merk wel dat er schoonheid foutjes zijn, maar het is ook mijn disto  geworden.

Re: Linux Lite
« Reactie #15 Gepost op: 2012/10/29, 15:26:25 »
Alleen gaat het in dit topic om een distro voor beginners en niet voor de meer ervaren (lees: die al bekend zijn met Linux).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Lite
« Reactie #16 Gepost op: 2012/10/29, 15:40:52 »
Xubuntu is prima geschikt voor beginners.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Linux Lite
« Reactie #17 Gepost op: 2012/10/29, 15:57:07 »
Xubuntu is prima geschikt voor beginners.
Dat kan ik alleen maar onderschrijven, het gemak van Win-98 met de snelheid, stabiliteit en uiterlijk van een goede Linux distributie (niets ten nadele van andere distributies).
Jammer van de bug in Thunar, die aangekoppelde partities soms dubbel weergeeft.

Mijn vertrouwen is zo groot, dat ik de repo's van 13.04 heb ingeschakeld (wanneer zou het crashen ?) :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Lite
« Reactie #18 Gepost op: 2012/10/29, 17:15:06 »
Jammer van de bug in Thunar, die aangekoppelde partities soms dubbel weergeeft.
Alleen in 12.10, gelukkig niet in 12.04 LTS....  :)

Overigens is het een rare fout. Lijkt niet (puur) te liggen aan de nieuwe Xfce 4.10: openSUSE 12.2 heeft die ook, en daarin zit die fout niet.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Linux Lite
« Reactie #19 Gepost op: 2012/10/29, 17:45:57 »
Xubuntu is prima geschikt voor beginners.
Zou een beginner wel direct door hebben dat er wel  nogal wat werk verricht moet worden na een Xubuntu installatie? Ik bedoel: de beslist noodzakelijke ingrepen. Niet elke nieuwe gebruiker weet gelijk jouw site te vinden.
b.v. de niet-vrije multimedia-extra's voor Xubuntu zou toch eigenlijk automatisch geïnstalleerd moeten worden.
 

 

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Lite
« Reactie #20 Gepost op: 2012/10/29, 17:50:30 »
Xubuntu is prima geschikt voor beginners.
Zou een beginner wel direct door hebben dat er wel  nogal wat werk verricht moet worden na een Xubuntu installatie? Ik bedoel: de beslist noodzakelijke ingrepen. Niet elke nieuwe gebruiker weet gelijk jouw site te vinden.
b.v. de niet-vrije multimedia-extra's voor Xubuntu zou toch eigenlijk automatisch geïnstalleerd moeten worden.
Daar zit inderdaad iets in....

Maar tijdens de installatie kun je al aanvinken dat er het broodnodige minimum aan multimedia-ondersteuning wordt geïnstalleerd, en dat krijgt iedereen vanzelf onder ogen:
https://sites.google.com/site/computertip/installeren/Schermafdruk-1.jpg?attredirects=0

Dus al met al: ja.... ook zonder begeleiding is Xubuntu m.i. geschikt voor beginners.  :)
« Laatst bewerkt op: 2012/10/29, 17:53:04 door Pjotr »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Linux Lite
« Reactie #21 Gepost op: 2012/10/29, 19:48:59 »
Je tip: "software van derden installeren" tijdens de installatie gebruik ik eigenlijk nooit met een installatie.
Is  'niet-vrije multimedia-extra's voor Xubuntu' dan niet meer nodig?

Offline Dave

  • Lid
Re: Linux Lite
« Reactie #22 Gepost op: 2012/10/29, 19:56:58 »
Ben al wat ouder en ga helemaal voor ubuntu en de gnome classic desktop incluis de standaard progjes en ja ook gedit bevalt prima  :evil:

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Linux Lite
« Reactie #23 Gepost op: 2012/10/29, 19:59:14 »
Je tip: "software van derden installeren" tijdens de installatie gebruik ik eigenlijk nooit met een installatie.
Is  'niet-vrije multimedia-extra's voor Xubuntu' dan niet meer nodig?
Je hebt nog wel de xubuntu-restricted-extras nodig, wil je alle multimedia kunnen afspelen en kunnen zien (ook fonts e.d.).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Linux Lite
« Reactie #24 Gepost op: 2012/10/29, 20:10:04 »
Je tip: "software van derden installeren" tijdens de installatie gebruik ik eigenlijk nooit met een installatie.
Is  'niet-vrije multimedia-extra's voor Xubuntu' dan niet meer nodig?
Je hebt nog wel de xubuntu-restricted-extras nodig, wil je alle multimedia kunnen afspelen en kunnen zien (ook fonts e.d.).
Dus de xubuntu-restricted-extras zijn noodzakelijk en zou eigenlijk automatisch geïnstalleerd moeten worden  ;)