Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost.Aantal probleemtjes in pas geinstalleerde 12.04  (gelezen 2736 keer)

Opgelost.Aantal probleemtjes in pas geinstalleerde 12.04
« Gepost op: 2012/05/10, 13:36:46 »
Mooi hoor,die sidebar!Maar het neemt te veel ruimte in en niet alle toepassingen komen er in terecht!Eigenlijk alleen die toepassingen die mee geinstalleerd worden met Ubuntu.Als ik later een toepassing installeer,staat er eeuwig een icoon van wachten met installeren!Kan ik weer mijn wachtwoord geven,maar dat helpt niet.Het blijft zo staan..
En locaties staan er niet meer zoals in 10.04 en dus kan ik nieuwe toepassingen niet meer terug vinden..Venster verdwijnen ook zo maar als je ze minimaliseert.Tot dat je op persoonlijke map klikt en he daar zijn ze weer.Maar je wilt eigenlijk de persoonlijke map,maar je moet eerst al die verdwenen vensters weg klikken voor dat je eindelijk je persoonlijke map krijgt.
Ik had de Firefox map bewaard op een veilige plek,vanwege de bladwijzers.Maar de nieuwe Firefox map is heel anders,kan ik die gewoon er in smijten of moet ik welk bestand over zetten? 
« Laatst bewerkt op: 2012/05/19, 23:24:45 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Aantal probleemtjes in pas geinstalleerde 12.04
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/10, 15:15:27 »
Tja, Unity is wennen.... Als je er niet aan kunt wennen, doe dan bijvoorbeeld dit:
http://sites.google.com/site/computertip/alternatief

Re: Aantal probleemtjes in pas geinstalleerde 12.04
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/10, 16:05:20 »
Ja,ok.Kan ik doen,maar het is toch te gek dat ik niet eens bij locaties of toepassingen kan komen??
En waarom?10.04 was een prima werkend OS,en dan ga je bij de volgende er zoń chaos van maken??(ik krijg niet eens mijn toetsenbord goed werkend zoals je ziet!)
« Laatst bewerkt op: 2012/05/10, 16:07:48 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Aantal probleemtjes in pas geinstalleerde 12.04
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/10, 16:28:34 »
van 10.04 naar een nieuwe versie in inderdaad een hele stap, ik heb zelf ook lang zitten kloten maar uit eindelijk merk je wel dat 12.04 stukken soepeler werkt en ja alle nieuwe dingen moet je aan wennen toch? :)

Re: Aantal probleemtjes in pas geinstalleerde 12.04
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/10, 16:30:06 »
@Lowlands:
Voor locaties:
muis naar links totdat launcher verschijnt. Dan rechter muistoets op map icoon en submenu met locatie verschijnt (inclusief evt. bladwijzers die je zelf hebt gemaakt).

Voor toepassingen:
Druk op <super> toets (die met het logo van dat andere OS) of klik in launcher op Ubuntu logo. Je krijgt nu een zoekvenster (Dash) waarin je toepassingen op kunt zoeken door gelijk de naam in te voeren. Dash kan ok in bestanden of online video zoeken.
Als je onderin de Dash op het icoontje recht naast het huisje klikt zie je alleen toepassingen. Wanneer je dan in de rechterbovenhoek op resultaten filteren klikt kun je filteren volgens de categorieën die je kent uit de vorige Ubuntu versies.
Tot slot: als je een toepassing hebt opgestart kun je in de Launcher met de rechtermuistoets kiezen voor  'In starter vastzetten' Daarna kun je het icoon nog slepen naar de door jou gewenste positie.

Als je het eenmaal weet.....

Offline edgar

  • Lid
Re: Aantal probleemtjes in pas geinstalleerde 12.04
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/10, 21:46:38 »
Tja, Unity is wennen.... Als je er niet aan kunt wennen, doe dan bijvoorbeeld dit:
http://sites.google.com/site/computertip/alternatief
Ik wordt wel een beetje moe van het gepush van xubuntu. Heb je een oude PC die het niet trekt dan is het een prima advies, anders liever tips over het gebruik van Unity.

Unity is even overschakelen maar verder een intuïtieve GUI .

Ben blij dat ubuntu mee gaat in de vaart der volkeren en bv ook voor tablets geschikt is.
Zo komt linux misschien eens boven de 1 procent marktaandeel uit.
Voor de linux cracks zijn er zat distributies beschikbaar.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/10, 21:51:15 door edgar »
ASRock M3A785GMH AMD Athlon II X4 630 8 GiB SSD 120 GiB HD 500 GiB GeForce GT 640 Ubuntu 14.04.3
En natuurlijk wat oud ijzer om te testen ;-)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Aantal probleemtjes in pas geinstalleerde 12.04
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/10, 22:23:08 »
Tja, Unity is wennen.... Als je er niet aan kunt wennen, doe dan bijvoorbeeld dit:
http://sites.google.com/site/computertip/alternatief
Ik wordt wel een beetje moe van het gepush van xubuntu. Heb je een oude PC die het niet trekt dan is het een prima advies, anders liever tips over het gebruik van Unity.
Ik adviseer wat ik wil; daar hoef ik aan jou geen verantwoording over af te leggen. Dat is mijn zaak.

De vraagsteller kan de verschillende adviezen afwegen en zijn eigen keuze maken. Dat is aan hem.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/10, 22:29:03 door Pjotr »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Aantal probleemtjes in pas geinstalleerde 12.04
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/10, 22:44:21 »
Ik wordt wel een beetje moe van het gepush van xubuntu. Heb je een oude PC die het niet trekt dan is het een prima advies, anders liever tips over het gebruik van Unity.
Er zijn ook mensen, die "heimwee"hebben naar de oude manier van werken met Gnome-2.
Er zijn ook mensen die een strak systeem willen, zonder toeters en bellen.
Mijn PC kan makkelijk elke versie aan, maar toch prefereer ik Xubuntu.
Het is een kwestie van smaak, wanneer iemand een Ubuntu versie wilt, zonder Unity, maar wel goed ogend, dan is Xubuntu m.i. de eerste optie, kan de PC het aan, dan is Kubuntu de tweede keuze, anders Lubuntu.
Het is iedereen toegestaan, om advies zo goed als mogelijk te geven, ook al ben jij het er niet mee eens, smaken kunnen nu eenmaal verschillen !
Dit forum is er voor alle versies, zolang het onder de motorkap maar een Ubuntu versie is :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Aantal probleemtjes in pas geinstalleerde 12.04
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/10, 23:01:16 »
Toetsenbord is een kwestie van US met dode toetsen aangeven als standaard. Dan ' dit streepje en dan eerste een spatie en dan heb je het: zo'n
Nee,die had ik eerst,en toen deed die toets helemaal niks!
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Aantal probleemtjes in pas geinstalleerde 12.04
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/10, 23:06:45 »
Unity had al een plek voor tips en trucs dat kan je hier lezen.

Lees die dingen eerst eens aandachtig door. Daarna kan je een juist oordeel maken over Unity en/ of uitwijken naar een andere desktop zoals Kubuntu of Xubuntu.

Je toetsenbord is idd zoals Femke aangeeft in te stellen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline edgar

  • Lid
Re: Aantal probleemtjes in pas geinstalleerde 12.04
« Reactie #10 Gepost op: 2012/05/10, 23:11:13 »
Natuurlijk is iedereen vrij elke smaak van ubuntu te gebruiken.

Alleen TS stelt een aantal vragen over Unity en krijgt als advies Xubuntu ?? ???
ASRock M3A785GMH AMD Athlon II X4 630 8 GiB SSD 120 GiB HD 500 GiB GeForce GT 640 Ubuntu 14.04.3
En natuurlijk wat oud ijzer om te testen ;-)

Re: Aantal probleemtjes in pas geinstalleerde 12.04
« Reactie #11 Gepost op: 2012/05/10, 23:16:06 »
@Lowlands:
Voor locaties:
muis naar links totdat launcher verschijnt. Dan rechter muistoets op map icoon en submenu met locatie verschijnt (inclusief evt. bladwijzers die je zelf hebt gemaakt).

Voor toepassingen:
Druk op <super> toets (die met het logo van dat andere OS) of klik in launcher op Ubuntu logo. Je krijgt nu een zoekvenster (Dash) waarin je toepassingen op kunt zoeken door gelijk de naam in te voeren. Dash kan ok in bestanden of online video zoeken.
Als je onderin de Dash op het icoontje recht naast het huisje klikt zie je alleen toepassingen. Wanneer je dan in de rechterbovenhoek op resultaten filteren klikt kun je filteren volgens de categorieën die je kent uit de vorige Ubuntu versies.
Tot slot: als je een toepassing hebt opgestart kun je in de Launcher met de rechtermuistoets kiezen voor  'In starter vastzetten' Daarna kun je het icoon nog slepen naar de door jou gewenste positie.

Als je het eenmaal weet.....
Ja ok,dat is al wat beter,en moet je dus gewoon weten.Maar nog steeds geen Google Earth te bekennen.Nou had 10.04 daar ook al last van,maar dacht dat  in de nieuwe versie die bug over zou zijn...Verder doet Firefox ook nog niet wat hij zou moeten doen,geen tabbladen mogelijk,en als compensatie daar voor ook geen dubbele of zelfs driedubbele Firefox mogelijk.En dat je om vensters te sluiten steeds helemaal met je muis naar boven moet vind ik minder prettig,bovendien moet je ook eerst weer het venster aktief maken door er op te klikken om ze weg te krijgen.Normaal is het zo dat als je een venster weg haalt dat dan het onderliggende venster aktief wordt,hier dus niet..
« Laatst bewerkt op: 2012/05/10, 23:28:39 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Aantal probleemtjes in pas geinstalleerde 12.04
« Reactie #12 Gepost op: 2012/05/10, 23:18:19 »
Natuurlijk is iedereen vrij elke smaak van ubuntu te gebruiken.

Alleen TS stelt een aantal vragen over Unity en krijgt als advies Xubuntu ?? ???

Niet uit verband trekken eh ;) het advies gaat in de richting van: als je niet kan wennen aan Unity is Xfce een goed alternatief dat verrassend veel op de oude Gnome trekt (dus de gewenning is dan stukken minder dan de gewenning aan de volledig nieuwe Unity). Vandaar dat dergelijk advies wel degelijk juist is. Ook al bevalt het je niet.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Aantal probleemtjes in pas geinstalleerde 12.04
« Reactie #13 Gepost op: 2012/05/10, 23:20:07 »
Je had ook gewoon de help kunnen openen, die als eerste item in je Dash staat. Daarin staan de grondbeginselen prima uitgelegd.

Re: Aantal probleemtjes in pas geinstalleerde 12.04
« Reactie #14 Gepost op: 2012/05/10, 23:38:59 »
Die staat er bij mij niet in,maar de probleempjes met Firefox heb ik onder de knie,je moet eerst een tabblad openen en dan je bladwijzer aan klikken en dan pas kan je de pagina op de werkbalk zetten.Vroeger kon je dat gewoon van uit het bladwijzermenu..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Aantal probleemtjes in pas geinstalleerde 12.04
« Reactie #15 Gepost op: 2012/05/11, 01:23:34 »
Die staat er bij mij niet in,maar de probleempjes met Firefox heb ik onder de knie,je moet eerst een tabblad openen en dan je bladwijzer aan klikken en dan pas kan je de pagina op de werkbalk zetten.Vroeger kon je dat gewoon van uit het bladwijzermenu..
Die staat standaard in de lijst met recente toepassingen wanneer je Ubuntu 12.04 installeert. Anders zoek je hem gewoon even op onder "help".

Betreft je probleem met Firefox: dat begrijp ik niet helemaal?


Re: Aantal probleemtjes in pas geinstalleerde 12.04
« Reactie #16 Gepost op: 2012/05/11, 09:18:10 »
Je kent de bladwijzerbalk niet?Vroeger kon je van uit het bladwijzermenu zo de bladwijzer naar de bladwijzerbalk schuiven,in het bladwijzermenu of daar buiten..Nu moet je eerst op de + van een nieuwe tabblad klikken,dan de bladwijzer aan klikken zodat je de site krijgt en dan pas kan je die op de bladwijzerbalk schuiven.
Daar na kan je bij op start van Firefox de bladwijzer van de bladwijzerbalk schuiven naar de + van een nieuw tabblad en hup je hebt een tabblad met die site,je hoeft dus niet eerst de hele bladwijzermenu af te struinen naar die bladwijzer!
« Laatst bewerkt op: 2012/05/11, 09:22:46 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Aantal probleemtjes in pas geinstalleerde 12.04
« Reactie #17 Gepost op: 2012/05/11, 09:25:15 »
Over bladwijzers gesproken,hoe kan ik nou mijn bewaarde lijst van bladwijzers in de nieuwe Firefox in voeren??Ik weet niet eens in welke extentie die staat.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Aantal probleemtjes in pas geinstalleerde 12.04
« Reactie #18 Gepost op: 2012/05/11, 09:29:28 »
@Lowlands
Denk dat het iets in je FF instellingen of installatie is want ik kan hier precies datgene doen wat jij omschrijft.

Als je de lijst met "Reservekopie maken" hebt gemaakt dan heeft die een *.json extensie, als je hem hebt geexporteerd een *.html extensie. Standaard is de bestandsnaam bookmarks met een datum erachter.

Re: Aantal probleemtjes in pas geinstalleerde 12.04
« Reactie #19 Gepost op: 2012/05/11, 09:37:46 »
Over bladwijzers gesproken,hoe kan ik nou mijn bewaarde lijst van bladwijzers in de nieuwe Firefox in voeren??Ik weet niet eens in welke extentie die staat.

Bij mij is dat (Engelstalige Kubuntu, maar zelfde FF-versie): Bookmarks > Show All Bookmarks. Als je in dat venster bent: Import and backup > Import bookmarks from HTML (ik heb het over het menu in de bovenbalk).

Offline a.j.

  • Lid
Re: Aantal probleemtjes in pas geinstalleerde 12.04
« Reactie #20 Gepost op: 2012/05/11, 10:02:16 »
Beste Lowlands,
De sidebar kan je weg laten klappen door,rechtsboven tandwiel aanvinken,vervolgens beeldsherm uiterlijk en gedrag te zien.
vervolgens gedrag aanvinken en starter automatisch verbergen aanzetten.
Lukte mij ook, veel succes,
vriendelijke groet,a.j.(fons)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Aantal probleemtjes in pas geinstalleerde 12.04
« Reactie #21 Gepost op: 2012/05/11, 12:46:27 »
Mijn eerste advies zou toch echt Mint zijn hoor!!
M.i. een slecht advies: de huidige Mint is gebaseerd op 11.10 en is dus geen LTS-versie zoals 12.04. Mindere kwaliteit dus. Indien je al die richting op wil, dan wil je zeker wachten op de nieuwe Mint.

Citaat
En dat gepush van Xubuntu, tja..............ooit was er hier iemand die nogal van Kubuntu hield en die raadde dat ook constant aan. Die kreeg toen van dezelfde meneer die nu Xubuntu aanraad, ook te horen dat hij een fanboy was.
Dames en heren, eet meer appels en peren. Maar je kunt ze niet vergelijken.

Citaat
Ik weet het allemaal niet meer hiero. Ego's over en weer, het wordt er niet beter op.
Dat kun je wel stellen, ja.

Re: Aantal probleemtjes in pas geinstalleerde 12.04
« Reactie #22 Gepost op: 2012/05/11, 14:03:48 »
@Lowlands
Denk dat het iets in je FF instellingen of installatie is want ik kan hier precies datgene doen wat jij omschrijft.

Als je de lijst met "Reservekopie maken" hebt gemaakt dan heeft die een *.json extensie, als je hem hebt geexporteerd een *.html extensie. Standaard is de bestandsnaam bookmarks met een datum erachter.
Ik zie geen import en backup...
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Aantal probleemtjes in pas geinstalleerde 12.04
« Reactie #23 Gepost op: 2012/05/11, 14:07:11 »
@Lowlands
Denk dat het iets in je FF instellingen of installatie is want ik kan hier precies datgene doen wat jij omschrijft.

Als je de lijst met "Reservekopie maken" hebt gemaakt dan heeft die een *.json extensie, als je hem hebt geexporteerd een *.html extensie. Standaard is de bestandsnaam bookmarks met een datum erachter.
Ik zie geen import en backup...Bovendien heb ik gewoon de hele map gekopieerd in de veronderstelling dat ik die zo weer terug kon zetten..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Aantal probleemtjes in pas geinstalleerde 12.04
« Reactie #24 Gepost op: 2012/05/11, 14:07:19 »
Wanneer je je toetsenbord niet op orde krijgt
Wanneer je via unity control panel: myunity de sidebar niet op hidden/verborgen krijgt, die wordt actief wanneer je het met de muis beroerd by the way
Wanneer sneltoetsen het niet doen, lijkt het me een kwestie van nog eens installeren. Unity is een kwestie van smaak, maar het werkt wel.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/11, 14:10:13 door leoquant »