Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe krijg ik SPSS draaiende op LINUX?  (gelezen 13716 keer)

schoappied

  • Gast
Hoe krijg ik SPSS draaiende op LINUX?
« Gepost op: 2007/03/21, 20:46:43 »
Beste mensen c.q. ubuntuliefhebbers,

Ja ook ik heb een dualboot en ja ook ik heb Microsoft nodig. En wel voornamelijk om SPSS (statistical software), welke in nodig heb voor mijn studie, te gebruiken.
Volgens mij kan ik SPSS niet via Wine draaien op Ubuntu en PSPP is geen waardige vervanger van SPSS.
Mijn vraag is nu: Wat zijn de verschillende mogelijkheden om toch SPSS op Ubuntu draaiende te krijgen. Hebben jullie tips :cool: ?

budster

  • Gast
Hoe krijg ik SPSS draaiende op LINUX?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/21, 21:16:53 »
Je kan met bijvoorbeeld VMware windows bovenop Ubuntu draaien.

Buiten wine zie ik dat als de enige mogelijkheid, mare zit hier niets bij? http://sourceforge.net/search/index.php?words=statistical&sort=score&sortdir=desc&offset=0&type_of_search=soft&pmode=0&form_cat=18

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Hoe krijg ik SPSS draaiende op LINUX?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/21, 21:21:04 »
Misschien een paar alternatieven:
http://salstat.sourceforge.net/
http://www.r-project.org/
http://www.stat.umn.edu/macanova/
Misschien dat er sommige wel in Synaptic zitten. Testen wel waard.

Je zou eens kunnen proberen in Wine of Cedega maar ik betwijfel of datr zal lukken.
In VMWare Windows draaien in Ubuntu is ook een goede mogelijkheid
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Hoe krijg ik SPSS draaiende op LINUX?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/21, 21:30:33 »
"r" schijnt ook wel een uitgebreid statistisch programma te zijn.
Kijk in synaptic bij r-base en r-gnome.

Offline SWAT

  • Administrator
Hoe krijg ik SPSS draaiende op LINUX?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/21, 21:32:39 »
Probeer anders een PSPP (kan ook veel wat SPSS ook kan). Desnoods kun je altijd proberen SPSS werkend te krijgen via Wine bijvoorbeeld.

madberry

  • Gast
Hoe krijg ik SPSS draaiende op LINUX?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/21, 22:15:42 »
Citaat van: SWAT
Probeer anders een PSPP (kan ook veel wat SPSS ook kan). Desnoods kun je altijd proberen SPSS werkend te krijgen via Wine bijvoorbeeld.
hij zei ook:
Citaat van: schoappied
en PSPP is geen waardige vervanger van SPSS.
@schoappied
>>Volgens mij kan ik SPSS niet via Wine draaien<<

Heb je dat uitgeprobeert?

schoappied

  • Gast
Hoe krijg ik SPSS draaiende op LINUX?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/22, 16:49:03 »
Dank voor jullie reacties.

Ik weet niet of het via Wine kan, denk het niet, maar weet ook niet hoe ik dat uit kan testen. Kan iemand daarbij helpen?

Cadega idem dito, dit programma ken ik echter helemaal niet.

VMware is een optie, maar dan kies ik toch liever voor een dualboot denk ik.

'r'-project kan en ga ik uitproberen, maar geloof eigenlijk niet in een bevredigende vervanger van SPSS, in mijn geval....


- Hoe werkt dat eigenlijk met Wine? Zijn daar mensen die Windowsprogramma's geschikt maken voor wine en dus voor Linux? Kan dit in principe met elk programma?
- Hoe zorg ik dat SPSS een linux versie op de markt breng :cool:

schoappied

  • Gast
Hoe krijg ik SPSS draaiende op LINUX?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/22, 20:55:36 »
Edit: Heb R geinstalleerd via de synaptic, maar weet niet hoe ik hem kan openen...

Hellup!

budster

  • Gast
Hoe krijg ik SPSS draaiende op LINUX?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/22, 21:08:42 »
Ik zou als ik jou was eerst even wine proberen, meeste programma's doen het wel, games etc 3D dingen die 3D-direct (zo heet dat toch?) gebruiken die doen het niet, of software die direct hardware aanspreekt doet het ook vaak niet.

Wine, is een programma en voor windows software lijkt het net of het op een windowscomputer draait. Tis een soort emulator maar dat mag je eigenlijk niet zeggen, schijnt net iets anders te werken als een emulator, waardoor het niet veel langzamer wordt als windows native.

ps WINE staat voor: Wine Is Not an Emulator.

schoappied

  • Gast
Hoe krijg ik SPSS draaiende op LINUX?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/03/22, 21:10:49 »
Citaat van: budster
Ik zou als ik jou was eerst even wine proberen, meeste programma's doen het wel, games etc 3D dingen die 3D-direct (zo heet dat toch?) gebruiken die doen het niet, of software die direct hardware aanspreekt doet het ook vaak niet.

Wine, is een programma en voor windows software lijkt het net of het op een windowscomputer draait. Tis een soort emulator maar dat mag je eigenlijk niet zeggen, schijnt net iets anders te werken als een emulator, waardoor het niet veel langzamer wordt als windows native.

ps WINE staat voor: Wine Is Not an Emulator.
Ok, dank voor de tip, maar ik heb nog nauwelijks met Wine gewerkt, alleen aan de hand van iemand..;)

Ik hierbij dus hulp nodig, zou jij dat kunnen bieden?

budster

  • Gast
Hoe krijg ik SPSS draaiende op LINUX?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/03/22, 21:14:23 »
Citaat van: schoappied
Edit: Heb R geinstalleerd via de synaptic, maar weet niet hoe ik hem kan openen...

Hellup!
heb je gui ook geinstalleerd? r-gnome (als je gnome gebruikt)? r is namelijk commandline zover ik even zo snel zag.

budster

  • Gast
Hoe krijg ik SPSS draaiende op LINUX?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/03/22, 21:17:07 »
Citaat van: schoappied
Citaat van: budster
Ik zou als ik jou was eerst even wine proberen, meeste programma's doen het wel, games etc 3D dingen die 3D-direct (zo heet dat toch?) gebruiken die doen het niet, of software die direct hardware aanspreekt doet het ook vaak niet.

Wine, is een programma en voor windows software lijkt het net of het op een windowscomputer draait. Tis een soort emulator maar dat mag je eigenlijk niet zeggen, schijnt net iets anders te werken als een emulator, waardoor het niet veel langzamer wordt als windows native.

ps WINE staat voor: Wine Is Not an Emulator.
Ok, dank voor de tip, maar ik heb nog nauwelijks met Wine gewerkt, alleen aan de hand van iemand..;)

Ik hierbij dus hulp nodig, zou jij dat kunnen bieden?
Als jij een concrete vraag hebt, wil ik die best beantwoorden (en anderen op het forum ook). Al moet ik eerlijk toegeven ik ben geheel window aplicatie vrij dus gebruik wine zelf niet.

schoappied

  • Gast
Hoe krijg ik SPSS draaiende op LINUX?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/03/22, 21:17:42 »
Citaat van: budster
Citaat van: schoappied
Edit: Heb R geinstalleerd via de synaptic, maar weet niet hoe ik hem kan openen...

Hellup!
heb je gui ook geinstalleerd? r-gnome (als je gnome gebruikt)? r is namelijk commandline zover ik even zo snel zag.
heb r-gnome geinstalleerd

schoappied

  • Gast
Hoe krijg ik SPSS draaiende op LINUX?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/03/23, 11:44:00 »
JMP statische software heeft wel een Linux-versie http://www.jmp.com/software/

Vraagje1: Als iets op Linux Red Hat kan draaien, kan het dan ook op Ubuntu?

Vraagje2: Zou SPSS met behulp van Crossover wel kunnen?


Ps: Zou graag weten hoe ik het programma R, die ik geinstalleerd heb, kan openen...

schoappied

  • Gast
Hoe krijg ik SPSS draaiende op LINUX?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/03/27, 14:52:34 »
The story goes on. Een emailreply van SPSS Benelux:

Citaat van: SPSSBenelux
Geachte heer,mevrouw,

Inmiddels heb ik vanuit de US te horen gekregen dat versie 16 beschikbaar is voor Linux. Of het dan ook beschikbaar wordt op de RUG is afhankelijk van de eventuele kosten en of de RUG ook wil uitbreiden met de Linux versie.

De uitlevering van versie 16 zal naar verwachting rond november/december a.s. plaatsvinden.

Ik vertrouw er op u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,


SPSS Benelux BV


-----Original Message-----

Sent: dinsdag 20 maart 2007 12:14
To: SPSS Benelux - Info
Subject: SPSS for Linux

Geachte heer/ mevrouw,

Sedert enkele jaren maak ik met volle tevredenheid gebruik van SPSS.
Omdat ik, net als steeds meer anderen, gebruik maak van het besturingssysteem Linux/ Ubuntu, ben ik zeer geïnteresseerd in SPSS voor Linux.
Mijn vraag ik dan ook of een dergelijke versie van SPSS al te verkrijgen is of wellicht binnenkort op de markt komt.

Met vriendelijke groet,
Mijn vraag aan jullie:

- Als SPSS voor Linux beschikbaar komt, kan ik het dan ook als regel draaien op Ubuntu?
- Hebben jullie ervaring om instanties over te halen om een product dat compatible is met Linux beschikbaar te stellen? Dan graag tips, dan kan ik dat proberen op de RUg.

schoappied

  • Gast
Hoe krijg ik SPSS draaiende op LINUX?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/03/28, 00:06:50 »
Is iedereen bezig met Feisty ofzo....

Bovenstaande vragen zijn minstens zo belangrijker voor de toekomst van Linux/ Ubuntu/ opensource....
 
Na 10 jaar lobbyen van de Linuxcommunity en dan eindelijk komt er dit jaar een SPSS voor Linux!!!
Wist je dat?
- Nederland de meeste psychologen heeft p/inwoner?
- Er elk jaar weer een loting plaatsvindt voor studieplaatsen psychologie?
- Er in meer dan 5 steden honderden studenten psychologie studeren?
- Er elk jaar weer nieuwe HBO-psychologie opleidingen worden gestart?
- Er elk jaar weer vele beunhazen een psychologiepraktijk openen?
- Er nog tienduizenden anderen voor een andere vorm van gedragswetenschapen (Pedadogiek/ sociologie etc) studeren of al werkzaam zijn in dat gebied?
-Al deze mensen gedwongen zijn om hun werk te doen mbh van SPSS?
- Al deze mensen gedwongen zijn om SPSS te draaien op Microsoft Windows?
- Dit eindelijk na 10 jaar lobbyen eindigt?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hoe krijg ik SPSS draaiende op LINUX?
« Reactie #16 Gepost op: 2007/03/28, 00:11:37 »
Citaat van: schoappied
Is iedereen bezig met Feisty ofzo....

Bovenstaande vragen zijn minstens zo belangrijker voor de toekomst van Linux/ Ubuntu/ opensource....
 
Na 10 jaar lobbyen van de Linuxcommunity en dan eindelijk komt er dit jaar een SPSS voor Linux!!!
Wist je dat?
- Nederland de meeste psychologen heeft p/inwoner?
- Er elk jaar weer een loting plaatsvindt voor studieplaatsen psychologie?
- Er in meer dan 5 steden honderden studenten psychologie studeren?
- Er elk jaar weer nieuwe HBO-psychologie opleidingen worden gestart?
- Er elk jaar weer vele beunhazen een psychologiepraktijk openen?
- Er nog tienduizenden anderen voor een andere vorm van gedragswetenschapen (Pedadogiek/ sociologie etc) studeren of al werkzaam zijn in dat gebied?
-Al deze mensen gedwongen zijn om hun werk te doen mbh van SPSS?
- Al deze mensen gedwongen zijn om SPSS te draaien op Microsoft Windows?
- Dit eindelijk na 10 jaar lobbyen eindigt?
Dat is een prachtig sluitende redenatie-cirkel. Bravo!

schoappied

  • Gast
Hoe krijg ik SPSS draaiende op LINUX?
« Reactie #17 Gepost op: 2007/03/28, 16:50:39 »
@Pjotr123 en anderen:

Redenaties zijn altijd sluitend bij mij, maar dank voor het compliment ;)
Als ik nu ook antwoord krijg op mijn vraag, ben ik helemaal blij:


- Als SPSS voor Linux beschikbaar komt, kan ik het dan ook als regel draaien op Ubuntu?

Paretje

  • Gast
Hoe krijg ik SPSS draaiende op LINUX?
« Reactie #18 Gepost op: 2007/03/28, 18:23:47 »
Uiteraard, waarom zou dit niet werken onder Ubuntu? Het enige wat je eventueel moet doen is een libary installeren (en als ze gebruik maken van rpm het converteren naar deb)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hoe krijg ik SPSS draaiende op LINUX?
« Reactie #19 Gepost op: 2007/03/28, 18:30:53 »
Citaat van: schoappied
@Pjotr123 en anderen:

Redenaties zijn altijd sluitend bij mij, maar dank voor het compliment ;)
Als ik nu ook antwoord krijg op mijn vraag, ben ik helemaal blij:


- Als SPSS voor Linux beschikbaar komt, kan ik het dan ook als regel draaien op Ubuntu?
Dat was oprechte bewondering voor een fraai staaltje taalvaardigheid, hoor! Ik vermoed, dat je daar (beroepshalve wellicht) goed in bent geschoold.

Je vraag: het is zoals Paretje zegt. Er zal wel wat handwerk nodig zijn om het zover te krijgen, vrees ik. Er zijn immers veel soorten Linux; het betreffende pakket zal vermoedelijk niet kant-en-klaar voor Debian (Ubuntu behoort tot de Debianfamilie) worden aangeleverd.

Maar daar komen we wel uit.

Groet, Pjotr.

schoappied

  • Gast
Hoe krijg ik SPSS draaiende op LINUX?
« Reactie #20 Gepost op: 2007/03/28, 18:34:31 »
Citaat van: Paretje
Uiteraard, waarom zou dit niet werken onder Ubuntu? Het enige wat je eventueel moet doen is een libary installeren (en als ze gebruik maken van rpm het converteren naar deb)
Dank voor je antwoord.
Klinkt idd wel logisch, maar sommige dingen die logisch lijken, zijn dat niet....
Het zou bijvoorbeeld kunnen dat programma's die voor Red Hat gemaakt zijn, weer niet op Ubuntu kunnen omdat je voor Red Hat moet betalen..
Om deze soms primitieve (werk nog niet zo lang met Linux) PC-intuities te bevestigen dan wel te weerleggen, stel ik de simpele vraag, die kenners (in dit geval u, Paretje) dan kunnen beantwoorden..

Nogmaals dank ;)

@Pjotr123

Dank voor de oprechte bewondering en de toelichting op het antwoord.

Ik ga nu proberen de RUG over te halen SPSS 16.0 voor Linux aan de bieden met een licensie voor studenten, zodat die betaalbaar met SPSS kunnen werken.

Dan kan nu het topic gesloten worden =)
(of er moeten nog tips zijn ;) )

schoappied

  • Gast
Hoe krijg ik SPSS draaiende op LINUX?
« Reactie #21 Gepost op: 2007/08/03, 15:15:08 »
Nogmaals bevestigd..... dus mail het nog maar ff

Citaat van: spssbenelux
Zojuist kwam ik uw e-mail d.d. 23 maart 2007 tegen waarin u vraagt of er een SPSS voor Linux versie beschikbaar is\komt.

Ten tijde van uw e-mail was dit niet het geval maar daar is verandering in gekomen. Eind dit jaar komt SPSS versie 16 beschikbaar en deze versie zal installaties in een Linux omgeving ondersteunen. De precieze release datum van versie 16 is nog niet bekend maar naar verwachting zal dit in het vierde kwartaal zijn.

Ik hoop u hierbij alsnog voldoende te hebben geïnformeerd.
Mocht u verder nog vragen hebben dan hoor ik dat graag van u.

Met vriendelijke groet,

Offline mcgyver

  • Lid
Hoe krijg ik SPSS draaiende op LINUX?
« Reactie #22 Gepost op: 2007/08/03, 16:36:01 »
Applaus Schoappied!!

Ik heb bewondering voor je doortastendheid en je vasthoudendheid. Goed zo. Als je weet dat je gelijk hebt moet je doorgaan. Ik heb dat stukje van mijn karakter weggestopt. Ik denk dat het tijd wordt om het weer uit de kast halen. Aceepteer niet dat dingen zijn zoals ze zijn. Help ervoor te zorgen dat ze worden zoals ze behoren te zijn. Ik vermoed dat ik ietsje ouder ben dan jij, maar je hebt in mij wel een fan.

schoappied

  • Gast
Hoe krijg ik SPSS draaiende op LINUX?
« Reactie #23 Gepost op: 2007/08/03, 18:17:58 »
Citaat van: mcgyver
Applaus Schoappied!!

Ik heb bewondering voor je doortastendheid en je vasthoudendheid. Goed zo. Als je weet dat je gelijk hebt moet je doorgaan. Ik heb dat stukje van mijn karakter weggestopt. Ik denk dat het tijd wordt om het weer uit de kast halen. Aceepteer niet dat dingen zijn zoals ze zijn. Help ervoor te zorgen dat ze worden zoals ze behoren te zijn. Ik vermoed dat ik ietsje ouder ben dan jij, maar je hebt in mij wel een fan.
:)

schoappied

  • Gast
Hoe krijg ik SPSS draaiende op LINUX?
« Reactie #24 Gepost op: 2007/09/04, 11:43:03 »
Mmmmh dat lijkt geen licentie te worden voor spss for linux op de universiteit

'Gezien de ontwikkelingen die al binnen het CIT gaande zijn m.b.t. de
ontwikkeling van de virtuele werkplek, waarbij applicaties platform
onafhankelijk kunnen worden aangeboden is het raadzaam om nu niet meer
te investeren in een dergelijke licentie en te wachten op de voltooiing
van genoemde functionaliteit.'

Balen!