Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost deel twee]upgrade loopt vast  (gelezen 1700 keer)

Offline xmass56

  • Lid
[opgelost deel twee]upgrade loopt vast
« Gepost op: 2011/04/30, 15:07:04 »
hallo

Ik heb gisteren eerst een schone installatie geprobeerd van 11.04. iso cd gebrand op 8x snelheid en door iso bij opstarten laten checken op fouten. cd was goed maar toch liep de installatie geheel vast op een niet leesbare cluster op de cd. alleen herstarten restte nog.

Dus toen een upgrade maar gaan doen. helaas bevroor mijn computer geheel met nog twee minuten te gaan bij het onderdeel ¨installeren van upgrades¨. het bestand liblvm2.app2.2 werd net geconfigureerd. ook hier bleef niets anders over dan computer uitzetten.
bij opstarten daarna direct in soort dos scherm met 5 mogelijkheden waar ook de optie `gebroken paketten herstellen` bij stond dit gedaan. Er verscheen een soort terminal screen waarvan alles in gebeurde qua files en uitpakken ervan. installeren en zelfs werd er nog gedownload.  dit eindigde na ongeveer 8 minuten. en er verscheen een mededeling dat de computer opnieuw moest worden opgestart, met een knipperend cursor eronder. In het terminal invulveld `exit` getypt en de computer sloot af.
opnieuw aangezet en ik kreeg een grubmenu met start mogelijkheden. als eerste stond er: kernel 2.6.38-8 generic. deze heb ik aangeklikt en inderdaad na enkele schermen met terminalvensters waar weer vanalles in gebeurde vescheen na enkele minuten een donkerpaars het hele scherm beslaande veld zonder verder er ook maar iets op. dit duurde ook enkele minuten en opeens verscheen er de desktop van 11.04. Zo te zien geheel compleet met zelfs mijn eigen oude schermachtergrondfoto. Enig minpunt was een niet leesbare klok op de balk helemaal bovenin naast de (afsluitknop).(klok was er wel maar letters in vrijwel zelfde kleur als achtergrond)
Alles leek te werken en ik heb wat instellingen op eigen smaak gebracht, en even gekeken hoe libre-office met enkele open-office bestanden omging.
De grote verrassing zat bij het afsluiten. Dit lukte in zoverre dat er een mooi donker ´paars´ veld verscheen met de letters ubuntu daar helder op en de punten er helder onder en dat was het. verder leek er niets meer te gebeuren. dit een kwartier zo gelaten en toen maar weer de computer uitgeschakeld. (ik vreesde het ergste omdat dus niets afgesloten en opgeslagen was.
Zo straks de computer gestart en via een¨ voor mij weer te snel terminal gebeuren¨ van ongeveer een halve minuut zonder dat ik iets had gekozen of een menu heb gezien startte 11.04 iets langzaam maar mooi op. Zelfs met het klassieke uiterlijk dat ik had gekozen.

Ik heb de volgende vragen?  

1. Hoe zorg ik er nu voor dat afsluit routine nu geïnstalleerd wordt of is? en kan ik dat op een of andere manier checken?
2. Moet ik iets draaien checken om grubmenu weer te krijgen.?

Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie en die ik zou moeten doen?        
« Laatst bewerkt op: 2011/05/05, 00:37:12 door xmass56 »

Offline heir4c

  • Lid
Re: upgrade loopt vast
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/01, 08:54:29 »
Wat je kan doen i.v.m. Grub is het volgende:
Start de LiveCD weer op en als je in het live-gedeelte bent dan open je een terminal (Toepassingen>Hulpmiddelen>Terminal of Ctrl+Alt+T)
Via de volgende link kan je grub herstellen/herinstalleren: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#HerstelGrub2meteenLiveCD
Lees eerst alles eens door zodat je weet wat er moet gebeuren. Eerste keer dat je dit doet lijkt moeilijk, maar neem je tijd ervoor en dan komt het allemaal goed.

Na het grub herstel start je weer op en dan zou je het grub-menu moeten zien.
Nu kies je voor de tweede lijn (met recovery mode erachter) en dan zie je een hele hoop tekst passeren.
Dan zie je een menu.
Kies hier voor de optie fix brocken packages (herstel gebroken pakketten) en klik Enter. Laat de computer zijn werk doen.
Dan kom je terug in het menu en nu kies je voor de optie: rootshell met internetverbinding.
Onderaan verschijnt een prompt en daar tik je in:
apt-get update && apt-get upgrade(Hier moet je geen sudo gebruiken omdat je reeds als root werkt)
Laat de comp zijn werk doen en als je dan weer het menu ziet klik je enkel op Enter. Nu start hij door.
Als je aan het login scherm komt, kies dan rechtsonder voor het terug opstarten van de computer, zo start hij dan terug op op de normale manier.

Succes! en laat iets weten hoe het ging. ThanX

Met vriendelijke groet,
heir4c
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline jolo

  • Lid
Re: upgrade loopt vast
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/01, 09:43:01 »
Ik heb gisteren eerst een schone installatie geprobeerd van 11.04. iso cd gebrand op 8x snelheid en door iso bij opstarten laten checken op fouten. cd was goed maar toch liep de installatie geheel vast op een niet leesbare cluster op de cd. alleen herstarten restte nog.
Had je de md5sum van van de gedownloade 11.04. iso zelf wel gecheckt? En had je de CD-R(W) wel gebrand met de optie "Geschreven gegevens verifiëren". Bij het upgraden naar de nieuwste Ubuntu versie, kun je het best eerst checken, of deze goed opstart als Live CD. Bovendien kun je bij grote problemen bij het upgraden vanuit je oude Ubuntu versie, het beste gaan voor een schone Ubuntu installatie.

2. Moet ik iets draaien checken om grubmenu weer te krijgen.?
Het grub menu krijg je alleen te zien bij dual en multiboot. Dus als er behalve Ubuntu 11.04 er nog een andere Linux distributie of Windows op de harddisk staat. Als je alleen Ubuntu 11.04 draait, wordt het grub menu automatisch verborgen. Die kun je dan alleen nog te zien krijgen, als je direct na de Power-on self-test van het BIOS drukt op de Shift toets.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline xmass56

  • Lid
Re: upgrade loopt vast
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/01, 13:52:43 »
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb het grubmenu terug door via een uitleg van Pjotter op een andere vraag hier op het forum.  Grub startte op/door zonder zich te laten zien. Aanpassing in config was voldoende.  Blijft raar omdat ik wel volledige eerdere ubuntu versies op dezelfde schijf heb staan en die zijn wel zichtbaar in grubmenu dus had niet mogen doorstarten toch?.

Iso download had ik niet gecontroleerd (stom). wel gebrand met checkoptie. maarja die ging al van iets fouts uit misschien.

Misschien nieuw draadje; er is nog het volgende:

Ik heb in eerste instantie niet goed opgelet bij upgraden en voor engels gekozen als taalinstelling. ( was al lang na bedtijd )
Dit heb ik gisteren weer terug gezet naar nederlands. En vandaag na opstarten een normaal bureaublad met eigen achtergrond in het nederlands maar zonder de door mij op het bureaublad gezette koppelingen en bestandjes.
Kijk ik onder locaties staat daar wel een bureaublad met paars icoontje maar klik ik erop krijg ik de volgende foutmelding:
 
niet in staat locatie `File:///Home/noel/Desktop` weer te geven
bestand of map bestaat niet.

Open ik in locaties de map Home dan staat daar oa een map bureaublad met ook het paarse icoon. klik ik daar op dan krijg ik wel mijn oude map bureaubladmap te zien met de daarin horende koppelingen en bestandjes.

Er is dus iets fout gegaan bij een vervanging van de naamgeving desktop naar bureaublad maar waar? beter gevraagd hoe los ik dit op?

bedankt alvast.
 

Offline heir4c

  • Lid
Re: upgrade loopt vast
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/01, 17:01:27 »
Door de vertaling veranderd dus Desktop in Bureaublad. Je kan dus die "oude" mappen hernoemen naar Bureaublad
Of wissel de mappen om via dubbele venster te openen en verwijder/hernoem die ene bureaublad map.
Kan van hieruit natuurlijk moeilijk zien hoe het er daadwerkelijk uitziet dus ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. ???
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline xmass56

  • Lid
Re: upgrade loopt vast
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/05, 00:28:49 »
hallo

de situatie is nu zo, dat in `/pernsoonlijke map nu zowel een map bureaublad staat als een map Desktop.De map bureaublad is paars en lijkt op filmstrookje en wordt ook daadwerkelijk gebruikt bij het opstarten van het systeem en ik zie de inhoud inderdaad op mijn bureaublad.
Door de items van desktop naar bureaublad te verplaatsen via een hernoemen van eerder bureaublad naar bureaubladoud. toen de verplaatsen en opnieuw terug te hernoemen is het gelukt.
groet

Offline jolo

  • Lid
Re: [opgelost deel twee]upgrade loopt vast
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/05, 09:06:00 »
Over het algemeen levert het omschakelen van taal in Ubuntu geen problemen op. Want na de reboot krijg je toch een vraag te zien, of de standaard mappen naar de huidige taal wilt bijwerken. Zie onderstaande afbeelding. Ofschoon geen van beide keuzes fout is, ligt het wel voor de hand "Namen bijwerken" te kiezen. Waarbij het inderdaad mogelijk is, dat er nog Engelstalige mappen blijven staan.

Want ik had in de map Documents een txt bestand geplaatst. En in de map Pictures een afbeelding. Daarvan heb ik nu zowel de Engelse en de Nederlandse mappen. Maar een foutmelding levert dat niet op. Want het bestand waarin de paden van de persoonlijke mappen staan, wordt automatisch aangepast.

Engelstalige persoonlijke map paden
jolo@R61i:~$ cat .config/user-dirs.dirs
# This file is written by xdg-user-dirs-update
# If you want to change or add directories, just edit the line you're
# interested in. All local changes will be retained on the next run
# Format is XDG_xxx_DIR="$HOME/yyy", where yyy is a shell-escaped
# homedir-relative path, or XDG_xxx_DIR="/yyy", where /yyy is an
# absolute path. No other format is supported.
#
XDG_DESKTOP_DIR="$HOME/Desktop"
XDG_DOWNLOAD_DIR="$HOME/Downloads"
XDG_TEMPLATES_DIR="$HOME/Templates"
XDG_PUBLICSHARE_DIR="$HOME/Public"
XDG_DOCUMENTS_DIR="$HOME/Documents"
XDG_MUSIC_DIR="$HOME/Music"
XDG_PICTURES_DIR="$HOME/Pictures"
XDG_VIDEOS_DIR="$HOME/Videos"
jolo@R61i:~$

De automatisch gewijzigde Nederlandstalige persoonlijke map paden, nadat je geklikt heb op "Namen bijwerken".
jolo@R61i:~$ cat .config/user-dirs.dirs
# This file is written by xdg-user-dirs-update
# If you want to change or add directories, just edit the line you're
# interested in. All local changes will be retained on the next run
# Format is XDG_xxx_DIR="$HOME/yyy", where yyy is a shell-escaped
# homedir-relative path, or XDG_xxx_DIR="/yyy", where /yyy is an
# absolute path. No other format is supported.
#
XDG_DESKTOP_DIR="$HOME/Bureaublad"
XDG_DOWNLOAD_DIR="$HOME/Downloads"
XDG_TEMPLATES_DIR="$HOME/Sjablonen"
XDG_PUBLICSHARE_DIR="$HOME/Openbaar"
XDG_DOCUMENTS_DIR="$HOME/Documenten"
XDG_MUSIC_DIR="$HOME/Muziek"
XDG_PICTURES_DIR="$HOME/Afbeeldingen"
XDG_VIDEOS_DIR="$HOME/Video's"
jolo@R61i:~$
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline xmass56

  • Lid
Re: [opgelost deel twee]upgrade loopt vast
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/07, 00:16:05 »
bedankt Jolo.
is inderdaad denk ik zo gegaan. Ik vind het dan wel raar dat wel de namen van de mappen in de andere taal worden gezet maar als er inhoud in zit deze in de oude map met oude naam blijft zitten. is voor mijn gevoel niet helemaal logisch. (zal wel een reden hebben)
Ik zou toch verwachten dat inhoud ook mee verhuist naar nieuwe mapnaam.