Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Afsluiten laptop lukt niet  (gelezen 2880 keer)

Offline RikRik

  • Lid
Afsluiten laptop lukt niet
« Gepost op: 2016/05/31, 12:59:34 »
Van een kennis heb ik hier thuis een leuke laptop staan van het merk Medion, Medion Akoya MD99410 (E1232T) touchscreen laptop.
Standaard geleverd met windows 8, volgens de testen nogal traag..
http://www.pcworld.idg.com.au/review/medion/akoya-md99410-e1232t/554316/
Pros
Small and mobile
Full-sized HDMI and SD card slot
Full version of Office Home & Student
Competitive pricing
Cons
Sluggish performance
Keyboard layout

Nu heb ik met een dualboot Ubuntu Gnome 16.04 geïnstalleerd, het resultaat is dat de pc vliegensvlug is geworden en "alles" werkt prima en beslist niet ..Sluggish...  =D
Echter 1 probleem:

als ik de pc wil afsluiten gebeurt dit binnen enkele seconden., er is geen harddisk activiteit, het lampje van de laptop gaat uit. Precies drie seconden na het uitschakelen start de pc spontaan weer op, uitschakelen kan alleen door de aan en uit knop lang ingedrukt te houden.

Wat heb ik al geprobeerd:
1 bios update uitgevoerd, is goed gelukt.
2 in het bios gezocht naar alles wat te maken heeft met ACPI, niets gevonden
3 de tip van Pjotr uitgevoerd Computer wil niet afsluiten of doet een herstart bij afsluiten
4 splash verwijderd in grub om fouten te ontdekken, alles start en sluit af zoals het hoort..
5 diverse andere Ubuntu varianten geprobeerd, versie 14.04 en 16.04, allemaal hetzelfde probleem

Heeft iemand een idee wat ik nog meer kan proberen?

Offline Kees3

  • Lid
Re: Afsluiten laptop lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2016/05/31, 13:58:25 »
Je zou kunnen proberen om via de terminal af te sluiten, en kijken of dat hetzelfde resultaat geeft:
sudo poweroffof
sudo shutdown -h nowof
sudo shutdown -P now

Offline RikRik

  • Lid
Re: Afsluiten laptop lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2016/05/31, 14:04:14 »
Al die opties om af te sluiten had ik al geprobeerd😏

Offline Kees3

  • Lid
Re: Afsluiten laptop lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2016/05/31, 14:39:07 »
Als je hem vanuit Windows afsluit blijft hij wel gewoon uit? Soms kan dit probleem namelijk ook veroorzaakt worden door randapparatuur met problemen. Anders toch nog eens goed alle instellingen in je BIOS nalopen.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Afsluiten laptop lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2016/05/31, 15:07:13 »
Windows sluit normaal af, in het bios zijn de instelmogelijkheden minimaal.
Het bios bestaat uit vier onderdelen
1 boot manager.. functies zijn duidelijk
2 Device management... twee instellingen network en video..
3 Secure boot option ..sucure boot instelmogelijkheden...sucure boot staat uit
4 SCU  ...tijd en datum instellingen,  je kan hier een paswoord instellen, bootinstellingen zoals quickboot...aan of uit maakt geen verschil

Verder geen opties

Offline RikRik

  • Lid
Re: Afsluiten laptop lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2016/05/31, 21:58:51 »
Na het afsluiten van Ubuntu gaat de laptop geheel uit, en start na drie seconden spontaan weer op.

het is een knullige oplossing, maar ik zie geen andere mogelijkheid dan enkele seconden de power knop ingedrukt houden om de laptop uit te schakelen..


Vraag: de power knop ingedrukt houden in het grub -menu, om de laptop uit te schakelen, kan toch geen kwaad voor de hardware? Er is op dat moment weinig (of geen) HD activiteit

Re: Afsluiten laptop lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2016/05/31, 22:21:36 »
Misschien sla ik helemaal de plank mis maar ik reageer toch even.

Vroeger moest je bij sommige merken/types pc met win in de bios instellen dat bij afsluiten os de pc ook uit ging. Anders had je zo'n beetje ook het verhaal wat jij nu hebt.
Later is dit minder in die bios geregeld, maar meer vanuit de os (win) aangestuurd. Misschien staat dit verkeerd, maar vangt win dit zelf op (dus geen probleem) waar linux dat niet doet (dus probleem) ?
Misschien moet je die instelling even verzetten?

Dat heet powermanagement (APM). Dit kun je in de bios aan en uit zetten.
« Laatst bewerkt op: 2016/05/31, 22:24:36 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline h2o

  • Lid
Re: Afsluiten laptop lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2016/06/01, 07:42:37 »
Misschien sla ik helemaal de plank mis maar ik reageer toch even.

Vroeger moest je bij sommige merken/types pc met win in de bios instellen dat bij afsluiten os de pc ook uit ging. Anders had je zo'n beetje ook het verhaal wat jij nu hebt.
Later is dit minder in die bios geregeld, maar meer vanuit de os (win) aangestuurd. Misschien staat dit verkeerd, maar vangt win dit zelf op (dus geen probleem) waar linux dat niet doet (dus probleem) ?
Misschien moet je die instelling even verzetten?

Dat heet powermanagement (APM). Dit kun je in de bios aan en uit zetten.
Ik kan dit beamen en heb er in het verleden op  mijn werk ook mee te maken gehad. Windows wil nogal eens agressief zijn met het BIOS.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline h2o

  • Lid
Re: Afsluiten laptop lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2016/06/01, 07:45:43 »
Na het afsluiten van Ubuntu gaat de laptop geheel uit, en start na drie seconden spontaan weer op.

het is een knullige oplossing, maar ik zie geen andere mogelijkheid dan enkele seconden de power knop ingedrukt houden om de laptop uit te schakelen..


Vraag: de power knop ingedrukt houden in het grub -menu, om de laptop uit te schakelen, kan toch geen kwaad voor de hardware? Er is op dat moment weinig (of geen) HD activiteit

Je kunt het eens proberen om er een andere harde schijf in te stoppen en er dan Ubuntu oid op te zetten. Kijken of het dan werkelijk aan Ubuntu ligt, of (zie andere post van mij) aan Windows.

Zelf heb ik een HP laptop die wel netjes reboot, maar met het afsluiten er erg lang over doet. Ik los dit op om dan een reboot te doen en zodra de laptop weer wil opstarten de powerknop ingedrukt te houden. Net als jij nu doet.
« Laatst bewerkt op: 2016/06/01, 07:47:17 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline RikRik

  • Lid
Re: Afsluiten laptop lukt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2016/06/01, 10:13:37 »
Volgens mij is windows in dit geval niet de boosdoener, ik beschreef al hier boven de instelmogelijkheden van het bios, deze zijn minimaal. Op Wikipedia lees ik:
Citaat
Bij sommige BIOS-systemen van computers is weinig in te stellen. Sommige computerfabrikanten willen niet dat gebruikers iets verkeerd kunnen instellen.
Wil je een nieuwe computer kopen, en je bent van plan om daar op Ubuntu te installeren, dan is het tegenwoordig blijkbaar verstandig om ook het Bios te inspecteren, om problemen zoals ik nu heb met de laptop te voorkomen.

Frederik

  • Gast
Re: Afsluiten laptop lukt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2016/06/01, 10:42:15 »
Volgens mij is windows in dit geval niet de boosdoener.

Dit is wel zeker niet de boosdoener! Het moet een instelling in het BIOS zijn, loop deze nog eens na (let vooral op 'wake up' instellingen of bel anders met de helpdesk van Medion.

Re: Afsluiten laptop lukt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2016/06/01, 12:05:51 »
Dit is wel zeker niet de boosdoener! Het moet een instelling in het BIOS zijn
In mijn verhaal is win ook niet de boosdoener. Maar wel degenen die een 'foute' biosinstelling zelf ondervangt waar linux dat niet doet.

Medion.
Mmmmm. Ik zeg beter even niets. :rolleyes:

https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=97028.msg982153#msg982153
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=96735.msg979704#msg979704
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline RikRik

  • Lid
Re: Afsluiten laptop lukt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2016/06/01, 12:33:00 »
Ik heb tot nu toe telkens gesproken over Bios maar ik kom er nu achter dat er eigenlijk helemaal geen bios aanwezig is .
Deze laptop van Medion heeft heeft een uitgeklede versie van UEFI van het merk insydeh20 .
Dus alle instelopties zoals wake up enz zijn in deze UEFI niet aanwezig.

Deze UEFI is door Medion zo geconfigureerd dat het goed werkt met Windows en specifiek op deze laptop.

Frederik

  • Gast
Re: Afsluiten laptop lukt niet
« Reactie #13 Gepost op: 2016/06/01, 13:05:30 »
De handleiding van deze laptop zegt:

Executing the UEFI Firmware Configuration
You can only run the configuration program upon system startup. If the Notebook
has already started up, switch it off and restart it. Press the F2 key to run the UEFI
firmware configuration.

Google vertaalmachine zegt:

Het uitvoeren van de UEFI firmware Configuration
U kunt alleen draaien het configuratieprogramma bij het opstarten van het systeem. Als de Notebook
is al opgestart, uitschakelen en opnieuw starten. Druk op de F2-toets om de UEFI draaien
firmware configuratie.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Afsluiten laptop lukt niet
« Reactie #14 Gepost op: 2016/06/01, 13:18:18 »
Frederik ik waardeer enorm jullie hulp, maar wat jij nu schreef is wel bekend hoor ;)

Frederik

  • Gast
Re: Afsluiten laptop lukt niet
« Reactie #15 Gepost op: 2016/06/01, 14:25:51 »
Dan heb ik niks gezegd en ga ik door met waar ik gebleven ben: onkruid wieden :(

Offline RikRik

  • Lid
Re: Afsluiten laptop lukt niet
« Reactie #16 Gepost op: 2016/06/02, 14:27:05 »
Dan heb ik niks gezegd en ga ik door met waar ik gebleven ben: onkruid wieden :(
Succes met wieden... btw  de wortels(stamboom) van mijn familie komen uit Vriescheloo  8-)

Ik heb een redelijke oplossing gevonden,
de laptop kan ik afsluiten, er is geen activiteit en het lampje en ventilator gaan gewoon uit. Als ik op dat moment de powerknop 3 s ingedrukt houdt start de laptop niet meer spontaan op. En nu maar hopen of de eigenaar hier tevreden mee is  =D

Bedankt voor jullie hulp!!

Re: Afsluiten laptop lukt niet
« Reactie #17 Gepost op: 2016/06/02, 17:59:05 »
@ RikRik,

Even inpikken:
Ik had, enkele maanden voorheen, ook die zelfde en identieke, problemen bij het afsluiten van mijn laptop ( Medion Akoya P6624 i3 met -Intel + Nvidia Optimus ).
Het zou kunnen te maken hebben ( dat was ook de oorzaak, achteraf beschreven door de beheerder van een forum )  met een bug in de kernel.
Bij een volgende nieuwe puntuitgave zou het probleem wel eens kunnen weg zijn.  ;)
Dit was bij mij toch het geval. ( ik werk met PCLinuxOS Kde 64-bit en de release is 2016.03 --voordien was het release 2015.12 en deze gaf dat probleem). Sedertdien heb ik geen enkel probleem meer gehad met deze laptop ( 'hout vasthouden' ).
[Buiten Topic]( = persoonlijke mening/ervaring)
Er nog bij vertellend: deze laptop had ook een negatieve review destijds.
Nadat er een 'Linux-gestuurd besturingssysteem' op geïnstalleerd was (PCLinuxOS Kde 64-bit)  draaide deze computer als een lier. Soms doet men wat 'degenererend 'en 'smalend' over de Medioncomputers, maar die hebben mij nog nooit in de steek gelaten (heb er hier, twee, perfect werkend ).[einde Buiten Topic]

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/06/02, 22:45:50 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Afsluiten laptop lukt niet
« Reactie #18 Gepost op: 2016/09/16, 21:32:12 »
Hier ook een Medion desktop PC die de eerste anderhalf jaar draaide op Kubuntu 14.04. En dat doet hij nog steeds, want die heb ik even laten staan. Deze oude Kubuntu kent geen problemen met afsluiten; recent weer eens geprobeerd.
peter@peter-MS-7848:~$ inxi -Fxz
System:    Host: peter-MS-7848 Kernel: 4.4.0-36-generic x86_64 (64 bit gcc: 5.4.0)
           Desktop: KDE Plasma 5.5.5 (Qt 5.5.1) Distro: Ubuntu 16.04 xenial
Machine:   Mobo: MEDION model: MS-7848 v: 1.0
           Bios: American Megatrends v: M7848W08.403 date: 04/08/2014
CPU:       Quad core Intel Core i5-4440 (-MCP-) cache: 6144 KB
           flags: (lm nx sse sse2 sse3 sse4_1 sse4_2 ssse3 vmx) bmips: 24744
           clock speeds: max: 3300 MHz 1: 3100 MHz 2: 3100 MHz 3: 3103 MHz
           4: 3171 MHz
Graphics:  Card: NVIDIA GK104 [GeForce GTX 760 OEM] bus-ID: 01:00.0
           Display Server: X.Org 1.18.3 drivers: nouveau (unloaded: fbdev,vesa)
           Resolution: 1920x1080@60.00hz
           GLX Renderer: Gallium 0.4 on NVE4
           GLX Version: 3.0 Mesa 11.2.0 Direct Rendering: Yes
Audio:     Card-1 Intel 8 Series/C220 Series High Definition Audio Controller
           driver: snd_hda_intel bus-ID: 00:1b.0
           Card-2 NVIDIA GK104 HDMI Audio Controller
           driver: snd_hda_intel bus-ID: 01:00.1
           Sound: Advanced Linux Sound Architecture v: k4.4.0-36-generic
Network:   Card: Realtek RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet Controller
           driver: r8169 v: 2.3LK-NAPI port: d000 bus-ID: 03:00.0
           IF: enp3s0 state: up speed: 1000 Mbps duplex: full mac: <filter>
Drives:    HDD Total Size: 1128.2GB (39.6% used)
           ID-1: /dev/sda model: SAMSUNG_MZ7TE128 size: 128.0GB
           ID-2: /dev/sdb model: TOSHIBA_DT01ACA1 size: 1000.2GB
Partition: ID-1: / size: 101G used: 12G (13%) fs: ext4 dev: /dev/sdb5
           ID-2: swap-1 size: 10.50GB used: 0.00GB (0%) fs: swap dev: /dev/sdb4
RAID:      No RAID devices: /proc/mdstat, md_mod kernel module present
Sensors:   System Temperatures: cpu: 29.8C mobo: 27.8C gpu: 36.0
           Fan Speeds (in rpm): cpu: N/A
Info:      Processes: 224 Uptime: 3:45 Memory: 1611.4/7940.2MB
           Init: systemd runlevel: 5 Gcc sys: 5.4.0
           Client: Shell (bash 4.3.461) inxi: 2.2.35
peter@peter-MS-7848:~$
 

Op een nieuwe partitie heb ik een paar maanden geleden16.04.1 geïnstalleerd en die loopt vanaf het begin vrijwel foutloos.....behalve dat hij sinds een week af en toe niet meer wil afsluiten. Als ik in grub kies voor de restore lukt het afsluiten wel eenmalig en er worden geen foutmeldingen gegeven. Bij opnieuw opstarten Kubuntu 16.04. is het weer prijs en wil hij niet afsluiten. Ik vermoed dus inderdaad een kernel probleempje omdat hij het pas sinds kort vertoont.
Heb hier verder geen andere nieuwe software geïnstalleerd.
Er staat ook een Windows 10 op maar die gebruik ik niet meer (was uitsluitend voor updaten TomTom, maar dat hoeft niet meer). Die heeft al meer dan twee maanden niet meer gedraaid en gaat er binnenkort af.
 
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: Afsluiten laptop lukt niet
« Reactie #19 Gepost op: 2016/09/16, 21:56:51 »
Mogelijk heb ik de oorzaak van mijn afsluitprobleem gevonden.
Ik gebruik het Cairo dock en uitsluitend vanuit Cairo-dock geldt dat hij niet afsluit.  Maar als ik naar Programmastarter van Kununtu (links onderaan op de balk) ga en op de knop: ¨Verlaten¨ druk, blijkt hij wel netjes af te sluiten...
Zal nog even kijken of ik het Cairo dock hierop kan aanpassen.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood