Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: orde in de dash  (gelezen 890 keer)

orde in de dash
« Gepost op: 2014/09/25, 22:47:27 »
ik probeer het echt.
Bij iedere lts versie probeer ik echt aan unity te wennen.
Maar man, wat vind ik het niks. Waarom? denk ik de hele tijd. Waarom moet dit?
Onder gnome is de menu structuur voor programma's zo overzichtelijk.
In 1 oogopslag zie je per onderdeel wat je in huis hebt.
Hoe stel ik dat in die dash in?
Dat je de categorieen hebt en per categorie je programma's.
In plaats van alles alfabetisch lexicongrafisch.
En waarom heb ik na iedere boot amazon tussen mijn starters staan?
Ik gooi het toch weg?
En wat zijn nou die lenzen waar iedereen over praat?
Ik snap het ook niet meer.
Wordt ik nou echt te oud voor ubuntu?

En waarom doet mijn met pijn en moeite geinstalleerde dropbox het wel onder unity maar niet onder gnome?
Moet ik het dan opnieuw installeren?
Dat is toch raar.

zomaar wat verdrietige vragen van een linux liefhebber.
Peter
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Re: orde in de dash
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/25, 22:57:12 »
Tja,maar dit soort dingen heb je ook in windows!Onlogische dingen,tenminste voor jou dan..Je moet het er mee doen denk ik dan maar..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: orde in de dash
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/26, 08:47:57 »
Windows... Het zal wel. Ik heb er in geen 10 jaar naar gekeken.
Ik ben nog van voor windows. Toen een forum nog bulletinboard heette. ;-)
Ergens aan wennen en linux zijn toch begrippen die voor mij niet samen opgaan.
Linux is toch pur-sang het o.s. wat je naar eigen behoefte kan aanpassen.
Daar gaat mijn vraag over.
Dus ik ga het er zeker niet "maar mee doen" ;-)

Sinds de introductie van Unity schakelde ik bij iedere installatie of upgrade na enig proberen terug naar gnome.
Nu wil ik Unity een iets nadrukkelijker kans geven.
Daar vraag ik hulp bij uit het forum.
Als de morus is dat ik er maar aan moet wennen ben ik er snel klaar mee.

vriendelijke groet,
Peter
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Offline aartje

  • Lid
Re: orde in de dash
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/26, 09:27:52 »
Ik ben het er helemaal mee eens Peter. Unity is voor mij ook niks. Ik ben maar overgestapt
op Mint (Mate), ik vind Gnome3 ook niks. Als je op Mint overstapt geef je Canonical misschien een signaal...

Re: orde in de dash
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/26, 10:40:45 »
Hoi Peter,

Unity steekt nou eenmaal anders in elkaar, je zoekt meer dan dat je klikt. Iets waar ik ondertussen erg aan gewend ben geraakt.
Kortom, ik kan niet zo goed meer met een "startmenu" overweg. Ik vind het ook erg fijn dat ik zoveel snel kan doen, zonder muis en met het toetsenbord.

Maar in de overgangsperiode heb ik hier heel veel aan gehad:
http://www.florian-diesch.de/software/classicmenu-indicator/
Dan heb je naast unity nog steeds de optie om je menu te doorzoeken, gegroepeerd op onderwerp.

Punt twee is: ik gebruik eigenlijk maar een stuk of 10 applicaties heel intensief. Het voordeel van de dash komt dan snel naar voren. Ik heb die tien apps in de dash aan de linkerkant staan in volgorde van "frequentie". Super (windows) toets 1 en nautilus start op, supertoets 2, thunderbird, supertoets 3 firefox en zo verder.

De lenses, als je de dash opent, (supertoets of windowstoets) dan heb je verschillende tabs tot je beschikking. (De icoontjes onder in het geopende scherm) Die afzonderlijke knopjes zijn de lenses. Als je nou een extra lens installeert zie je daar er een bij komen en wordt de lens gebruikt als je hem aan klikt. Er zijn ook sneltoetsen om de lenses te benaderen trouwens, Super A is je applicatie lense, Super F de bestanden lense.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: orde in de dash
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/26, 10:50:01 »
Alternatieven genoeg: Xubuntu, Linux Mint Cinnamon/Mate/Xfce, Lubuntu, .....  :)

Re: orde in de dash
« Reactie #6 Gepost op: 2014/09/26, 11:11:47 »
Ja,ik ben persoonlijk wel gecharmeerd van de starter aan de linkerkant.Staan voor mij de meeste applicaties in..En de dash toch eigenlijk ook wel,ook al omdat je als je alleen maar aan klikt je de dingen kan zien die je gedownload hebt,of welke applicaties je kort geleden gebruikt hebt,enz..Het enigste nadeel is dat met de dash je moet weten hoe een applicatie heet,want anders is het moeilijk vinden..
Maar als je een applicatie goed bevalt staat het icoon in de starter als je er mee bezig bent,en dan kan je die gewoon vast zetten in de starter door er rechts op te klikken en op vast zetten klikken.
« Laatst bewerkt op: 2014/09/26, 11:14:32 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: orde in de dash
« Reactie #7 Gepost op: 2014/09/26, 11:43:12 »
@Peter: In GNOME zie je in 1 oogopslag wat je in huis hebt? Dat is simpelweg niet waar. GNOME heeft ook een soort Dash, dus het is net zo onoverzichtelijk (jou bewoording).

Offline Henkp

  • Lid
Re: orde in de dash
« Reactie #8 Gepost op: 2014/09/26, 12:44:57 »
Ik gebruik Ubuntu met de Cinnamon Desktop, en dat bevalt mij prima.
Als ik Ubuntu standaard zo moeten gebruiken, dan zo ik hem nooit gebruiken: Maar zou ik over stappen op Linux Mint Cinnamon of Xubuntu 14.04.1

Maar dit is strikt persoonlijk. 

Offline jan11000

  • Lid
Re: orde in de dash
« Reactie #9 Gepost op: 2014/09/26, 13:34:58 »
Dat van amazon kun je eruit halen dmv zoeken op scope/scopes uitzetten.
Rechts heb je categorie, waar je uit kunt kiezen.


Xubuntu, dan heb je lekker ouderwets, en je vind alles op een vaste plaats, en niet zo een grote iconen die het scherm vullen met 0 aan waarde/info.

Re: orde in de dash
« Reactie #10 Gepost op: 2014/09/26, 13:37:23 »
Bedoel je de iconen in de starter?Of heeft Xubuntu die niet?Kan je toch wel kleiner maken ergens..Ik heb in de starter in Ubuntu 24  kleine icoontjes op het zichtbare bureaublad,die normaal niet te zien zijn..
« Laatst bewerkt op: 2014/09/26, 13:39:27 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline bjeli

  • Lid
Re: orde in de dash
« Reactie #11 Gepost op: 2014/09/26, 15:25:35 »
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de antwoorden op de vragen van de topic starter. Ik begreep dat hij het nog wilde proberen, kijken is de Dash aan te passen.  Ik had vaak ook last van dat de uitgeschakelde Scopes weer automatisch aan gingen.

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Offline Moob

  • Lid
Re: orde in de dash
« Reactie #12 Gepost op: 2014/09/26, 19:03:26 »
Ik gebruik zelf Unity in combinatie met cairo-dock, dan heb je het beste van 2 werelden. Via de dash kan ik snel even zoeken en anders gebruik ik het 'start menu' van cairo-dock om door mijn aanwezige applikaties te bladeren.

De dash is inderdaad even wennen en ook even instellen, zodat niet alles erin verschijnt. Maar ik moet zeggen dat ik meer de dash gebruik dan het applikatie menu onder cairo-dock.  Alleen de programmas die ik veel gebruik plaats ik in cairo zodat ik die direct kan starten.

Re: orde in de dash
« Reactie #13 Gepost op: 2014/09/26, 23:45:57 »
Ik zie echt niet het verschil tussen de cairodock en de starter van Unity..Erger nog,die Cairodock zit dan altijd ergens voor..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: orde in de dash
« Reactie #14 Gepost op: 2014/09/26, 23:59:53 »
tenzij je dat uitzet ;-)

Je moet er wel iets voor doen natuurlijk..

Re: orde in de dash
« Reactie #15 Gepost op: 2014/09/27, 00:19:48 »
De starter hoef je niet uit te doen,je kan hem automatisch weer weg laten gaan tot dat je cursor weer in de buurt is.Veel makkelijker. :)
« Laatst bewerkt op: 2014/09/27, 00:22:38 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: orde in de dash
« Reactie #16 Gepost op: 2014/09/28, 15:17:48 »
Ik bedoelde eigenlijk dat je het ervoor zitten van cairodock kon uitzetten, door auto of intellihide aan te zetten.

Offline bjeli

  • Lid
Re: orde in de dash
« Reactie #17 Gepost op: 2014/09/29, 10:55:00 »
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de antwoorden op de vragen van de topic starter. Ik begreep dat hij het nog wilde proberen, kijken is de Dash aan te passen.  Ik had vaak ook last van dat de uitgeschakelde Scopes weer automatisch aan gingen.

Kan iemand mij helpen en de goede weg opwijzen waar ik de Dash zoek resultaten (blijvend!) kan uitzetten?

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Offline vanadium

  • Lid
Re: orde in de dash
« Reactie #18 Gepost op: 2014/09/29, 11:41:17 »
http://askubuntu.com/questions/107701/how-to-disable-lenses-in-the-in-the-dash-menu

Je kan de programmatuur van de lensen verwijderen. Als je wil dat dash nog werkt, dan moetn home en files en/of applications blijven bestaan.

De zachtere methode is de lensen geïnstalleerd te laten, maar met dconf-editor de ongewenste lenzen te inactiveren.

Offline bjeli

  • Lid
Re: orde in de dash
« Reactie #19 Gepost op: 2014/09/29, 12:33:09 »
Bedankt!

Op zich maakt het me niet zoveel. Ik vind het wel prettig om met de terminal te werken (handig en snel na een nieuwe installatie systeem naar wens inregelen).

Op zich met de 'hardere methode' blijft het systeem toch perfect werken?

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Re: orde in de dash
« Reactie #20 Gepost op: 2014/09/29, 14:38:17 »
Wat wordt er nou bedoeld met lenzen???? ???
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: orde in de dash
« Reactie #21 Gepost op: 2014/09/29, 14:57:28 »


dat zijn de "lenses" en daar kun je er meer van installeren als je wilt. Of verwijderen.

Re: orde in de dash
« Reactie #22 Gepost op: 2014/09/29, 18:01:14 »
Ooooh!Typisch voorbeeld van verkeerde namen in Linux..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: orde in de dash
« Reactie #23 Gepost op: 2014/09/29, 20:20:37 »
Ooooh!Typisch voorbeeld van verkeerde namen in Linux..

Op Windows heb je 'tegels'. Nee dat is een lekkere naam zeker :rolleyes:

Offline bjeli

  • Lid
Re: orde in de dash
« Reactie #24 Gepost op: 2014/09/29, 21:02:22 »
Haha en dan live tegels!

Ik moet zeggen dat lenses (dus lenzen) wel begrijp. Je wisselt lenzen op (digitale) camera's om bepaald specifieke foto's te maken. Zo ook met deze "lenzen" om bepaalde (type) zaken op te zoeken.

Gelukkig kun je zelf instellen wat je wel en wat je niet wilt zien.

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit