Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] van dualboot -> singleboot : backup /home zo goed?  (gelezen 767 keer)

Offline plek

  • Lid
Een jaar geleden Ubuntu 7.10 naast WinXP geïnstalleerd, met een aparte /home. WinXP gaat er nu helemaal af; ik wil alleen nog maar Ubuntu gebruiken. Dit lijkt me een geschikt moment om Ubuntu 8.04 te installeren (met aparte /home) en daarbij de hele harde schijf opnieuw in te delen.
Eerst maak ik natuurlijk een backup (met k3b) van de bestaande /home-bestanden. Voor documenten, muziek, foto's enzo is dat geen probleem. Om e-mails enz. in Evolution en de bookmarks in Firefox te backuppen, kan ik - zo heb ik begrepen uit de vele topics hierover - het volgende doen.

Evolution : een backup van
.evolution/
.gconf/apps/evolution/
.gnome2_private/Evolution

Firefox : een backup van .mozilla/firefox/p3snpfpi.default/bookmarks.html

Hierover heb ik twee vragen.
1. Heb ik het bij het rechte eind, en zo nee, wat zou ik dan anders moeten doen?
2. Kan ik de aldus gebackupte (sub)mappen/bestanden allemaal terugzetten na installatie van 8.04?

Alvast bedankt voor de reactie.
Peter
« Laatst bewerkt op: 2009/02/23, 11:45:00 door plek »

Re: van dualboot -> singleboot : backup /home zo goed?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/25, 23:17:39 »
Allereerst is het natuurlijk goed om te horen dat je zonder XP kunt!  :D

In Evolution zit een backup functie! In Evolution naar Bastand gaan en vervolgens naar Backuparchief aanmaken...
Bij de nieuwe installatie haal je deze weer terug.

In Firefox kun je een backup maken van je favoriete bladwijzers. Je gaat dan naar Bladwijzers, Bladwijzers organiseren en kiezen voor Importeren en Reservekopie maken.

Als je van bovenstaande opties gebruik maakt, dan is mijn advies dit eerst naar je /Home (b.v. Bureaublad) te doen. Rechtstreeks naar een externe HDD is bij mij een keer fout gegaan. Je kunt de bestanden daarna wel naar een externe HDD (of stick) kopiëren.


Offline plek

  • Lid
Re: van dualboot -> singleboot : backup /home zo goed?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/26, 14:09:53 »
Maarten123, hartelijk dank voor je reactie. Ja, het gaat me goed bevallen, een Win-loos leven!
De export- en importfunctie binnen de bladwijzers in Firefox heb ik over het hoofd gezien. In Evolution komt onder Bestand mbt backup alleen de keuze Backup-instellingen voor. Die naam vind ik wat verwarrend, omdat je via deze keuze niet alleen iets met de instellingen voor je backup kunt doen, maar ook de backup daadwerkelijk kunt maken.
Je antwoord is duidelijk en mijn vragen zijn daarmee opgelost. :D
Groet, Peter