Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mislukte upgrade naar 12.04 LTS  (gelezen 831 keer)

Offline Graads

  • Lid
Mislukte upgrade naar 12.04 LTS
« Gepost op: 2013/01/03, 15:29:34 »
Ik heb een poging tot upgrade gedaan van 10.04LTS naar 12.04LTS en die is op de volgende manier mislukt:

Gestart via Update beheer > Upgraden naar 12.04 LTS
omdat dat geruime tijd in beslag neemt even wat anders gedaan. De PC raakte intussen in coma en was toen niet meer wakker te krijgen hoewel er nog wel activiteit (harde schijf). Dan helpt alleen nog uitzetten en daarmee werd het upgraden onderbroken.

Na opnieuw opstarten werd downloaden hervat.
Vervolgens kwamen er foutmeldingen met het advies via Synaptic gebroken pakketten te repareren. Zo gedaan via Bewerken>Gebroken pakketten repareren en vervolgens Toepassen maar het leverde niets op.
Vervolgens via de Terminal en sudo apt-get clean getracht de download ongedaan te maken om opnieuw te kunnen beginnen. Dat leek te lukken en dus opnieuw via Update beheer opnieuw begonnen. Dat liep op dezelfde manier vast. Hieronder volgen de letterlijke foutmeldingen:

    E: Kon onmiddellijke configuratie van 'python-minimal' niet uitvoeren. Voor details zie 'man 5 apt.conf', onder APT::Immediate-Configure. (2)

Daarna Update beheer weer gestart. Dat levert de volgende melding op:

    De upgrade is onderbroken. Het systeem is mogelijk in een onstabiele situatie. Een herstelprocedure wordt nu uitgevoerd (dpkg --configure -a)

dan volgt een onduidelijke situatie. er is een heel geringe harde schijf-activiteit maar uit niets is af te leiden wat er gebeurd en wat de vorderingen zijn. Het pop-upvenster met de mededeling kan gesloten worden maar niet is duidelijk of daarmee ook de activiteit wordt afgebroken. Toch gesloten. Het resultaat is een pop-up met de mededeling:

    De upgrade is voltooid, maar er zijn fouten opgetreden tijdens het upgradeproces.

Meteen verschijnt in de pop-up met de titel "Distributie-upgrade" het terminal-venster met de mededeling:

    E: Kon onmiddellijke configuratie van 'python-minimal' niet uitvoeren. Voor details zie 'man 5 apt.conf', onder APT::Immediate-Configure. (2)

dezelfde dus waarmee dit verhaal begint maar omdat ik (soms ) een doorbijtertje ben toch het advies gevolgd en in de terminal die pagina opgezocht. Dat levert een uitgebreide (uiteraard engelse) tekst op waarin ik evenwel geen zinnig commando met bijgeleverde syntax kan herkennen.

Mijn vraag zal niet verrassend zijn: Wie kan mij de procedure uitleggen waarmee dit probleem opgelost kan worden. Zowel mijn kennis van het benodigde engels als van het gebruik van commandos in de terminal blijken te beperkt.

Graads.



Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mislukte upgrade naar 12.04 LTS
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/03, 15:34:11 »
Doe een schone herinstallatie van 12.04. Schoon opwaarderen is verreweg het beste: minste kans op toestanden. Aanpak: https://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Offline Suns

  • Lid
Re: Mislukte upgrade naar 12.04 LTS
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/04, 09:00:30 »
Ik heb het ook gedaan hoe Pjotr het in zijn webstek heb omschreven en dat is gewoon het beste ,  ik doe het nu ook altijd zo je bent misschien een klein uurtje kwijt met software en al en je heb een schoon en snel systeem , hier draait Ubuntu 12.04.1 super :-)
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline Graads

  • Lid
Re: Mislukte upgrade naar 12.04 LTS
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/04, 11:33:48 »
Doe een schone herinstallatie van 12.04. ...

Pjotr en Suns bedankt voor jullie advies. Zo ga ik het maar doen.

groeten, Graads.

Offline h2o

  • Lid
Re: Mislukte upgrade naar 12.04 LTS
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/04, 16:25:46 »
Hoewel Pjotr gelijk heeft t.a.v. Ubuntu moet ik eigenlijk wel een beetje glimlachen. In een productieomgeving (lees bedrijfsleven) gaat men toch ook niet en masse het hele computerpark inclusief servers 'schoon installeren', maar upgraden?
Met Debian heb ik daar namelijk geen last van. *) Hoe moet je de LTS status dan zien als je iedere keer 'schoon moet installeren'?

*) gisteren nog een productielaptop waar Squeeze op stond foutloos geüpgrade naar Wheezy.
Vorig jaar een server van Lenny naar Squeeze, ook foutloos. Een andere productielaptop van Squeeze naar Wheezy. Ook foutloos.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/04, 16:31:50 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Mislukte upgrade naar 12.04 LTS
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/05, 13:13:21 »
Hoewel Pjotr gelijk heeft t.a.v. Ubuntu moet ik eigenlijk wel een beetje glimlachen. In een productieomgeving (lees bedrijfsleven) gaat men toch ook niet en masse het hele computerpark inclusief servers 'schoon installeren', maar upgraden?
Met Debian heb ik daar namelijk geen last van. *) Hoe moet je de LTS status dan zien als je iedere keer 'schoon moet installeren'?

*) gisteren nog een productielaptop waar Squeeze op stond foutloos geüpgrade naar Wheezy.
Vorig jaar een server van Lenny naar Squeeze, ook foutloos. Een andere productielaptop van Squeeze naar Wheezy. Ook foutloos.

Zelf doe ik ook een schone installatie, zoals Pjotr voorstelt, dat blijft er een groep over die een upgrade doen en mogelijk wel een probleem krijgen en wel hun computer kunnen aanzetten en hun dingetje doen, die groep heeft eventueel dan een probleem, waar ze niet mee uit de voeten kunnen.