Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Printer HP Deskjet 1510 software updaten?  (gelezen 8527 keer)

Printer HP Deskjet 1510 software updaten?
« Gepost op: 2019/09/11, 08:53:26 »
Hallo,


ik heb een printer, HP Deskjet 1510. De laatste tijd ondervind ik altijd problemen als ik iets wil printen. Ik kan de printer opzetten, hij is klaar om te printen maar hij lijkt het commando niet door te krijgen om te printen.
Of hij print een stukje van het blad en meer niet.

HPlip zou geïnstalleerd zijn heb ik bij de software gezien, maar als ik die wil starten flitst er een terminalvenster open voor een fractie van een seconde en dan verdwijnt het. Ik kan daar niks aan doen en krijg het zeker niet te zien zoals vroeger.

Kan ik de software updaten van de printer, of heb ik een programma nodig om te zorgen dat de printer terug degelijk kan printen? De printer werkt nog, want de keren dat het wel lukt print hij netjes hetgeen ik aangeduid heb. Maar er komen heel dikwijls foutmeldingen: van gepauzeerd, tot herstarten.
Ik heb ook al de printer afgezet, hem verwijderd bij de software en dan terug aangezet, dan herkent de laptop direct de printer, maar het helpt niet.

Alvast heel vriendelijk bedankt voor de hulp.

Groetjes,

Els

Re: Printer HP Deskjet 1510 software updaten?
« Reactie #1 Gepost op: 2019/09/11, 09:17:03 »
hallo Els,
en zijn er ook problemen als je wil scannen?

Hier wel met een HP envy 4500
De scanner wordt niet gevonden.
Dan moet zowel het programma scannen en de printer gestopt worden, en terug gestart worden.
Dan werkt alles normaal.

En dat is sinds de overgang in Mint-19-cinnamon naar de 19.2, nu enkele weken geleden.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Printer HP Deskjet 1510 software updaten?
« Reactie #2 Gepost op: 2019/09/11, 09:54:22 »
Met het scannen heb ik geen problemen.

Ik heb Ubuntu 18.04 op de laptop staan.

Re: Printer HP Deskjet 1510 software updaten?
« Reactie #3 Gepost op: 2019/09/20, 13:50:29 »
Heeft er iemand een idee hoe ik de printer terug tot leven kan wekken? De printer is nergens meer te bespeuren. Als ik bij "Instellingen" naar "Printer" ga kijken staat er "Helaas, de systeemservice voor afdrukken is niet beschikbaar".

Ik zie nergens mijn printer staan en kan zo ook niets afprinten.

Ik zou denken dat dat ergens aan software ligt, maar geen flauw benul wat of waar ik moet zoeken. Kan iemand mij helpen?

Alvast heel erg bedankt.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Printer HP Deskjet 1510 software updaten?
« Reactie #4 Gepost op: 2019/09/20, 14:54:50 »
Vooreerst een belangrijk onderscheid:

 - is de printer via WiFi verbonden ?
 - is de printer op de netwerkkaart verbonden ? (kabel tussen printer en computer)
 - is de printer via de router verbonden (local host configuratie; kabel tussen printer en router)

Normaal gezien zou je via 'Instellingen' <apparaten < printers -- groene knop rechtsboven "toevoegen  " je printer moeten kunnen toevoegen; als je printer ook AAN staat natuurlijk . Eenmaal toegevoegd is het probleem van de baan, en staat bij printersonderdeel je HP en type vermeld, klaar voor gebruik.

Maar in WiFi bv moet je met de WPS knop op je router en de activering in de soft van je printer moeten gaan matchen.

Met kabels zou het erg simpel moeten zijn, maar je moet de printer AAN zetten om te pairen  .

Ik moet wel vermelden dat dit voor Ubuntu is ...... met al die Mint toestanden op Forum ...

Edit: het *kan* zijn dat je kabel brak is ook: of niet een netwerkkabel maar een patchkabel . Ik las van gebrekkig uitprinten .... dat is altijd een gevolg van slechte data overdracht OF dat je printer niet juist geadresseerd is door de driver. HpLip is nochtans de beste driver van allemaal op heden voor printers.

Dus ik zou 1) de printer resetten (zie software op de printer zelf) 2) de kabel (als die er is USB of netwerkkabel) eens volledig losmaken en terug insteken 3) van 0 beginnen in Ubuntu : de bestaande printerindicaties verwijderen en opnieuw Ubuntu laten zoeken naar je printer/ configuratie .

Indien USB gestuurd en nog steeds 'halve blzn' geprint: kabel vervangen als 1e . Test je USB poort ook even ogv werking : een stick zou al veel tonen.
Mocht je met een HUB werken : sluit de printer even rechtstreeks op je poort.

Igv een netwerkkabel : kijk eens of er beschadigingen zijn aan die kabel (katten en honden knabbelen bv graag aan die dingen lol)

Enfin , ....... zo ver reikt mijn kristallen bol op dit moment. lol
« Laatst bewerkt op: 2019/09/20, 15:08:46 door Joshua Orbit »

Re: Printer HP Deskjet 1510 software updaten?
« Reactie #5 Gepost op: 2019/09/20, 18:48:49 »
Bedankt voor uw uitgebreide antwoord.

De printer is een HP Deskjet 1510 en ik werk met Ubuntu 118.04.

De printer heeft geen wifi of iets draadloos, dat is met usb dat ik hem moet insteken in de laptop.

Morgen ga ik uw suggesties eens uitproberen. Wat ik daarstraks al merkte, is dat ik bij Instellingen-printer nergens iets kon aanduiden of doen. Daar is nergens een knop te zien "printer toevoegen". Alleen een grijs vlak met "Helaas, de systeemservice voor afdrukken is niet beschikbaar" Voor de rest nergens een optie om een printer toe te voegen.

Onze poezen hebben niet aan de draad geknabbeld. Ik heb de draden goed nagekeken en alles is in orde, geen enkele beschadiging te zien.

Morgen ga ik het uittesten wat u hebt voorgesteld en dan zal ik hier zetten hoe het gegaan is. En dan eens verschillende usb poorten uitproberen. Ik laat morgen weten hoe het ging.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Printer HP Deskjet 1510 software updaten?
« Reactie #6 Gepost op: 2019/09/20, 19:29:27 »
dit zou je moeten zien: Klik op de foto voor een groter beeld




Die Groene Knop rechts boven in je scherm van systeeminstellingen/apparaten / printer


op pagina 47 49 en verder even inlezen ivm je problemen en de printer

Toch denk ik dat je USB een probleem heeft: check zeker eens een andere poort of bypass een eventuele HUB . Igv een HUB (kastje met meerdere extra USB poorten op 1 poort van de computer) kies ALTIJD een powered HUB dwz een model gevoed met een adapter. Ik denk toch dat daar de lamp moet branden.

Onthou : de printer moet AAN staan wil je op Ubuntu hem "kunnen" toevoegen .... Maak hem in ieder geval een tijdje spanningsloos (uit de stekker trekken) ongeveer 10 minuten voor je hem inplugt .
Open Ubuntu en kijk of die 'ergens een printer kan zien' ...

Je model zou vlekkeloos moeten werken met Ubuntu 18.04.3

Kijk ook eens of HPLip aanwezig is in je systeem

Open de terminal the ubuntuway lol Ctrl+Alt+t  enkopieer en plak volgende lijn: (gevolgd door je wachtwoord in te typen)

sudo apt install --reinstall hplip
indien ja zal je zien dat het snel gedaan is, indien neen zal de terminal helpen hplip te (her)installeren.

Je kan ook misschien een melding lezen om autoremove te gebruiken om oude pakketten te verwijderen.
sudo apt autoremove
na de poetsbeurt kan je de terminal sluiten op de X klikken.
« Laatst bewerkt op: 2019/09/21, 10:06:20 door Joshua Orbit »

Offline Nero

  • Lid
Re: Printer HP Deskjet 1510 software updaten?
« Reactie #7 Gepost op: 2019/09/20, 20:15:54 »
Helaas, de systeemservice voor afdrukken is niet beschikbaar.
Is Cups wel geïnstalleerd?
sudo apt install --reinstall cups

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Printer HP Deskjet 1510 software updaten?
« Reactie #8 Gepost op: 2019/09/20, 22:12:56 »
Is hplip-gui wel geïnstalleerd?
Daarmee installeer je iets net anders (soms) als in de standaard Linux opzet, bovendien is het grafisch en da's makkelijk........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

swake

  • Gast
Re: Printer HP Deskjet 1510 software updaten?
« Reactie #9 Gepost op: 2019/09/21, 10:10:47 »
Citaat
ik heb een printer, HP Deskjet 1510. De laatste tijd ondervind ik altijd problemen als ik iets wil printen. Ik kan de printer opzetten, hij is klaar om te printen maar hij lijkt het commando niet door te krijgen om te printen.
Of hij print een stukje van het blad en meer niet.
ik denk het meest in de richting aan een defect van het apparaat zelf . Dat is een multifuncioneel apparaat , printen, scannen en copieren .
Ik denk dat omdat ik dit lees .
Citaat
Heeft er iemand een idee hoe ik de printer terug tot leven kan wekken? De printer is nergens meer te bespeuren.
Het wil niet zeggen omdat het scannen nog goed werkt , daarom er geen defect kan zijn aan het printergedeelte van het apparaat .
Heb je de mogelijkheid om het apparaat eens aan te kunnen sluiten aan andere PC of laptop , om eens te controleren of er dan ook problemen zijn met printen ?

swake

  • Gast
Re: Printer HP Deskjet 1510 software updaten?
« Reactie #10 Gepost op: 2019/09/21, 12:15:03 »
Voor sommigen zal dit dubieus klinken !
HP is daarvoor bekend voor de chips die ze in hun printers bouwen . Een chip die gepgrammeert is dat de printer onbruikbaar word  op een bepaalde datum na fabricagedatum .
Om dit te controleren zet gewoon de bios klok eens een jaartje terug >> 21/09/2018
Als de printer het dan wel doet dan ben je 100 % zeker dat hij een geprogrameerde chip ingebouwd heeft .

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Printer HP Deskjet 1510 software updaten?
« Reactie #11 Gepost op: 2019/09/21, 12:40:46 »
Voor sommigen zal dit dubieus klinken !
HP is daarvoor bekend voor de chips die ze in hun printers bouwen . Een chip die gepgrammeert is dat de printer onbruikbaar word  op een bepaalde datum na fabricagedatum .
Om dit te controleren zet gewoon de bios klok eens een jaartje terug >> 21/09/2018
Als de printer het dan wel doet dan ben je 100 % zeker dat hij een geprogrameerde chip ingebouwd heeft .

En sinds wanneer leest HP PRINTERS, eventueel, een Bios klok uit ? En sinds wanneer zou Linux die Bios klok oppikken ?
Onzin broodje aap verhaal ;)
wat wél waar is is de interne klok van de printer en de cardridge (klokken van de printopdrachten) .

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Printer HP Deskjet 1510 software updaten?
« Reactie #12 Gepost op: 2019/09/21, 12:42:03 »
Helaas, de systeemservice voor afdrukken is niet beschikbaar.
Is Cups wel geïnstalleerd?
sudo apt install --reinstall cups

Hij print (niet goed ..... ) dus Cups is aanwezig ootb ; tenzij je via de terminal het zou verwijderen ;)

swake

  • Gast
Re: Printer HP Deskjet 1510 software updaten?
« Reactie #13 Gepost op: 2019/09/21, 13:54:36 »
Citaat
En sinds wanneer leest HP PRINTERS, eventueel, een Bios klok uit ? En sinds wanneer zou Linux die Bios klok oppikken ?
Onzin broodje aap verhaal
Mijn probleem niet hoe u hierover denkt . Als er hier computer programmeurs aanwezig zijn, zullen dat ook bevestigen .Dat zijn van die goedkope apparaten waarvan ze een beperkte serie maken en geprogrammeerd zijn om maar beperkte tijd mee te gaan .


Re: Printer HP Deskjet 1510 software updaten?
« Reactie #14 Gepost op: 2019/09/21, 18:51:02 »
Dag allemaal,


bedankt voor de antwoorden.

Spijtig genoeg heeft niets geholpen. Ik heb HPlip geïnstalleerd (die stond er al op) en Cups met behulp van de commando 's die hier gepost werden, het hielp niet.

Er blijft nog altijd hetzelfde staan bij Printers: "Helaas, de systeemservice voor afdrukken is niet beschikbaar". Ik heb het geprobeerd met de kabel in alle 3 de usb poorten van de laptop te steken.

HPlip kan ik starte, ik krijg nu zo 'n kleine wizard, hij vind de printer, hij ziet dat die met usb verbonden is, maar dan staat er "PPD file: not found". Dat staat in een gele balk en daardoor kan ik dan de printer niet toevoegen.
Als ik in die HPlip wizard klik op "Cups web interface" dan krijg ik telkens een foutmelding http://localhost:631/admin dat er geen verbinding gemaakt kan worden.

Moet ik zelf software gaan zoeken van de printer? Want een cd heb ik daar niet meer van.

En bij Printer kan ik niks toevoegen, er komt geen vakje om een printer toe te voegen.

swake

  • Gast
Re: Printer HP Deskjet 1510 software updaten?
« Reactie #15 Gepost op: 2019/09/21, 20:50:06 »
Citaat
Als ik in die HPlip wizard klik op "Cups web interface" dan krijg ik telkens een foutmelding http://localhost:631/admin dat er geen verbinding gemaakt kan worden.

Ik denk maar even mee omdat je nu dit citeert .
Hoe staan de proxy instellingen ingesteld in je browser ?


Offline jolo

  • Lid
Re: Printer HP Deskjet 1510 software updaten?
« Reactie #16 Gepost op: 2019/09/21, 21:18:50 »
Ik heb HPlip geïnstalleerd (die stond er al op)

Je bedoelt neem ik aan hplip-gui die Ron noemde in Reactie #8. Dus sudo apt install hplip-gui [Enter]

Had je gecheckt of cups draait? Bijvoorbeeld
systemctl status cups [Enter]

Als je daarin ziet staan Started CUPS Scheduler. dan draait cups. Probeer indien nodig cups te starten
systemctl start cups [Enter]

Check of cups-daemon is geïnstalleerd. Bijvoorbeeld


dpkg -l cups-daemon [Enter]

Als deze niet was geïnstalleerd
sudo apt install cups-daemon [Enter]

Wordt je printer wel correct getoond via commando
lpstat -s [Enter]

Overigens heb je de cd van de printer voor Ubuntu niet nodig. Want daar staat doorgaans alleen Windows software/drivers op.

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Printer HP Deskjet 1510 software updaten?
« Reactie #17 Gepost op: 2019/09/21, 21:19:19 »
« Laatst bewerkt op: 2019/09/21, 21:20:53 door rive gauche »
c'est dur la vie d'artiste


Re: Printer HP Deskjet 1510 software updaten?
« Reactie #19 Gepost op: 2019/09/21, 22:58:36 »
Citaat
Voor wie wat wijzer wil worden
https://debian-user.debian.narkive.com/4C8Ahx6U/cups-http-localhost-631-admin-does-not-exist
Hallo weet niet of je opgevallen is maar dit is 17 jaar oud :o
Marja wie weet is het nu ook van toepassing..hopelijk voor de TS wel.Lezen we wel ;)
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Re: Printer HP Deskjet 1510 software updaten?
« Reactie #20 Gepost op: 2019/09/22, 08:37:30 »
Ik denk dat er een probleem is met die Cups want ik krijg volgende foutmelding als ik het commando status cups in de terminal zet:


els@els-SATELLITE-PRO-A50-C:~$ systemctl status cups
● cups.service - CUPS Scheduler
   Loaded: loaded (/lib/systemd/system/cups.service; enabled; vendor preset: ena
   Active: failed (Result: start-limit-hit) since Sun 2019-09-22 08:31:33 CEST;
     Docs: man:cupsd(8)
  Process: 12103 ExecStart=/usr/sbin/cupsd -l (code=killed, signal=TERM)
 Main PID: 12103 (code=killed, signal=TERM)

sep 22 08:31:33 els-SATELLITE-PRO-A50-C systemd[1]: cups.service: Service hold-o
sep 22 08:31:33 els-SATELLITE-PRO-A50-C systemd[1]: cups.service: Scheduled rest
sep 22 08:31:33 els-SATELLITE-PRO-A50-C systemd[1]: Stopped CUPS Scheduler.
sep 22 08:31:33 els-SATELLITE-PRO-A50-C systemd[1]: cups.service: Start request
sep 22 08:31:33 els-SATELLITE-PRO-A50-C systemd[1]: cups.service: Failed with re
sep 22 08:31:33 els-SATELLITE-PRO-A50-C systemd[1]: Failed to start CUPS Schedul
lines 1-13/13 (END)

En proxy-instellingen in Firefox, dat staat aangeduid bij "proxy-instellingen van systeem gebruiken".

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Printer HP Deskjet 1510 software updaten?
« Reactie #21 Gepost op: 2019/09/22, 09:36:47 »
Citaat
En sinds wanneer leest HP PRINTERS, eventueel, een Bios klok uit ? En sinds wanneer zou Linux die Bios klok oppikken ?
Onzin broodje aap verhaal
Mijn probleem niet hoe u hierover denkt . Als er hier computer programmeurs aanwezig zijn, zullen dat ook bevestigen .Dat zijn van die goedkope apparaten waarvan ze een beperkte serie maken en geprogrammeerd zijn om maar beperkte tijd mee te gaan .

Interne klok van de printer akkoord. Cartridges zijn maar beperkt geldig. Ow ja .... nog 1 examen en ik ben expert Python programmeur: laat me u al nu bevestigen: broodje aap verhaal ivm Bios en printers ;) maar daar hoef je zelfs geen programmeur voor te zijn. Hou op met onzin te vertellen en verwarring te schoppen. Op Windows kan het een ander verhaal zijn, maar HP is geen wegwerpmerk ;) enerzijds, anderzijds is Linux niet geïnteresseerd in een Bios tijdsmoment (anders dan Windows) .
« Laatst bewerkt op: 2019/09/22, 09:38:27 door Joshua Orbit »

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Printer HP Deskjet 1510 software updaten?
« Reactie #22 Gepost op: 2019/09/22, 09:48:42 »
@Els probeer eens het volgende met Cups :

sudo apt remove cups
sudo apt install cups

Dit komt van askubuntu waar iemand met 18.04 ook niet kon printen tgv een cups fout in de software  .

Mogelijk heb jij ook daar last van op je systeem.

Een kleine vraag: heb je in andere software een hoop printopdrachten lopende ? Bv Libre Office of een PDF viewer enzovoort. Probeer eens te kijken of er opdrachten hangende zijn actueel op dit moment.




swake

  • Gast
Re: Printer HP Deskjet 1510 software updaten?
« Reactie #23 Gepost op: 2019/09/22, 10:11:56 »
HP is zeker geen wegwerpmerk en is zeer Linux vriendelijk als je onmiddelijk een duurdere koopt .
Maar die goedkope multifunctionele printers/scannen/copieren  die je voor minder dan 40 euro kan kopen  in paletverkoop met beperkt aanbod zoals deze mag je gerust zeker van zijn dat ze na een paar jaar onbruikbaar zijn . Koop je dan onmiddelijk een duurdere die langer dan 10-15 jaar meegaan en zal je veel voordeliger uitkomen , want dat zijn dan ook nog eens energiezuinige en inktbesparende printers .

swake

  • Gast
Re: Printer HP Deskjet 1510 software updaten?
« Reactie #24 Gepost op: 2019/09/22, 10:18:15 »
Heeft er eigenlijk niets met te maken , maar is ook zo iets . Spotgoedkope Chinese IP camera's die in de Europese Unie niet eens mogen verkocht worden , ten koste van jouw privacy .
Goedkoop is slechte koop.