Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 9.10 start niet meer  (gelezen 794 keer)

Offline Maikell

  • Lid
Ubuntu 9.10 start niet meer
« Gepost op: 2010/03/27, 19:03:31 »
Gespuis, mensen en andere aparte wezens.

Ik ben Maikell, nieuw in deze Ubuntu community. Ik heb gisteren Ubuntu 9.10 geïnstalleerd op mijn laptop, hij deed het prima. Draadloos internet enz werkte prima! Hij vroeg aan mij of ik me computer gelijk opnieuw wou opstarten door de updates die waren geïnstalleerd, ik dacht er enige tijd over na en heb met de computer gediscussieerd of ik dit moest doen. Uiteindelijk heb ik dit wel gedaan, computer start opnieuw op, ik kies voor Ubuntu in de boot loader (Grub?) want ik dual boot met Windows XP MCE. Ik krijg het icoon te zien van Ubuntu dat aan mij weten dat het word geladen, vervolgens krijg ik tekst op het scherm te zien.

Wat er valt te zien op het scherm:/dev/sda6: clean, 150616/1777664 files, 792035/7102730 blocks (checks after next mount)
Geen flauw wat ik zou moeten doen nu, willen jullie je superieure kennis over dit pracht software delen met mij waardoor dit probleem kan worden opgelost?

Groeten.

Offline ruujan

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 start niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/28, 10:48:58 »
En daarna gebeurt er niks meer?

Offline HarzG

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 start niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/28, 11:24:44 »
De melding eindigt met "check after next mount". Als je dat vraagt bij tante Google, dan komen er heel veel links te voorschijn.
Het is slechts een mededeling dat het bestandssysteem de volgende keer automatisch gecontroleerd wordt. Deze controle wordt volgens mij standaard uitgevoerd na 30 keer mounten/gebruiken.

Het duurt even voordat het systeem klaar is. Als dan iets hoort ratelen of de slashes / \- laten een soort draaiende ventilator zien, dan is de pc bezig met de controle van het bestandssysteem. Je doet dus niets en wacht gewoon af totdat die klaar is.
Het kwam bij mij een keer voor dat het systeem vastliep in deze controle, de pc "bleef staan". Na de herstart was het probleem weg en de controle werd netjes doorlopen.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/28, 12:01:40 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline linbuf

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 start niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/28, 12:43:55 »
Met de uitleg van Harzg -- "check after next mount" -- ben ik het eens.
Ik neem maar aan dat je Karmic er daarna mee ophield, wat inderdaad niet normaal is.

Helaas heb ik dat ook: ik start ubuntu, en uiteindelijk krijg ik niet het schermpje om in te loggen,
maar blijft het zwart....
De reset knop indrukken kan altijd (en dan werkt het wel, je partitie(s) worden opnieuw gecontroleerd,
omdat de vorige sessie abrupt afgebroken is...).Maar we doen wat anders:

Toen ik na een tijdje (het Harddisk lampje op de computer is tot rust gekomen) op de
toetsen-combinatie [CTRL][ALT][F7] drukte,  (CTRL-toets en ALT-toets beide indrukken en vasthouden, nu fuctie-toets F7 indrukken, daarna alles weer loslaten), toen was daar ineens mijn opstart-schermpje en na inloggen verliep alles normaal en kwam ik in de Desktop terecht.

Het is leuk dat deze truc werkt, maar bij vorige versies van Ubuntu was dit niet nodig, en ik beschouw dit
verschijnsel dan ook als een bug in mijn Koala Karmic. Herinstalleren hielp niet.


Offline Maikell

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 start niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/28, 14:27:36 »
Het is al weg; ubuntu opnieuw geïnstalleerd.