Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gnash testing!  (gelezen 14345 keer)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Gnash testing!
« Gepost op: 2009/05/13, 20:37:54 »
Een aantal leden zijn bereid om GNASH te testen op hun systeem. Om zo te weten te komen of het reeds een aardige vervanger is voor het gesloten flash non free. Een volwaardige vervanger is misschien nog niet, maar wie weet...
Ik zei de gek, testcees en wandarooze doen zowiezo mee. Morgen zal ik op mijn laptop beginnen te testen, betreft hardy heron 8.0.4.2 Wie mee wil doen doet gewoon mee. :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Gnash testing!
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/13, 20:50:27 »
Ik ben benieuwd. De laatste keer dat ik Gnash uitprobeerde, leidde het bij mij tot tandenknarsen (vandaar ook de naam Gnash, misschien?). Enfin, dat is inmiddels al meer dan een jaar geleden, dus wie weet.

Ik doe zelf overigens niet mee, want ik ben heel tevreden over Adobe Flash Player 10. Presteert een stuk beter dan versie 9. Die op zich al een grote vooruitgang was t.o.v. versie 7, waar we in 2006 nog mee moesten worstelen.... Firefox liep toen constant erop vast.....

Leuk experiment van jullie; ik zal het met aandacht volgen.  :-)

Offline Mij

  • Lid
Re: Gnash testing!
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/13, 21:51:41 »
Op 9.04 had ik de 0.8.5 getest, was al iets beter dan de voorgaande maar nog steeds niet echt super en net iets langzamer. Kan ook niet echt zeggen dat ik Adobe Flash heel goed vind, maar werk in ieder geval redelijk en op alle Flash-objecten. Vind het wel een goed initiatief, vooral als het leidt tot een voorgeïnstalleerde flash-oplossing. Canonical ondersteunt dit project geloof ik ook (met geld).

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Gnash testing!
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/14, 00:02:04 »
Bij you-tube filmpjes merk ik nog geen verschil met gnash. :)

Met synaptic heb ik de andere flashplugin pakketten verwijderd.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Bertel

  • Lid
Re: Gnash testing!
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/14, 01:25:46 »
In gNewSense heb ik vorige maand in verband met youtube nog voor swfdec gekozen.
Maar nu voor mij OpenJDK in Ubuntu voldoende werkt, is Gnash aan de beurt.
Deze noob doet mee. Zal wel een L.T.-test worden!!

P.S.
( http://ikhaya.ubuntuusers.de/2009/05/03/freiesmagazin-05-2009-erschienen/ )


Wat is vrije software?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Gnash testing!
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/14, 09:31:12 »
Installeren jullie enkel gnash, of ook de mozilla plugin? En gnash common?
edit de common zit uiteraard in het gnash pakket, ik bedoel de plugin dus...

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Gnash testing!
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/14, 09:59:53 »
Hardy heron. Geen fijn lopende flash met gnash, youtube doet niets. Grijs veld. Nu google aan het doorspitten naar howto's.
swfdec schijnt goed te werken.....

Offline Duckie

  • Lid
Re: Gnash testing!
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/14, 10:20:27 »
Ik doe zelf niet mee met testen maar is het misschien een idee om hier websites te posten die de testers kunnen proberen?
Zo had ik zelf in de (korte) tijd dat ik gnash gebruikte problemen met www.donaldduck.nl.
Dat was toen één van de redenen dat ik weer op de 'gewone' adobe versie ben overgestapt.
____________________________________________

Offline Mij

  • Lid
Re: Gnash testing!
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/14, 10:27:14 »
Het is misschien inderdaad handig om eerst een aantal webpagina's te testen (wel met de laatste versie van Gnash natuurlijk) en dan er een grote lijst van te maken en die in een bugrapport te zetten. De ontwikkelaars kunnen dan per website kijken of het gaat om een al gerapporteerde bug, een opgeloste bug of een nieuwe bug.

Offline JvH

  • Lid
Re: Gnash testing!
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/14, 11:32:40 »
Ik doe zelf niet mee met testen, maar ik heb wel een goeie test (denk ik).
Namelijk het Flash-spelletje 'Xeno Tactic'. Is redelijk zwaar, dus als gnash niet denderend is qua prestaties merk je dat gauw genoeg :)

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Re: Gnash testing!
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/14, 13:08:53 »
Hardy heron. Geen fijn lopende flash met gnash, youtube doet niets. Grijs veld. Nu google aan het doorspitten naar howto's.
swfdec schijnt goed te werken.....

Had zelf gister heel even gnash uitgeprobeerd, bij youtube krijg je inderdaad een grijs vlak, maar na een aantal seconden speelt het filmpje hier alsnog af. Ik had wel het gevoel dat het wat trager was.. maar heb dan ook maar 1 klein dingetje getest.

Offline Tom

  • Lid
Re: Gnash testing!
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/14, 16:12:51 »
Hardy heron. Geen fijn lopende flash met gnash, youtube doet niets. Grijs veld. Nu google aan het doorspitten naar howto's.
swfdec schijnt goed te werken.....

Had zelf gister heel even gnash uitgeprobeerd, bij youtube krijg je inderdaad een grijs vlak, maar na een aantal seconden speelt het filmpje hier alsnog af. Ik had wel het gevoel dat het wat trager was.. maar heb dan ook maar 1 klein dingetje getest.
Dat heb ik ook het gaat gewoon wat trager.
Gebruik ook de Plugin.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Gnash testing!
« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/14, 23:32:49 »
Installeren jullie enkel gnash, of ook de mozilla plugin? En gnash common?
edit de common zit uiteraard in het gnash pakket, ik bedoel de plugin dus...
Ook de plugin.

Hardy heron. Geen fijn lopende flash met gnash, youtube doet niets. Grijs veld. Nu google aan het doorspitten naar howto's.
swfdec schijnt goed te werken.....
Ik was vergeten te vermelden dat ik 9.04 gebruikte. Waarom gebruiken we niet de laatste versie?

Zo had ik zelf in de (korte) tijd dat ik gnash gebruikte problemen met www.donaldduck.nl.
En dan met http://www.donaldduck.nl/spelletjes. De spelletjes in de bovenbalk werken wel (lachen man O0) maar de "konningingedag games" blijven hier ook op zwart. :|
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Bertel

  • Lid
Re: Gnash testing!
« Reactie #13 Gepost op: 2009/05/14, 23:50:40 »
In Synaptic van 8.04.2 zit nog Gnash 0.8.2-Oubuntu3. Van Gnash 0.8.5 wordt gezegd dat hij stukken beter en sneller is en op een stuk meer sites werkt. Maar die moet je dan zelf compileren of wellicht het pakket van Debian experimental proberen.

In Synaptic van 9.04 zit wel al de meest actuele versie van Gnash. Ga ik mee door: lekker makkelijk toch.

Het aantal willekeurig gekozen sites dat in dit ontwikkelingsstadium al werkt (met uiteraard de mozilla-plugin-gnash) onder Epiphany of Firefox valt me na een avondje surfen nog mee ook. Youtube werkte bijvoorbeeld van alle kanten evenals ANP video (Ziggo), RTL video, player.omroep.nl (uitzending gemist, de wereld draait door, etc.), zelfs greenpeace.tv op dailymotion. Alleen NuVideo en een aantal spelletjes-sites vertikten het. Voor mij dus geen aanleiding om subiet terug te gaan naar Adobe. Eens zien wat we verder tegen komen.


Wat is vrije software?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Gnash testing!
« Reactie #14 Gepost op: 2009/05/15, 08:19:06 »
Jaunty en Gnash===> geen problemen hier. Kortom ik ga de nieuwste gnash in hardy proberen. En dat is de 0.8.5 versie. Ook meteen het mooie aan gnash, de ontwikkelingen staan alles behalve stil.
De donals duck site: helaas....
Verder draait zowat alles. Ik blijf bij gnash.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/15, 09:24:31 door leoquant »

Offline Tom

  • Lid
Re: Gnash testing!
« Reactie #15 Gepost op: 2009/05/15, 13:28:39 »
Ga vanavond eens Jaunty installeren op de Laptop heb ik van alles het laatste.
Zal dan beter gaan als met Hardy. :)
Kan ik gelijk zien of het Intel probleempje al herstelt is.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Bertel

  • Lid
Re: Gnash testing!
« Reactie #16 Gepost op: 2009/05/17, 00:57:14 »
Verder draait zowat alles. Ik blijf bij gnash.
Overwegend werkt hier ook wel alles zoals youtube.com, video.google.com, dailymotion.com, dumpert.nl, clipfish.de, startgames.nl.
Mijn bijdragen aan het bugrapport zijn vooreerst alleen: video.yahoo.com, vids.myspace.com, 123video.nl, nos.nl, nl.tinypic.com/videos.php en spele.nl. Ik blijf ook nog wel even hangen, want zoals gezegd "de ontwikkelingen staan alles behalve stil" .

Kan ik gelijk zien of het Intel probleempje al herstelt is.
Succes.
Zo erg is het hier niet met m'n intel vga X3100 en eenvoudige desktopomgeving !  :| 
Dat laat ik maar even zoals het is.


Wat is vrije software?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Gnash testing!
« Reactie #17 Gepost op: 2009/05/17, 13:49:26 »
Op de 1e pagina van europe.nokia.com werkt gnash wel maar verder werken veel pagina's en/of filmpjes alleen goed met Adobe flash.  :(

Soms wordt een filmpje alsnog getoond als je er een 2e keer op klikt. Maar met gnash is de nokia site eigenlijk niet te doen.  :'(
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Gnash testing!
« Reactie #18 Gepost op: 2009/05/21, 23:34:09 »
Kan iemand mij toevallig een link geven naar waar ik Gnash 0.8.5 kan krijgen voor Iceweasel ? Ik heb volgens mij de gewone Mozilla plugin nodig omdat Iceweasel op Firefox 2 gebaseerd is, maar als jullie nog raad hebben, zeg het gerust, ik ben nog redelijk nieuw in de software wereld van Linux distributies.

Overigens, de Gnash versie die in Debian Lenny komt vertikt het hier om maar enig filmpje af te spelen wat ik er naar gooi. Maar goed, software loopt altijd ver achter in Debian qua versie, dit is meestal goed voor mij, maar ik ben zeker benieuwd of dit een goed alternatief voor Flash is voor mij, ik wil eigenlijk gewoon Flash video bekijken, meer niet direct.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Gnash testing!
« Reactie #19 Gepost op: 2009/05/22, 01:09:54 »
in Ubuntu 9.04 zit Gnash 0.8.5  =D
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Bertel

  • Lid
Re: Gnash testing!
« Reactie #20 Gepost op: 2009/05/22, 01:20:32 »
Of gebruik je soms een andere distributie?
Als je het hebt over Debian (met Iceweasel) zul je deze link wel kennen:
http://forums.debian.net/viewtopic.php?t=28572

En anders kijk hier eens naar een pakketje:
http://www.getgnash.org/packages/releases/
Een actueler downl.link heb ik niet.


Wat is vrije software?

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Gnash testing!
« Reactie #21 Gepost op: 2009/05/22, 16:50:25 »
Geeft die eerste link ook resultaat voor Gnash 0.8.5 ? Ik wil de stabiliteit van mijn systeem niet in gevaar brengen door het zo maar te proberen.

En anders compileer ik wel van bron. Maar ik heb niet echt zin om die vijf of zes dependancies handmatig te gaan installeren.

Offline Bertel

  • Lid
Re: Gnash testing!
« Reactie #22 Gepost op: 2009/05/23, 01:27:29 »
Geeft die eerste link ook resultaat voor Gnash 0.8.5 ?

Geen idee wat het momenteel is, maar de laatste keer dat ik in Lenny zocht naar de Mozilla-plugin-Gnash werd toch al 08.4-2 aangeboden.

edit: schiet me net te binnen
Heb je in Lenny ook wel "Gstreamer plugins for mms, wavpack, quicktime ..." geïnstalleerd.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/23, 17:18:00 door Bertel »


Wat is vrije software?

Re: Gnash testing!
« Reactie #23 Gepost op: 2009/06/29, 21:45:34 »
Is er nog een resultaat gekomen uit deze test?

Offline bas.

  • Lid
    • Wat mij bezig houdt
Re: Gnash testing!
« Reactie #24 Gepost op: 2009/06/29, 22:32:12 »
Ik ben er ook wel benieuwd naar, misschien dat ik het van de week ook eens installeer.
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt