Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HP Scanjet 200 > drivers?  (gelezen 1830 keer)

Offline Tuxjo

  • Lid
HP Scanjet 200 > drivers?
« Gepost op: 2020/09/01, 17:54:15 »
Ik heb een redelijk ouwe flatbedscanner van zolder gevist, de HP Scanjet 200.

Xubuntu 20.04 laat via lsusb wel de scanner zien, echter ik krijg 'm niet aan de praat. Via Google zag ik deze mededeling voorbij komen : 'There are no drivers available for the ScanJet 200, be it open or proprietary.'
Ik wou hier even checken of dat idd klopt. Zo nee, weet iemand hoe ik aan de juiste driver kan komen?



Re: HP Scanjet 200 > drivers?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/09/01, 18:16:41 »
Ik heb een redelijk ouwe flatbedscanner van zolder gevist, de HP Scanjet 200.

Xubuntu 20.04 laat via lsusb wel de scanner zien, echter ik krijg 'm niet aan de praat. Via Google zag ik deze mededeling voorbij komen : 'There are no drivers available for the ScanJet 200, be it open or proprietary.'
Ik wou hier even checken of dat idd klopt. Zo nee, weet iemand hoe ik aan de juiste driver kan komen?




Je zou het programma VueScan kunnen  proberen https://tweakers.net/downloads/52778/vuescan-9732.html

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Phil II

  • Lid
Re: HP Scanjet 200 > drivers?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/09/02, 03:25:10 »
Ik heb een redelijk ouwe flatbedscanner van zolder gevist, de HP Scanjet 200.

Xubuntu 20.04 laat via lsusb wel de scanner zien, echter ik krijg 'm niet aan de praat. Via Google zag ik deze mededeling voorbij komen : 'There are no drivers available for the ScanJet 200, be it open or proprietary.'
Ik wou hier even checken of dat idd klopt. Zo nee, weet iemand hoe ik aan de juiste driver kan komen?

VueScan ondersteunt ( driver ) wel degelijk de HP Scanjet 200 , zie : https://www.hamrick.com/vuescan/hp.html#scanner-drivers

U kan een gratis versie downloaden bij wijze van test ... helaas met een afschuwelijk watermerk op het gescande item als resultaat ... onbruikbaar dus  :(

mocht uw test positief uitkomen kan U de betalende versie aanschaffen ... ( de standaard editie is verkrijgbaar voor € 29.95 )

als dit voor U het sop van de kolen waard is ?

heb het programma in gebruik en ben er best tevreden over ... zeker wat de scankwaliteit betreft ( niet te vergelijken met .... ) 


Joshua Orbit

  • Gast
Re: HP Scanjet 200 > drivers?
« Reactie #3 Gepost op: 2020/09/02, 06:27:18 »
sudo apt install hplip-gui  in de terminal

en kijk eens of HP zelf een driver beschikbaar maakt voor die scanner als een aparte plugin voor de driver.

HP setup in de terminal zou je verder op weg moeten zetten.  (USB aansluiting kiezen en wacht even af of de gui je iets aanbiedt)

Ik ben er niet 100% zeker van, maar je kan het altijd eens proberen .

sudo apt purge hplip-gui  verwijderd dat stukje HP software. (Reboot om alles eraf te hebben) .

« Laatst bewerkt op: 2020/09/02, 06:34:14 door Joshua Orbit »

Offline Tuxjo

  • Lid
Re: HP Scanjet 200 > drivers?
« Reactie #4 Gepost op: 2020/09/02, 17:07:52 »
hplip-gui geprobeerd. Helaas : 'no devices found'.

Vuescan is geen open source software. Gelukkig ben ik niet wanhopig mbt m'n ouwe scanner ;). Bestaat er ook een open source variant voor wat Vuescan kan?


Offline HWE64

  • Lid
Re: HP Scanjet 200 > drivers?
« Reactie #5 Gepost op: 2020/09/02, 17:18:55 »
hplip-gui geprobeerd. Helaas : 'no devices found'.

Vuescan is geen open source software. Gelukkig ben ik niet wanhopig mbt m'n ouwe scanner ;). Bestaat er ook een open source variant voor wat Vuescan kan?
Heb je simple scan al geprobeerd? Installeren > data kabel inpluggen> misschien kan die hem vinden.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Tuxjo

  • Lid
Re: HP Scanjet 200 > drivers?
« Reactie #6 Gepost op: 2020/09/03, 17:27:37 »
Heb je simple scan al geprobeerd? Installeren > data kabel inpluggen> misschien kan die hem vinden.
Geprobeerd, echter ook hier geen herkenning :'(

Ik dacht dat de meeste HP devices voor Linux geen probleem waren. Aansluiten en werken. Ok, de scanner is ouder, maar ook weer niet pre-historisch.

Offline HWE64

  • Lid
Re: HP Scanjet 200 > drivers?
« Reactie #7 Gepost op: 2020/09/03, 19:16:21 »
Ik dacht dat de meeste HP devices voor Linux geen probleem waren. Aansluiten en werken. Ok, de scanner is ouder, maar ook weer niet pre-historisch.
Mijn scanner is de HP Scanjet 4370 van ongeveer 15 jaar oud en geen drivers meer van W10 maar in Simple Scan en XSane in pluggen en werken.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

nahjo

  • Gast
Re: HP Scanjet 200 > drivers?
« Reactie #8 Gepost op: 2020/09/03, 19:17:24 »
Ik dacht dat de meeste HP devices voor Linux geen probleem waren. Aansluiten en werken. Ok, de scanner is ouder, maar ook weer niet pre-historisch.
Inderdaad 'de meeste HP devices' maar uitgezonderd zijn de Scanjets.  Helaas voor jou ook sane geeft geen ondersteuning voor de scanjet 200 maar wel voor andere 'meer' gebruikte Scanjet series.
Je kan wel gebruik maken van een betaalde VueScan oplossing, of meewerken aan het sane project om die scanner aan de praat te krijgen.

Offline peer

  • Lid
Re: HP Scanjet 200 > drivers?
« Reactie #9 Gepost op: 2020/09/04, 09:32:40 »
wat bij wel eens gewerkt heeft is de volgende omweg:
eerste de gratis versie van vuescan starten en sluiten nadat de scanner gevonden is.
dan simple-scan starten

Zal waarschijnlijk in deze situatie niet werken maar je kan het proberen

 

Joshua Orbit

  • Gast
Re: HP Scanjet 200 > drivers?
« Reactie #10 Gepost op: 2020/09/04, 10:05:57 »
wat bij wel eens gewerkt heeft is de volgende omweg:
eerste de gratis versie van vuescan starten en sluiten nadat de scanner gevonden is.
dan simple-scan starten

Zal waarschijnlijk in deze situatie niet werken maar je kan het proberen

Zou wel eens goed kunnen, gelet hoe een driver moet geïnstalleerd zijn in of aan een kernel.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: HP Scanjet 200 > drivers?
« Reactie #11 Gepost op: 2020/09/04, 10:53:47 »
De 200 staat in de (X)sane incompatibel lijst.
De 200 komt niet voor in de HPLIP compatibel lijst.

De enige die het probleem volgens mij, tot nu, kan oplossen is de man/vrouw met de betaalkaart om VueScan aan te schaffen.
« Laatst bewerkt op: 2020/09/05, 18:04:55 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: HP Scanjet 200 > drivers?
« Reactie #12 Gepost op: 2020/09/04, 14:42:03 »
Je kan natuurlijk ook even op marktplaats kijken voor een andere scanner die wél werkt met Ubuntu.
Als je goed zoekt kan je ze zelfs gratis krijgen...


Offline Tuxjo

  • Lid
Re: HP Scanjet 200 > drivers?
« Reactie #13 Gepost op: 2020/09/05, 16:38:06 »
Ik heb alle reacties doorgenomen en verhuis het ding maar weer naar zolder (of de kringloop ;). Is de moeite niet waard. Bedankt voor de info

Joshua Orbit

  • Gast
Re: HP Scanjet 200 > drivers?
« Reactie #14 Gepost op: 2020/09/08, 21:53:26 »
Omdat we nooit opgeven ......  :o

Heb je al geprobeerd het progje SANE te installeren ? Doe dat eens en test je scanner nog een keer. (Ik kreeg melding dat support voor oudere bakken voorbij is, maar Sane is een progje dat dan weer die oude drivers nog wel verzameld en aan de praat houdt) .

Dus terminal: sudo apt install sane   en zeg J of Y ergens in het proces van installeren.
« Laatst bewerkt op: 2020/09/08, 21:59:48 door Joshua Orbit »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: HP Scanjet 200 > drivers?
« Reactie #15 Gepost op: 2020/09/08, 22:33:06 »
@Joshua Orbit
Citaat
De 200 staat in de (X)sane incompatibel lijst
https://www.linuxquestions.org/questions/linux-hardware-18/scanner-hp-scanjet-200-completely-incompatible-with-linux-4175548890/

In deze link de suggestie om WindowsXP 32bit in VirtualBox te draaien en daarmee de scanner aan te sturen.
« Laatst bewerkt op: 2020/09/08, 22:59:24 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL